מתי וע"י מי נכתבה המשנה והגמ'

מבני ברק

משתמש ותיק
בגמ עירובין סב שאל ר יעקב בר אבא את אביי האם מותר להורות בלכה במקום רבו במגילת תענית
ןפירש"י "להכי נקט מגילת תענית לפי שלא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית 

וראיתי שגם בתקופת האמוראים עדיין לא נכתבה המשנה, ולא כמו שידוע וכך חשבתי, שרבי כתב המשנה.
ועינתי ובאמת לשון רש"י בב"מ פו ע"ד הגמ רבי ור' נתן סוף משנה 
"סוף תנאים עד ימיהן אמרו איש את דבריו בבית המדרש והיו תלמידים גורסים שמועה שמועה לבדה ולא היו מסכתות סדורות וסדר וקבץ על הסדר והם כללו האמור בדורות שלפניהם וסדרו את המסכתות ואחריהם לא יוסיפו אלא מעט:"
דהיינו שרבי רק סידר המשנה ולא כתבו:

ושו"ר שזה לשונו גם לגבי הגמ רב אשי ורבינא סוף הוראה
סוף כל האמוראין עד ימיהם לא היתה גמרא על הסדר אלא כשהיתה שאלה נשאלת בטעם המשנה בבית המדרש או שאלה על מעשה המאורע בדין ממון או איסור והיתר כל אחד ואחד אומר טעמו ורב אשי ורבינא סידרו שמועות אמוראין שלפניהם וקבעו על סדר המסכתות כל אחד ואחד אצל המשנה הראויה והשנויה לה והקשו קושיות שיש להשיב ופירוקים שראוים לתרץ הם והאמוראים שעמהם וקבעו הכל בגמ' כגון איתיביה מיתיבי ורמינהי איבעיא להו והתרוצים שעליהן מה ששיירו אותן שלפניהן ואותן שאמרו לפניהם הקושיות והתירוצין שעליהם לא קבעום בגמ' על סדר המסכתות והמשנה שסידר רבי ובאו רב אשי ורבינא וקבעום:

מי שיש לו ידעות בענין עם מקורות כמובן אשמח שיעלה
מתי באמת נכתבה המשנה והגמ 
ומי כתבם
 

ירמיה

משתמש ותיק
זכורני שראיתי באיזה מקום שכמה מסכתות שנמצאות בידינו הינן במקור מפומבדיתא, ולא נערכו שנית ע"י רבינא ורב אשי ראשי ישיבת סורא, ומכאן לשונם השונה, לדוג' מסכת נזיר.
 

בחור_צעיר

משתמש ותיק
תשובת גאונים (שערי תשובה סימן כ' וסימן קפ"ז) ובתלמוד (חגיגה יד ע"ב), לפיה עד הלל היו 600 סדרים ומהלל 6 סדרים.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
זכורני שראיתי באיזה מקום שכמה מסכתות שנמצאות בידינו הינן במקור מפומבדיתא, ולא נערכו שנית ע"י רבינא ורב אשי ראשי ישיבת סורא, ומכאן לשונם השונה, לדוג' מסכת נזיר.
שמעתי כך בשם רבי מאיר להמן, שכתב כך בהקדמת הירושלמי שהדפיס.
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
זכורני שראיתי באיזה מקום שכמה מסכתות שנמצאות בידינו הינן במקור מפומבדיתא, ולא נערכו שנית ע"י רבינא ורב אשי ראשי ישיבת סורא, ומכאן לשונם השונה, לדוג' מסכת נזיר.

אתה מתכוון לגמ' ולא למשנה כמובן 
בענין זה האריך בדורות הראשונים ומשם היסוד לכל בירור הענין הגדול הזה 
ויסוד הדברים הוא שכל הגמ' ביסודה נערכה בפומפדיתא 
והושלמה במתא מחסיא על ידי רב אשי ותלמידיו

 
 

מבני ברק

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני לא מבין
שאלתי מי כתב!! ולא מי ערך
עיין לעייל
כל ההודעות מדברות פה מתוך תפיסה שרב אשי כתב והוכחתי לכה"פ לגבי המשנה שלא רבי כתב וכן לשון רש"י על הגמ שהם רק סידרו אז מי כתב
אם אפשר מקורות
 

