דעת הבעה"מ והרשב"א שאם נשפכו המים החמים של התינוק קודם מילה, אין מלין אותו בשבת.
והטעם: כיון שידעים מראש שיצטרכו לחלל שבת בדבר שהיה אפשר להכינו מע"ש - לא ניתנה שבת להידחות וכ"פ הב"י .
ויש להסתפק מה הדין בעבר ומל .
והספק הוא בתרתי:
א. האם הווה כמילה שלא בזמנה וצריך הטפת דם ברית למאן דאית ליה
ב .את"ל הווה כמילה בזמנה, האם חייב סקילה במזיד וחטאת בשוגג כיון שבפועל היה דינו שלא למול, או דילמא, כיון שס"ס נתקיים מצוות מילה בזמנה ששבת נדחית מפניה - פטור
והנה רש"י ביבמות סד: ד"ה סכנתא ואיסורא, כתב שאם מלו תינוק שיש במילתו משום פיקו"נ - הוה מילה שלא בזמנה וחילל שבת .
ולכאורה יש לחלק, ששם הוא דין במילה עצמה שהיא לא נדחית משום שיש בזה פיקו"נ, אבל כאן זו סיבה צדדית שהיא לא מדיני מילה בעצמם .
והטעם: כיון שידעים מראש שיצטרכו לחלל שבת בדבר שהיה אפשר להכינו מע"ש - לא ניתנה שבת להידחות וכ"פ הב"י .
ויש להסתפק מה הדין בעבר ומל .
והספק הוא בתרתי:
א. האם הווה כמילה שלא בזמנה וצריך הטפת דם ברית למאן דאית ליה
ב .את"ל הווה כמילה בזמנה, האם חייב סקילה במזיד וחטאת בשוגג כיון שבפועל היה דינו שלא למול, או דילמא, כיון שס"ס נתקיים מצוות מילה בזמנה ששבת נדחית מפניה - פטור
והנה רש"י ביבמות סד: ד"ה סכנתא ואיסורא, כתב שאם מלו תינוק שיש במילתו משום פיקו"נ - הוה מילה שלא בזמנה וחילל שבת .
ולכאורה יש לחלק, ששם הוא דין במילה עצמה שהיא לא נדחית משום שיש בזה פיקו"נ, אבל כאן זו סיבה צדדית שהיא לא מדיני מילה בעצמם .