כשהבן אינו מדבר לכאורה עדיין נשאר החיוב של דרך שאלה ותשובהאור זורח אמר:איך משכחת לה אב ובנו יושבים בליל הסדר והאב חייב לשאול את הבן..
אי בעית סברא אמר:כשהבן אינו מדבר לכאורה עדיין נשאר החיוב של דרך שאלה ותשובה
דרך!!!!!!אור זורח אמר:אי בעית סברא אמר:כשהבן אינו מדבר לכאורה עדיין נשאר החיוב של דרך שאלה ותשובה
מה האבא ירויח בזה הרי הבן לא יענה לו
אי בעית סברא אמר:דרך!!!!!!
הרב @כמעיין המתגבראי בעית סברא אמר:כשהבן אינו מדבר לכאורה עדיין נשאר החיוב של דרך שאלה ותשובה
על אותו עיקרון אפשר להרבות בתירוצים, הבן ת''ח והאב עם הארץ, וכו'.אור זורח אמר:הרב @כמעיין המתגבראי בעית סברא אמר:כשהבן אינו מדבר לכאורה עדיין נשאר החיוב של דרך שאלה ותשובה
החידה גם כשהבן מדבר
כמעיין המתגבר אמר:על אותו עיקרון אפשר להרבות בתירוצים, הבן ת''ח והאב עם הארץ, וכו'.
שהאב מוחל על כבודו.אור זורח אמר:כמעיין המתגבר אמר:על אותו עיקרון אפשר להרבות בתירוצים, הבן ת''ח והאב עם הארץ, וכו'.
גם כשהאב תלמיד חכם
מה אדבר אמר:כשהבן גוי (שאביו ישראל ואימו עכו''ם).
על הבן לא מוטלת המצוה, ואילו האב כיון שרק בן זה יושב עימו חייב לשאול.
[ואין טעם לומר שאין מתקיים דרך שאלה ותשובה בעכו''ם, וצ''ע לדינא].
כמעיין המתגבר אמר:שהאב מוחל על כבודו.
אור זורח אמר:איך משכחת לה אב ובנו יושבים בליל הסדר והאב חייב לשאול את הבן..
מרדכי דב זינגר אמר:שהבן אינו יודע לישאול....
את פתח לו...בשאלת גירוי וכד'
שאין לו שעוןאור זורח אמר:מרדכי דב זינגר אמר:שהבן אינו יודע לישאול....
את פתח לו...בשאלת גירוי וכד'
השאלה גם באופן שהבן חכם
מרדכי דב זינגר אמר:שאין לו שעון
יש כאלה שמסתמא עדיין לא ראו את החידהב. גפנר אמר:נו....
הרב אור זורח, אנחנו צריכים לדעת האם לשנן את 'מה נשתנה' בעל פה. מתי הפתרון?
עת הזמיר אמר:אולי אם האב גם רבו ואינו מוחל לו להדיא, כך שבנו אינו יכול להסב לפניו וא"כ כיצד ישאל שהלעלה הזה כולנו מסובים.
הגם שיש לדון בזה טובא
אור זורח אמר:מרדכי דב זינגר אמר:שאין לו שעון
מה כוונתכם לא הבנתי
וכך יוצא שהאב שואל לבנואפילו שני תלמידי חכמים שיודעין בהלכות הפסח - שואלין זה לזה.
חשוקי חמד מסכת פסחים דף קטז עמוד א שאלה. אב שגר בחו"ל והגיע לפסח לבנו בארץ ישראל, ועתה ביום טוב שני האב עושה ליל הסדר שני, והבן מחמת הכבוד לאביו משתתף בסדר, האם יש ענין לבן לשאול את הארבע קושיות לאביו? והאם מקיים האב מצות סיפור יציאת מצרים, של 'והגדת לבנך'?תשובה. יש לחקור מה הוא המצוה של והגדת לבנך, האם המצוה על האב לספר, או האם המצוה שהבן ישמע את סיפור יציאת מצרים, ומסתבר דעיקר המצוה שהבן ישמע ויכנס בו אמונה, ומאחר ואצל בנו עתה זה לא ליל הסדר, אין צריך הבן לשאול את הקושיות וגם האב מסתבר דאינו יוצא המצוה. וכמו כן נראה דאם הבן מעבר לקו התאריך והאב מצד זה והבן ישאל את אביו לא יצא, כי הסיפור צריך להיות כשמצה ומרור מונחים לפניך ואצל הבן אין כעת מצוה.
בבלי אמר:בגמרא כתוב מפורש:
וכך יוצא שהאב שואל לבנואפילו שני תלמידי חכמים שיודעין בהלכות הפסח - שואלין זה לזה.
חידוש עצום הוא זה, לומר ש"שואלין זה לזה" היינו שזה שואל את זה וחוזר זה ושואל את זה. לכאורה הפשט הוא שאחד שואל את חברו ותו לא.אור זורח אמר:כדין ב' ת''ח שכל אחד שואל לחבירו.
דבש לפי אמר:חידוש עצום הוא זה, לומר ש"שואלין זה לזה" היינו שזה שואל את זה וחוזר זה ושואל את זה. לכאורה הפשט הוא שאחד שואל את חברו ותו לא.אור זורח אמר:כדין ב' ת''ח שכל אחד שואל לחבירו.
לכאורה ברור כדבריך, ועיקר הסיפור הוא כשאחד מספר וכולם שומעים מפיו ויוצאים, ומבואר כן בפסחים שרב יוסף ורב ששת הוציאו המסובים, הגמ' מוכיחה מזה שסגי נהור חייב בסיפור יצי"מ.דבש לפי אמר:חידוש עצום הוא זה, לומר ש"שואלין זה לזה" היינו שזה שואל את זה וחוזר זה ושואל את זה. לכאורה הפשט הוא שאחד שואל את חברו ותו לא.אור זורח אמר:כדין ב' ת''ח שכל אחד שואל לחבירו.