יומא - עה. מלמד שירד להם לישראל עם המן תכשיטי נשים.

חימקו

משתמש ותיק
פירש"י ד"ה תכשיטי נשים: 'בשמים שהן דוכות במדוכה ומתקשטות בהן להיות ריחן ערב לבעליהן'

רואים מפה שהקב"ה יודע שאשה צריכה בושם להיות ריחה ערב לבעלה.
וקשה לי א"כ למה הקב"ה בראה כך חסרה שצריכה לעשות מעשה בשביל שתהא ריחה ערב לבעלה, למה לא ברא אותה שיהיה ריחה ערב לבעלה גם בלי אמצעיים אחרים.
ולא דומה לשאר צרכים שהקב"ה ברא אותנו חסרים, ששם יש עניין של תפילה וכו.., ופה מאי?
 

HaimL

משתמש ותיק
לא הבנתי, כיצד בדיוק זה שונה משאר צרכי בנ"א, כמו אכילה?
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
לא הבנתי, כיצד בדיוק זה שונה משאר צרכי בנ"א, כמו אכילה?

צרכי בני אדם הטבעיים נועדו ליצור תלות בבורא, וצורך בתפילה והתקרבות. כאן זה חוסר שבין אדם לאשתו, ולא בין אדם לבורא.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
ראשית עצם ההתקשטות של אשה לבעלה יש בה מעלה
שנית יש זמנים ומצבים שלא צריכה להיות מקושטת
 

HaimL

משתמש ותיק
חימקו אמר:
HaimL אמר:
לא הבנתי, כיצד בדיוק זה שונה משאר צרכי בנ"א, כמו אכילה?

צרכי בני אדם הטבעיים נועדו ליצור תלות בבורא, וצורך בתפילה והתקרבות. כאן זה חוסר שבין אדם לאשתו, ולא בין אדם לבורא.
הרי שטענה והזיעה והיה ריחה קשה, ובעלה עומד לבוא, ואין לה בשמים לדוך ולהתקשט בהם. לא תפנה לקב"ה בתפילה?
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
חימקו אמר:
HaimL אמר:
לא הבנתי, כיצד בדיוק זה שונה משאר צרכי בנ"א, כמו אכילה?

צרכי בני אדם הטבעיים נועדו ליצור תלות בבורא, וצורך בתפילה והתקרבות. כאן זה חוסר שבין אדם לאשתו, ולא בין אדם לבורא.
הרי שטענה והזיעה והיה ריחה קשה, ובעלה עומד לבוא, ואין לה בשמים לדוך ולהתקשט בהם. לא תפנה לקב"ה בתפילה?
 
אתה צודק במקרה הזה, עדיין הקב"ה ברא חוסר בינה לבין בעלה,( כשלעצמה אין לה בעיה, כלומר כל הצורך הוא בגלל בעלה)
 

HaimL

משתמש ותיק
חימקו אמר:
HaimL אמר:
אתה צודק במקרה הזה, עדיין הקב"ה ברא חוסר בינה לבין בעלה,( כשלעצמה אין לה בעיה, כלומר כל הצורך הוא בגלל בעלה)
גם הצורך שלי בממון הוא לא בעיה ביני לבין עצמי. הוא רק בעיה ביני לבין בעל המכולת שלי.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
ונחנו מה אמר:
ראשית עצם ההתקשטות של אשה לבעלה יש בה מעלה
שנית יש זמנים ומצבים שלא צריכה להיות מקושטת

הלכה כר"ע עיין שבת סד: 'זקנים הראשונים אמרו שלא תכחול ולא תפקוס ולא תתקשט בבגדי צבעונים עד שבא רבי עקיבא ולימד א"כ אתה מגנה על בעלה ונמצא בעלה מגרשה וכו...'
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
חימקו אמר:
אתה צודק במקרה הזה, עדיין הקב"ה ברא חוסר בינה לבין בעלה,( כשלעצמה אין לה בעיה, כלומר כל הצורך הוא בגלל בעלה)
גם הצורך שלי בממון הוא לא בעיה ביני לבין עצמי. הוא רק בעיה ביני לבין בעל המכולת שלי.
 

