דף קו "זכור" את אשר עשה לך עמלק - איך ?

מרדכי דב זינגר

משתמש ותיק
היום למדנו (פסחים קו)
זכור את יום השבת - זוכרהו על היין
לפ"ז מעניין אותי עם איזה "חומר" זוכרים את אשר עשה עמלק ?

אז אולי רעשנים זו מצווה דאורייתא ?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מרדכי דב זינגר אמר:
היום למדנו (פסחים קו)
זכור את יום השבת - זוכרהו על היין
לפ"ז מעניין אותי עם איזה "חומר" זוכרים את אשר עשה עמלק ?

אז אולי רעשנים זו מצווה דאורייתא ?
גם אם יין בשבת דאורייתא (לא זכור לי כעת על דעה כזו), מ''מ היכא דשייך שייך והיכא דלא שייך לא שייך, אולי גם ביציאת מצרים נזכור על משהו?
 
 

מרדכי דב זינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
מרדכי דב זינגר אמר:
היום למדנו (פסחים קו)
זכור את יום השבת - זוכרהו על היין
לפ"ז מעניין אותי עם איזה "חומר" זוכרים את אשר עשה עמלק ?

אז אולי רעשנים זו מצווה דאורייתא ?
גם אם יין בשבת דאורייתא (לא זכור לי כעת על דעה כזו), מ''מ היכא דשייך שייך והיכא דלא שייך לא שייך, אולי גם ביציאת מצרים נזכור על משהו?
אה"נ...
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
מרדכי דב זינגר אמר:
היום למדנו (פסחים קו)
זכור את יום השבת - זוכרהו על היין
לפ"ז מעניין אותי עם איזה "חומר" זוכרים את אשר עשה עמלק ?

להרב @מרדכי דב זינגר שליט''א
ערב טוב
אולי דוקא בשבת קודש שכתוב לקדשו
שהזכירה תהיה לקדשו להחשיבו בזה יש סברא של זכירה חשובה ולכן עושים על יין
אבל שאר זכירות אין צריך יין

בברכת התורה
 

אור זורח

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
גם אם יין בשבת דאורייתא (לא זכור לי כעת על דעה כזו), מ''מ היכא דשייך שייך והיכא דלא שייך לא שייך, אולי גם ביציאת מצרים נזכור על משהו?

להרב @כמעיין המתגבר שליט''א
ערב טוב
אולי משום שבשבת יש מצות עונג ומצות סעודה ומצות קידוש במקום סעודה לכן סברא לקדש ביין

ברכה והצלחה
וכל טוב
 

מרדכי דב זינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
מרדכי דב זינגר אמר:
היום למדנו (פסחים קו)
זכור את יום השבת - זוכרהו על היין
לפ"ז מעניין אותי עם איזה "חומר" זוכרים את אשר עשה עמלק ?

להרב @מרדכי דב זינגר שליט''א
ערב טוב
אולי דוקא בשבת קודש שכתוב לקדשו
שהזכירה תהיה לקדשו להחשיבו בזה יש סברא של זכירה חשובה ולכן עושים על יין
אבל שאר זכירות אין צריך יין

בברכת התורה
קדשהו - בכסות נקיה.
אבל "הזכרהו" על היין בשבת....
זה בגלל שיש פסוקים ש...."זכור" זה דוקא על היין...
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
מרדכי דב זינגר אמר:
קדשהו - בכסות נקיה.
אבל "הזכרהו" על היין בשבת....
זה בגלל שיש פסוקים ש...."זכור" זה דוקא על היין...

