מרדכי דב זינגר
משתמש ותיק
שמעתי
לא נכון.בקיאות עצומה אמר:יש מי שהוכיח מדעית שבזמן הגמרא טענו כל חכמי העולם שההיקף הוא 3 בדיוק ולא פאי. [והיה קשה לבדוק דבר זה בזמנם דהמידות של טפח, אמה וכדו' לא מדויקות]
בקיאות עצומה אמר:יש מי שהוכיח מדעית שבזמן הגמרא טענו כל חכמי העולם שההיקף הוא 3 בדיוק ולא פאי. [והיה קשה לבדוק דבר זה בזמנם דהמידות של טפח, אמה וכדו' לא מדויקות]
לאמר?זאב בודד אמר:לא קשור, פשוט כתבו זאת אחרת.
( ותקשה כבר מהשיטה העשרונית בעצמה)
לא כתבו כלל נקודה.זאב בודד אמר:איך כתבו אחרי הנקודה, ללא השיטה העשרונית.
השיטה העשרונית קיימת עוד לפני שהתפשטה כתיבת הספרות, שהרי שמות המספרים בלשון הקודש (ועוד שפות רבות) בנויה על שיטה זו.זאב בודד אמר:איך כתבו אחרי הנקודה, ללא השיטה העשרונית.
נראה ש@זאב בודד חשב שבאת להשיג על מה שכתב הוא.פינחס רוזנצוויג אמר:לא כתבו כלל נקודה.זאב בודד אמר:איך כתבו אחרי הנקודה, ללא השיטה העשרונית.
היה חצי ורבע ושליש וכו'
הרחבת השיטה העשרונית (שזה חזקות של 10)
לשברים (שזה חזקות של מינוס 10)
הומצאה רק במאה ה17, ולכן לא היו יכולים לכתוב לא דק ולכוון לפאי.
בקיאות עצומה אמר:יש מי שהוכיח מדעית שבזמן הגמרא טענו כל חכמי העולם שההיקף הוא 3 בדיוק ולא פאי. [והיה קשה לבדוק דבר זה בזמנם דהמידות של טפח, אמה וכדו' לא מדויקות]
השיטה העשרונית בחזקות חיוביות ולא בחזקות שליליות.דבש לפי אמר:השיטה העשרונית קיימת עוד לפני שהתפשטה כתיבת הספרות, שהרי שמות המספרים בלשון הקודש (ועוד שפות רבות) בנויה על שיטה זו.זאב בודד אמר:איך כתבו אחרי הנקודה, ללא השיטה העשרונית.
השאלה היא, אם היא 'המצאה', או מילתא דמסתברא.פינחס רוזנצוויג אמר:הרחבת השיטה העשרונית (שזה חזקות של 10)
לשברים (שזה חזקות של מינוס 10)
הומצאה רק במאה ה17, ולכן לא היו יכולים לכתוב לא דק ולכוון לפאי.
דבריך עמוקים עמוקים מי ישערם.ובכן אמר:השאלה היא, אם היא 'המצאה', או מילתא דמסתברא.פינחס רוזנצוויג אמר:הרחבת השיטה העשרונית (שזה חזקות של 10)
לשברים (שזה חזקות של מינוס 10)
הומצאה רק במאה ה17, ולכן לא היו יכולים לכתוב לא דק ולכוון לפאי.
שכמו שהמספרים הטבעיים נחלקות למחלקות של יחידות עשרות וכו', כאשר העשר הוא בעצם האחד של קומת העשרות, כן גם במספרים הממשיים ניתן לבנות תתי קומות.
ואולי זה אכן תלוי במה שדננו פה, אם העשר הקדום שייך לקומת העשרות, או לקומת היחידות - ואני עדיין מצדד שהוא שייך לקומת העשרות.
וגם עצם המספר קטן - שעליו מיוסד גימטריא זו - מיוסד על הרעיון ד'אי"ק בכ"ר', שמקורו קדום, ומינה מוכח דהעשר והמאה הם האחד של הקומות העליונות.
כמובן. לא באתי לומר שחז"ל כתבו 'לא דק' תוכ"ד השתמשות בשבר עשרוני.פינחס רוזנצוויג אמר:דבריך עמוקים עמוקים מי ישערם.
אמנם לא מצינו בחז"ל כלל חלוקה לחזקות של מינוס 10
בערך.בלויא אמר:3 ושביעית זה בדיוק פאי, או בערך ?
בן יהוידע אמר:חמוד.
לעצם הענין (שהעיגול שלש זה עדיין עיגול של קצת פחות מטפח) יש תוספות הרא״ש בעירובין דף יד:
הגמרא שמה שואלת מנה״מ (שכל שיש וכו) ולכאורה איך יתכן לשאול על בעי׳ מתמטית מנה״מ?
מסביר הרא״ש שהרי בעצם זה לא מדויק ואיך ידעו חכמים שמותר לחשבן חשבון העיגול רק בקירוב, ע״ז הביאו את הפסוק מים שעשה שלמה ורואים מקור שבהלכה מחשבנים את העיגול בשלש (למרות שזה לא לגמרי)
בכל אופן נמצא שעל זה לא אמרינן בגמ׳ לא דק כי מעיקר הדין מחשבנים ככה.
וורט נפלא ביותר,אהרן פישר אמר:יפה, יש גם דברי הגר"א על הקרי וכתיב
לא יודע אם אכן "הוכיח", אבל זו טענה של הרב זלמן קורן,בקיאות עצומה אמר:יש מי שהוכיח מדעית שבזמן הגמרא טענו כל חכמי העולם שההיקף הוא 3 בדיוק ולא פאי. [והיה קשה לבדוק דבר זה בזמנם דהמידות של טפח, אמה וכדו' לא מדויקות]
מצורףדברי יושר אמר:חישב מי שחישב, שאם מחשבים את קוטר העיגול ע"פ הפאי המדויק, ואת אלכסון הסוכה ע"פ שורש שתיים האמיתי,
יוצאים דברי ר"י מדוייקים להפליא, ולא היה אפשר להסתפק אפי' באדם אחד פחות!
מה יענה הכותה הנכבד על דברי הגמ' בגיטין ו. והא בבל לצפונה דא"י קיימא דכתיב (ירמיהו א, יד) ויאמר ה' אלי מצפון תפתח הרעה, שיפתחו את החלון ויבדקו, למה צריך לצטט פסוקים?בן יהוידע אמר:חמוד.
לעצם הענין (שהעיגול שלש זה עדיין עיגול של קצת פחות מטפח) יש תוספות הרא״ש בעירובין דף יד:
הגמרא שמה שואלת מנה״מ (שכל שיש וכו) ולכאורה איך יתכן לשאול על בעי׳ מתמטית מנה״מ?
מסביר הרא״ש שהרי בעצם זה לא מדויק ואיך ידעו חכמים שמותר לחשבן חשבון העיגול רק בקירוב, ע״ז הביאו את הפסוק מים שעשה שלמה ורואים מקור שבהלכה מחשבנים את העיגול בשלש (למרות שזה לא לגמרי)
בכל אופן נמצא שעל זה לא אמרינן בגמ׳ לא דק כי מעיקר הדין מחשבנים ככה.