עירובין דף ק: - ומבני יששכר יודעי בינה לעתים

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דף ק:
בגמ' הווין לה בנים שאפילו בדורו של משה לא היו כמותן דאילו בדורו של משה כתיב {דברים א-יג} הבו לכם אנשים חכמים ונבונים וידועים לשבטיכם וכתיב ואקח את ראשי שבטיכם אנשים חכמים וידועים ואילו נבונים לא אשכח ואילו גבי לאה כתיב {בראשית ל-טז} ותצא לאה לקראתו ותאמר אלי תבוא כי שכר שכרתיך וכתיב {דברי הימים א יב-לג} ומבני יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל ראשיהם מאתים וכל אחיהם על פיהם:

שמעתי פעם ווארט,לבאר מהו ביאור צמד השמות המצוי "יששכר-דב", התינח 'בנימין-זאב', ו'יהודה-אריה', הם ע"ש  ברכות יעקב - "בנימין זאב יטרף", ו"גור אריה יהודה" אבל מהו הקשר בן יישכר לדב?
אמר א' הרבנים "דב" הוא ר"ת 'דעה בינה', ע"ש הפסוק הנ"ל ומבני יששכר יודעי בינה לעתים. וכמו שמובא כאן בגמ' שבבני 'יששכר' הי' גם 'דעה' וגם 'בינה'.
 

בשלמא

משתמש ותיק
זייער שיין.

באשכול אחר כבר כתבתי שהצירוף יששכר - בער נובע מהדודאים
בער = פירות יער
ושוב תורגם ללשה"ק
בער = דב
 

HaimL

משתמש ותיק
כנראה בשביל שלא לקרוא ליששכרים, יששכר-חמור (וזהו קצת בלשון סגי נהור, מפני ששבחו של יששכר בעצמותיו, ושבחו של הדב בבשרו).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
זייער שיין.

באשכול אחר כבר כתבתי שהצירוף יששכר - בער נובע מהדודאים
בער = פירות יער
ושוב תורגם ללשה"ק
בער = דב
אז לפי"ז השם 'יששכר בער' זה נכון, אבל לקרוא 'יששכר דב' זה טעות.
 
 
חלק עליון תַחתִית