דף כח בן נכר - הגדרה

אברהם משה

משתמש ותיק
רש"י פסחים כח:
'בן נכר - מי שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים, ולא לכל התורה'.
מה המשמעות 'ולא לכל התורה'?
הרי כל התורה (גם מצוות שבן אדם לחברו) היא גם כלפי שמיא.
אשמח לביאור.   
 

אברהם משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברהם משה אמר:
רש"י פסחים כח:
'בן נכר - מי שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים, ולא לכל התורה'.
מה המשמעות 'ולא לכל התורה'?
הרי כל התורה (גם מצוות שבן אדם לחברו) היא גם כלפי שמיא.
אשמח לביאור.   
עי' ברש"י (שמות יב מג) שפירש ש'בן נכר' היינו ש'נתנכרו מעשיו לאביו שבשמים', והביא בשם המכילתא שאחד נכרי ואחד ישראל מומר במשמע. 
ופירש הרא"ם (שם מג, מח) שכוונתו שהוא מומר לעבירה אחת.
ויל"ע בזה שהלשון 'מעשיו' משמע מעשים רבים ולא רק עבירה אחת.
ומ"מ לדברי הרא"ם ניחא לשון רש"י בפסחים.
 
 

אברהם משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
אברהם משה אמר:
מה המשמעות 'ולא לכל התורה'?
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=108&t=5600&hilit=%D7%9C%D7%9E%D7%A9%D7%95%D7%9E%D7%93#p68381
אם המשמעות של 'נתנכרו מעשיו לאביו שבשמים' היינו שהוא עובד עבודה זרה, עדין קשה מה המשמעות של 'ולא לכל התורה'?
והרי קיי"ל שעבודה זרה שקולה ככל התורה (רש"י במדבר טו מא), והמודה בעבודה זרה ככופר בכל התורה כולה (רש"י דברים יא כח).
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אברהם משה אמר:
משה נפתלי אמר:
אברהם משה אמר:
מה המשמעות 'ולא לכל התורה'?
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=108&t=5600&hilit=%D7%9C%D7%9E%D7%A9%D7%95%D7%9E%D7%93#p68381
אם המשמעות של 'נתנכרו מעשיו לאביו שבשמים' היינו שהוא עובד עבודה זרה, עדין קשה מה המשמעות של 'ולא לכל התורה'?
והרי קיי"ל שעבודה זרה שקולה ככל התורה (רש"י במדבר טו מא), והמודה בעבודה זרה ככופר בכל התורה כולה (רש"י דברים יא כח).
בקישור הנ''ל תירצו יפה דרש''י בא לבאר דאיירי באדם שרוצה לקיים מצה כתיקנה ואומר לו קרא שאסור לו, והדקדוק שאתה מדקדק דמ''מ הוא ככל התורה, אינו כלום דבמציאות אינו לכל התורה.
 
 
חלק עליון תַחתִית