ירמיה

משתמש ותיק
אני לא מבין מה לא מובן, הכל כתוב ברש"י שהבאת
רבותינו מוסרי התורה העבירו הלכות מרב לתלמיד, כל חכם וחכם העביר בלשונו את שמועות רבותיו, ורבי תלמיד רבי מאיר סידר את שמועות רבו לסדרים, מסכתות ופרקים, הוסיף דעות חולקות, ובחלק מהמקומות רמז את פסקו בסדר המשניות. יש לציין שהיו קבצים כאלו כבר לפניו, והוא צירף אותם למפעלו. בנוסף הוא גם כתב את כל זה, מה שלא היה לפניו.

אותו דבר בגמרא, על כל משנה דנו האמוראים לדורותיהם בישיבות סורא נהרדעא פומבדיתא ועוד, והעבירו את שאלותיהם, תירוציהם ומסקנותיהם לתלמידיהם, [ואף ערכו קבצים כתובים של הסוגיות שנוצרו בישיבות, אמנם זה לא מוזכר ברש"י הנ"ל] עד רבינא ורב אשי שסידר הכל לגמרא המוכרת לנו.
 

HaimL

משתמש ותיק
היה לי חבר, דוקטור לתלמוד (וכמדומני שגם רב, בהכשרתו). הוא הזכיר מונח, שלהבנתי משמש את חוקרי התלמוד, או את חלקם, והוא "סתמאים", היינו סתמא דגמרא. לפי מה שהבנתי, מייחסים אותם לדור ביניים (אולי בין האמוראים לרבנן סבוראי ). תוכל למצוא את המונח הזה בחיפוש ברשת (לפי מה שאני רואה עכשיו, את המונח הזה טבע חוקר תלמוד אחד ספציפי.
הטענה שם היא שזו שיטה מרכזית כיום, אך לא בלתי שנויה במחלוקת).
 

מבני ברק

משתמש ותיק
פותח הנושא
סנגורן של ישראל אמר:
בנוסף הוא גם כתב את כל זה, מה שלא היה לפניו.
זהו זה שרבי לא כתב את המשניות כמו שהוכחתי מהגמ בעירובין שבזמן אביי חוץ ממגילת תענית לא היה שום דבר כתוב
והבאתי מרש"י שרבי רק סידר
וכעת שוב אני שואל מי כ ת ב לא מי סידר אלא מי כ ת ב את המשניות
 

HaimL

משתמש ותיק
מבני ברק אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
בנוסף הוא גם כתב את כל זה, מה שלא היה לפניו.
זהו זה שרבי לא כתב את המשניות כמו שהוכחתי מהגמ בעירובין שבזמן אביי חוץ ממגילת תענית לא היה שום דבר כתוב
והבאתי מרש"י שרבי רק סידר
וכעת שוב אני שואל מי כ ת ב לא מי סידר אלא מי כ ת ב את המשניות
היינו כתב, היינו סידר.
 
 

מבני ברק

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
היינו כתב, היינו סידר.
חוץ מזה שלסדר אין בעיה ולכתוב זאת עבירה לפחות היה
ויאמר ה' אל משה כתב לך את הדברים האלה, כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל

— חומש שמות, ל"ד כ"ז
דרש רבי יהודה בר נחמני מתורגמניה דרבי שמעון בן לקיש: כתיב 'כתב לך את הדברים האלה' וכתיב 'כי על פי הדברים האלה'.הא כיצד? דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרם בעל פה, ודברים שבעל-פה אי אתה רשאי לאומרם בכתב

— גיטין ס:, תמורה יד:
 

HaimL

משתמש ותיק
מבני ברק אמר:
HaimL אמר:
היינו כתב, היינו סידר.
חוץ מזה שלסדר אין בעיה ולכתוב זאת עבירה לפחות היה
ויאמר ה' אל משה כתב לך את הדברים האלה, כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואת ישראל

— חומש שמות, ל"ד כ"ז
דרש רבי יהודה בר נחמני מתורגמניה דרבי שמעון בן לקיש: כתיב 'כתב לך את הדברים האלה' וכתיב 'כי על פי הדברים האלה'.הא כיצד? דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרם בעל פה, ודברים שבעל-פה אי אתה רשאי לאומרם בכתב

— גיטין ס:, תמורה יד:
אני בטח מפספס משהו.

