יש ספר נפלא על התורה שנקרא בשם ''סדרי פרשיות - שפתי יצחק'' לרב יצחק מאיר גאלדשטיין שליט''א, הספר עוקב אחרי כל החמשה חומשי תורה ומבאר ע''פ חז''ל והמפרשים מתי היה כל דבר. למרות שיש לי ביקורת על העריכה הסופית שלו, איני יכול שלא להתפעל מהחומר הנפלא שהוא מביא שם בעיון ובבקיאות. בכל מקרה לא פגשתי עד כה ספר נוסף שמקיף בשיטתיות מבראשית ועד זאת הברכה, אם מישהו מכיר חיבור נוסף בכיוון אשמח לשמוע.
בפרשת וירא בראשית כא.א. הוא מביא את פלוג' האמוראים אם יצחק נולד לז' חודשים [כסוגיית הגמ' בר''ה] או לט' חודשים. (מן הראוי לציין שזה תלוי במחלוקת נוספת, בגמ' בר"ה כ' שהמלאכים באו בסוכות, ולמועד אשוב אליך היינו למועד הבא שהוא פסח. ובמדרשים כ' באו בפסח, ולמועד היינו לשנה הבאה בתאריך הזה, וזה תליא בפלוג' ר"א ור"י באיזה חודש נולד אברהם, וכבר נידון בראשונים שם ואין כאן המקום להסתעף לכל הנושא).
לדעת ר' חמא ילדה בחודש התשיעי וא''כ צ''ל שנתעברה בסיון, ומביא מהיעב''ץ בסידורו דבר פלא - שאפשר שנתעברה בחג השבועות. וכ' הס"פ שלדעה זו או שלא סובר שבר''ה נפקדה שרה, או שהכוונה לר''ה שקדם להכל, היינו שעוד קודם שנתבשרו אברהם ושרה על לידת יצחק כבר נגזר עליהם שבאותה שנה תהרה.
ולדעת ר' יודן ילדה בחודש שביעי [ובגמ' בר''ה כ' דאפשר גם שישה וכמה ימים] וא''כ נתעברה בתשרי.
וכבר כתבתי למעלה מה היה ההכרח של רש''י לכתוב שרק נגזר ולא שנתעברה כי לגמ' בר''ה המלאכים הגיעו רק בסוכות וא''כ הרתה רק אחרי החג, אכן נראה שזה לא מוסכם, הנה במדרש תנחומא סי' יז' כ' ''בר''ה נפקדה שרה ונולד יצחק לז' חודשים בליל פסח'' ולכאו' משמע שנפקדה היינו נתעברה. ובספר ס"פ הנ"ל ציין לעטרת זקנים שו"ע או"ח תקפ"א שכ' שנתעברה בר"ה, וכן ציין לרא"ם.
אכן ציין לנחלת יעקב על הרש"י בוירא וליד אפרים סי' תקפ"א ה שכ' שרק נגזר עליה בר"ה. ובאליה רבה סוף סי' תקפא הסתפק בזה.
אכן שוב, אחר כל החשבונות, טרם נעניתי על השאלה הראשונה שלי:
מה המשמעות שנגזר עליהם בר"ה מאי שנא משאר מילי דעלמא שנגזרים בר"ה?