נביאים וכתובים ועוד לקרא ?! (לדף ח ט)

מרדכי דב זינגר

משתמש ותיק
כשלמדנו את המשנה... בדף ח ע"א
שנאסר על תורם הלשכה להכנס בחפצים עם בית קיבול. 
שלא יגידו שהוא לקח משם כסף.
למדה זאת המשנה שנאמר
א. והייתם נקיים מה' ומישראל - תורה
ב. ומצא חן ושכל טוב בעני אלוקים ואדם - כתובים
באה הגמרא בדף ט ע"א והביאה עוד פסוק
ג. אל אלהים ה' וגו' וישראל הוא ידע - נביאים
וז"ל הגמרא
רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן 
בתורה ובנביאים ובכתובים.... מצאנו 
שאדם צריך לצאת ידי הבריות 
כדרך שהוא צריך לצאת ידי המקום 
ע"כ

|הדגש|וכאן התעוררו לי שתי שאלות|סדגש|
א. למה היה צריך להביא עוד פסוק....כמו... מאי ואומר.
ב. וזה הכי מטריד אותי.... 
איזה יתרון יש לעניין/ההלכה שזה מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים.
|הדגש|אם זה כתוב רק ב"תורה" זה לא מספיק ?|סדגש|
נביאים וכתובים ועוד לקרא ?!

אשמח לחוו"ד כת"ר שליט"א

רצ"ב אוסף הלכות ועניינים... 
שהיחיודיות שלהם היא שהם.... 
|הדגש|מן התורה מן הנביאים ומן הכתובים|סדגש|
א. סוגייתינו...שאדם צריך לצאת ידי הבריות וכו'
ב.תקיעת שופר (ר"ה לב)
ג. מה' אשה לאיש (מו"ק יח)
ד. תחיית המתים (סנהדרין צ)
ה. בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו (מכות י)
ו. כל מקום שאתה מוצא גבורתו של הקב''ה אתה מוצא ענוותנותו (מגילה לא)
ז. מטייל ואזיל דיקלא בישא גבי קינא דשרכי (ב"ק צב)
ח. כל העוסק בתורה נכסיו מצליחין לו (ע"ז יט)

ז"א...
אלו נושאים שאם היו כתובים "רק" בתורה או "רק" בנביאים וכו'
לא היה מספיק.צריך את שלשתם. מדוע.

לגמרא לא הספיקו שני הפסוקים מהתורה והכתובים...
הביאה גם מן הנביאים.
מדוע ?
ומדוע המשנה ...
כן הסתפקה בשני פסוקים ?

וה' יאיר עייני.
 

HaimL

משתמש ותיק
יתר על כן, מצינו שהתנ"ך כביכול סותרים זא"ז, כמאמר חז"ל

טוב וישר י"י על כן יורה חטאים בדרך וג' (תהלים כה: ח). שאלו לחכמה החוטא מהו עונשו, אמרה להם וחטאים תרדף רעה (משלי יג: כא). שאלו לנבואה החוטא מהו עונשו, אמרה להם הנפש החוטאת היא תמות (יחזקאל יח: ד). שאלו לתורה חוטא מה עונשו, אמרה להם יביא אשם ויתכפר לו. שאלו להקב"ה החוטא מהו עונשו, א' להם יעשה תשובה ויתכפר לו, הדא היא דכת' טוב וישר י"י וגו' (תהלים כה: ח). א"ר פינחס למה הוא טוב שהוא ישר, למה הוא ישר שהוא טוב. על כן יורה חטאים בדרך (שם /תהלים כ"ה/), שהוא מורה לחטאים דרך שיעשו תשובה. לפיכך הושע מזהיר את ישראל ואו' להם שובה ישראל (הושע שם /י"ד/).
 

HaimL

משתמש ותיק
ונראה שבזה אפשר ליישב את תמיהתך. שמאחר ויש דברים שבהם החכמה (ספר משלי, או כתבי הקודש בכלל), הנבואה והתורה כביכול סותרים, אבל במקומות שהבאת הם מסכימים זל"ז
 
חלק עליון תַחתִית