מהי פעולת הסידור המותרת לפי הגדרתך? האם זה כמו שמעון הפקולי, שהסדיר י"ח ברכות לפני רבן גמליאל ביבנה, כלומר, אמר אותן בעל פה לפני רבן גמליאל?

וה"נ, טענתך היא שרבי לא שלח ידו במלאכת הכתיבה, אלא הסדיר ולימד בע"פ את נוסחת המשניות?
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
הרב יהושע ענבל כתב ספר מדהים שנקרא תורה שבעל פה.
הוא עשה מחקר יסודי מאוד והביא ראיות מוצלחות לכל פרט ונידון בהשתלשלות תושבע"פ.

קיים באוצר החכמה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מבני ברק אמר:
בגמ עירובין סב שאל ר יעקב בר אבא את אביי האם מותר להורות בלכה במקום רבו במגילת תענית
ןפירש"י "להכי נקט מגילת תענית לפי שלא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית 

וראיתי שגם בתקופת האמוראים עדיין לא נכתבה המשנה, ולא כמו שידוע וכך חשבתי, שרבי כתב המשנה.
מבני ברק אמר:
זהו זה שרבי לא כתב את המשניות כמו שהוכחתי מהגמ בעירובין שבזמן אביי חוץ ממגילת תענית לא היה שום דבר כתוב
והבאתי מרש"י שרבי רק סידר
וכעת שוב אני שואל מי כ ת ב לא מי סידר אלא מי כ ת ב את המשניות
אודה ולא אבוש לומר שגם אני בתחילה שגיתי והבנתי בדברי רש"י כדבריך, שמשמע מרש"י שבזמן אביי עדיין לא היו המשניות (או כל דבר אחר) כתובים, ורק מגילת תענית הי' כתוב, וזה סותר את הדעה הרווחת שרבי כתב את המשניות, אבל אחרי ששלחתי את השאלה לת"ח א' (ידיד הרב רפאל גרינימן שליט"א), האיר את עיני שיש כאן טעות פשוטה בהבנת דברי רש"י ואבאר:
הרי זה פשוט שמגילת תענית נכתבה לפני זמנו של אביי, וגם לפני רבי, וכמפורש בגמ' (שבת דף יג:) ת"ר מי כתב מגילת תענית אמרו חנניה בן חזקיה וסיעתו, וגם שם כתב רש"י אותם דברים שכתב כאן וז"ל מגילת תענית - לפי ששאר כל משנה וברייתא לא היו כתובין דאסור לכתבם וזו נכתבה לזכרון לדעת ימים האסורין בתענית לכך נקרא מגלה שכתוב במגלת ספר: עכ"ל.
הרי שאביי לא המציא את השם מגילת תענית, אלא הפשט בדברי רש"י הוא שבזמן שנכתב מגילת תענית נקראה שמה כך משום שאז - בזמן כתיבת מגילת תענית, עדיין לא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית .
וא"כ אין כאן שום הוכחה מרש"י שבזמן אביי עדיין לא נכתבו המשניות, אלא בודאי כן נכתבו כבר, ואין אן שום סתירה להמקובל שרבי סידר וגם כתב את המשניות.


אמנם אכן לא מצאתי מקור (קדום) שכתוב בו מפורשות שרבי יהודה הנשיא כתב את המשניות, כיון שבכל המקומות שמצאתי אכן כתוב רק שרבי "סידר" את המשניות ולא כתוב במפורש שגם כתבם, אמנם זה ברור שמרש"י בעירובין ובשבת שהועלו כאן אין שום ראיה שרבי לא כתבם.
 

