הסבר נפלא של ידידי הרה"ג רבי מנחם מענדל אייזנברג שליט"א במחלוקת חכמי ישראל וחכמי האומות בפסחים צד: ניתן להורדה במייל [email protected] (מענה אוטומטי)
חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע, וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע, אמר רבי ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננים ובלילה רותחין )
ּ הירח הוא כְּ מַ רְ אָ ה ומַ רְ אֶ ה כיוון השמש
בהבנה פשוטה מבינים שחכמי ישראל טוענים שהחמה בלילה יוצאת מן המערב ועולה למעלה מהרקיע ולכן היא לא נראית בלילה, זאת אומרת שהשמש משנה כיוון בלילה. אך גם בזמנם לא יתכן שהתווכחו באיזה כיוון השמש נמצאת בלילה, כי לשמש יש מראה והיא הירח, המראה בדיוק את כיוון השמש, וגם לפי מה שהסברנו במחלוקת הקודמת שלדעת חכמי ישראל השמש כלל לא הולכת אלא כדור הארץ מסתובב סביב עצמו הרי שלא יתכן לומר בדעת חכמינו שטעו.
המחלוקת - מרחק השמש מהארץ בלילה
והנראה להסביר שהמחלוקת היא לא באיזה כיוון השמש מהלכת בלילה, אלא במרחק השמש בלילה, שלדעת שניהם השמש נמצאת בלילה מתחת לכדור הארץ ביחס אלינו, וגם כדור השמים או גלגל המזלות נמצא חציו מעלינו וחציו מתחתינו, ולדעת חכמי ישראל השמש בלילה נמצאת כאמור תחתינו מעל הרקיע התחתון, וכך יתפרשו דבריהם,
'ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע' שהמרחק שלה בלילה מהרקיע התחתון הוא בדיוק כמרחק שלה ביום מהרקיע העליון
וחכמי אומוה"ע אומרים שביום השמש אמנם מאד גבוהה מכדור הארץ והיא מתחת לרקיע אבל בלילה היא אינה יורדת בקשת מלא אלא חותכת את הקשת ומתקרבת מאוד לתחת הקרקע' ולכן רבי אומר ניראין דבריהם מדברינו, בנקודה מסוימת, כי לפי חכמי ישראל לא מובן למה המעיינות מתחממים בלילה, אבל לפי דבריהם מובן התחממות המים, כי השמש מתקרבת לתחתית כדור הארץ, אבל הוא לא מסכים איתם, כי במחלוקת הקודמת הוא ביטל דבריהם וטען שהשמש עומדת.
חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע, וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע, אמר רבי ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננים ובלילה רותחין )
ּ הירח הוא כְּ מַ רְ אָ ה ומַ רְ אֶ ה כיוון השמש
בהבנה פשוטה מבינים שחכמי ישראל טוענים שהחמה בלילה יוצאת מן המערב ועולה למעלה מהרקיע ולכן היא לא נראית בלילה, זאת אומרת שהשמש משנה כיוון בלילה. אך גם בזמנם לא יתכן שהתווכחו באיזה כיוון השמש נמצאת בלילה, כי לשמש יש מראה והיא הירח, המראה בדיוק את כיוון השמש, וגם לפי מה שהסברנו במחלוקת הקודמת שלדעת חכמי ישראל השמש כלל לא הולכת אלא כדור הארץ מסתובב סביב עצמו הרי שלא יתכן לומר בדעת חכמינו שטעו.
המחלוקת - מרחק השמש מהארץ בלילה
והנראה להסביר שהמחלוקת היא לא באיזה כיוון השמש מהלכת בלילה, אלא במרחק השמש בלילה, שלדעת שניהם השמש נמצאת בלילה מתחת לכדור הארץ ביחס אלינו, וגם כדור השמים או גלגל המזלות נמצא חציו מעלינו וחציו מתחתינו, ולדעת חכמי ישראל השמש בלילה נמצאת כאמור תחתינו מעל הרקיע התחתון, וכך יתפרשו דבריהם,
'ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע' שהמרחק שלה בלילה מהרקיע התחתון הוא בדיוק כמרחק שלה ביום מהרקיע העליון
וחכמי אומוה"ע אומרים שביום השמש אמנם מאד גבוהה מכדור הארץ והיא מתחת לרקיע אבל בלילה היא אינה יורדת בקשת מלא אלא חותכת את הקשת ומתקרבת מאוד לתחת הקרקע' ולכן רבי אומר ניראין דבריהם מדברינו, בנקודה מסוימת, כי לפי חכמי ישראל לא מובן למה המעיינות מתחממים בלילה, אבל לפי דבריהם מובן התחממות המים, כי השמש מתקרבת לתחתית כדור הארץ, אבל הוא לא מסכים איתם, כי במחלוקת הקודמת הוא ביטל דבריהם וטען שהשמש עומדת.