בעל המכולת הוא רק אמצעי שעל ידו תוכל לממש את מתת הבורא אליך. באשה, הבעל הוא לא אמצעי לצרכיה אלא הוא חלק מהויתה, ועדיין נבראה חסרה כלפיו.
 

HaimL

משתמש ותיק
חימקו אמר:
HaimL אמר:

בעל המכולת הוא רק אמצעי שעל ידו תוכל לממש את מתת הבורא אליך. באשה, הבעל הוא לא אמצעי לצרכיה אלא הוא חלק מהויתה, ועדיין נבראה חסרה כלפיו.
אם כל הנשים שבעולם, לרבות אשתי, ימאסו בי, זה יכול להיות קצת עצוב, אבל אני לא אמות מזה. וכנ"ל אשתי, וגברי כל העולם. לעומ"ז, אם מוכרי כל העולם יחליטו שלא למכור לי לחם, וחברת מקורות תחליט שלא מגיע לי לקבל מים, מסתבר שלא אשרוד את זה. עכשיו, צא ולמד מי יותר מהותי להווייתו של מי. אני לאשתי ואשתי לי, או שמא בעלי המכולת, חברת מקורות, ושאר ירקות?
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
חימקו אמר:

בעל המכולת הוא רק אמצעי שעל ידו תוכל לממש את מתת הבורא אליך. באשה, הבעל הוא לא אמצעי לצרכיה אלא הוא חלק מהויתה, ועדיין נבראה חסרה כלפיו.
אם כל הנשים שבעולם, לרבות אשתי, ימאסו בי, זה יכול להיות קצת עצוב, אבל אני לא אמות מזה. וכנ"ל אשתי, וגברי כל העולם. לעומ"ז, אם מוכרי כל העולם יחליטו שלא למכור לי לחם, וחברת מקורות תחליט שלא מגיע לי לקבל מים, מסתבר שלא אשרוד את זה. עכשיו, צא ולמד מי יותר מהותי להווייתו של מי. אני לאשתי ואשתי לי, או שמא בעלי המכולת, חברת מקורות, ושאר ירקות?
 
כונתי שהאשה נבראה חסרה ביחס לבעלה, ואתה לא נבראת חסר ביחס לאשתך רק ביחס לעצמך, ע"כ
 

HaimL

משתמש ותיק
חימקו אמר:
HaimL אמר:
כונתי שהאשה נבראה חסרה ביחס לבעלה, ואתה לא נבראת חסר ביחס לאשתך רק ביחס לעצמך, ע"כ
א. דווקא ראיתי בספר קדמון שדרכו של איש לחזר אחרי אבידתו, א"כ דווקא אני נבראתי חסר, ביחס לאשתי (לא שאני מפרש כך את הדברים, אבל, לפי דבריך, כך אמור להיות).

ב. אם כדבריך, שכל מה שהאישה חסרה בושם, הוא רק בשביל החוסר שלה כלפי בעלה, אכתי, יתפלל הבעל עצמו, שלא יחזור לביתו, ואין לאשתו בשמים לדוך ע"מ להתקשט בהם, וכדי סירחון וקצף.
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
חימקו אמר:
ונחנו מה אמר:
ראשית עצם ההתקשטות של אשה לבעלה יש בה מעלה
שנית יש זמנים ומצבים שלא צריכה להיות מקושטת

הלכה כר"ע עיין שבת סד: 'זקנים הראשונים אמרו שלא תכחול ולא תפקוס ולא תתקשט בבגדי צבעונים עד שבא רבי עקיבא ולימד א"כ אתה מגנה על בעלה ונמצא בעלה מגרשה וכו...'
לא הרי מה שמתקשטת בבחרותה, למה שהיא מתקשטת תחת ידי בעלה, לא הרי מה שמתקשטת בימי נידותה, כמו היא מתקשטת בימי היתרה, לא הרי מה מתקשטת כשיוצאת לשוק, כמה שהיא מתקשטת לבעלה, לא הרי מה שמתקשטת בימי אבלה או בט"ב וכו' וק"ל
 