זה נכון מה שכתבת אבל מצאנו שכתב הרמב''ם שמצות קידוש לזכור את השבת זכירת שבח וקידוש הרי שהקדושה גם מכלל הזכירה
דהיינו לא מספיק לזכור את יום השביעי אלא צריך להזכיר שיום השביעי קדוש הוא
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
בשבת קודש שכתוב 'לקדשו', שהזכירה תהיה לקדשו, בזה יש סברא של זכירה חשובה, ולכן עושים על יין, אבל שאר זכירות אין צריך יין.
יישר. והשווה עם האמור כאן:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=78&t=17135&p=251312&hilit=%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%99%D7%AA#p251312
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
ם אם יין בשבת דאורייתא
עיין תוס' בד"ה זוכרהו על היין. וז"ל על היין לא הויא אלא מדרבנן כדמשמע בריש נזיר (ד' ג:) דקאמר מיין ושכר יזיר לאסור יין מצוה כיין הרשות ופריך מאי ניהו קידושא והבדלה מושבע ועומד מהר סיני הוא דאיצטריך קרא למיסר אלא כי הא דאמר רבא שבועה שאשתה וחזר ואמר הריני נזיר איצטריך קרא דנזירות חל עליו אף על פי שמושבע ועומד הוא ועוד מצינו למימר דקידוש על היין דבר תורה אבל הא דאמר המברך צריך שיטעום זהו מדרבנן: עכ"ל.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
היכא דשייך שייך והיכא דלא שייך לא שייך, אולי גם ביציאת מצרים נזכור על משהו?
עיין תוס' בד"ה זוכרהו על היין. דזכירה כתיב על היין זכרו כיין לבנון (הושע יד) נזכירה דודיך מיין (שיר א) - והאי זכירה היינו קידוש: עכ"ל.
הרי שהתוס' לא מצא שום שייכות בין הפסוק זכור את יום השבת לקדשו לכוס יין אלא שיש פסוק בהושע ופסוק בשה"ש שמקשר ענין "זכירה" ליין,
וא"כ אכן צ"ב למה לא שייך שאר זכירות על היין, שיהיה חייב להגיד זכור את אשר עשה לך עמלק על כוס יין, משום אותו פסוק.
ולמה אתה קורא לזה "לא שייך"?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
כמה הוא מעוות לחשוב שזכירת אויב תהא על יין.
למה? אדרבא.
אתה מתכוין שזכירת הריגת האויב תהא על היין, אבל עיקר המצוה נצטוותה לפני שנהרג המן והזכירה היא לזכור את עמלק את עשה לך ותצטער על כך ותרצה להורגו וזה לא שייך על היין.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
היכא דשייך שייך והיכא דלא שייך לא שייך, אולי גם ביציאת מצרים נזכור על משהו?
עיין תוס' בד"ה זוכרהו על היין. דזכירה כתיב על היין זכרו כיין לבנון (הושע יד) נזכירה דודיך מיין (שיר א) - והאי זכירה היינו קידוש: עכ"ל.
הרי שהתוס' לא מצא שום שייכות בין הפסוק זכור את יום השבת לקדשו לכוס יין אלא שיש פסוק בהושע ופסוק בשה"ש שמקשר ענין "זכירה" ליין,
וא"כ אכן צ"ב למה לא שייך שאר זכירות על היין, שיהיה חייב להגיד זכור את אשר עשה לך עמלק על כוס יין, משום אותו פסוק.
ולמה אתה קורא לזה "לא שייך"?
אפ''ה, תוס' הביאו ראיה ששייך זכירה ביין יותר משאר משקים ושאר מאכלים ושאר חפצים, אבל ודאי היינו רק זכירה של שמחה וכבוד.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
עיקר המצוה נצטוותה לפני שנהרג המן... ותצטער על כך
א.א.ל.ט עיקר מצוות זכירה נאמרה לבנ"י אחרי מלחמת עמלק לא לפני.
והמצוה לזכור מה שרצו לעשות, ותשנא אותם ואת מעשיהם, אבל לא זכור לי שכתוב שצריכים להצטער .