מבני ברק

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
ודה ולא אבוש לומר שגם אני בתחילה שגיתי והבנתי בדברי רש"י כדבריך, שמשמע מרש"י שבזמן אביי עדיין לא היו המשניות (או כל דבר אחר) כתובים, ורק מגילת תענית הי' כתוב, וזה סותר את הדעה הרווחת שרבי כתב את המשניות, אבל אחרי ששלחתי את השאלה לת"ח א' (ידיד הרב רפאל גרינימן שליט"א), האיר את עיני שיש כאן טעות פשוטה בהבנת דברי רש"י ואבאר:
הרי זה פשוט שמגילת תענית נכתבה לפני זמנו של אביי, וגם לפני רבי, וכמפורש בגמ' (שבת דף יג:) ת"ר מי כתב מגילת תענית אמרו חנניה בן חזקיה וסיעתו, וגם שם כתב רש"י אותם דברים שכתב כאן וז"ל מגילת תענית - לפי ששאר כל משנה וברייתא לא היו כתובין דאסור לכתבם וזו נכתבה לזכרון לדעת ימים האסורין בתענית לכך נקרא מגלה שכתוב במגלת ספר: עכ"ל.
הרי שאביי לא המציא את השם מגילת תענית, אלא הפשט בדברי רש"י הוא שבזמן שנכתב מגילת תענית נקראה שמה כך משום שאז - בזמן כתיבת מגילת תענית, עדיין לא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית .
וא"כ אין כאן שום הוכחה מרש"י שבזמן אביי עדיין לא נכתבו המשניות, אלא בודאי כן נכתבו כבר, ואין אן שום סתירה להמקובל שרבי סידר וגם כתב את המשניות.

אמנם אכן לא מצאתי מקור (קדום) שכתוב בו מפורשות שרבי יהודה הנשיא כתב את המשניות, כיון שבכל המקומות שמצאתי אכן כתוב רק שרבי "סידר" את המשניות ולא כתוב במפורש שגם כתבם, אמנם זה ברור שמרש"י בעירובין ובשבת שהועלו כאן אין שום ראיה שרבי לא כתבם.
ממש לא הבנתי
אם היה כתוב בזמן אביי המשניות למה לא שאל מהו לאוריי בברכות שבת עירובין והלך עד מגילת תענית??
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מבני ברק אמר:
אם היה כתוב בזמן אביי המשניות למה לא שאל מהו לאוריי בברכות שבת עירובין והלך עד מגילת תענית??
שזהו הדבר הראשון שנכתב כבר מלפני הרבה זמן, והיה מפורסם וידוע לכולם, כיון שכבר מאז לא שלט בה השכחה.
 

אלף

משתמש רגיל
HaimL אמר:
אני בטח מפספס משהו.

מהי פעולת הסידור המותרת לפי הגדרתך? האם זה כמו שמעון הפקולי, שהסדיר י"ח ברכות לפני רבן גמליאל ביבנה, כלומר, אמר אותן בעל פה לפני רבן גמליאל?

וה"נ, טענתך היא שרבי לא שלח ידו במלאכת הכתיבה, אלא הסדיר ולימד בע"פ את נוסחת המשניות?
יעויין בשוטנשטיין ברכות כ"ח: בענין שמעון הפקולי, ובשבת קט"ו: בענין 'כותבי ברכות כשורפי תורה', אם כתבו את התפילה, או שרק סידרו אותה בע"פ.
ודרך אגב, בסוכות היה כתבה במגזין 'קראט' על קהילת ביתא ישראל באתיופיה, ושם מובא שברשותם לא היו סידורי תפילה, והתפללו בע"פ כפי שהיה נהוג בזמן ביהמ"ק [שאז גלו מא"י].
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אלף אמר:
כתבה על חתימת המשנה.pdf



יישר כחכם!

ולזיכוי הרבים אעתיק את הקטע מתוך הכתבה שהבאת שמדבר על נקודה הזאת אם אכן רבי כתב את המשניות או רק סידרם:
כתיבת המשניות 1.PNG
 

קבצים מצורפים

  • כתיבת המשניות 2.PNG
    כתיבת המשניות 2.PNG
    45.5 KB · צפיות: 168

אלף

משתמש רגיל
באחד ממהדורות אגרת דרב שרירא גאון, כתב המהדיר, כי המחלוקת בין הראשונים אם רבינו הקדוש כתב או רק סידר, נובעת משני גירסאות באגרת דר"ש גאון שהייתה מצויה אצלם. [כרגע אינני זוכר באיזו מהדורה זה כתוב].
 

ירמיה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מבני ברק אמר:
אם היה כתוב בזמן אביי המשניות למה לא שאל מהו לאוריי בברכות שבת עירובין והלך עד מגילת תענית??
שזהו הדבר הראשון שנכתב כבר מלפני הרבה זמן, והיה מפורסם וידוע לכולם, כיון שכבר מאז לא שלט בה השכחה.
אפשר להבין את המהלך החדש ברש"י בב' דרכים.

