מה ההיתר לכתוב בהזמנה לשמחה "ובשמחתכם ישמח לבנו גם אנו" בלי להוסיף 'בלי נדר'

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מה ההיתר לכתוב בהזמנה לשמחה "ובשמחתכם נשמח לבנו גם אנו" בלי להוסיף 'בלי נדר' - ולמה אין חוששין לנדר לדבר מצוה.
האם הטעם הוא משום שגם נדר בכתב אינו נדר כמו שבועה בכתב, שנאמר בו "לבטא בשפתיים"?
או אולי כולם סומכים בזה על "מסירת המודעה" של ביטול נדרים של ערב ראש השנה?
.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מה ההיתר לכתוב בהזמנה לשמחה "ובשמחתכם נשמח לבנו גם אנו" בלי להוסיף 'בלי נדר' - ולמה אין חוששין לנדר לדבר מצוה.
האם הטעם הוא משום שגם נדר בכתב אינו נדר כמו שבועה בכתב, שנאמר בו "לבטא בשפתיים"?
או אולי כולם סומכים בזה על "מסירת המודעה" של ביטול נדרים של ערב ראש השנה?
.

ילע איך יחול הנדר
הרי הגרפיקאת לא אומרת בפני בעל השמחה והוא אומר אמן

ועוד 
ישמח ליבינו גם אנו זה שמחה בלב בלבד
הלב שלי יהיה שמח (בע"ה)עם כל שמחה של חברי
למה זה קשה כ"כ

אני מכיר מישהו (אוף קשה להסביר איך)
שבהזמנה לחברים לבית הכנסת וכו 
כתב ישמח ליבינו גם אנו
ובהזמנה למשפחתו כתב ובשמחתכם נשיב לכם בע"ה כגמולכם הטוב
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מה ההיתר לכתוב בהזמנה לשמחה "ובשמחתכם נשמח לבנו גם אנו"
למה שלבבי לא ישמח בשמחתו זה טבעי שמי שאני מזמין לשמחתי אני שמח בשמחתו בלבבי אם לא אני לא מזמין אותו
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
ילע איך יחול הנדר
הרי הגרפיקאת לא אומרת בפני בעל השמחה והוא אומר אמן
הגרפיקאית כותבת בשליחותו של בעל השמחה, מנ"ל שבכה"ג צריך עניית אמן.
יעקב שלם אמר:
ישמח ליבינו גם אנו זה שמחה בלב בלבד
הלב שלי יהיה שמח (בע"ה)עם כל שמחה של חברי
למה זה קשה כ"כ
ומה יעשה אם הוא לא ידע כאשר יהיה שמחה אצל אחד ממאות אנשים ששולח להם הזמנות?
יעקב שלם אמר:
אני מכיר מישהו (אוף קשה להסביר איך)
א. שבהזמנה לחברים לבית הכנסת וכו כתב ישמח ליבינו גם אנו
ב. ובהזמנה למשפחתו כתב ובשמחתכם נשיב לכם בע"ה כגמולכם הטוב
א. כבר כתבתי שגם בלשון זה יכול להיכשל.
ב. ואם הוא לא ידע לא יוכל להשתתף?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד הלויים אמר:
למה שלבבי לא ישמח בשמחתו זה טבעי שמי שאני מזמין לשמחתי אני שמח בשמחתו בלבבי אם לא אני לא מזמין אותו
ומה יעשה אם הוא לא ידע כאשר יהיה שמחה אצל אחד ממאות אנשים ששולח להם הזמנות?
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ומה יעשה אם הוא לא ידע כאשר יהיה שמחה אצל אחד ממאות אנשים ששולח להם הזמנות?
ליבו שמח בכל שמחה וזה שאינו יודע אי"ז חיסרון הוא מוכן לשמוח עימו בכל ליבו ופשוט שזו הכוונה ולא שמחויב לשמוח בפועל גם אם לא ידע
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד הלויים אמר:
יושב אוהלים אמר:
ומה יעשה אם הוא לא ידע כאשר יהיה שמחה אצל אחד ממאות אנשים ששולח להם הזמנות?
ליבו שמח בכל שמחה וזה שאינו יודע אי"ז חיסרון הוא מוכן לשמוח עימו בכל ליבו ופשוט שזו הכוונה ולא שמחויב לשמוח בפועל גם אם לא ידע
א"כ למה אומרים בכל נדר לדבר מצוה בלי נדר, שיאמר שהוא יעשה כן, ונפרש את זה שאם הכל יסתדר על צד הכי טוב והכי נוח אז הוא "מוכן" לעשות את זה, ולא שמחויב לשמוח בפועל גם אם לא, ולמה צריך להתיר נדר אם הוא לא יכול לעשות את זה?
 
