עדיין הא הוי קלייה בתולדות חמה, [ועוד דאכתי תיקשי להאוסרים בישול אחר אפייה].לביא אמר:למה דנת זאת כתולדות חמה? עכ״פ יהיה כקלייה
אה"נ, הערתי היא להחולקים.יד אבשלום אמר:לכאו' זה יהיה תלוי גם אם תולדות האש הוא לפי מה שרגילים לבשל בו כמו שטוען הגרמ"פ
יתרה מזו, בקפה של עדה״ח לא יימצא רכיבים לא מבושלים כמו וניל וכד׳.בוזגלו אמר:כמדומה לי שמשתמשים בקיטור וחוץ מזה אם סומכים על הבד"ץ לגבי הכשרות
אפשר לסמוך עליהם גם לגבי הבישול (בעקבות מה שכותבים במדריך)
אני לא מפקפק האם נעשה בישול או לא, אלא שאלתי היא שאפי' אם נעשה בישול, האם הם מפקחים שהבישול נעשה במכשיר שיש בו גוף חימום לוהט ?בוזגלו אמר:כמדומה לי שמשתמשים בקיטור וחוץ מזה אם סומכים על הבד"ץ לגבי הכשרות
אפשר לסמוך עליהם גם לגבי הבישול (בעקבות מה שכותבים במדריך)
אני לא מניח הנחה, אלא מסתפק, וסד"א לחומרא.לביא אמר:ועוד אחרי שאתה מניח הנחה (שזקוקה למקור) שהקפה שאתה מדבר עליו מתבשל/נקלה במכשיר שאין בו מקור אש ברור. וזאת למרות שיש לומר שכך היא דרך בישולו. (וכפי שניסה להעיר @יד אבשלום).
יש בזה כל כך הרבה ספקות וכל כך הרבה דעות. ספק דאורייתא לחומרא לא ממציאים מהשרוול, רק כשיש חשש של ספק אמיתי.בן עזאי אמר:אני לא מניח הנחה, אלא מסתפק, וסד"א לחומרא.
חושבני שאני יודע את הסבר שיטתם, וממילא אשמח לדעת למה כאן שאני ?לביא אמר:אתה חושש משום מה לחולקים על הגרמ״פ בלי לדעת את היסוד שלהם והאם אולי יודו שכאן שאני
כתבתי שאפי' בסוגי קפה שנתבשלו, וכ"ש סוגי קפה שרק נקלו או נאפו או נצלו וכו' וכו'.לביא אמר:ב. בלשונך ממש כתבת שאתה ״לא יודע אילו סוגים של קפה״ וכו׳, ולפיכך מדין ספקא דאורייתא לחומרא אתה ״פוסק״ שאסור לשתות קפה
לכאורה מבלי להכנס לעיון בסוגיא אפשר לפתור את זה בכלי שני. אלא״כ אתה חושש לחזו״א שאין חילוק בין כוס שלישית לכוס עשירית וכו׳. וכפי שנראה מדעותיך ההלכתיות, יש תמיד לחשוש לכל דעה אפשרית. כך שלדידך באמת אין פיתרון הלכתי.בן עזאי אמר:כתבתי שאפי' בסוגי קפה שנתבשלו, וכ"ש סוגי קפה שרק נקלו או נאפו או נצלו וכו' וכו'.
ומה עשו לאלו החוששים ממכה בפטיש?אמונת אומן אמר:סתם לידיעה,
בחלק ניכר מאד מקהילות החסידים, מכינים קפה אך ורק בכלי שלישי, ומרוויחים בזה הרבה מאד ספיקות וחששות.
מה הכוונה ?קולמוס אמר:ומה עשו לאלו החוששים ממכה בפטיש?אמונת אומן אמר:סתם לידיעה,
בחלק ניכר מאד מקהילות החסידים, מכינים קפה אך ורק בכלי שלישי, ומרוויחים בזה הרבה מאד ספיקות וחששות.
