לשכת בית הפרווה ע"י יהודי או גוי בקודש או בחול (ל"ד)

שואל כעניין

משתמש ותיק
המסתורין בכל הקשור ללשכה זו בוואדי מעוררת עניין אצל רבים
רש"י כותב שמכשף בנאה ועולה התמיה מעיליה וכי הרשו לגוי מכשף לבנות לשכה בביהמ"ק ?
ותוס' שכותב שהיה מחילה מחמת שרצה לראות את העבודה ג"כ מופלא כזה מעשה שמביאו מהערוך אך לא נמצא בתלמוד

אשמח לתוספת ביאור על לשכה זו

וכמו"כ היכן הייתה ממוקמת בקודש או בחול או חציה בקודש וחציה בחול
 

בן עזאי

משתמש ותיק
אנציקלופדיה תלמודית כרך ג, [בית הפרוה] עמוד רמט טור 2

לשכת הפרוה היתה האמצעית משלש הלשכות הבנויות בדרום העזרה6, ולדעה אחרת: בצפון העזרה7, והן: לשכת המלח, לשכת הפרוה ולשכת המדיחין8.

מסבה - בנין של מעלות - היתה עולה מלשכת המדיחין לגג בית הפרוה, ששם היה בית-הטבילה* לכהן גדול ביום הכפורים9. גג בית הפרוה היה בקודש, בעזרה10. יש סוברים שגג זה היה גבוה מקרקע העזרה, שהבית היה בנוי על קרקע העזרה, ואף על פי שהגגות והעליות לא נתקדשו11, בית זה נבנה אחר שכבר נתקדשה העזרה, ובשעת קידוש העזרה היה עדיין אויר שקדוש אף הוא, ואין בכח בנין של אחר כך להפקיע קדושתו12, או שלא כל הגגות לא נתקדשו, והכל לפי הצורך, וגג בית הפרוה שהכהן הגדול הוצרך לטבול בו ביום הכפורים, קידשוהו13. ויש סוברים שגג בית הפרוה היה שוה לקרקע העזרה, ותוכו היה בנוי מתחת לקרקע העזרה, אלא שלא היה פתח מהגג לעזרה, ולכן הוצרכו למסבה שתעלה אל הגג מתחת לקרקע, ואף תוכו היה קודש, ואף על פי שמחילות לא נתקדשו14 מחילה זו היתה פתוחה לעזרה ומחילות אלו קודש15.

בית הפרוה נקרא על שם האיש שבנה אותו, שהיה שמו פרוה והיה מכשף16, ויש מוסיפים שבנה אותו במכשפות17. יש אומרים שהיה ישראל שחזר בתשובה, שנכרי לא בנה שום דבר בהר הבית, משום לא לכם ולנו לבנות בית אלהינו18. ויש אומרים שמכשף זה לא בנה אותו, אלא חפר מחילה מתחת לקרקע, כדי לראות את עבודת הכהן הגדול ביום הכפורים, ומצאוהו בלשכה זו והרגוהו19, או שנעשה להם נס ומת שם20, וקראו הלשכה על שמו21. ויש אומרים שהגג בלבד של בית הפרוה בנאו אותו מכשף, ועשאו דומה לבית הטבילה שהיה בחול על גבי שער המים22, אבל הלשכה נקראת בשם בית הפרוה על שם עורות הפרים שהיו בה23,

6. גירסת המשנה במדות כפי שהובאה ביומא יט א, ועי"ש בתו"י, וכ"ה ברמב"ם בית הבחירה פ"ה הי"ז, וכ"ד התוי"ט והתפא"י מדות שם.
7. גירסת המשנה במשניות ובגמ' מדות שם, וכ"ה בציורי מהר"י שבגמ'. ועי' ס' חנוכת הבית אות כז וס' עזרת כהנים מדות שם.
8. מדות שם ויומא שם; רמב"ם שם. ועי' תוי"ט מדות שם וציורי הרמב"ם בפהמ"ש וציורי התוי"ט והתפא"י שבכולם לשכת הפרוה האמצעית, מלבד בציורי מהר"י שבגמ' שלשכת הפרוה היא המערבית, ועי' ס' עזרת כהנים שם שתמה עליו. ועי' תוס' יומא יט א ד"ה לשכת.
[עמוד רנ טור 1]
9. מדות שם; רמב"ם שם. וע"ע בית הטבילה.
10. יומא לד ב.
11. ע"ע גגין ועליות.
12. ע"ע הנ"ל.
13. ראב"ד תמיד פ"א.
14. ע"ע מחילות.
15. ע"ע הנ"ל. תוס' יומא לא א ד"ה וכולן.
16. יומא לה א ורש"י.
17. רע"ב מדות שם, ועי"ש בתוי"ט שתמה, ועי' תפא"י שם שהיה באומנות נפלאה ונראה כאילו הוא בכישוף.
18. עזרא ד ג. מאירי יומא שם; רא"ש מדות שם, ועי' פסקי תוס' מדות סי' כב. וע"ע בית המקדש: בנינו.
19. ערוך ע' פרוה ותוס' יומא שם בשמו; פהמ"ש להרמב"ם מדות שם ופי' הרא"ש שם.
20. מאירי מדות שם, ועי"ש בהערות המו"ל.
21. שם ושם.
22. ע"ע בית הטבילה.
23. עי' להלן.
 

שעשועי תורה

משתמש רגיל
שואל כעניין אמר:
המסתורין בכל הקשור ללשכה זו בוואדי מעוררת עניין אצל רבים
רש"י כותב שמכשף בנאה ועולה התמיה מעיליה וכי הרשו לגוי מכשף לבנות לשכה בביהמ"ק ?
ותוס' שכותב שהיה מחילה מחמת שרצה לראות את העבודה ג"כ מופלא כזה מעשה שמביאו מהערוך אך לא נמצא בתלמוד

אשמח לתוספת ביאור על לשכה זו

וכמו"כ היכן הייתה ממוקמת בקודש או בחול או חציה בקודש וחציה בחול

ראה כאן בארוכה ובהרחבה בקובץ המצ"ב הצג קובץ מצורף פקודיך אחרי מות.pdf
 
חלק עליון תַחתִית