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מה ההיתר לכתוב בהזמנה לשמחה "ובשמחתכם נשמח לבנו* גם אנו" בלי להוסיף 'בלי נדר' - ולמה אין חוששין לנדר לדבר מצוה.


ראיתי באמת הרבה הזמנות שכתוב בהם 'ואי"ה** בשמחתכם ישמח' וגו'.

וכן כשמאחלים בפה 'ביי אייך אויף שמחות' [-אצלכם בשמחות] ראיתי הרבה שמקפידים להוסיף "אי"ה" לפני כן. 

* ללא ספק הכוונה בברכה זו לשמחה בפועל שתהיה גם בשמחת הלב, ולא לשמחת הלב בלי להשתתף בפועל... 

**אמנם לפום ריהטא צ"ע מה יועיל אמירת 'אם ירצה השם' במקרה שידוע שה' רוצה [כגון שמחת מצוה] והאדם מתעצל... 




 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד הלויים אמר:
יושב אוהלים אמר:
א"כ למה אומרים בכל נדר לדבר מצוה בלי נדר,
כאן אין שום מעשה אלא הרגשת הלב וזה ברור שאין כאן נדר גמור לדבר מוגדר
אבל לפחות איזשהו הרגשת הלב שאפשר לקרותו "ישמח לבנו" צריך שיהיה לו, ומה יהיה כאשר אין לו שום "הרגשת הלב" כלל וכלל בנוגע לשמחה של א' ממאות האנשים ששלח להם הזמנות, פשוט משום שהוא לא יודע מזה?
 
 

אליחא

משתמש רגיל
יושב אוהלים אמר:
מה ההיתר לכתוב בהזמנה לשמחה "ובשמחתכם נשמח לבנו גם אנו"
מי אמר שיש היתר?
באמת לא ראוי לכתוב כך! (בלי להוסיף בל"נ/אי"ה).
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
צריך לרדת לפרטי העשיה. הרי כשכותבת הגרפיקאית אינו מכוון לאדם מסויים אלא סתם באויר ??
אח"ז המכונה מדפיסה , אח"ז המכונה מדפיסה , מי יימר שיש שם מעשה שמיוחס למחותנים ?
אח"ז כותבים כתובות על המעטפות , האם זה מעשה הנדר ??
אח"ז שולחים בדואר , האם זה מעשה הנדר ?? איפה בדיוק נעשה מעשה הנדר ?
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יעקב שלם אמר:
ילע איך יחול הנדר
הרי הגרפיקאת לא אומרת בפני בעל השמחה והוא אומר אמן
הגרפיקאית כותבת בשליחותו של בעל השמחה, מנ"ל שבכה"ג צריך עניית אמן.
יש שליחות בנדרים?!
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
יעקב שלם אמר:
ילע איך יחול הנדר
הרי הגרפיקאת לא אומרת בפני בעל השמחה והוא אומר אמן
הגרפיקאית כותבת בשליחותו של בעל השמחה, מנ"ל שבכה"ג צריך עניית אמן.
יש שליחות בנדרים?!
בענין שליחות בנדרים ושבועה - עיין קצוה"ח קכג-ד שהביא ראיות לכאן ולכאן ונשאר בצ"ע, ועי' נודע ביהודה מהדורא קמא יו"ד סז שכ' שיש שליחות בשבועה, וכן כתב בצל"ח ברכות כא: ד"ה בא"ד ור"ת, והוסיף שהרמב"ן בבא בתרא קכו: (ד"ה ה"ז) הסתפק בזה,
וע"ע שדי חמד ח"ד ש-מא ד"ה ואי שהביא כמה שיטות בזה.
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
ישמח ליבנו זה הנוסח המעודן

