זמן תפילה לנשים

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אגב זה אביא מה שכתבתי בענין חיוב נשים בתפילות.
 
אם נשים חייבות בתפילות י''ח- בברכות כ:, תנן דנשים חייבות בתפילה, והשתא לכל הנך ראשונים שהבאתי לעיל בסמוך דסברי דתפלה דרבנן, א''כ ודאי האי דתנן חייבות בתפילה היינו בתפילת י''ח, של שחרית ומנחה, אבל ערבית פטורות דאינה אלא רשות ורק האנשים קיבלו אותה כחובה משא''כ הנשים דלא קיבלו אותה, כמש''כ המשנ''ב בס''ק ד, בשם כמה אחרונים,

אמנם לדעת הרמב''ם והרי''ף הנ''ל דס''ל דיש חיוב תפילה מדאורייתא, א''כ לכאו' חייבות רק בחיוב הדאורייתא ולא בי''ח, דהכי משמע מלשונם שכתבו דנשים חייבות בתפילה כיון דהוי מצות עשה שאין הזמן גרמא, ע''כ, ותפילת י''ח הוי מצוה שהזמן גרמא,

אמנם יש לדחות דכיון דהמצוה הדאורייתא אין הזמן גרמא א''כ אע''פ שהתוספת מדרבנן הזמן גרמא מ''מ כיון דהם מחויבות בדאורייתא ממילא חייבות נמי בדרבנן, ויש להוסיף ע''ז דהא בגמ' אמרי' דחייבות בתפילה כיון דרחמי נינהו, וקשה למה הוצרך הגמרא לזה הא תיפוק ליה דהוי מצוה שאין הזמן גרמא, ולכאו' היה אפשר לומר דהוצרך לזה מחמת מה שכתוב בחלק מנוסחאות הגמ' דמהו דתימא דהוי מצוה שהזמן גרמא כיון דכתיב ערב ובקר וצהרים קמ''ל, ע''כ,אלא שלשון מהו דתימא וכו' קמ''ל, מורה שאין זה אלא הו''א ולמסקנה אינו נכון וא''כ אכתי קשיא למה הוצרך לטעמא דרחמי נינהו,

אמנם הרא''ש בברכות ג,יג, כתב אע''ג דכתיב ערב ובוקר וצהרים כיון דרחמי נינהו חייבינהו, ע''כ, ולפי זה אפשר לבאר דאע''ג דמדאורייתא יש רק חיוב תפילה אחד ביום, מ''מ כיון דכתיב הכי זאת אומרת דראוי ומקובל יותר להתפלל ג' פעמים ביום, ועל כן הו''א דחשיבא מחמת זה מצוה שהזמן גרמא ויהיו פטורות אלא דכיון דרחמי נינהו על כן לא מסתבר לפוטרם ממצוה זו והם חייבות בה מדאורייתא או מדרבנן, וא''כ אין הכרח שחייבות אף בתפילת י''ח, ובפשטות היה אפשר לומר עוד דאף לדעת הרי''ף והרמב''ם הם חייבות בתפילת י''ח, ועל כן הוצרך הש''ס להאי טעמא כדי לחייבם גם בתפילת י''ח,

אמנם מלשון הרי''ף והרמב''ם שכתבו רק דטעמא משום דהוי מצוה שאין הזמן גרמא מוכח דלא ס''ל שיש עוד טעם בזה, ובדברי המאירי בברכות כ. ד''ה מחלוקת גדולה, מבואר דהמחלוקת אם תפילה דאורייתא או לא תליא אם גורסים רחמי נינהו, ע''כ, ומבואר מכל זה דמאן דגריס דרחמי נינהו, הדבר יותר נוטה דס''ל דחייבים אף בתפילת י''ח אבל אין הכרח לזה, ויש להוסיף דבה''ג בהל' ברכות בעמוד מ, כתב דחייבות בתפילה כיון דרחמי נינהו, וראיתי מציינים דאף ר''י החסיד בברכות גריס כן בשם ר''ח, ואמנם הרמב''ם בפי' המשניות בקידושין א,ז, כתב דנשים חייבות בתפילה אע''ג דהוי מצות עשה שהזמן גרמא, ע''כ, ומבואר להדיא דס''ל דחייבות בתפילת י''ח, ומ''מ כיון דמספרו היד החזקה משמע דלא ס''ל הכי מסתבר דחזר בו,

