דף פח חידוש מופלא - מותר להאכיל לקטן דבר איסור ויקיים מצות חינוך.

חימקו

משתמש ותיק
משנה - יתום ששחטו עליו.
גמ' - א"ר זירא שה לבית.
תוס' ד"ה שה לבית. וא"ת והאיך מאכיל פסח..לספות לו בידיים אסור. ואור"י ...חנוך מצוה שרי.
 

אור זורח

משתמש ותיק
חימקו אמר:
משנה - יתום ששחטו עליו.
גמ' - א"ר זירא שה לבית.
תוס' ד"ה שה לבית. וא"ת והאיך מאכיל פסח..לספות לו בידיים אסור. ואור"י ...חנוך מצוה שרי.
להרב @חימקו 
השלום והברכה
יישר כח על דבריך הראויים כמובן להעמקה והתבוננות

יש לציין שמצאנו כזה בנזיר שיש מ''ד שאבא מדיר את בנו קטן בנזירות עם קרבנות ואין חשש של חולין בעזרה כדי לחנכו במצוות 

אולי יש מקום להציע
שיסוד האיסור של התורה לספות בידים כדי לא להרגילו 
אך ממילא כאשר בחינוך עסקינן בטל הטעם ואין איסור כלל
ועדיין יש לעיין שהרי בכל מקום אמרינן שדין התורה לא מתבטל גם אם הטעם בטל

אלא שנראה שאין כאן מדובר בחפצא של איסורא שהרי קטן הוא ומותר לו שהרי לא נוהג בו מצוות כלל
אלא שכל האיסור נובע ממה שכשיהיה גדול יהיה לו אסור לאכול מקרבן שלא שלו שאינו מנוייו
ונמצא שבמקום של חינוך יש להתיר זה שהרי כל שורש האיסור נובע רק ממה שיהיה כאשר יגדל



ועדיין אין הדברים ברורים אצלי דיים
בהודאה מרובה
בברכת התורה
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
א. מצאנו כזה בנזיר שיש מ''ד שאבא מדיר את בנו קטן בנזירות עם קרבנות ואין חשש של חולין בעזרה כדי לחנכו במצוות.
ב. יסוד האיסור של התורה לספות בידים, כדי לא להרגילו.
 ​
א. בפרק מי שאמר הריני נזיר נדרש התלמוד לקושי זה ומיישבו:​
לְרַבִּי יוֹסֵי בְּרַבִּי חֲנִינָא אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ כְּדֵי לְחַנְּכוֹ בְּמִצְוֹת, הָא קָא מַיְתֵי חֻלִּין לָעֲזָרָה?
קָסָבַר חֻלִּין בָּעֲזָרָה לָאו דְּאוֹרָיְתָא.
ב. ספיית איסור לקטן מצות לא תעשה מן התורה היא, שנאמר: 'לֹא יֵאָכְלוּ שֶׁקֶץ הֵם', וטעמא דשלא להרגילו מאן דכר שמיה?
 

nls

משתמש ותיק
מה ש"אור זורח" התכוון זה שהטעמא דקרא של איסור ספייה הוא כדי שלא להרגילו
 

אור זורח

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אור זורח אמר:
ואין חשש של חולין בעזרה כדי לחנכו במצוות
וכי רק הקטן אוכל מהקרבן?

לא כ''כ הבנתי כוונתכם 
הרי אם הקרבן של קטן אז הוא חולין בעזרה לכל מי שאוכל מן הקרבן כי הקרבן חולין בעזרה
אלא שציינו לי כבר למעלה שהגמ' מיירי למ''ד חולין בעזרה לאו דאורייתא
ומ''מ יש לכ' ראיה שעבור חינוך פוקע איסור
 

אור זורח

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
חימקו כתב: ↑16 פברואר 2021, 22:11
משנה - יתום ששחטו עליו.
גמ' - א"ר זירא שה לבית.
תוס' ד"ה שה לבית. וא"ת והאיך מאכיל פסח..לספות לו בידיים אסור. ואור"י ...חנוך מצוה שרי.
להרב @חימקו 
השלום והברכה
יישר כח על דבריך הראויים כמובן להעמקה והתבוננות

יש לציין שמצאנו כזה בנזיר שיש מ''ד שאבא מדיר את בנו קטן בנזירות עם קרבנות ואין חשש של חולין בעזרה כדי לחנכו במצוות 

אולי יש מקום להציע
שיסוד האיסור של התורה לספות בידים כדי לא להרגילו 
אך ממילא כאשר בחינוך עסקינן בטל הטעם ואין איסור כלל
ועדיין יש לעיין שהרי בכל מקום אמרינן שדין התורה לא מתבטל גם אם הטעם בטל

אלא שנראה שאין כאן מדובר בחפצא של איסורא שהרי קטן הוא ומותר לו שהרי לא נוהג בו מצוות כלל
אלא שכל האיסור נובע ממה שכשיהיה גדול יהיה לו אסור לאכול מקרבן שלא שלו שאינו מנוייו
ונמצא שבמקום של חינוך יש להתיר זה שהרי כל שורש האיסור נובע רק ממה שיהיה כאשר יגדל



ועדיין אין הדברים ברורים אצלי דיים
בהודאה מרובה
בברכת התורה


להרב@חימקו שליט''א
כעת מצאתי בחשוקי חמד פסחים פ''ח שע''פ התוס' שהבאתם תירץ גם הקושיה איך מאכילים חמץ לקטן חולה בפסח ובלבד שלא יגעו בחמץ שמא יאככל הגדול והרי המ''ב פסק שאסור להאכיל חמץ אפילו לבהמת הפקר שנהנה וכאן נהנה שהקטן אוכל ותירץ שמאכיל הקטן מקיים מצות חינוך שכך הקטן צריך לעשות לבריאותו ולא משגחינן באיסור שנהנה ממה שהקטן אוכל כי הוי כמו אי אפשר(כדאי לעיין בספר שם כי מוסיף עוד כמה מילים)
בברכת התורה
 
חלק עליון תַחתִית