עירובין ג: אמר אביי אמר רב נחמן, אמת סוכה ואמת מבוי באמה בת חמשה, אמת כלאים באמה בת ששה.
פירש"י, 'אמות שהוזכרו במבוי ובסוכה באמות קטנות שיערו ואמות שהוזכרו בכלאים באמות גדולות שיערו ולקמן מפרש הי נינהו ור''נ מדקאמר הכא קטנות והכא גדולות ש''מ הכא חומרא והכא חומרא דאי לא לחומרא היכי מצי אמר הני גדולות והני קטנות הא לא תנן בהו שיעורא':
בפשטות, רב נחמן הסתפק אם מדות שמדדו חכמים הם באמה בת חמשה או באמה בת ששה, ולכן בכל מקום הלך לחומרא. ולכאו' קשה, דמבוי כל פסולו אינו אלא מדרבנן, וא"כ למה החמיר שנמדדנו באמה בת חמשה ולא נקל למדדו באמה בת ששה, דהא כלל גדול בידינו דספק דרבנן לקולא, ו'הלכה כדברי המיקל בעירוב'.
ולכאו' מזה מוכח דספק דרבנן לקולא לא עושים בידים, ונצטרך לומר שכאן המדובר על מי שמודד גובה המבוי שעליו להחמיר שלא להכנס לבית הספק, אבל אה"נ אם קרה מקרה וכבר יש ספק בכה"ג שפיר דמי למימר ספק דרבנן לקולא, וילע"ע.
פירש"י, 'אמות שהוזכרו במבוי ובסוכה באמות קטנות שיערו ואמות שהוזכרו בכלאים באמות גדולות שיערו ולקמן מפרש הי נינהו ור''נ מדקאמר הכא קטנות והכא גדולות ש''מ הכא חומרא והכא חומרא דאי לא לחומרא היכי מצי אמר הני גדולות והני קטנות הא לא תנן בהו שיעורא':
בפשטות, רב נחמן הסתפק אם מדות שמדדו חכמים הם באמה בת חמשה או באמה בת ששה, ולכן בכל מקום הלך לחומרא. ולכאו' קשה, דמבוי כל פסולו אינו אלא מדרבנן, וא"כ למה החמיר שנמדדנו באמה בת חמשה ולא נקל למדדו באמה בת ששה, דהא כלל גדול בידינו דספק דרבנן לקולא, ו'הלכה כדברי המיקל בעירוב'.
ולכאו' מזה מוכח דספק דרבנן לקולא לא עושים בידים, ונצטרך לומר שכאן המדובר על מי שמודד גובה המבוי שעליו להחמיר שלא להכנס לבית הספק, אבל אה"נ אם קרה מקרה וכבר יש ספק בכה"ג שפיר דמי למימר ספק דרבנן לקולא, וילע"ע.