מה עדיף להשמיע חידוש תורני גדול או להשמיע חידוש פחות גדול אך יצא ממנו מידע גשמי שיעזור לשומעים?

במבי

משתמש ותיק
המשנה בסוף עירובין כותבת כהן שלקה באצבעו כורך עליה גמי במקדש והגמ' מוסיפה שלשיטת ר' יוחנן המשנה יכלה חידוש יותר גדול שאף צלצול אינו חוצץ אך העדיפה לידע את התלמידים דקמ"ל שגמי מרפא את הפצע (עירובין קד. ותוס' זבחים יט.)
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
ולמה לא שניהם?

אי גופא, אתה רואה שהמשנה בחרה שתדע שהדבר הכי גדול שיש זה לעשות טובה ליהודי...
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
HaimL אמר:
ולמה לא שניהם?

אי גופא, אתה רואה שהמשנה בחרה שתדע שהדבר הכי גדול שיש זה לעשות טובה ליהודי...
אבל לדבריך, גם אם התנא היה אומר את שניהם, הייתי שומע את זה. כי, מזה שהוא לא אמר רק צלצול, וממילא פשיטא שגמי אינו חוצץ, מוכח שגמי שנה רק כדי להודיע שהוא מרפא. 
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
עמנואל אמר:
HaimL אמר:
מוכח שגמי שנה רק כדי להודיע שהוא מרפא.
לאו דווקא, דילמא הוא אכן מיותר וזו אף זו, או זו ואצ"ל זו.
אבל זה הגמרא אומרת, כפי שהובא כאן, בתחילת הדיון.
הגמ' אומרת את זה כי המשנה שנתה רק את דין הגמי שמרפא.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
HaimL אמר:
עמנואל אמר:
לאו דווקא, דילמא הוא אכן מיותר וזו אף זו, או זו ואצ"ל זו.
אבל זה הגמרא אומרת, כפי שהובא כאן, בתחילת הדיון.
הגמ' אומרת את זה כי המשנה שנתה רק את דין הגמי שמרפא.
כן. אבל זו ואצ"ל זו, או לא זו אף זו, אומרים רק כאשר באמת אין ללמוד דבר מהדין הפשוט יותר. כאן, אם היה שונה את שניהם, הייתי לומד תרתי. אחת שאפילו צלצול לא נחשב ייתור בגדים (כ"ש גמי). שתיים, שגמי מרפא. ושימו לב, זה לא שלומדים שגמי מרפא בדקדוק המשנה, לומדים את זה מילתא אגב אורחא, פשוט כי התנא שונה גמי על כהן שלקה באצבעו. לכן, התנא היה צריך לשנות צלצול לדינו, וגמי לסגולתו. 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
תלוי מי קהל השומעים תלמידי ישיבה או אנשים פשוטים

וא"כ לשיטתיה דמר הגמ' מיועדת בעיקר עבור אנשים פשוטים ?
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
הגמרא מיועדת לת"ח אך אם הם במקרה הזה תלמידים דינם כדין אנשים פשוטים שזקוקים למידע היותר רלוונטי, מזכיר את הגמרא בשבת סג שרבי אליעזר אמר שלמד את כל התורה ורק עכשיו התחדש לו שאין מקרא יוצא מידי פשוטו
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
יש בנותן טעם להביא את הגמ' בשבת פב.

אמר ליה רב הונא לרבה בריה מאי טעמא לא שכיחת קמיה דרב חסדא דמחדדן שמעתיה אמר ליה מאי איזיל לגביה דכי אזילנא לגביה מותיב לי במילי דעלמא א''ל מאן דעייל לבית הכסא לא ליתיב בהדיא ולא ליטרח טפי דהאי כרכשתא אתלת שיני יתיב דילמא משתמטא שיני דכרכשתא ואתי לידי סכנה א''ל הוא עסיק בחיי דברייתא ואת אמרת במילי דעלמא כ''ש זיל לגביה
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
במבי אמר:
מה עדיף להשמיע חידוש תורני גדול או להשמיע חידוש פחות גדול אך יצא ממנו מידע גשמי שיעזור לשומעים?
HaimL אמר:
למה לא שניהם?
ברור שהשאלה היתה "מה עדיף" כשאי אפשר לקיים שניהם.
אמנם הרב @במבי, לא הסברת את שאלתך: האם כוונתך באדם אחד אם יש לו את האפשרות לומר כזה חידוש או כזה חידוש, באיזה מהם יבחר, או שהשאלה בשני אנשים, שאחד אומר חידוש גדול שאינו עוזר לאנשים (בגשמיות), והשני אומר חידוש יותר קטן, אבל גם עוזר לאחרים בגשמיות. איזה מבין שניהם עדיף מחבירו.
ויש הבדל גדול בין הדברים:
יש מאמר חז"ל גדול תלמוד תורה מהצלת נפשות (מגילה טו:), וכ' ע"ז הט"ז (יו"ד רנא, סקט"ו) וז"ל דודאי אין לך דבר עומד בפני פיקוח נפש, אלא דהתם אומר דיותר יש זכות למי שזוכה לעסוק בתורה ולא בא לידו הצלת נפשות ממי שבא לידו הצלת נפשות ועל ידי כך צריך לבטל תלמוד תורה ולעסוק בהצלת נפש. עכ"ל

הרי שיש הבדל גדול בין אם הנידון באדם אחד מה עדיף לו לעשות כאשר עומדים לפניו שני דברים, ואינו יכול לבחור אלא באחד מהם, לבין נידון בשני אנשים שכל אחד עושה א' מן השנים, והשאלה הוא איזה מהשנים עדיף מחבירו.
ומשם רואים שגם אם נמצא הוכחה שבאדם אחד עדיפא ליה (וגם חייב) לבחור בא' מהשניים, זה לא ראיה שכאשר יש שני אנשים שלאחד יש מקרה שבו אין בו אפשרות לעשות רק אחד מהם, וולשני יקרה מקרה שיכול לעשות את השני, (מה שהיה גם בראשון מחוייב לעשות אילו בא לפניו, שהשני עדיף מן הראשון.
וה"נ לענייננו, מי שיאמר חידוש גדול בתורה, ואינן בזה לעזור לאחרים, ואין בענינו חידוש אחר קטן ממנו שיעזור לאחרים בגשמיות, ולשני יש אפשרות לומר חידוש קטן שעוזר לאחרים בגשמיות, אין להוכיח מהגמ' שנאמר בו שבמקרה שיש לפניו שני האפשרויות שיאמר את החידוש הקטן שעוזר לאחרים, שגם במקרה של שני אנשים זה שאומר חידוש קטן ועוזר עדיף על מי שאומר חידוש גדול יותר שלא עוזר לאחרים.
וא"כ יש לך לברר שאלתך "מה עדיף להשמיע חידוש תורני גדול או להשמיע חידוש פחות גדול אך יצא ממנו מידע גשמי שיעזור לשומעים?" אם שאלתך הוא לדבי אדם א' שיש לו שני האפשרויות, או לגבי שני אנשים מי עדיף על מי?
 
חלק עליון תַחתִית