פו: מחוי רב יהודה באותה אשה

שמואל דוד

משתמש ותיק
יומא פו: 

אמר רב יהודה כגון שבאת לידו עבירה פעם ראשונה כו׳ ״מחוי רב יהודה״ באותה אשה באותו פרק כו׳ 

מה הכוונה ב״מחוי״ רב יהודה?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שמואל דוד אמר:
יומא פו: 

אמר רב יהודה כגון שבאת לידו עבירה פעם ראשונה כו׳ ״מחוי רב יהודה״ באותה אשה באותו פרק כו׳ 

מה הכוונה ב״מחוי״ רב יהודה?

בא 'להדגיש' באותו אישה והמקום וכו', וכדרך המצביעים על דבר מה.
'ילד, אל תגע כאן' תוך שימוש באצבע 'מורה'.

250px-Wijsvinger.jpg


250px-Hand8.jpg
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שמואל דוד אמר:
בדרך כלל ״מחוי״ הכוונה שמראה על דבר.

יותר מבד"כ.
אלא שבעובדא דר"י אף שלא הראה דבר וחצי דבר אבל כן הורה באצבעו, כבא להדגיש 'בזה האישה ממש'. לי זה די ברור. אבל אם כת"ר לא מוכן לקבל זאת, לא הניף אצבע מורה ואומר נו נו..
 

בשלמא

משתמש ותיק
בניהו:
י"ל הוה ליה למימר אמר רב יהודה ומאי לשון מחוי? ונ"ל דשאלה זו שנשאלה בבית המדרש לא השיב להם רב יהודה לשון זה באותו מקום וכו' אלא אחוי על בעל תשובה אחד שהיה בדורם או קודם דורם שאמר כגון תשובה של פלוני, ורבנן ידעי דתשובה של אותו אדם היתה באותו מקום באותה אשה באותו פרק, אי נמי רב יהודא השיב בפירוש דברים אלו אך אחוי באצבעו על חיצון ואמצע ופנימי להודיע להם הטעם שצריך להיות בשלשה חלוקות אלו מקום ואשה ופרק כדי לדחות כח הטומאה הדבק בו מחלק חיצון ואמצע ופנימי שבו.


(כתי' הראשון עלה לי במחשבה אבל חיפשתי חבר)
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
בניהו:
י"ל הוה ליה למימר אמר רב יהודה ומאי לשון מחוי? ונ"ל דשאלה זו שנשאלה בבית המדרש לא השיב להם רב יהודה לשון זה באותו מקום וכו' אלא אחוי על בעל תשובה אחד שהיה בדורם או קודם דורם שאמר כגון תשובה של פלוני, ורבנן ידעי דתשובה של אותו אדם היתה באותו מקום באותה אשה באותו פרק, אי נמי רב יהודא השיב בפירוש דברים אלו אך אחוי באצבעו על חיצון ואמצע ופנימי להודיע להם הטעם שצריך להיות בשלשה חלוקות אלו מקום ואשה ופרק כדי לדחות כח הטומאה הדבק בו מחלק חיצון ואמצע ופנימי שבו.


(כתי' הראשון עלה לי במחשבה אבל חיפשתי חבר)
הפשט הפשוט לא כך אלא כדברי אהובינו @נדיב לב , או משהו כעין זה דהיינו סימן באצבעו סימון המורה על מיעוט הדבר דהיינו באותו הדבר בעצמו, ולפי הסימונים שהיו מקובלים אז.
 
 
חלק עליון תַחתִית