יומא מט - למה לא לשחוק שחליים ? הרי מדובר בסכנה ?

מרדכי דב זינגר

משתמש ותיק
פשטנו ששאלת ריב"ל את ר' חנינא לגבי השחליים היתה....
שהיה סכנה. והשאלה אם שחליים מרפאים או לא ?
וצ"ע....
הרי יוצא שזה ספק נפשות.
וכמו שאומרים מִי שֶׁנָּפְלָה עָלָיו מַפֹּלֶת,
סָפֵק הוּא שָׁם סָפֵק אֵינוֹ שָׁם,
סָפֵק חַי סָפֵק מֵת,
סָפֵק נָכְרִי סָפֵק יִשְׂרָאֵל,

מְפַקְּחִין עָלָיו אֶת הַגַּל.

אז למה כאן....
שהיה ספק נפשות...
ריב"ל שאל אם מותר ???
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מרדכי דב זינגר אמר:
פשטנו ששאלת ריב"ל את ר' חנינא לגבי השחליים היתה....
שהיה סכנה. והשאלה אם שחליים מרפאים או לא ?
וצ"ע....
הרי יוצא שזה ספק נפשות.
וכמו שאומרים מִי שֶׁנָּפְלָה עָלָיו מַפֹּלֶת,
סָפֵק הוּא שָׁם סָפֵק אֵינוֹ שָׁם,
סָפֵק חַי סָפֵק מֵת,
סָפֵק נָכְרִי סָפֵק יִשְׂרָאֵל,

מְפַקְּחִין עָלָיו אֶת הַגַּל.

אז למה כאן....
שהיה ספק נפשות...
ריב"ל שאל אם מותר ???
ראשית לא שאלוהו כשהיה חולה לפניהם אלא כדי לידע אם זה מרפא כשיהיה חולה, ואף אם היה חולה אם היה זמן לברר את הספק א''כ למה נחלל אם אפשר לברר, וזה פשוט.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אינו דומה לספק נפשות, דהתם, עצם הפיקוח הוא ודאי פעולה חיובית, רק שא"י אם הוא שם, ואם הוא חי ואם הוא ישראל.

אבל לשחוק שחליים, מי אמר אם היא פעולה חיובית. שמא אדרבה, קשה לחולה שיב"ס. או שמא יש דרכי רפואה אחרות, ואם יטרח בשחיקת השחליים, שמא, אדרבה, תתגבר המחלה ולא יוכל שוב להירפא באו"א.
 
חלק עליון תַחתִית