יש נוסח יותר מוזר ובשמחתכם נשמח גם אנו, שמשמעותו שגם אנו נשמח אצלכם בשמחתכם, וזה הרבה יותר קשה להתחייב מאשר שישמח רק ליבנו בלי להתחייב להגיע.
אגב, ראיתי בספר דעת תורה של ר' ירוחם שיותר קל להשתתף בצער של השני מאשר לשמוח עם השני בשמחתו, שצריך לפעמים הרבה פירגון.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
הגרפיקאית כותבת בשליחותו של בעל השמחה, מנ"ל שבכה"ג צריך עניית אמן.
יש שליחות בנדרים?!
בענין שליחות בנדרים ושבועה - עיין קצוה"ח קכג-ד שהביא ראיות לכאן ולכאן ונשאר בצ"ע, ועי' נודע ביהודה מהדורא קמא יו"ד סז שכ' שיש שליחות בשבועה, וכן כתב בצל"ח ברכות כא: ד"ה בא"ד ור"ת, והוסיף שהרמב"ן בבא בתרא קכו: (ד"ה ה"ז) הסתפק בזה,
וע"ע שדי חמד ח"ד ש-מא ד"ה ואי שהביא כמה שיטות בזה.
האם עיינת בקצות?
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
יעקב שלם אמר:
ילע איך יחול הנדר
הרי הגרפיקאת לא אומרת בפני בעל השמחה והוא אומר אמן
הגרפיקאית כותבת בשליחותו של בעל השמחה, מנ"ל שבכה"ג צריך עניית אמן.
יש שליחות בנדרים?!
מסתפק במועט אמר:
אח"ז שולחים בדואר , האם זה מעשה הנדר ?? איפה בדיוק נעשה מעשה הנדר ?
להרב @יעקב שלם נ"י,
ולהרב @מסתפק במועט נ"י,
הוא כותב את הנדר [על ידי שליחות הגרפיקאית], (לולא הנידון של כתיבה כדיבור), ומוסרו לשליח (הדואר), הכתיבה ואח"כ המסירה הוא הנדר.

להרב @דרומאי נ"י,
בענין שליחות בנדרים ושבועה
- עיין קצוה"ח קכג-ד שהביא ראיות לכאן ולכאן ונשאר בצ"ע, ועי' נודע ביהודה מהדורא קמא יו"ד סז שכ' שיש שליחות בשבועה, וכן כתב בצל"ח ברכות כא: ד"ה בא"ד ור"ת, והוסיף שהרמב"ן בבא בתרא קכו: (ד"ה ה"ז) הסתפק בזה,
וע"ע שדי חמד ח"ד ש-מא ד"ה ואי שהביא כמה שיטות בזה.

ויש אחרונים שרצו להוכיח מזה שאפשר לעשות תנאי בנדרים, שיש שליחות, דמילתא דליתא בשליחות ליתא בתנאי, ויש ליישב.
 
 

Elhanan

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מה ההיתר לכתוב בהזמנה לשמחה "ובשמחתכם נשמח לבנו גם אנו" בלי להוסיף 'בלי נדר' - ולמה אין חוששין לנדר לדבר מצוה.
האם הטעם הוא משום שגם נדר בכתב אינו נדר כמו שבועה בכתב, שנאמר בו "לבטא בשפתיים"?
או אולי כולם סומכים בזה על "מסירת המודעה" של ביטול נדרים של ערב ראש השנה?
.

זה לא התחייבות שכך יעשה, אלא סיפור רצונו שכך יקרה שישמח בשמחת חבריו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
Elhanan אמר:
זה לא התחייבות שכך יעשה, אלא סיפור רצונו שכך יקרה שישמח בשמחת חבריו.
אמר רב גידל אמר רב האומר אשכים ואשנה פרק זה אשנה מסכתא זו, נדר גדול נדר לאלקי ישראל, (נדרים ח.)
ולא אומרים "זה לא התחייבות שכך יעשה, אלא סיפור רצונו שכך יהיה, שילמד את הפרק או המסכתא".
 
חלק עליון תַחתִית