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
עיקר המצוה נצטוותה לפני שנהרג המן... ותצטער על כך
א.א.ל.ט עיקר מצוות זכירה נאמרה לבנ"י אחרי מלחמת עמלק לא לפני.
והמצוה לזכור מה שרצו לעשות, ותשנא אותם ואת מעשיהם, אבל לא זכור לי שכתוב שצריכים להצטער .
מה זה אאל''ט?
כי יד על כס יה, אין הכסא שלם וכו', ומ''מ אתה צודק שלא כתוב כן בהדיא אבל העיקרון במה שכתבתי מובן.
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
יין = דם, ובדם ענבים סותה...
זוכרים את עמלק כמו גם את כל אדום ע"י הרגשת אושר מיוחדת בעת ניפוץ העוללים עלי סלע עד שיפוצו מעיינות ה'שפריץ' והבגד יהיה עם ריח חמוץ
"מדוע אדום ללבושך"
"פורה דרכתי"
"חמוץ בגדים מבצרה"
"אשרי שיאחז וניפץ".
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אתה מתכוין שזכירת הריגת האויב תהא על היין, אבל עיקר המצוה נצטוותה לפני שנהרג המן והזכירה היא לזכור את עמלק את עשה לך ותצטער על כך ותרצה להורגו וזה לא שייך על היין.
מצות הזכירה היא "לזכור תמיד מעשיו הרעים ואריבתו כדי לעורר איבתו" (לשון הרמב"ם ז"ל, הל' מלכים פ"ה ה"ה. ועד"ז בסהמ"צ מ"ע קפט וב'חינוך' מצוה תרג),
וד"ז נקל יותר לבוא בעת ביסום ושכרות, שאז האדם מגלה מצפוני־לבו ורגשי נקמה הכמוסים בו.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אתה מתכוין שזכירת הריגת האויב תהא על היין, אבל עיקר המצוה נצטוותה לפני שנהרג המן והזכירה היא לזכור את עמלק את עשה לך ותצטער על כך ותרצה להורגו וזה לא שייך על היין.
מצות הזכירה היא "לזכור תמיד מעשיו הרעים ואריבתו כדי לעורר איבתו" (לשון הרמב"ם ז"ל, הל' מלכים פ"ה ה"ה. ועד"ז בסהמ"צ מ"ע קפט וב'חינוך' מצוה תרג),
וד"ז נקל יותר לבוא בעת ביסום ושכרות, שאז האדם מגלה מצפוני־לבו ורגשי נקמה הכמוסים בו.
אבל על היין אין דין שיהא משכר ואין דין להשתכר דהא אף ביין מגיתו מהני ואף בחמר מדינה, וקידוש מהני אפי' על הפת והיינו כי ברור שזכירה על היין היינו דרך כבוד וזה לא שייך בעמלק, ואפי' לפי דבריך דבעי' דוקא משכר גבי עמלק, כמה רחוקה סברא זו הלא יין ישמח לבב אנוש, וכולם יודעים שעיקר שתיית יין היא משמחת את רוב האנשים וזה לא שייך בעמלק, ומה גם שלא שמענו כן מחז''ל ועוד כיצד זכרו את עמלק לפני שנצטווינו על עד דלא ידע ועוד אדרבה עד דלא ידע בין ארור המן היינו היפך מה שכתבת כי אינו יודע הבדל בין מרדכי להמן, ועוד א''כ אף בזכירת מצרים וכן בזכירת מרים לפי דעת הרמב''ן שיש כזו מצוה, ואין לנו להעמיד בכוח דברים כאלו.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
את דעתי־שלי כתבתי לעיל:
לבי במערב אמר:
לשיטת הסוברים כן - קלף הס"ת שבו קוראים פרשתא דזכור.
מש"כ גבי יין הוא לדיחויא בעלמא על טענת מר, שלפענ"ד אינה מובנת.
בקידוש לא דנתי כלל (מלבד שליכא כל ראי' מדיניו על מצות שתיית הפורים, כמובן), ובודאי אין צורך להרחיק לכת ולהקיש 'זכירה' ל'זכירה' - רק מפני 'ווערטל' שיתכן ונשמע מפי הגר"י הוטנער(?) במשתה־היין.
'עד דלא ידע' ענינו רחב ועמוק, אך ע"פ כמה מהביאורים המתיישבים על הלב - אי"ז סתירה כלל, ואדרבא.
 
חלק עליון תַחתִית