היתכן שבעבר היו נשים שהניחו תפילין כחיוב גמור?

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
כל הקורא את הגמ' בריש פרק המוצא תפילין יראה נכוחה שלמ"ד שלילה זמן תפילן וגם שבת זמן תפילין הרי שאשה חייבת בתפילין כאיש כיון שכבר אין זו מצות עשה שהזמן גרמא?
יש שם תנא שסובר כך להלכה ולמעשה!

וכאן הבן שואל בתמיהה! אין לנו מסורת?
וכי הוא צדיק יותר ממשה רבינו וכו' וכו' או כל התנאים שלפניו?

ואם באמת היו לפניו (למשל בדור המדבר) רבבות נשים שהניחו תפילין אז איך פתאום זה הפסיק בלי סיבה, ואיך מתחיל כעת מהתחלה נידון כה דרמטי? 

וגם, האם נראה לכם שבאמת הוא הורה לאשתו ולכל נשות חסידיו שהן פשוט חייבות להניח תפילין (כל היום, כמנהגם...)
 

HaimL

משתמש ותיק
תמה עצמך. ואיך נחלקו ב"ש וב"ה בצרת הבת? ואיך נחלקו רש"י ור"ת בסדר התפילין? העובדה היא, שלמרות המסורת, קיימות מחלוקות בסיסיות. ואיך תסביר זאת?
 

הכהן

משתמש ותיק
אני הבנתי (ויתכן שראיתי כזאת באחד הספרים), שהשאלה היא ברמת העקרון בלבד, האם הן חייבות אלא שפטרו אותן מסיבה כלשהי, או שזה נכלל במעשהזמ"ג
 

יצחק ב

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
כל הקורא את הגמ' בריש פרק המוצא תפילין יראה נכוחה שלמ"ד שלילה זמן תפילן וגם שבת זמן תפילין הרי שאשה חייבת בתפילין כאיש כיון שכבר אין זו מצות עשה שהזמן גרמא?
יש שם תנא שסובר כך להלכה ולמעשה!

וכאן הבן שואל בתמיהה! אין לנו מסורת?
וכי הוא צדיק יותר ממשה רבינו וכו' וכו' או כל התנאים שלפניו?

ואם באמת היו לפניו (למשל בדור המדבר) רבבות נשים שהניחו תפילין אז איך פתאום זה הפסיק בלי סיבה, ואיך מתחיל כעת מהתחלה נידון כה דרמטי? 

וגם, האם נראה לכם שבאמת הוא הורה לאשתו ולכל נשות חסידיו שהן פשוט חייבות להניח תפילין (כל היום, כמנהגם...)
וז"ל התלמוד ברכות ל"ג.
א"ל רב שמן בר אבא לר' יוחנן מכדי אנשי כנסת הגדולה תקנו להם לישראל ברכות ותפלות קדושות והבדלות נחזי היכן תקון?
א"ל בתחלה קבעוה בתפלה העשירו קבעוה על הכוס הענו חזרו וקבעוה בתפלה והם אמרו המבדיל בתפלה צריך שיבדיל על הכוס ע"כ.

ר' שמן בר אבא התקשה בקושייתך, איך נחלקו תנאים, מתי מבדילים, וכי אין לעם ישראל מסורת?

מזה שאין קושיא כזו, על כל המשניות, במס' ברכות, שכמעט כולם, הן ענינים שנוגעים כמעט לכל יום, וכמעט לכל יהודי, (כמו קרי"ש בשכיבה או רק זמן שכיבה וכו') 

מוכח לחלק, שזה רק בתקנה, ואז השאלה היא כביכול היסטורית, מה תקנו, אז על שאלה זו, יש מקום להכריע לפי המסורת. 

אבל כשהנושא הוא דאו', אין מקום להכריע הלכה, ע"פ מה שנהגו, ואם יצא לב"ש, או לב"ה, שכך ההלכה, אין מקום להתחשב באיך נהגו.
ייש"כ 


 
 

הכהן

משתמש ותיק
מהגמ' גופה משמע שהמ"ד שנשים חייבות אומר שלא מיחו בידה חכמים, משמע ששאר נשים לא הניחו
 
חלק עליון תַחתִית