בנו הקטן שהגיע לחינוך או בנו גדול מי קודם

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
ראיתי בחוט השני ספק בגגונא שיש להאב מקום אחד בסוכה ויש לו ב' בנים אחד שהגיע לחינוך דמצות החינוך על האב, ובנו אחר בן י"ג מי קודם דהא מצד אחד מצות הקטן הוא על האב, אך מצד קיום מצות הגדול הוא דאורייתא והא אית ליה לאב ערבות, אף ערבות אינו חיוב כ"כ כמו חינוך, ודעתו שם דמ"מ קיום המצוה דהבן הגדול הוא מדאורייתא ועדיף ולא אזלי' בתר החיוב על האב, והביא ראי' מקדושין כט דהוא ובנו ללמוד אם בנו חריף יותר שיש יותר קיום בנו קודם [וידוע דהגר"ח הוכיח משם דתלמוד תורה המצוה שתהא התורה נלמדת דאל"ה לא הוי אמרי' כן דלא כדרביו] 

[ויש לעיין בכה"ג דבנו הגדול מוטל עליו ג"כ וקיום המצוה שלו הוא על ידי האב, דאין לו ממון ודרך לקיים המצוה משל עצמו, ואולי הוי כמו דלית ליה ללוה לשלם שבכה"ג ודאי האב הוי הערהב שחייב שבנו יקיים המצוה והוי חיוב על האב]
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
ראיתי בחוט השני ספק בגגונא שיש להאב מקום אחד בסוכה ויש לו ב' בנים אחד שהגיע לחינוך דמצות החינוך על האב, ובנו אחר בן י"ג מי קודם דהא מצד אחד מצות הקטן הוא על האב, אך מצד קיום מצות הגדול הוא דאורייתא והא אית ליה לאב ערבות, אף ערבות אינו חיוב כ"כ כמו חינוך, ודעתו שם דמ"מ קיום המצוה דהבן הגדול הוא מדאורייתא ועדיף ולא אזלי' בתר החיוב על האב, והביא ראי' מקדושין כט דהוא ובנו ללמוד אם בנו חריף יותר שיש יותר קיום בנו קודם [וידוע דהגר"ח הוכיח משם דתלמוד תורה המצוה שתהא התורה נלמדת דאל"ה לא הוי אמרי' כן דלא כדרביו] 

[ויש לעיין בכה"ג דבנו הגדול מוטל עליו ג"כ וקיום המצוה שלו הוא על ידי האב, דאין לו ממון ודרך לקיים המצוה משל עצמו, ואולי הוי כמו דלית ליה ללוה לשלם שבכה"ג ודאי האב הוי הערהב שחייב שבנו יקיים המצוה והוי חיוב על האב]
חיובו על האב כמו על שאר עם ישראל מה שאין כן הקטן דהחיוב רק על האב והוי כמצות עצמו, ומ''מ ודאי שהנכון שהגדול יהיה בסוכה.
 
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
חיובו על האב כמו על שאר עם ישראל מה שאין כן הקטן דהחיוב רק על האב והוי כמצות עצמו, ומ''מ ודאי שהנכון שהגדול יהיה בסוכה.
ע"ז כתבתי דיתכן סברא דכאן הוי על החיוב על האב יותר מאחר שסמוך על שולחנו ומסתמא מפורש ד"ז באיזהו מקומן
 

בקיאות עצומה

משתמש רשום
איך בכלל שייך לחייב קטן שלא הגיע לחינוך במשהו? ע"פ המבואר בהו"א בגמרא שם, ועי' ב"ב קעד. ברשב"ם. וצ"ע.
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
פותח הנושא
בקיאות עצומה אמר:
איך בכלל שייך לחייב קטן שלא הגיע לחינוך במשהו? ע"פ המבואר בהו"א בגמרא שם, ועי' ב"ב קעד. ברשב"ם. וצ"ע.
לא דיברנו כלל על קטן שלא הגיע לחינוך רק על בנו שהגיע לחינוך או בנו הגדול מי קודם
 
חלק עליון תַחתִית