בגמ עירובין סב שאל ר יעקב בר אבא את אביי האם מותר להורות בלכה במקום רבו במגילת תענית
ןפירש"י "להכי נקט מגילת תענית לפי שלא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית
וראיתי שגם בתקופת האמוראים עדיין לא נכתבה המשנה, ולא כמו שידוע וכך חשבתי, שרבי כתב המשנה.
ועינתי ובאמת לשון רש"י בב"מ פו ע"ד הגמ רבי ור' נתן סוף משנה
"סוף תנאים עד ימיהן אמרו איש את דבריו בבית המדרש והיו תלמידים גורסים שמועה שמועה לבדה ולא היו מסכתות סדורות וסדר וקבץ על הסדר והם כללו האמור בדורות שלפניהם וסדרו את המסכתות ואחריהם לא יוסיפו אלא מעט:"
דהיינו שרבי רק סידר המשנה ולא כתבו:
ושו"ר שזה לשונו גם לגבי הגמ רב אשי ורבינא סוף הוראה
סוף כל האמוראין עד ימיהם לא היתה גמרא על הסדר אלא כשהיתה שאלה נשאלת בטעם המשנה בבית המדרש או שאלה על מעשה המאורע בדין ממון או איסור והיתר כל אחד ואחד אומר טעמו ורב אשי ורבינא סידרו שמועות אמוראין שלפניהם וקבעו על סדר המסכתות כל אחד ואחד אצל המשנה הראויה והשנויה לה והקשו קושיות שיש להשיב ופירוקים שראוים לתרץ הם והאמוראים שעמהם וקבעו הכל בגמ' כגון איתיביה מיתיבי ורמינהי איבעיא להו והתרוצים שעליהן מה ששיירו אותן שלפניהן ואותן שאמרו לפניהם הקושיות והתירוצין שעליהם לא קבעום בגמ' על סדר המסכתות והמשנה שסידר רבי ובאו רב אשי ורבינא וקבעום:
מי שיש לו ידעות בענין עם מקורות כמובן אשמח שיעלה
מתי באמת נכתבה המשנה והגמ
ומי כתבם
ןפירש"י "להכי נקט מגילת תענית לפי שלא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית
וראיתי שגם בתקופת האמוראים עדיין לא נכתבה המשנה, ולא כמו שידוע וכך חשבתי, שרבי כתב המשנה.
ועינתי ובאמת לשון רש"י בב"מ פו ע"ד הגמ רבי ור' נתן סוף משנה
"סוף תנאים עד ימיהן אמרו איש את דבריו בבית המדרש והיו תלמידים גורסים שמועה שמועה לבדה ולא היו מסכתות סדורות וסדר וקבץ על הסדר והם כללו האמור בדורות שלפניהם וסדרו את המסכתות ואחריהם לא יוסיפו אלא מעט:"
דהיינו שרבי רק סידר המשנה ולא כתבו:
ושו"ר שזה לשונו גם לגבי הגמ רב אשי ורבינא סוף הוראה
סוף כל האמוראין עד ימיהם לא היתה גמרא על הסדר אלא כשהיתה שאלה נשאלת בטעם המשנה בבית המדרש או שאלה על מעשה המאורע בדין ממון או איסור והיתר כל אחד ואחד אומר טעמו ורב אשי ורבינא סידרו שמועות אמוראין שלפניהם וקבעו על סדר המסכתות כל אחד ואחד אצל המשנה הראויה והשנויה לה והקשו קושיות שיש להשיב ופירוקים שראוים לתרץ הם והאמוראים שעמהם וקבעו הכל בגמ' כגון איתיביה מיתיבי ורמינהי איבעיא להו והתרוצים שעליהן מה ששיירו אותן שלפניהן ואותן שאמרו לפניהם הקושיות והתירוצין שעליהם לא קבעום בגמ' על סדר המסכתות והמשנה שסידר רבי ובאו רב אשי ורבינא וקבעום:
מי שיש לו ידעות בענין עם מקורות כמובן אשמח שיעלה
מתי באמת נכתבה המשנה והגמ
ומי כתבם