היוצא מכל האמור דהרמב''ן ורש''י ותוס' ותלמידי ר''י, והפר''ח והשאג''א דסברי דתפילה דרבנן ודאי ס''ל דחייבות בתפילת י''ח, ודעת בה''ג, ור''י החסיד בשם ר''ח, נוטה קצת דחייבות, ובדעת הרמב''ם והרי''ף והר''י מטראני וריא''ז, בפשטות ס''ל דאינם חייבות בתפילת י''ח, אלא שאין הדבר מוכרח, ועל כן נראה שיש להחמיר ולנקוט דחייבות בתפילת י''ח, וא''כ ממילא גם אסור להם לטעום מידי קודם תפילת י''ח, כדאיתא בטוש''ע בסי' פט,ג, דמאי שנא אשה מאיש, ולפי זה אף בשבת אם שמעו קידוש קודם תפילת י''ח אינם יוצאות יד''ח, דהא כיון דאסור לטעום קודם התפילה א''כ לא חל חובת קידוש כדאיתא בטוש''ע בסי' רפט,א, וכיון דלא חל חובת קידוש אי אפשר לצאת יד''ח, אמנם ראיתי שמציינים דכתב מהר''ם חלאוה בפסחים קו., בשם מורו הרשב''א, דאין נשים חייבות בקידוש היום.   

1478 עמודים
הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 

שלמה1

משתמש ותיק
כותב המאמר טועה בתרתי. חדא, שיש לו תחלה לדון האם הנשים שהוא מדבר עליהן חייבות בתפלה, כי למרות המפורש במשנה במסכת ברכות פרק ג' נשים ועבדים וקטנים פטורין מקריאת שמע ומן התפילין וחייבין בתפלה ובמזוזה ובברכת המזון, מכל מקום הוא דן על נשים המטופלות בילדים במשך כל זמן הראוי לתפלה, ועליהם יש לדון מצד נושא זה. ותו, יש לו טעות בעניין זמן תפילה, שהוא חושב שאפשר להתפלל עד חצות, והאמת היא שהלכה כרבי יהודה שתפלת השחר זמנה עד ארבע שעות בלבד ולא יותר.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
ותו, יש לו טעות בעניין זמן תפילה,
המחבר לא טעה במאומה (אדרבא - הביא בדבריו את חלוקי הזמנים במפורש, וגם ביארם היטב), ומר הוא ששגה בדמיונו להכריע מעיון שכלו לבדו דלא כהלכה הרווחת בישראל.
 

שלמה1

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
שלמה1 אמר:
ותו, יש לו טעות בעניין זמן תפילה,
המחבר לא טעה במאומה (אדרבא - הביא בדבריו את חלוקי הזמנים במפורש, וגם ביארם היטב), ומר הוא ששגה בדמיונו להכריע מעיון שכלו לבדו דלא כהלכה הרווחת בישראל.
עיין בהסבר דבריי באשכול השני
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
לבי במערב אמר:
אין לי צורך 'לעיין' בהם.
ההפסד כולו שלך
לא ביארת שם שום דבר מספק, ואיני משיב עוד על דבריך שם, כי אין טעם על הישנות הדברים, רק אכתוב דבלא התפלל בשוגג ואונס פשיטא דמתפלל עד חצות, וגבי מזיד כתבו הטוש''ע דמתפלל, ויש קצת מי שמפקפק בזה, אבל אם עם ישראל נוהג כהטוש''ע מה רצונך מהם.
 
 

שלמה1

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
שלמה1 אמר:
לבי במערב אמר:
אין לי צורך 'לעיין' בהם.
ההפסד כולו שלך
לא ביארת שם שום דבר מספק, ואיני משיב עוד על דבריך שם, כי אין טעם על הישנות הדברים, רק אכתוב דבלא התפלל בשוגג ואונס פשיטא דמתפלל עד חצות, וגבי מזיד כתבו הטוש''ע דמתפלל, ויש קצת מי שמפקפק בזה, אבל אם עם ישראל נוהג כהטוש''ע מה רצונך מהם.
לא כתוב בשולחן ערוך שום הוראה מעשית מה לעשות בזה, אלא רק ציטוט מורכב של חלק מהראשונים שאם טעה או עבר והתפלל אחר ד' שעות עד חצות, אף על פי שאין לו שכר כתפלה בזמנה, שכר תפלה מיהא איכא. עדיין לא הסביר מה למעשה צריך לעשות (כי הוא עצמו בבית יוסף התלבט בזה ולא הכריע). אז בבקשה אל תכתוב פשיטא דמתפלל עד חצות, אתה מטעה את עם ישראל.
 
חלק עליון תַחתִית