כתוב במשנה בשבת "פָּרָתוֹ שֶׁל רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה הָיְתָה יוֹצֵאת בִּרְצוּעָה שֶׁבֵּין קַרְנֶיהָ, שֶׁלֹּא בִּרְצוֹן חֲכָמִים (ה-ד) ובירושלמי כתוב -
א"ר חנניה פעם אחת יצאת והשחירו שיניו מן הצומות. א"ר אידי דחוטריה אשתו הייתה. ומנין שאשתו קרוי עגלה. (שופטים יד) לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי. תמן אמרין שכינתו היתה. ויש אדם נענש על שכינתו. אמר רבי קיריס דידמא ללמדך שכל מי שהוא ספיקא בידו למחות ואינו ממחה קלקלתו תלויה בו: (לג.)
אך ישנה מחלוקת במפרשי המקום איך לפסק את הגמ'.
כותב קרבן העדה דחוטרא אשתו היתה - הפרה היתה של אשת ראב"ע ששמה חוטרא דא"א דשלו היתה שהרי הרבה פרות היו לו. (כלומר הוא מפסק, אמר ר' אידי, דחוטרא אשתו היתה)
אך הפני משה כותב דחוטרא - משם מקום שהוא כך. (וא"כ הוא מפסק אמר ר' אידי דחוטריה, אשתו הייתה)
וכתוב ב"תורתן של ראשונים" - א"ר אידי דחוטריה. דחוטריה, מעיר חוטרא, והעיר הזאת נזכרת בירושלמי לעיל פ"א ה"ח "כגון מן חוטרה לנהרדעא" ור' אידי דחוטריה נזכר גם בשקלים פ"ב ה"ו ובמו"' פ"א ה"ב ובשביעית פ"ג ה"ב
וא"כ לכאורה קשה טובא על בעל קרבן העדה, אך יש להוסיף ולהקשות שאם חוטרה הינה ליד נהרדעא יוצא שר' אידי שהיה מבבל אמר דעה והגמ' מוסיפה תמן אמרין ... ואינו מובן שהרי הרגע הבאנו דעה בבלית של ר' אידי ומאי פירוש שוב תמן אמרין ?
ואולי יש לומר שאכן זהו כבעל קרבן העדה וזהו כגמ' בב"מ אמר רבי יצחק מגדלאה והוא שעשויין כמגדלין (כה.) כלומר מצאנו פעמים שאמורא מכונה כמימרתו וכאן ר' אידי אמר שהיתה הפרה של חוטרה אשת ר' אלעזר בן עזריה ובכל הירושלמי מכונה ר' אידי דחוטריה ע"ש המימרא שחידש שמדובר באשת ראב"ע.
ומימלא הגמ' הביאה דעת ר' אידי שבארץ ישראל ומוסיפה תמן אמרין, בבבל.
א"ר חנניה פעם אחת יצאת והשחירו שיניו מן הצומות. א"ר אידי דחוטריה אשתו הייתה. ומנין שאשתו קרוי עגלה. (שופטים יד) לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי. תמן אמרין שכינתו היתה. ויש אדם נענש על שכינתו. אמר רבי קיריס דידמא ללמדך שכל מי שהוא ספיקא בידו למחות ואינו ממחה קלקלתו תלויה בו: (לג.)
אך ישנה מחלוקת במפרשי המקום איך לפסק את הגמ'.
כותב קרבן העדה דחוטרא אשתו היתה - הפרה היתה של אשת ראב"ע ששמה חוטרא דא"א דשלו היתה שהרי הרבה פרות היו לו. (כלומר הוא מפסק, אמר ר' אידי, דחוטרא אשתו היתה)
אך הפני משה כותב דחוטרא - משם מקום שהוא כך. (וא"כ הוא מפסק אמר ר' אידי דחוטריה, אשתו הייתה)
וכתוב ב"תורתן של ראשונים" - א"ר אידי דחוטריה. דחוטריה, מעיר חוטרא, והעיר הזאת נזכרת בירושלמי לעיל פ"א ה"ח "כגון מן חוטרה לנהרדעא" ור' אידי דחוטריה נזכר גם בשקלים פ"ב ה"ו ובמו"' פ"א ה"ב ובשביעית פ"ג ה"ב
וא"כ לכאורה קשה טובא על בעל קרבן העדה, אך יש להוסיף ולהקשות שאם חוטרה הינה ליד נהרדעא יוצא שר' אידי שהיה מבבל אמר דעה והגמ' מוסיפה תמן אמרין ... ואינו מובן שהרי הרגע הבאנו דעה בבלית של ר' אידי ומאי פירוש שוב תמן אמרין ?
ואולי יש לומר שאכן זהו כבעל קרבן העדה וזהו כגמ' בב"מ אמר רבי יצחק מגדלאה והוא שעשויין כמגדלין (כה.) כלומר מצאנו פעמים שאמורא מכונה כמימרתו וכאן ר' אידי אמר שהיתה הפרה של חוטרה אשת ר' אלעזר בן עזריה ובכל הירושלמי מכונה ר' אידי דחוטריה ע"ש המימרא שחידש שמדובר באשת ראב"ע.
ומימלא הגמ' הביאה דעת ר' אידי שבארץ ישראל ומוסיפה תמן אמרין, בבבל.