לחוששים ממכה בפטיש אין ברירה מלבד להכין תמצית קפה מער"ש.קולמוס אמר:ומה עשו לאלו החוששים ממכה בפטיש?אמונת אומן אמר:סתם לידיעה,
בחלק ניכר מאד מקהילות החסידים, מכינים קפה אך ורק בכלי שלישי, ומרוויחים בזה הרבה מאד ספיקות וחששות.
גם זה אינו יועילשניאור אמר:לחוששים ממכה בפטיש אין ברירה מלבד להכין תמצית קפה מער"ש.קולמוס אמר:ומה עשו לאלו החוששים ממכה בפטיש?אמונת אומן אמר:סתם לידיעה,
בחלק ניכר מאד מקהילות החסידים, מכינים קפה אך ורק בכלי שלישי, ומרוויחים בזה הרבה מאד ספיקות וחששות.
מי אמר שיש מכב"פ בבישול שני ? אולי נחשב שכבר הוכן לגמרי בבישול ראשון.בוזגלו אמר:ומה עשו לאלו החוששים ממכה בפטיש?
דעת הלבוש סי' שי"ח גבי קולייס האיספנין דדעתו דשייך מכה בפטיש באוכלים וכן נוטה הפמ"ג שם, ובבה"ל שם ס"ד דחה שיטה זו בב' ידים. ואחד מראיותיו דאמרינן בשבת קנ"ה ע"א לענין אוכלי בהמה דאשווי אוכלי משוינן אטרוחי לא מטרחינן ונפסק באו"ח סי' שכ"ד ס"ד הרי דמותר להשוות אוכל, וכ"כ בזה דאין זה ראיה גמורה דהתם ביסודו כבר אוכל הוא לבהמה אלא דצריך לעשות איזה פעולה להשוותו אוכל ראוי לאכילה, מ"מ האמת דהפוסקים לא חשו למכה בפטיש באוכל, אלא דבמנ"ח במוסך השבת במלאכת בישול ובמלאכת מכה בפטיש נטה בפשיטות לשיטת הלבוש דיש מכה בפטיש באוכלים, ושיטת הירושלמי פ"ז דשבת ה"ב משמע דיש מכה בפטיש באוכלין.בוזגלו אמר:איפה ראית כזה דבר מכה בפטיש
הענין הוא כלל לא האם נגמר בישולובן עזאי אמר:מי אמר שיש מכב"פ בבישול שני ? אולי נחשב שכבר הוכן לגמרי בבישול ראשון.בוזגלו אמר:ומה עשו לאלו החוששים ממכה בפטיש?
אגב להצד דאין נגמר בישולו בהדחה כמו קולייס וכו', יבוא בזה דעת השבט הלוי דגם לשיטת הסוברים דיש מכב"פ באוכלין, מכה בפטיש לא שייך אלא במה שנגמר בשעת עשיית התיקון, אבל מה שנגמר מאליו כמו מבשל ואופה וכדומה לא שייך מכב"פ.
עיין במשנ"ב דכן חוששבן עזאי אמר:בוזגלו אמר:איפה ראית כזה דבר מכה בפטיש
דעת הלבוש סי' שי"ח גבי קולייס האיספנין דדעתו דשייך מכה בפטיש באוכלים וכן נוטה הפמ"ג שם, ובבה"ל שם ס"ד דחה שיטה זו בב' ידים. ואחד מראיותיו דאמרינן בשבת קנ"ה ע"א לענין אוכלי בהמה דאשווי אוכלי משוינן אטרוחי לא מטרחינן ונפסק באו"ח סי' שכ"ד ס"ד הרי דמותר להשוות אוכל, וכ"כ בזה דאין זה ראיה גמורה דהתם ביסודו כבר אוכל הוא לבהמה אלא דצריך לעשות איזה פעולה להשוותו אוכל ראוי לאכילה, מ"מ האמת דהפוסקים לא חשו למכה בפטיש באוכל, אלא דבמנ"ח במוסך השבת במלאכת בישול ובמלאכת מכה בפטיש נטה בפשיטות לשיטת הלבוש דיש מכה בפטיש באוכלים, ושיטת הירושלמי פ"ז דשבת ה"ב משמע דיש מכה בפטיש באוכלין.
