למה לא במ"מ, כדין כל שיש בו וכו'?סענדער אמר:טשטשתי את פסק הבד"ץ הכתוב מתחת לחותמתם.
בכדי לשמוע קודם את חוו"ד של חו"ר הפורום.
קליק שברי עוגיות ערוך.jpg
סענדער אמר:הוספתי את הרכיבים לתועלת המגיבים הענייניים
רכיבים.jpg
גם אם לא קונים בגלל העוגיות כלל ברכתו מזונות כי זה נעשה לטעם, וכל שיש בו ממין דגן ברכתו מזונות כנ"ליהודה ממממ אמר:אם העוגיות חשובות, וקונים את השוקולד הזה דווקא בגלל העוגיות, פשוט שברכתו מזונות.
כפי הנראה סוברים שלא באו העוגיות אלא ליתן טעם בשוקולד, ולכן העיקר הוא השוקולד. והסתפקתי מקודם אם לכתוב סברא זו.סענדער אמר:אצרף כעת את שוב את תמונת המוצר.
אך הפעם עם ההוראה של הבד"צ מתחת לחתימתם.
וצ"ע הוראתם.
קליק שברי עוגיות.jpg
דרומאי אמר:כפי הנראה סוברים שלא באו העוגיות אלא ליתן טעם בשוקולד, ולכן העיקר הוא השוקולד. והסתפקתי מקודם אם לכתוב סברא זו.סענדער אמר:אצרף כעת את שוב את תמונת המוצר.
אך הפעם עם ההוראה של הבד"צ מתחת לחתימתם.
וצ"ע הוראתם.
קליק שברי עוגיות.jpg
יש מקום לחלק בין ניתן הדגן לטעם בכל המאכל בתורת חלק מהמאכל, או שלא ניתן אלא לשפר או להקהות את טעם האוכל העיקרי. שהרי אם אוכל מליח ופת עמו כדי לבטל המליחות לא אמרינן כל שיש בו וכו', וה"נ שמא כיון שהעוגיות ניתנות לתקן את טעם השוקולד בפה ולא בתור טעם בשוקולד עצמו דינו כטפל.סענדער אמר:דרומאי אמר:כפי הנראה סוברים שלא באו העוגיות אלא ליתן טעם בשוקולד, ולכן העיקר הוא השוקולד. והסתפקתי מקודם אם לכתוב סברא זו.סענדער אמר:אצרף כעת את שוב את תמונת המוצר.
אך הפעם עם ההוראה של הבד"צ מתחת לחתימתם.
וצ"ע הוראתם.
קליק שברי עוגיות.jpg
אם הדגן ניתן לטעם, ברכתו מזונות ולא שהכל.
כמפורש בשו"ע בכמה מקומות.
טרייטל אמר:העוגיות לדעתי ניתנו לגיוון מסוים ולא לאוכל או משהו כזה,ולא אמורים לברך לא גרע מלדבק שלא מברכי עלייהו
וצריף רק להוסיף: שה"ה פירורי עוגיות שעושות את השוקולד ל'שוקולד' טעים עוד יותר.יוסף מיכל אמר:ויפה אמר לי ת"ח אחד: בברכות נאמרו כמה כללים; הברכה אחר הרוב, כל שיש בו מחמשת מיני דגן וכו', ועוד. אבל הכלל הגדול הוא מה שאמרו במשנה 'כל שהוא עיקר ועמו טפילה מברך על העיקר ופוטר את הטפילה'. וממילא, כל מה שמכניסים במאכל כדי לדבק, או כדי ללוות את עיקר המאכל (כמו מלפפון חמוץ לקוגל), או כדי להוריד את הטעם (כמו פת לאחר מליח), וה"ה קמח שניתן בשניצל כ'ציפוי' לעוף, מברך על העיקר (העוף) ופוטר את הטפילה (הקמח).
יוסף מיכל אמר:ראה לי אני מצטט ממה שכתבתי באשכול על שניצל
וצריף רק להוסיף: שה"ה פירורי עוגיות שעושות את השוקולד ל'שוקולד' טעים עוד יותר.יוסף מיכל אמר:ויפה אמר לי ת"ח אחד: בברכות נאמרו כמה כללים; הברכה אחר הרוב, כל שיש בו מחמשת מיני דגן וכו', ועוד. אבל הכלל הגדול הוא מה שאמרו במשנה 'כל שהוא עיקר ועמו טפילה מברך על העיקר ופוטר את הטפילה'. וממילא, כל מה שמכניסים במאכל כדי לדבק, או כדי ללוות את עיקר המאכל (כמו מלפפון חמוץ לקוגל), או כדי להוריד את הטעם (כמו פת לאחר מליח), וה"ה קמח שניתן בשניצל כ'ציפוי' לעוף, מברך על העיקר (העוף) ופוטר את הטפילה (הקמח).
והדברים פשוטים כ"כ בסברא, עד שאני תמה איך אפשר לחשוב אחרת.
אכן הסברא כדבריכם.יוסף מיכל אמר:אני מצטט ממה שכתבתי באשכול על שניצל
וצריף רק להוסיף: שה"ה פירורי עוגיות שעושות את השוקולד ל'שוקולד' טעים עוד יותר.יוסף מיכל אמר:ויפה אמר לי ת"ח אחד: בברכות נאמרו כמה כללים; הברכה אחר הרוב, כל שיש בו מחמשת מיני דגן וכו', ועוד. אבל הכלל הגדול הוא מה שאמרו במשנה 'כל שהוא עיקר ועמו טפילה מברך על העיקר ופוטר את הטפילה'. וממילא, כל מה שמכניסים במאכל כדי לדבק, או כדי ללוות את עיקר המאכל (כמו מלפפון חמוץ לקוגל), או כדי להוריד את הטעם (כמו פת לאחר מליח), וה"ה קמח שניתן בשניצל כ'ציפוי' לעוף, מברך על העיקר (העוף) ופוטר את הטפילה (הקמח).
והדברים פשוטים כ"כ בסברא, עד שאני תמה איך אפשר לחשוב אחרת.
לישועתך קויתי השם אמר:יששלשאפשרויות מיעוט רבים שניים
א. שהכל. ב. מזונות.
למה לא העץ, תלוי בכמות הקקאו.יוסף אומץ אמר:לישועתך קויתי השם אמר:יששלשאפשרויות מיעוט רבים שניים
א. שהכל. ב. מזונות.
לא מברכים על זה העץ!לישועתך קויתי השם אמר:למה לא העץ, תלוי בכמות הקקאו.יוסף אומץ אמר:לישועתך קויתי השם אמר:יששלשאפשרויות מיעוט רבים שניים
א. שהכל. ב. מזונות.
עשירית האיפה אמר:נידון דומה יש בגלידה עם שברי עוגיות
וגם שם נראה שרוב העולם מברך שהכל.
1. ציטטתי את הכלל הגדול ששנינו במשנה: שלעולם מברכים על העיקר ולא על הטפילה.סענדער אמר:אכן הסברא כדבריכם.
אלא שאין לזה מקור נאמן בגמ' ובראשונים, בינתיים.
יוסף מיכל אמר:1. ציטטתי את הכלל הגדול ששנינו במשנה: שלעולם מברכים על העיקר ולא על הטפילה.סענדער אמר:אכן הסברא כדבריכם.
אלא שאין לזה מקור נאמן בגמ' ובראשונים, בינתיים.
2. הסברא מבוארת, ולא מצאנו הפכה בגמרא או בראשונים ופוסקים, בינתיים, ולמה לא נלך אחריה?