יושב אוהלים
משתמש ותיק
בגמ' דף ג:
דאמר רב הונא אמר רב ואמרי לה אמר רב הונא אמר רב משום ר''מ לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה:
ופירש"י (באמצע ד"ה וכל היכא וכו') שישנה אדם לתלמידו לשון קצרה לפי שמתקיימת גירסא שלה יותר מן הארוכה:
והנה לכאורה היה אפשר לומר טעם פשוט למה ישנה הרב לתלמידו לשון קצרה כיון שכך יספיק ללמד אותו יותר כאשר אינו מאריך בכל דבר.
אמנם יתכן שבכך יחסר לו מבהירות הדברים, כאשר לא יבאר את הדברים בארוכה. וע"ז כתב רש"י שעדיף לתמצת את הדברים בצורה ברורה וקצרה, ולא להאריך בהסברים כיון שכך מתקיימת גירסא שלו יותר מן הארוכה.
ושמעתי פעם בשם הקוצקר שביאר גמ' זו (ע"פ דרכו החריפה) ואמר - אל תחשוב שכוונת הגמ' שישנה הרב לתלמידו דרך קצרה כי כך יספיק לומר גם עוד דברים, אלא ההיפך הוא הנכון, שישנה לתלמיד בדרך קצרה "כי כך יהיה לו "יותר זמן לשתוק!":
ושמעתי ש 'ר' חצקל' לווינשטיין אמר פעם למרן הגר"א קוטלר זצ"ל (כששימש הגרי"ל כמשגיח בישיבת קלצק) שהוא מקנא בהגרא"ק זצ"ל בזה שהוא מדבר מאוד מהר (כידוע ששפת הדיבור של הגרא"ק זצ"ל היה מאוד במהירות), כיון שבכך יש לו זמן בתוך השיעור לא רק לומר חידושים, אלא גם "לא לומר דברים!" [ואגב - ידועין דברי הגר"ח מבריסק זצ"ל שאמר שיותר ממה שצריך חכמה לומר איזה חידוש בלימוד, צריך יותר חכמה לדעת איזה חידוש "לא לומר"].
דאמר רב הונא אמר רב ואמרי לה אמר רב הונא אמר רב משום ר''מ לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה:
ופירש"י (באמצע ד"ה וכל היכא וכו') שישנה אדם לתלמידו לשון קצרה לפי שמתקיימת גירסא שלה יותר מן הארוכה:
והנה לכאורה היה אפשר לומר טעם פשוט למה ישנה הרב לתלמידו לשון קצרה כיון שכך יספיק ללמד אותו יותר כאשר אינו מאריך בכל דבר.
אמנם יתכן שבכך יחסר לו מבהירות הדברים, כאשר לא יבאר את הדברים בארוכה. וע"ז כתב רש"י שעדיף לתמצת את הדברים בצורה ברורה וקצרה, ולא להאריך בהסברים כיון שכך מתקיימת גירסא שלו יותר מן הארוכה.
ושמעתי פעם בשם הקוצקר שביאר גמ' זו (ע"פ דרכו החריפה) ואמר - אל תחשוב שכוונת הגמ' שישנה הרב לתלמידו דרך קצרה כי כך יספיק לומר גם עוד דברים, אלא ההיפך הוא הנכון, שישנה לתלמיד בדרך קצרה "כי כך יהיה לו "יותר זמן לשתוק!":
ושמעתי ש 'ר' חצקל' לווינשטיין אמר פעם למרן הגר"א קוטלר זצ"ל (כששימש הגרי"ל כמשגיח בישיבת קלצק) שהוא מקנא בהגרא"ק זצ"ל בזה שהוא מדבר מאוד מהר (כידוע ששפת הדיבור של הגרא"ק זצ"ל היה מאוד במהירות), כיון שבכך יש לו זמן בתוך השיעור לא רק לומר חידושים, אלא גם "לא לומר דברים!" [ואגב - ידועין דברי הגר"ח מבריסק זצ"ל שאמר שיותר ממה שצריך חכמה לומר איזה חידוש בלימוד, צריך יותר חכמה לדעת איזה חידוש "לא לומר"].