במבי אמר:
מה עדיף להשמיע חידוש תורני גדול או להשמיע חידוש פחות גדול אך יצא ממנו מידע גשמי שיעזור לשומעים?
HaimL אמר:
ברור שהשאלה היתה "מה עדיף" כשאי אפשר לקיים שניהם.
אמנם הרב
@במבי, לא הסברת את שאלתך: האם כוונתך באדם אחד אם יש לו את האפשרות לומר כזה חידוש או כזה חידוש, באיזה מהם יבחר, או שהשאלה בשני אנשים, שאחד אומר חידוש גדול שאינו עוזר לאנשים (בגשמיות), והשני אומר חידוש יותר קטן, אבל גם עוזר לאחרים בגשמיות. איזה מבין שניהם עדיף מחבירו.
ויש הבדל גדול בין הדברים:
יש מאמר חז"ל
גדול תלמוד תורה מהצלת נפשות (מגילה טו:), וכ' ע"ז הט"ז (יו"ד רנא, סקט"ו) וז"ל דודאי אין לך דבר עומד בפני פיקוח נפש, אלא דהתם אומר
דיותר יש זכות למי שזוכה לעסוק בתורה ולא בא לידו הצלת נפשות ממי שבא לידו הצלת נפשות ועל ידי כך צריך לבטל תלמוד תורה ולעסוק בהצלת נפש. עכ"ל
הרי שיש הבדל גדול בין אם הנידון באדם אחד מה עדיף לו לעשות כאשר עומדים לפניו שני דברים, ואינו יכול לבחור אלא באחד מהם, לבין נידון בשני אנשים שכל אחד עושה א' מן השנים, והשאלה הוא איזה מהשנים עדיף מחבירו.
ומשם רואים שגם אם נמצא הוכחה שבאדם אחד עדיפא ליה (וגם חייב) לבחור בא' מהשניים, זה לא ראיה שכאשר יש שני אנשים שלאחד יש מקרה שבו אין בו אפשרות לעשות רק אחד מהם, וולשני יקרה מקרה שיכול לעשות את השני, (מה שהיה גם בראשון מחוייב לעשות אילו בא לפניו, שהשני עדיף מן הראשון.
וה"נ לענייננו, מי שיאמר חידוש גדול בתורה, ואינן בזה לעזור לאחרים, ואין בענינו חידוש אחר קטן ממנו שיעזור לאחרים בגשמיות, ולשני יש אפשרות לומר חידוש קטן שעוזר לאחרים בגשמיות, אין להוכיח מהגמ' שנאמר בו שבמקרה שיש לפניו שני האפשרויות שיאמר את החידוש הקטן שעוזר לאחרים, שגם במקרה של שני אנשים זה שאומר חידוש קטן ועוזר עדיף על מי שאומר חידוש גדול יותר שלא עוזר לאחרים.
וא"כ יש לך לברר שאלתך "מה עדיף להשמיע חידוש תורני גדול או להשמיע חידוש פחות גדול אך יצא ממנו מידע גשמי שיעזור לשומעים?" אם שאלתך הוא לדבי אדם א' שיש לו שני האפשרויות, או לגבי שני אנשים מי עדיף על מי?