דף קטז האם דרי עבדיה דר' נחמן היה ע"ע או ע"כ

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
גמרא פסחים קטז ע"א
מאי בגנות רב אמר מתחלה עובדי עבודת גלולים היו אבותינו [ושמואל] אמר עבדים היינו אמר ליה רב נחמן לדרו עבדיה עבדא דמפיק ליה מריה לחירות ויהיב ליה כספא ודהבא מאי בעי למימר ליה אמר ליה בעי לאודויי ולשבוחי א"ל פטרתן מלומר מה נשתנה דפתח ואמר עבדים היינו:


האם אפשר להוכיח שעבד חייב בהגדה?
 

ערך רב

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
גמרא פסחים קטז ע"א
מאי בגנות רב אמר מתחלה עובדי עבודת גלולים היו אבותינו [ושמואל] אמר עבדים היינו אמר ליה רב נחמן לדרו עבדיה עבדא דמפיק ליה מריה לחירות ויהיב ליה כספא ודהבא מאי בעי למימר ליה אמר ליה בעי לאודויי ולשבוחי א"ל פטרתן מלומר מה נשתנה דפתח ואמר עבדים היינו:


האם אפשר להוכיח שעבד חייב בהגדה?
איך תוכיח? הרי גם הילד השואל את אביו "מה נשתנה" אינו חייב בהגדה,
רק הוא ההיכי תמצי שאביו יאמר את ההגדה כתשובה לשאלה.
וכן היה עם העבד, שדבריו הם רק מעוררים את ההגדה, וכמו שאמר לו רב נחמן שהוא פטרו רק מ"מה נשתנה" וממילא הוא יכול להתחיל "עבדים היינו" שהיא תחילת התשובה וההגדה.
 
 

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
פותח הנושא
ערך רב אמר:
יהי חסדך עלינו אמר:
גמרא פסחים קטז ע"א
מאי בגנות רב אמר מתחלה עובדי עבודת גלולים היו אבותינו [ושמואל] אמר עבדים היינו אמר ליה רב נחמן לדרו עבדיה עבדא דמפיק ליה מריה לחירות ויהיב ליה כספא ודהבא מאי בעי למימר ליה אמר ליה בעי לאודויי ולשבוחי א"ל פטרתן מלומר מה נשתנה דפתח ואמר עבדים היינו:


האם אפשר להוכיח שעבד חייב בהגדה?
איך תוכיח? הרי גם הילד השואל את אביו "מה נשתנה" אינו חייב בהגדה,
רק הוא ההיכי תמצי שאביו יאמר את ההגדה כתשובה לשאלה.
וכן היה עם העבד, שדבריו הם רק מעוררים את ההגדה, וכמו שאמר לו רב נחמן שהוא פטרו רק מ"מה נשתנה" וממילא הוא יכול להתחיל "עבדים היינו" שהיא תחילת התשובה וההגדה.
דייקתי מהמילה פטורתן משמע שתינו
 
 

במבי

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
גמרא פסחים קטז ע"א
מאי בגנות רב אמר מתחלה עובדי עבודת גלולים היו אבותינו [ושמואל] אמר עבדים היינו אמר ליה רב נחמן לדרו עבדיה עבדא דמפיק ליה מריה לחירות ויהיב ליה כספא ודהבא מאי בעי למימר ליה אמר ליה בעי לאודויי ולשבוחי א"ל פטרתן מלומר מה נשתנה דפתח ואמר עבדים היינו:


האם אפשר להוכיח שעבד חייב בהגדה?

ראה את הגמרא בב"מ

רב יוסף בר חמא תקיף עבדי דאינשי דמסיק בהו זוזי ועביד בהו עבידתא א"ל רבא בריה מ"ט עביד מר הכי א"ל אנא כרב נחמן סבירא לי דאמר רב נחמן עבדא נהום כריסיה לא שוי א"ל אימור דאמר רב נחמן כגון דארי עבדיה דמרקיד בי כובי עבדי אחריני מי אמר א"ל אנא כי הא דרב דניאל בר רב קטינא אמר רב סבירא לי דאמר התוקף עבדו של חבירו ועשה בו מלאכה פטור (ב"מ סד:)

וכותב שם רש"י

דמרקיד בי כובי - ליצן היה ומרקד בחנויות לשתות יין:


אבל עבד חייב מצוות כאשה ומדוע שלא יהא חייב בהגדה ?
 

ערך רב

משתמש ותיק
יהי חסדך עלינו אמר:
ערך רב אמר:
יהי חסדך עלינו אמר:
גמרא פסחים קטז ע"א
מאי בגנות רב אמר מתחלה עובדי עבודת גלולים היו אבותינו [ושמואל] אמר עבדים היינו אמר ליה רב נחמן לדרו עבדיה עבדא דמפיק ליה מריה לחירות ויהיב ליה כספא ודהבא מאי בעי למימר ליה אמר ליה בעי לאודויי ולשבוחי א"ל פטרתן מלומר מה נשתנה דפתח ואמר עבדים היינו:


האם אפשר להוכיח שעבד חייב בהגדה?
איך תוכיח? הרי גם הילד השואל את אביו "מה נשתנה" אינו חייב בהגדה,
רק הוא ההיכי תמצי שאביו יאמר את ההגדה כתשובה לשאלה.
וכן היה עם העבד, שדבריו הם רק מעוררים את ההגדה, וכמו שאמר לו רב נחמן שהוא פטרו רק מ"מה נשתנה" וממילא הוא יכול להתחיל "עבדים היינו" שהיא תחילת התשובה וההגדה.
דייקתי מהמילה פטורתן משמע שתינו
בפשטות הבנתי: פטרת אותי ואת כל המסובין
והוא ככל מקום שבן אחד שואל ופוטר את כולם מהשאלה,
וזאת למרות שהבן קטן ואינו חייב בהגדה. 
 
 
חלק עליון תַחתִית