מ אלישע

משתמש ותיק
חימקו אמר:
פירש"י ד"ה תכשיטי נשים: 'בשמים שהן דוכות במדוכה ומתקשטות בהן להיות ריחן ערב לבעליהן'

רואים מפה שהקב"ה יודע שאשה צריכה בושם להיות ריחה ערב לבעלה.
וקשה לי א"כ למה הקב"ה בראה כך חסרה שצריכה לעשות מעשה בשביל שתהא ריחה ערב לבעלה, למה לא ברא אותה שיהיה ריחה ערב לבעלה גם בלי אמצעיים אחרים.
ולא דומה לשאר צרכים שהקב"ה ברא אותנו חסרים, ששם יש עניין של תפילה וכו.., ופה מאי?
דבר קבוע לא מורגש, (נדה לא:)
 
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
וקשה לי א"כ למה הקב"ה בראה כך חסרה שצריכה לעשות מעשה בשביל שתהא ריחה ערב לבעלה.
תשובתך בכללות, עיין בראשית רבה יא, ו:
להוציאך חלק אי אפשר, אלא כל מה שנברא בששת ימי בראשית צריכין עשייה, כגון החרדל צריך למתוק, התורמוסים צריך למתוק, החיטין צריכין להטחן, אפילו אדם צריך תיקון.
ובפרטות, עיין שם יז, ח:
מפני מה האשה צריכה להתבשם ואין האיש צריך להתבשם, אמר להם אדם נברא מאדמה והאדמה אינה מסרחת לעולם, וחוה נבראת מעצם, משל אם תניח בשר ג' ימים בלא מלח מיד הוא מסריח.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברהם לוי אמר:
חימקו אמר:
וקשה לי א"כ למה הקב"ה בראה כך חסרה שצריכה לעשות מעשה בשביל שתהא ריחה ערב לבעלה.
תשובתך בכללות, עיין בראשית רבה יא, ו:
להוציאך חלק אי אפשר, אלא כל מה שנברא בששת ימי בראשית צריכין עשייה, כגון החרדל צריך למתוק, התורמוסים צריך למתוק, החיטין צריכין להטחן, אפילו אדם צריך תיקון.
ובפרטות, עיין שם יז, ח:
מפני מה האשה צריכה להתבשם ואין האיש צריך להתבשם, אמר להם אדם נברא מאדמה והאדמה אינה מסרחת לעולם, וחוה נבראת מעצם, משל אם תניח בשר ג' ימים בלא מלח מיד הוא מסריח.
לאור מה שהבאת, השאלה מתחזקת, למה אשה נחשבת כמו מאכלים שצריכים תיקון, וגבר לא.
 
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
לאור מה שהבאת, השאלה מתחזקת, למה אשה נחשבת כמו מאכלים שצריכים תיקון, וגבר לא.
לשון המדרש הנ"ל אפילו אדם צריך תיקון, מיירי באיש הנולד ערל וצריך תיקון על ידי מילה.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברהם לוי אמר:
חימקו אמר:
לאור מה שהבאת, השאלה מתחזקת, למה אשה נחשבת כמו מאכלים שצריכים תיקון, וגבר לא.
לשון המדרש הנ"ל אפילו אדם צריך תיקון, מיירי באיש הנולד ערל וצריך תיקון על ידי מילה.

תיקון חד פעמי, אשה חסרה תמיד.
 

במבי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אברהם לוי אמר:
חימקו אמר:
לאור מה שהבאת, השאלה מתחזקת, למה אשה נחשבת כמו מאכלים שצריכים תיקון, וגבר לא.
לשון המדרש הנ"ל אפילו אדם צריך תיקון, מיירי באיש הנולד ערל וצריך תיקון על ידי מילה.

