יושב אוהלים
משתמש ותיק
תנן אבות מלאכות ארבעים חסר אחת והוינן בה מנינא למה לי ואמר ר' יוחנן שאם עשאן כולן בהעלם אחד חייב על כל אחת ואחת היכי משכחת לה בזדון שבת ושגגת מלאכות, בשלמא לרבי יוחנן דאמר כיון ששגג בכרת אע''פ שהזיד בלאו משכחת לה כגון דידע לה לשבת בלאו, אלא לר''ש ב''ל דאמר עד שישגוג בלאו ובכרת דידע ליה לשבת במאי.
צ"ע למה לא מתרץ לרשב"ל שעשאן כולן בהעלם אחד היינו שידע של"ט מלאכות אלו אסורין בשבת, ועשה כולן בהעלם אחד על ידי כל מיני טעוית שטעה בכל אחת ואחת מהן, דהיינו שטעה וחשב בכל אחת מהמעשים שעשה, שאין במעשה זה משום מלאכה זו.
ועוד יש לשאול, על מה ששמעתי שחקרו האחרונים, (אפיקי ים ועוד) בהא דאמרינן שאם עבר עבירה אחת כמה פעמים בהעלם אחד, מביא חטאת אחת על הכל, ואם עבר כמה עבירות מביא חאטת אחת על כל עבירה, דהיינו חטאת אחת על כל איסורי דם, וחטאת אחת על כל איסורי חלב שעבר וכו', מה הדין במי שעשה כמה עבירות שונות, ובכולן טעה אותה טעות, וכגון שחשב שאין עברים באיסורי אכילה בפחות מכביצה, ולא ידע ששיעורן בכזית, אם אמרינן שכיון שהם איסורים מחולקים מביא חטאת על כל שם עבירה ועבירה, או כיון שעבר על כולם בטעות אחת אין כאן העלמות מחלקות.
וכן חקרו באופן שחשב אדם שספיקא דאורייתא לקולא, (לדעת הסוברים שבאמת סד"א לחומרא הוא מן התורה, וחייבים ע"ז חטאת), ועבר על כמה וכמה עבירות שהיו בספק איסור, אם אמרינן שכיון שהם איסורים מחולקים מביא חטאת על כל שם עבירה ועבירה, או כיון שעבר על כולם בטעות אחת אין כאן העלמות מחלקות.
ולכאורה יש להביא ראיה מגמ' דידן שזה לא נקרא העלמות מחלקות, כיון שאם כן היה יכול הגמ' לתרץ אלבא דרשב"ל שעשאן כולם בהעלם אחד מיירי שמשום אותה טעות עבר על כל אחת מל"ט מלאכות, וכגון שהי' ספק בכל אחת מהם ולא ידע שספיקא דאורייתא לחומרא, או שלא ידע שפסיק רישא אסור בדבר שאינו מתכוין וכדומה, וכיון דלא אוקמא בכה"ג הי' נראה להוכיח מכאן דזה לא נקרא חילוק איסורים, אלא כאילו לא עבר אלא עברה אחת.
צ"ע למה לא מתרץ לרשב"ל שעשאן כולן בהעלם אחד היינו שידע של"ט מלאכות אלו אסורין בשבת, ועשה כולן בהעלם אחד על ידי כל מיני טעוית שטעה בכל אחת ואחת מהן, דהיינו שטעה וחשב בכל אחת מהמעשים שעשה, שאין במעשה זה משום מלאכה זו.
ועוד יש לשאול, על מה ששמעתי שחקרו האחרונים, (אפיקי ים ועוד) בהא דאמרינן שאם עבר עבירה אחת כמה פעמים בהעלם אחד, מביא חטאת אחת על הכל, ואם עבר כמה עבירות מביא חאטת אחת על כל עבירה, דהיינו חטאת אחת על כל איסורי דם, וחטאת אחת על כל איסורי חלב שעבר וכו', מה הדין במי שעשה כמה עבירות שונות, ובכולן טעה אותה טעות, וכגון שחשב שאין עברים באיסורי אכילה בפחות מכביצה, ולא ידע ששיעורן בכזית, אם אמרינן שכיון שהם איסורים מחולקים מביא חטאת על כל שם עבירה ועבירה, או כיון שעבר על כולם בטעות אחת אין כאן העלמות מחלקות.
וכן חקרו באופן שחשב אדם שספיקא דאורייתא לקולא, (לדעת הסוברים שבאמת סד"א לחומרא הוא מן התורה, וחייבים ע"ז חטאת), ועבר על כמה וכמה עבירות שהיו בספק איסור, אם אמרינן שכיון שהם איסורים מחולקים מביא חטאת על כל שם עבירה ועבירה, או כיון שעבר על כולם בטעות אחת אין כאן העלמות מחלקות.
ולכאורה יש להביא ראיה מגמ' דידן שזה לא נקרא העלמות מחלקות, כיון שאם כן היה יכול הגמ' לתרץ אלבא דרשב"ל שעשאן כולם בהעלם אחד מיירי שמשום אותה טעות עבר על כל אחת מל"ט מלאכות, וכגון שהי' ספק בכל אחת מהם ולא ידע שספיקא דאורייתא לחומרא, או שלא ידע שפסיק רישא אסור בדבר שאינו מתכוין וכדומה, וכיון דלא אוקמא בכה"ג הי' נראה להוכיח מכאן דזה לא נקרא חילוק איסורים, אלא כאילו לא עבר אלא עברה אחת.