סתירה ברורה בערך שלוחי מצווה

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
בסוכה, דף ב: עד ג. רואים את מעשה חכמים שהיו אצל הליני, ולא העירו לה דבר וכו'.
ובהמשך, בדף י: כתוב שרב נחמן הכניס לסוכת ריש גלותא את רב חסדא ורב הונא, אמר להו הדור רבנן משמעתייהו וכו', ענו לו שהם שלוחי מצווה ופטורים מן הסוכה.
איזו מצווה? להקביל את פני רבו ברגל, מבאר רש"י כמדומני.
ומה עם הילני? למה הרבנים הגיעו אליה? משעמם להם? הם בוודאי באו להקביל השלום המלכות, לברך, ולהכיר טובה על מה שעזרה [למשל שתרמה 'מנורה' לבהימ"ק, שהייתה מאירה חזק]!!!
וזה לא מצווה?
מה השיעור של שלוחי מצווה?
אשרי המיישב.
 

בשלמא

משתמש ותיק
הזקנים שנכנסו ויצאו כנראה גרו שם במקומה בלוד וממילא אינם שלוחים.
סיבת בואם אליה יכול להיות מטעמים שונים
א. ללמוד עם ילדיה
ב. לבקש הנחה בארנונה וכו'
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
הזקנים שנכנסו ויצאו כנראה גרו שם במקומה בלוד וממילא אינם שלוחים.
סיבת בואם אליה יכול להיות מטעמים שונים
א. ללמוד עם ילדיה
ב. לבקש הנחה בארנונה וכוק
א. שלוחי מצווה?
ב.בעצם החג?
יישר כוח.
 
 

זכרונות

משתמש ותיק
רב חסדא ורב הונא היו שלוחי מצוה ופטורים, הזקנים שבאו לבקר את הילני גם כן פטורים, אבל הבנים של הילני חייבים בסוכה
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
מישהו ענה לי כך: מי אמר שהם לא היו פטורים מן הסוכה? היו פטורים, והשאלה למה לא העירו.
ומשום מה נדמה לי שראיתי שהם לא אכלו. אולי החמירו. וגם במעשה עם בי ריש גלותא לא כתוב שאכלנו כמדומני.
 

בשלמא

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
בשלמא אמר:
הזקנים שנכנסו ויצאו כנראה גרו שם במקומה בלוד וממילא אינם שלוחים.
סיבת בואם אליה יכול להיות מטעמים שונים
א. ללמוד עם ילדיה
ב. לבקש הנחה בארנונה וכוק
א. שלוחי מצווה? כתבתי שהם היו מקומיים ולא שלוחים מעיר אחרת, הילדים שלה היו תלמידי חכמים וכנראה באו ללמוד עמהם עיין בתוספתא בריש המסכתא ובגירסאות שם.
ב.בעצם החג? למה לא? כתבתי את זה רק לדוגמא אבל כנראה שהדוגמא איננה נכונה כי המעמד שלה לא היה בשלטון האיזור, צריך למצוא סיבה טכנית אחרת.

 
 

אבינועם

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
בסוכה, דף ב: עד ג. רואים את מעשה חכמים שהיו אצל הליני, ולא העירו לה דבר וכו'.
ובהמשך, בדף י: כתוב שרב נחמן הכניס לסוכת ריש גלותא את רב חסדא ורב הונא, אמר להו הדור רבנן משמעתייהו וכו', ענו לו שהם שלוחי מצווה ופטורים מן הסוכה.
איזו מצווה? להקביל את פני רבו ברגל, מבאר רש"י כמדומני.
ומה עם הילני? למה הרבנים הגיעו אליה? משעמם להם? הם בוודאי באו להקביל השלום המלכות, לברך, ולהכיר טובה על מה שעזרה [למשל שתרמה 'מנורה' לבהימ"ק, שהייתה מאירה חזק]!!!
וזה לא מצווה?
מה השיעור של שלוחי מצווה?
אשרי המיישב.
בגמ' שם כתוב:
אמר רבי יהודה מעשה בהילני המלכה בלוד שהיתה סוכתה גבוהה מעשרים אמה והיו זקנים נכנסין ויוצאין לשם ולא אמרו לה דבר אמרו לו משם ראייה אשה היתה ופטורה מן הסוכה אמר להן והלא שבעה בנים הוו לה ועוד כל מעשיה לא עשתה אלא על פי חכמים. ע''כ.

על החכמים שם לא דובר, כל הנושא הוא הילני עצמה ובניה.
 
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבינועם אמר:
תלמוד-תורה אמר:
בסוכה, דף ב: עד ג. רואים את מעשה חכמים שהיו אצל הליני, ולא העירו לה דבר וכו'.
ובהמשך, בדף י: כתוב שרב נחמן הכניס לסוכת ריש גלותא את רב חסדא ורב הונא, אמר להו הדור רבנן משמעתייהו וכו', ענו לו שהם שלוחי מצווה ופטורים מן הסוכה.
איזו מצווה? להקביל את פני רבו ברגל, מבאר רש"י כמדומני.
ומה עם הילני? למה הרבנים הגיעו אליה? משעמם להם? הם בוודאי באו להקביל השלום המלכות, לברך, ולהכיר טובה על מה שעזרה [למשל שתרמה 'מנורה' לבהימ"ק, שהייתה מאירה חזק]!!!
וזה לא מצווה?
מה השיעור של שלוחי מצווה?
אשרי המיישב.
בגמ' שם כתוב:
אמר רבי יהודה מעשה בהילני המלכה בלוד שהיתה סוכתה גבוהה מעשרים אמה והיו זקנים נכנסין ויוצאין לשם ולא אמרו לה דבר אמרו לו משם ראייה אשה היתה ופטורה מן הסוכה אמר להן והלא שבעה בנים הוו לה ועוד כל מעשיה לא עשתה אלא על פי חכמים. ע''כ.

על החכמים שם לא דובר, כל הנושא הוא הילני עצמה ובניה.
נכון, והשאלה למה לא מחו.
כבר כתבתי את זה התרוץ שתירץ לי חבר בלימוד, למעלה. 

 
 
חלק עליון תַחתִית