תיקון חד פעמי, אשה חסרה תמיד.


כבר על חוה כתוב שה׳ עשה לה צמות והביא אותה לבעלה, וכן אחד מן האמוראים בכה בנות ישראל יפות הן אלא שהעניות מנוולתן וכמו שאמרו כל הבריאה צריכה תיקון וגם ר״ע טען שמעשה בנ״א יפים יותר ממעשה שמיים.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
חימקו אמר:
פירש"י ד"ה תכשיטי נשים: 'בשמים שהן דוכות במדוכה ומתקשטות בהן להיות ריחן ערב לבעליהן'

רואים מפה שהקב"ה יודע שאשה צריכה בושם להיות ריחה ערב לבעלה.
וקשה לי א"כ למה הקב"ה בראה כך חסרה שצריכה לעשות מעשה בשביל שתהא ריחה ערב לבעלה, למה לא ברא אותה שיהיה ריחה ערב לבעלה גם בלי אמצעיים אחרים.
ולא דומה לשאר צרכים שהקב"ה ברא אותנו חסרים, ששם יש עניין של תפילה וכו.., ופה מאי?

מדרש תנחומא פרשת תזריע:

מעשה ששאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא: איזו מעשים נאים, של הקדוש ברוך הוא או של בשר ודם? אמר לו: של בשר ודם נאים. אמר לו טורנוסרופוס: הרי השמים והארץ יכול אדם לעשות כיוצא בהם? אמר לו רבי עקיבא: לא תאמר לי בדבר שהוא למעלה מן הבריות שאין שולטין עליו, אלא אמור דברים שהם מצויין בבני אדם. אמר לו: למה אתם מולין. אמר לו: אני הייתי יודע שעל דבר זה אתה שואלני, ולכך הקדמתי ואמרתי לך, שמעשה בני אדם נאים משל הקדוש ברוך הוא. הביא לו רבי עקיבא שבלים וגלסקאות. אמר לו: אלו מעשה הקדוש ברוך הוא, ואלו מעשה ידי אדם. אמר לו: אין אלו נאים יותר מן השבלים? אמר לו טורנוסרופוס: אם הוא חפץ במילה, למה אינו יוצא הולד מהול ממעי אמו? אמר לו רבי עקיבא: ולמה שוררו יוצא עמו והוא תלוי בבטנו ואמו חותכו ומה שאתה אומר למה אינו יוצא מהול, לפי שלא נתן הקדוש ברוך הוא את המצות לישראל, אלא לצרף אותם בהם.

וכעין זה מצינו בב"ב י,א:
 
וזו שאלה שאל טורנוסרופוס הרשע את ר"ע אם אלהיכם אוהב עניים הוא מפני מה אינו מפרנסם א"ל כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם.
 

במבי

משתמש ותיק
במבי אמר:
חימקו אמר:
אברהם לוי אמר:
לשון המדרש הנ"ל אפילו אדם צריך תיקון, מיירי באיש הנולד ערל וצריך תיקון על ידי מילה.

תיקון חד פעמי, אשה חסרה תמיד.


כבר על חוה כתוב שה׳ עשה לה צמות והביא אותה לבעלה, וכן אחד מן האמוראים בכה בנות ישראל יפות הן אלא שהעניות מנוולתן וכמו שאמרו כל הבריאה צריכה תיקון וגם ר״ע טען שמעשה בנ״א יפים יותר ממעשה שמיים.

גודלת ופוקסת משום בונה וכי דרך בנין בכך אין כדדרש רבי שמעון בן מנסיא {בראשית ב-כב} ויבן ה' אלהים את הצלע מלמד שקילעה הקב''ה לחוה והביאה אצל אדם שכן בכרכי הים קורין לקלעיתא בניתא (שבת צה.)
 
 
חלק עליון תַחתִית