נדיב לב אמר:
מרדכי דב זינגר אמר:
הילכך... האי צורבא מרבנן...
לא לפתח בעידניה, באורתא דעשרים וארבע דנגהי עשרים וחמשה.
דלמא משכא ליה שמעתיה, ואתי לאימנועי ממצוה
לכאורא היא היא תרוויהו רבנן תיקנו.
היא לא היא. א. בדיקת חמץ שורשה מהתורה, ובמקום שבדק ולא ביטל, יש דעות בראשונים שלא עבר על ב"י כך זכורני שיצא לי בדברי הר"ן, ובכך מתפרשים דברי רש"י בריש פסחים. אם כי בדברי תוס' הדברים לא מוכרחים ולא עיינתי כעת. כמו"כ הלא חז"ל החמירו לבדוק על אף שיוצא בביטול, ומכאן חומרת הענין. ועוד שחמץ חמיר טפי שמותר כל השנה כמש"כ תוס' בריש פסחים ואולי ה"ה לעניננו.
ב. מי אוהב לטרוח ולפשפש בחורים ובסדקים..
ג. תירוץ מזן אחר.. השפעת חנוכה חוזרת במעגל כל שנה - כדברי הרמח"ל, וכדור החשמונאים שמסרו את נפשם על קיום מצוה בהידור כך בדורות הבאים.
לא הבנתי מאי 'במקום שבדק ולא ביטל', אם כונתו לחמץ הנשאר אחר בדיקה, הרי שתוס' הם שכתבו כן בריש כל שעה, ולדידהו אף בשלא בדק אינו עובר ככל שהחמץ אינו ידוע. אמנם בד' הר"ן יתכן דצדקו דברי כת"ר.
דברי רש"י ריש מכלתין איירי בשלא בטל ולכ' אינם נוגעים לענייננו. אך יל"ע מדברי רש"י ו א גבי המפרש ויוצא בשיירא.
מ"ש 'כמו"כ הלא חז"ל' וכו' למה יהא זה חומרא על פני נר חנוכה. וכנ"ל הא דחמץ שרי כל השנה לכ' אינו נוגע כלל לעניננו.