סוכה יא - תעשה ולא מן העשוי

יאיר1

משתמש ותיק
בלימוד שיטחי הבוקר, נתתי ליבי לדבר שהיה חידוש בשבילי ואשתף אתכם.
מי שיוכל לסתור לחזק..... - להחכים
תעשה ולא מן העשוי, בהבנה הפשוטה זה ענין בעשייה.
מחלוקת רב ושמואל גבי הדלה עליה את הגפן, אי סגי בקציצה או דבעי נמי נענוע.
ועל תיבותא ממתני' משיב רב, 'דשלפינהו שלופי, דלא מינכרא עשיה דידהו'.
רש"י: 'דשלפינהו שלופי - פשחן מן האילן עד שניתקן, ומתוך שאין קציצתן ניכרת כל כך, ששוכבין ראשי פשיחתן אצל האילן, לא הוי עשיה מעלייא'.

מה שבעצם נתתי אל ליבי, שגם בתעשה ולא מן העשוי, זה לא רק העשייה בפועל, אלא עשייה הניכרת.
ואף שהלכות רבות נובעות מניכר ולא ניכר. ההשפעה שיש בזה לחשיבות העשייה בדין תעשה ולא מן העשוי היתה חידוש בשבילי.

קודם לכן הבנתי, דרך משל מלאכת שבת, צריכה להיות מלאכה חשובה, וממילא יתכן שהניכרות תשפיע.
אבל עשייה היא יצירה בפעולה במצוה. ומה לי אם היא ניכרת או לא. הרי הענין הוא שאני אפעל את העשייה, והרי פעלתי אותה.
 

HaimL

משתמש ותיק
שמא רב מכשיר מדאורייתא, דקציצתן זו עשייתן, ומה שפוסל בדלא מינכרא הוא מדרבנן, כדי שלא יבואו להכשיר במחובר?
 

יאיר1

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה רעיון מעניין.
מסקרן אם מישהו מדבר על זה, צריך לבדוק.
 

חימקו

משתמש ותיק
לפי רב במקרה זה, הפסול הוא מדרבנן, כמו שכתב ר' @HaimL כך כותב תוס' בתירוץ הראשון וכן ברבינו פרץ וברא"ה.
 

המשקיף

משתמש ותיק
קודם לכן הבנתי, דרך משל מלאכת שבת, צריכה להיות מלאכה חשובה, וממילא יתכן שהניכרות תשפיע.
אבל עשייה היא יצירה בפעולה במצוה. ומה לי אם היא ניכרת או לא. הרי הענין הוא שאני אפעל את העשייה, והרי פעלתי אותה.
בפשטות ענין תעשה ולא מן העשוי הוא שהסוכה תיקרא שנעשתה בידי אדם
וסובר רב שכיון שהכשירה שזהו גמר הסוכה נעשה בידיו הרי זה נקרא שהוא עשה את הסוכה
כל זה כשאנו רואים את ההכשרה כמשהו משמעותי שהשתנה שאפשר להגיד שרואים שנעשתה כאן סוכה
אך אם זה לא מנכר פחות שייך להגיד את זה
 

0548415779

משתמש ותיק
הדבר כמאמרו תעשה מעשה מצוה בתנאים שחייב במצוה אל"כ לא עשית מעשה מצו בזמן או תנאי חיוב
 

ברוך שטמ

משתמש ותיק
קציצתן זו עשייתן דצריך היכר אין זה חומרא דהא אם היה מסיר הסכך וחוזר וסיכך פשיטא דכשר אלא רק קצץ אע"פ שמעשה הסיכוך הוא בפסול ולא תיקן בעצם הסכך כלום מ"מ כשר משום שהוא "מעשה גדול" וכן במגן אברהם כשהסיר הרעפין עייש
 
חלק עליון תַחתִית