בלימוד שיטחי הבוקר, נתתי ליבי לדבר שהיה חידוש בשבילי ואשתף אתכם.
מי שיוכל לסתור לחזק..... - להחכים
תעשה ולא מן העשוי, בהבנה הפשוטה זה ענין בעשייה.
מחלוקת רב ושמואל גבי הדלה עליה את הגפן, אי סגי בקציצה או דבעי נמי נענוע.
ועל תיבותא ממתני' משיב רב, 'דשלפינהו שלופי, דלא מינכרא עשיה דידהו'.
רש"י: 'דשלפינהו שלופי - פשחן מן האילן עד שניתקן, ומתוך שאין קציצתן ניכרת כל כך, ששוכבין ראשי פשיחתן אצל האילן, לא הוי עשיה מעלייא'.
מה שבעצם נתתי אל ליבי, שגם בתעשה ולא מן העשוי, זה לא רק העשייה בפועל, אלא עשייה הניכרת.
ואף שהלכות רבות נובעות מניכר ולא ניכר. ההשפעה שיש בזה לחשיבות העשייה בדין תעשה ולא מן העשוי היתה חידוש בשבילי.
קודם לכן הבנתי, דרך משל מלאכת שבת, צריכה להיות מלאכה חשובה, וממילא יתכן שהניכרות תשפיע.
אבל עשייה היא יצירה בפעולה במצוה. ומה לי אם היא ניכרת או לא. הרי הענין הוא שאני אפעל את העשייה, והרי פעלתי אותה.
מי שיוכל לסתור לחזק..... - להחכים
תעשה ולא מן העשוי, בהבנה הפשוטה זה ענין בעשייה.
מחלוקת רב ושמואל גבי הדלה עליה את הגפן, אי סגי בקציצה או דבעי נמי נענוע.
ועל תיבותא ממתני' משיב רב, 'דשלפינהו שלופי, דלא מינכרא עשיה דידהו'.
רש"י: 'דשלפינהו שלופי - פשחן מן האילן עד שניתקן, ומתוך שאין קציצתן ניכרת כל כך, ששוכבין ראשי פשיחתן אצל האילן, לא הוי עשיה מעלייא'.
מה שבעצם נתתי אל ליבי, שגם בתעשה ולא מן העשוי, זה לא רק העשייה בפועל, אלא עשייה הניכרת.
ואף שהלכות רבות נובעות מניכר ולא ניכר. ההשפעה שיש בזה לחשיבות העשייה בדין תעשה ולא מן העשוי היתה חידוש בשבילי.
קודם לכן הבנתי, דרך משל מלאכת שבת, צריכה להיות מלאכה חשובה, וממילא יתכן שהניכרות תשפיע.
אבל עשייה היא יצירה בפעולה במצוה. ומה לי אם היא ניכרת או לא. הרי הענין הוא שאני אפעל את העשייה, והרי פעלתי אותה.