סוכה ג. הלכה צריכה שתהא מחזקת ראשו ורובו ושולחנו

אוריאל

משתמש ותיק
בגמרא סוכה ג. נחלקו ב"ש וב"ה, דלב"ש צריכה שתהיה הסוכה מחזקת ראשו ורובו ושלחנו, ולב"ה אי"צ שולחנו. אמר רב שמואל בר יצחק הלכה כבית שמאי.. ולא תזוז מינה.

ויש להבין, הלא יצתה בת קול שהלכה כבית הלל, וכלל גדול אמרו: ב"ש במקום בית הלל אינה משנה, והיאך זה פסק רק שמואל כדעת ב"ש.

 
 

HaimL

משתמש ותיק
אפשר לדחוק ולומר, שכאן נמנו וגמרו שהלכה כב"ש. לא משום שהלכה כמותם בדאורייתא, אלא הלכה כב"ה. רק כאן, חששו שאם יתירו לעשות סוכה קטנה כב"ה, או לשבת בסוכה גדולה כב"ה, היינו שיעמידו על דין התורה, אין כל אדם בקי בזה, ויבואו לצמצם פחות משיעור הכשר סוכה מדאורייתא. ונמצא, שבאמת במחלוקת מדאורייתא הלכה כב"ה וכאן עשו קבע להחמיר כב"ש
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
בגמרא סוכה ג. נחלקו ב"ש וב"ה, דלב"ש צריכה שתהיה הסוכה מחזקת ראשו ורובו ושלחנו, ולב"ה אי"צ שולחנו. אמר רב שמואל בר יצחק הלכה כבית שמאי.. ולא תזוז מינה.

ויש להבין, הלא יצתה בת קול שהלכה כבית הלל, וכלל גדול אמרו: ב"ש במקום בית הלל אינה משנה, והיאך זה פסק רק שמואל כדעת ב"ש.
אינני מבין את שאלתך. הרי אמר לו, כב"ש היא ולא תזוז מינה! כלומר, למרות שלא נראה. 
ובקשר לבת-קול: ר' אליעזר בן עזריה בתנורו של עכנאי הוכיח בהרבה דברים שהלכה כמותו, בין השאר בבת קול. קם ר' יהושע על רגליו, 'לא בשמים היא... לא משגיחין בבת קול'.
וחוץ מזה הטבע הוכיח שהלכה כמותו, ובכל אופן ההלכה כחכמים.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
בגמרא סוכה ג. נחלקו ב"ש וב"ה, דלב"ש צריכה שתהיה הסוכה מחזקת ראשו ורובו ושלחנו, ולב"ה אי"צ שולחנו. אמר רב שמואל בר יצחק הלכה כבית שמאי.. ולא תזוז מינה.

ויש להבין, הלא יצתה בת קול שהלכה כבית הלל, וכלל גדול אמרו: ב"ש במקום בית הלל אינה משנה, והיאך זה פסק רק שמואל כדעת ב"ש.
וכי אינך יודע שיש כמה וכמה מקומות דהלכה כב''ש.
הבת קול איירי רק בסתמא ולא היכא דמסתבר טעמייהו דב''ש.
 
 

עמנואל

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
אוריאל אמר:
בגמרא סוכה ג. נחלקו ב"ש וב"ה, דלב"ש צריכה שתהיה הסוכה מחזקת ראשו ורובו ושלחנו, ולב"ה אי"צ שולחנו. אמר רב שמואל בר יצחק הלכה כבית שמאי.. ולא תזוז מינה.

ויש להבין, הלא יצתה בת קול שהלכה כבית הלל, וכלל גדול אמרו: ב"ש במקום בית הלל אינה משנה, והיאך זה פסק רק שמואל כדעת ב"ש.
אינני מבין את שאלתך. הרי אמר לו, כב"ש היא ולא תזוז מינה! כלומר, למרות שלא נראה. 
ובקשר לבת-קול: ר' אליעזר בן עזריה בתנורו של עכנאי הוכיח בהרבה דברים שהלכה כמותו, בין השאר בבת קול. קם ר' יהושע על רגליו, 'לא בשמים היא... לא משגיחין בבת קול'.
וחוץ מזה הטבע הוכיח שהלכה כמותו, ובכל אופן ההלכה כחכמים.
התוס' בכ"מ כבר עמדו על הסתירה בין ההיא דר"א לשאר דוכתי דפסקי' כב"ה משום בת קול
 
 
חלק עליון תַחתִית