א. דרש"י בא לבאר למה השאלה היתה ממגילת תענית. ולענ"ד, לפי מהלך זה, רש"י היה צריך לנקוט בנוסח שונה לגמרי, ולבאר דלהכי נקט מגילת תענית כיון שהיתה מפורסמת הרבה, כיון שנכתבה ראשונה.

ב. דרש"י בא לבאר למה נקרא שמה מגילת תענית. ולענ"ד א"כ רש"י היה צריך לכתוב "להכי קרי לה מגילת תענית", ולא "להכי נקט" דמשמע דמבאר דעת המקשה בגמ'.

וממילא נראה שהפשט ברש"י הוא כמו שהבין פותח הנושא.


 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
א"כ רש"י היה צריך לכתוב "להכי קרי לה מגילת תענית", ולא "להכי נקט" דמשמע דמבאר דעת המקשה בגמ'.

וממילא נראה שהפשט ברש"י הוא כמו שהבין פותח הנושא.
הקושיא היא באמת עוד יותר חזקה, שבשבת כתב רש"י ג"כ כמש"כ הכא, רק יש חילוק אחד ברור בין דברי רש"י שם לדברי רש"י הכא, דהתם ברור שלא בא רש"י אלא לבאר למה נקראת מגילת תענית, וכמבאר בסוף דבריו "לכך נקרא מגלה שכתוב במגלת ספר" - משא"כ הכא לשון רש"י בתחילת דבריו הוא להכי נקט מגילת תענית שלא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית, ובסוף דבריו מסיק ולהכי קרי לה מגלה: - הרי שברור שבא רש"י לא רק לפרש למה נקראת מגילה אלא גם למה נקט כאן ר' יעקב בר אבא בשאלתו לאביי בדוקא מגלת תענית דכתיבא ומנחא אי מותר לאורויי באתרי דרביה, ועל זה פירש רש"י לפי שלא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית - ורק אח"כ כתב רש"י ולהכי קרי לה מגילה - (ולהכי עם וא"ו - משהו נוסף).

אמנם לענ"ד עדיין אפשר לפרש כמש"כ לעיל שר"ל דכוונת תחילת דברי רש"י הוא שכיון שמגילת תענית היה הדבר הראשון שנכתב כבר מלפני הרבה זמן, ולא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן (קצ"ע לשון "ימיהן") אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית וזה היה מפורסם וידוע לכולם מאז, כיון שכבר מאז לא שלט בה השכחה, לכן נקט ריב"א מגילת תענית, דהיינו להכי מיבע"ל ממגילת תענית ולא משאר דברים, ואח"כ מסיק רש"י דזהו נמי הטעם למה נקרא מגילה, וכנ"ל. 
 

ירמיה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
א"כ רש"י היה צריך לכתוב "להכי קרי לה מגילת תענית", ולא "להכי נקט" דמשמע דמבאר דעת המקשה בגמ'.

וממילא נראה שהפשט ברש"י הוא כמו שהבין פותח הנושא.
הקושיא היא באמת עוד יותר חזקה, שבשבת כתב רש"י ג"כ כמש"כ הכא, רק יש חילוק אחד ברור בין דברי רש"י שם לדברי רש"י הכא, דהתם ברור שלא בא רש"י אלא לבאר למה נקראת מגילת תענית, וכמבאר בסוף דבריו "לכך נקרא מגלה שכתוב במגלת ספר" - משא"כ הכא לשון רש"י בתחילת דבריו הוא להכי נקט מגילת תענית שלא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית, ובסוף דבריו מסיק ולהכי קרי לה מגלה: - הרי שברור שבא רש"י לא רק לפרש למה נקראת מגילה אלא גם למה נקט כאן ר' יעקב בר אבא בשאלתו לאביי בדוקא מגלת תענית דכתיבא ומנחא אי מותר לאורויי באתרי דרביה, ועל זה פירש רש"י לפי שלא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית - ורק אח"כ כתב רש"י ולהכי קרי לה מגילה - (ולהכי עם וא"ו - משהו נוסף).