הוא כבר מוכשר ועומד ואינו אלא המסה בעלמא, ויותר ר"ל בשבט הלוי הנ"ל דלעשות אוכל בהמה לאוכל אדם ג"כ אינו נחשב מכב"פ.קולמוס אמר:הענין הוא כלל לא האם נגמר בישולו
אלא בזה שאתה מכשיר את הקפה בשפיכת המים
בן עזאי אמר:הוא כבר מוכשר ועומד ואינו אלא המסה בעלמא, ויותר ר"ל בשבט הלוי הנ"ל דלעשות אוכל בהמה לאוכל אדם ג"כ אינו נחשב מכב"פ.קולמוס אמר:הענין הוא כלל לא האם נגמר בישולו
אלא בזה שאתה מכשיר את הקפה בשפיכת המים
הרב וואזנר כותב במפורש שיש לחשוש למכב"פ בקפה, ועל כן צריך להכין תמצית קפה מער"ש.קולמוס אמר:גם זה אינו יועילשניאור אמר:לחוששים ממכה בפטיש אין ברירה מלבד להכין תמצית קפה מער"ש.קולמוס אמר:ומה עשו לאלו החוששים ממכה בפטיש?
כי אם מתקנו מה יועיל אם הוא אבק או מים
(הרי הטענה היא בכך שעם שפיכת המים, אתה מכשירו לאכילה)
אז מה השוואה למכה בפטיש באוכלין וקולייסשניאור אמר:הרב וואזנר כותב במפורש שיש לחשוש למכב"פ בקפה, ועל כן צריך להכין תמצית קפה מער"ש.קולמוס אמר:גם זה אינו יועילשניאור אמר:לחוששים ממכה בפטיש אין ברירה מלבד להכין תמצית קפה מער"ש.
כי אם מתקנו מה יועיל אם הוא אבק או מים
(הרי הטענה היא בכך שעם שפיכת המים, אתה מכשירו לאכילה)
זה לא שאתה מכשירו לאכילה, זה אתה הופך אותו לדבר אחר ועי"ז הוא נעשה ראוי לאכילה, ולכן בתמצית זה לא נחשב מכב"פ.
ולעומתו להקת פוסקים סוברים שאין מכה בפטיש באוכלין.שניאור אמר:הרב וואזנר כותב במפורש שיש לחשוש למכב"פ בקפה, ועל כן צריך להכין תמצית קפה מער"ש.
לא הבנתי את השאלה, ההשוואה פשוטה, בקולייס וכו', האוכל משתנה ע"י הדחה [הוא מתרכך], ולכן לדעת הפמ"ג יש בו משום מכב"פ, גם כאן הקפה משתנה ע"י הכנסתו למים.קולמוס אמר:אז מה השוואה למכה בפטיש באוכלין וקולייסשניאור אמר:הרב וואזנר כותב במפורש שיש לחשוש למכב"פ בקפה, ועל כן צריך להכין תמצית קפה מער"ש.קולמוס אמר:גם זה אינו יועיל
כי אם מתקנו מה יועיל אם הוא אבק או מים
(הרי הטענה היא בכך שעם שפיכת המים, אתה מכשירו לאכילה)
זה לא שאתה מכשירו לאכילה, זה אתה הופך אותו לדבר אחר ועי"ז הוא נעשה ראוי לאכילה, ולכן בתמצית זה לא נחשב מכב"פ.
לא אמרתי שצריך לחשוש לזה, אמרתי שהרב וואזנר חשש, ושלדבריו אין פתרון אחר מלבד להכין תמצית קפה.לביא אמר:ולעומתו להקת פוסקים סוברים שאין מכה בפטיש באוכלין.שניאור אמר:הרב וואזנר כותב במפורש שיש לחשוש למכב"פ בקפה, ועל כן צריך להכין תמצית קפה מער"ש.