שמעתי בשם הגר"א גנחובסקי זצ"ל שמי שהחמיץ זמן ק"ש עליו להוציא חומש ממונו וליסוע מעבר לקו התאריך במקום שעדיין בוקר. ויש שרצו לדון בזה דדלמא כיון שביטל העשה לא מחויב להכניס עצמו למחייב חדש בכדי לתקן. ונראה דאין לדמות לד' הרמב"ם שצ"ל בשכמל"ו כדי שלא יוציא ש"ש לבטלה, דשאני התם דהוי תיקון למפרע.
ועוד יש לדון בעיקר השאלה דדלמא אינו מתחייב שוב בק"ש, דק"ש הוא דין ב'בקומך' וכל שכבר עבר זמן הקימה, מה יועיל שילך למקום ששוב נהיה זמן קימה, והרי ממנ"פ אם זה נחשב לזמן קימה שלו, הרי יתחייב שוב, ואם נאמר שכיון שלא ישן שם גם לא הוי זמן קימה דידיה כאשר פלש לתוך הזמן הזה באמצעו, א"כ אין שייך הדין הזה.
ובכלל יש להעלות צד שלגבי ק"ש אין כלל מושג של קו התאריך, שאינו דבר התלוי בתאריך אלא במחזורי שכיבה וקימה. ויתכן שבקטבים שאין השמש שוקעת בכל יום, צריך לקרוא ק"ש פעמיים ביממה בלי קשר לשמש.
ועוד יש לדון בעיקר השאלה דדלמא אינו מתחייב שוב בק"ש, דק"ש הוא דין ב'בקומך' וכל שכבר עבר זמן הקימה, מה יועיל שילך למקום ששוב נהיה זמן קימה, והרי ממנ"פ אם זה נחשב לזמן קימה שלו, הרי יתחייב שוב, ואם נאמר שכיון שלא ישן שם גם לא הוי זמן קימה דידיה כאשר פלש לתוך הזמן הזה באמצעו, א"כ אין שייך הדין הזה.
ובכלל יש להעלות צד שלגבי ק"ש אין כלל מושג של קו התאריך, שאינו דבר התלוי בתאריך אלא במחזורי שכיבה וקימה. ויתכן שבקטבים שאין השמש שוקעת בכל יום, צריך לקרוא ק"ש פעמיים ביממה בלי קשר לשמש.