אמנם לענ"ד עדיין אפשר לפרש כמש"כ לעיל שר"ל דכוונת תחילת דברי רש"י הוא שכיון שמגילת תענית היה הדבר הראשון שנכתב כבר מלפני הרבה זמן, ולא היתה דבר הלכה כתובה בימיהן (קצ"ע לשון "ימיהן") אפילו אות אחת חוץ ממגילת תענית וזה היה מפורסם וידוע לכולם מאז, כיון שכבר מאז לא שלט בה השכחה, לכן נקט ריב"א מגילת תענית, דהיינו להכי מיבע"ל ממגילת תענית ולא משאר דברים, ואח"כ מסיק רש"י דזהו נמי הטעם למה נקרא מגילה, וכנ"ל. 
ברור לענ"ד שק' מאד לדחוק כן ברש"י. והעיקר חסר מן הספר.
 

סתם איש

משתמש ותיק
הרב ראובן מרגליות כתב מאמר בענין כתבית ועריכת המשנה ותו"ד שהמשניות היו כתובות קודם ורבי ערכם, ובדרך זה הלך אף בעל דורות הראשונים [אלא שמפני אריכותו הנודעת לא עברתי על כל דבריו בזה].
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
ברור לענ"ד שק' מאד לדחוק כן ברש"י. והעיקר חסר מן הספר.
אבל יותר ברור שאי אפשר לומר שעד אביי לא נכתב שום דבר מתורה שבעל פה חוץ ממגילת תענית, ואין כזה שיטה בעולם שסובר כן.
ולכן מחמת מה שברור על פי האמת הידוע נדחה ה"לענ"ד ברור"...
 

מבני ברק

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמו"ר ענה לי שרש"י נקט מגילת תענית מפני שהמורה הלכה ממשנה הרי הוא ממבלי עולם סוטה כב א ודבר הלכה שהוא כביעתא בכותחא זה רק מגילת תענית
 

ירמיה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
ברור לענ"ד שק' מאד לדחוק כן ברש"י. והעיקר חסר מן הספר.
אבל יותר ברור שאי אפשר לומר שעד אביי לא נכתב שום דבר מתורה שבעל פה חוץ ממגילת תענית, ואין כזה שיטה בעולם שסובר כן.
ולכן מחמת מה שברור על פי האמת הידוע נדחה ה"לענ"ד ברור"...

הבוחר יבחר.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
יושב אוהלים אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
ברור לענ"ד שק' מאד לדחוק כן ברש"י. והעיקר חסר מן הספר.
אבל יותר ברור שאי אפשר לומר שעד אביי לא נכתב שום דבר מתורה שבעל פה חוץ ממגילת תענית, ואין כזה שיטה בעולם שסובר כן.
ולכן מחמת מה שברור על פי האמת הידוע נדחה ה"לענ"ד ברור"...

הבוחר יבחר.
מה יבחר?
וכי יש צד בעולם לומר שבזמן אביי לא נכתבו המשניות עדיין?? הרי בכל מקום כתוב אחרת.
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
יושב אוהלים אמר:
אבל יותר ברור שאי אפשר לומר שעד אביי לא נכתב שום דבר מתורה שבעל פה חוץ ממגילת תענית, ואין כזה שיטה בעולם שסובר כן.
ולכן מחמת מה שברור על פי האמת הידוע נדחה ה"לענ"ד ברור"...

הבוחר יבחר.
מה יבחר?
וכי יש צד בעולם לומר שבזמן אביי לא נכתבו המשניות עדיין?? הרי בכל מקום כתוב אחרת.
הביאו כאן קודם כתבה מאיפשהוא שכן מוכח מכמה ראשונים.
אני לא נכנס לזה, גם בשבילי זה היה הפתעה גדולה,
אבל כשאני קורא רש"י כמו שלימדו אותי, אני רואה שרש"י מתייחס לימי האמוראים, לא לימי התנאים.
רש"י מבדיל בין דבר שנכתב, לבין דבר שלא נכתב, הוא לא אומר שכיון שבתקופה מסוימת היה הבדל כזה לכן מגילת תענית מפורסמת.
אני לא רואה צד אחר ברש"י, פשטים כאלו מוצאים באחרונים שהלכו בדרך הפלפול, אני לא מבין את זה.
  
 
 
חלק עליון תַחתִית