עירובין פ"ג ע"א - ועודיות של רבי

סתם יעקב

משתמש ותיק
בס"ד
נפרש מהם הועודיות של רבי. מהלך הגמרא בתלמוד בבלי עירובין דף פ"ג ע"א הינו.
  1. שיגר בוניוס לרבי מודיא דקונדיס דמן נאוסא, [בוניוס שיגר לרבי סאה הנקראת 'מודיא דקונדיס' מהעיר נאוסא] ושיער רבי מאתן ושבע עשרה ביעין. [ושיער רבי את הסאה הנ"ל ומצא כי הינה מכילה 217 ביצים] הא סאה דהיכא? [מקשה הגמרא – סאה זו של איזה מקום? ומפרטת הגמרא] אי דמדברית - קמ"ד הויא, ואי דירושלמית - קע"ג הויא. ואי דציפורית - ר"ז הויין! [אם נאמר סאה מדברית, אי אפשר, שהרי סאה מדברית הינה 144 ביצים ולא 217 ביצים, ואם נאמר סאה ירושלמית, אי אפשר, שהרי סאה ירושלמית הינה 173 ביצים ולא 217 ביצים, ואם נאמר סאה ציפורית, אי אפשר, שהרי סאה ציפורית הינה 207 ביצים ולא 217].
  2. לעולם דציפורית, אייתי חלתא שדי עלייהו. [מתרצת הגמרא – שהסאה היתה סאה ציפורית בתוספת חלה, כלומר לאחר שיעבירו את תוכן הסאה 'מודיא דקונדיס' לסאה ציפורית רגילה אזי תוותר בסאת 'מודיא דקונדיס' שיעור החלה שיש להפריש מהסאה הציפורית].
  3. חלתא כמה הויין - תמני, אכתי בצר ליה? [מקשה הגמרא, חלה כמה היא 1/48 או 1/24, ואפילו אם ניקח 1/24 נקבל כי שיעור החלה עבור סאה ציפורית (207 ביצים) הינה 8.625 ביצים (הגמרא נקטה רק במספר השלמים וכתבה 8), אם כן סאת 'מודיא דקונדיס' תהיה 207 ביצים בתוספת 8.625 ביצים, כלומר 215.625 ביצים, ועדיין חסר להשלים ל-217 ביצים ששיער רבי].
  4. אלא: אייתי ועודות דרבי שדי עלייהו. [אלא מתרצת הגמרא כי יש להוסיף על החלה גם את הועודיות של רבי. וחייבים לומר שאת הועודיות של רבי יש להוסיף על החלה מכיוון שאם לא כן והגמרא חזרה בה מהתירוץ הקודם, אזי יהיה תמוה תירוץ הגמרא הקודם שיש להוסיף חלה על הסאה, שהרי מדובר בחישוב גרידא ולא באיזו הווה אמינא, וכי הגמרא חשבה לעצמה שאולי בכל זאת החישוב ייצא?!]
  5. איתא בעירובין פ"ג ע"א 'דתניא כמה שיעור חצי פרס? ב' ביצים חסר קימעא דברי רבי יהודה, ר' יוסי אומר ב' ביצים שוחקות, שיער רבי ב' ביצים ועוד, כמה ועוד? אחד מעשרים בביצה' כלומר אליבא דרבי ב' ביצים מדבריות הינן ב' ביצים ועוד אחד מעשרים בביצה, אם כן ביצה אחת מדברית הינה ביצה ועוד אחד מארבעים בביצה. מכאן שאליבא דרבי יש להוסיף 2.5% על מידת הביצים בימיו על מנת לקזז את התקטנותם ביחס לביצים המדבריות. אולם הגמרא תירצה שיש להוסיף 'ועודיות' ('ועוד' ברבים) ולא 'ועוד'. אם כן ישנו 'ועוד' נוסף בחישובי רבי שיש לקחת בחשבון.
  6. המעבר בין סאה ירושלמית לציפורית הינה תוספת חמישית, ואם סאה ירושלמית הינה 173 ביצים אזי סאה ציפורית תהיה 207.6 ביצים. וזה ה'ועוד' השני שבחישובי רבי, שסאה ציפורית מדוייקת הינה 207.6 ביצים ולא 207 ביצים. ואכן קצת קשה להתעלם מ-0.6 ביצה, שהרי את המספר 0.6 יש לעגל כלפי מעלה ולא כלפי מטה.
  7. מטענה 5 וטענה 6 נובע כי 'הועודיות דרבי' הינן שסאה ציפורית בסיסית הינה 207.6 ביצים, ויש להוסיף 2.5% על מידת הביצים.
  8. וכעת נחשב את הסאה הציפורית בתוספת 'הועודיות דרבי': סאה ציפורית הינה 207.6 ביצים ולאחר תוספת של 2.5% נקבל 212.79 ביצים.
  9. וכעת נוסיף את החלה מהתירוץ הקודם, אלא שהפעם נוסיף חלה שהיא 1/48, אם כן 212.79 לחלק ל-48 שווה 4.433125 ביצים. נוסיף זאת על 212.79 הביצים, ונקבל כי סאת 'מודיא דקונדיס' תהיה 217.223 ביצים.
  10. אי הכי, הוי ליה טפי! [מקשה הגמרא – אם ככה? אזי ישנן יותר מ-217 ביצים. נשים לב כי על התירוץ הקודם של תוספת החלה הקשתה הגמרא 'אכתי בצר ליה' וגם כאן יכלה הגמרא להקשות 'אכתי הוי ליה טפי' אלא שהגמרא בחרה להקשות עם המילים 'אי הכי', כלומר אם החישובים כל כך מדוייקים ולוקחים בחשבון הכל ואפילו חלקי ביצה, הרי שגם התוצאה הסופית חייבת להיות מדוייקת, והתוצאה יתרה על 217 ביצים יותר מחומש ביצה].
  11. כיון דלא הוי כביצה לא חשיב ליה [מתרצת הגמרא כיוון שאין תוספת של ביצה על 217 הביצים, לא החשיב רבי את תוספת ה-0.223 ביצה].
 
חלק עליון תַחתִית