אכילה לנשים לפני קריאת מגילה

הכהן

משתמש ותיק
למה באמת אכילה לפני קריאת מגילה חמורה מאכילה לפני תקיעת שופר?
 

יהודי

משתמש ותיק
מי אמר שיותר חמורה? גם בשופר אינו ברור לגמרי היתרו, ומקילים למעשה מחמת שנחשב שכולם חלשים.
 

הכהן

משתמש ותיק
בליל פורים יותר חלשים אחר התענית - ולא ראינו ש'פותחים שולחן' בבית הכנסת
 

יהודי

משתמש ותיק
המ"ב (תרצב טז) היקל לגבי מגילה למי שחלש מאוד (שהשהיה תביא אותו לידי חולי).
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אני באמת תמהתי בזה, אך באמת עיקר האיסור אינו ברור למה יאסר טעימה בעלמא, ובאליה רבה (תרצב,יא) כתב שהוא משום ששרוי בתענית אם נתיר לו טעימה אתי לאימשוכי (ולפי טעם זה נראה פשוט שאין זה שייך כלל בשתיית משקה שאינו משכר אלא באכילה בלבד). ולפי זה אין סיבה שלא יועיל שומר, אלא שהמשנ"ב מחמיר בכל זאת באכילה אפילו ע"י שומר אא"כ הוא חלוש, אבל בטעימה מבואר בשעה"צ תרנב,ז שיש להתיר אם ממתין ללולב, וה"ה בנשים שממתינות לבעליהן שיחזרו מביהכנ"ס. (ואמנם ראיתי מובא בשם הגריש"א שאפילו טעימה אין להקל אפילו ע"י שומר כדי שלא יתבטל המצוה של קריאת המגילה בציבור, אבל בנשים נראה שאין לחוש לזה, וגם שצריכות להמתין הרבה יותר זמן והדבר קשה).
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
שמעתי מקור להימנע מאכילה קודם המגילה מצד
דברי הצומות וזעקתם

לזעוק את המגילה מתוך צום


אך לא מצאתי מי שיסביר כן אשמח עם מישהו מהרבנים שמע כדבר הזה
 

לבי במערב

משתמש ותיק
[url=http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=26&t=44749#p693637 אמר:
יוצא פוניבז'[/url]"]בס' האשכול (האמיתי) הל' תענית עמ' 137
ואני הכותב אומר כי לא נתקן זה התענית אלא כדי שיהיו זריזין לשמוע מקרא מגלה, לפיכך קבעו תענית שלא לאכול [קודם] מקרא מגילה.
(ויל"ע לדבריו במוקפין, וכן כשחל בשבת למה מקדימין)
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
יוצא פוניבז'[/url]"]בס' האשכול (האמיתי) הל' תענית עמ' 137
ואני הכותב אומר כי לא נתקן זה התענית אלא כדי שיהיו זריזין לשמוע מקרא מגלה, לפיכך קבעו תענית שלא לאכול [קודם] מקרא מגילה.
(ויל"ע לדבריו במוקפין, וכן כשחל בשבת למה מקדימין)


הארכתי בזה בספרי בסי' תרפו, ואני מעלה את ספרי כאן.

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf

 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
שמעתי מקור להימנע מאכילה קודם המגילה מצד
דברי הצומות וזעקתם

לזעוק את המגילה מתוך צום


אך לא מצאתי מי שיסביר כן אשמח עם מישהו מהרבנים שמע כדבר הזה
להמציא דרושים כל אחד יכול, אם אין מקור, פורים תורה ותו לא, ובעיקר שאין אנו מפרשים דברי הצומות על תענית אסתר, שא"כ היה תענית מדברי קבלה וחמור משאר תעניות, ואינו כן.
למרות זאת המגילה אינה תפילה וזעקה אלא הודאה על הנס.
 
 
חלק עליון תַחתִית