ציפורניים זורקן רשע

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
ידועים דברי הגמ מו"ק יח ונדה יז על הזורק ציפורניים במקום שאשה מעוברת יכולה לעבור שם דהוי רשע שמא תדרוך עליהן ותפיל עוברה
ונפסק במ"ב רס ס"א ורציתי לעורר על ציבור כוססי הציפורניים דנכשלין בכך בתדירות ה' ישמרנו
 

פינת יקרת

משתמש ותיק
חדא פלפלתא אמר:
ידועים דברי הגמ מו"ק יח ונדה יז על הזורק ציפורניים במקום שאשה מעוברת יכולה לעבור שם דהוי רשע שמא תדרוך עליהן ותפיל עוברה
ונפסק במ"ב רס ס"א ורציתי לעורר על ציבור כוססי הציפורניים דנכשלין בכך בתדירות ה' ישמרנו
לתועלת אביא כאן את דברי המ"ב עפ"י הגמרא במו"ק יח. שבמקום שאין אשה עוברת או שלא במקום שנפלו אין בעיה.

איתא בגמרא השורף צפרנים חסיד קוברן צדיק זורקן רשע שמא תעבור עליהן אשה מעוברת ותפיל ולכן בבית המדרש דלא שכיחי נשי או בית המרחץ שעשוי רק להרחצת אנשים מותר לזרוק. גם איתא שם בגמרא דאין בכחן להזיק רק בדוכתא דנפילי אבל אי כניש להו בתר הכי ושדי להו לאבראי לית לן בה וכתב בפרישה סימן רמ"א מכאן דאם חתך בביתו במקום דשכיחי נשי ונפל מידו קצת צפרניו יכבד אותו המקום ויזיזם ממקומם ושוב לית לן בה והא"ר כתב דאפשר דדוקא כשהשליכן חוץ לחדר הוי שינוי מקום.
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני לא בדבר על מי שכוסס ציפורניו בביהכ"נ ומשליך לרצפה אלה על הרגילות שעושים זאת בכל מקום
 

סמוך מיעוטא

משתמש ותיק
חדא פלפלתא אמר:
אני לא בדבר על מי שכוסס ציפורניו בביהכ"נ ומשליך לרצפה אלה על הרגילות שעושים זאת בכל מקום
ה'רגילות' היא בד"כ במקומות מסוג הנ"ל, כמדומה.. לא ברחוב העיר ולא בבית־מרקחת.
 

דני דין

משתמש רגיל
שלום.
האם איסור כסיסת הציפורן היא עברה ? להלכה ?.
ואיפה המקור בתורה ?.
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב הוקשה לי הא אמרינן התם שורפן חסיד קוברן צדיק ופירשו התוס שבקבורה יש חשש שיתגלו ולכאורה לפי הפרישה מה החשש הרי גם אם יתגלו הרי בוודאי שזזו ממקומןקצת אלא אי נימא שצריך שיזוזו שיעור חשוב
וכן צ"ע אמאי לא אמרינן שמזיזן ממקומן חסיד הרי לכאורה זה הפתרון הכי פשוט
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
גם אם יש שנכשלים בכך, בלא"ה בדור מלא רשעים ותועים שאינם שומרי תורה יש שזורקים צפרניים ברחוב ר"ל, ובע"כ צריכים לסמוך על "שומר פתאים ד'".
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
ראיתי בעבר המנהג לשרוף בג' חתיכות עץ דוקא (ויש ע"ז סיפור מהרי"ד בעלזא זי"ע), האם ראיתם בחייכם מי שעושה את זה?
(סליחה על הסטייה)
 

navnav

משתמש ותיק
אם כבר פתחו את הנושא רציתי לשאול האם יש למישהו ידע או מקור האם האיסור דווקא בציפורן שלמה או אפילו בפירור קטן של הציפורן.
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
navnav אמר:
אם כבר פתחו את הנושא רציתי לשאול האם יש למישהו ידע או מקור האם האיסור דווקא בציפורן שלמה או אפילו בפירור קטן של הציפורן.

איזה שיעור יהיה לצפון שלימה?
 

navnav

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
navnav אמר:
אם כבר פתחו את הנושא רציתי לשאול האם יש למישהו ידע או מקור האם האיסור דווקא בציפורן שלמה או אפילו בפירור קטן של הציפורן.

איזה שיעור יהיה לצפון שלימה?

אין לי מושג של שיעור. אבל זה מציאות כשגוזזים ציפורניים רואים גם פירורים אם כן למה לא מטאטים את הרצפה מפירורים אלו.
 

יהודי

משתמש ותיק
navnav אמר:
אהרן פישר אמר:
navnav אמר:
אם כבר פתחו את הנושא רציתי לשאול האם יש למישהו ידע או מקור האם האיסור דווקא בציפורן שלמה או אפילו בפירור קטן של הציפורן.

איזה שיעור יהיה לצפון שלימה?

אין לי מושג של שיעור. אבל זה מציאות כשגוזזים ציפורניים רואים גם פירורים אם כן למה לא מטאטים את הרצפה מפירורים אלו.
מי אמר שלא מטאטאים.
 
 

יהודי

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
ראיתי בעבר המנהג לשרוף בג' חתיכות עץ דוקא (ויש ע"ז סיפור מהרי"ד בעלזא זי"ע), האם ראיתם בחייכם מי שעושה את זה?
(סליחה על הסטייה)

אאל"ט הגריש"א היה שורף על הגז. ואני מכיר עוד שכן נוהגים 
הרבה זורקים לכיור/אסלה, ולא נחשבים זורקן.
 

navnav

משתמש ותיק
יהודי אמר:
navnav אמר:
אהרן פישר אמר:
איזה שיעור יהיה לצפון שלימה?

אין לי מושג של שיעור. אבל זה מציאות כשגוזזים ציפורניים רואים גם פירורים אם כן למה לא מטאטים את הרצפה מפירורים אלו.
מי אמר שלא מטאטאים.
כתוב בהלכה לא לזרוק, לא כתוב לטאטא. אם יש מקור אשמח לשמוע.
 
 

יהודי

משתמש ותיק
navnav אמר:
יהודי אמר:
navnav אמר:
אין לי מושג של שיעור. אבל זה מציאות כשגוזזים ציפורניים רואים גם פירורים אם כן למה לא מטאטים את הרצפה מפירורים אלו.
מי אמר שלא מטאטאים.
כתוב בהלכה לא לזרוק, לא כתוב לטאטא. אם יש מקור אשמח לשמוע.
לא התכוונתי שיש מקור.
אלא שמי שחושש ממעוברת (שעלולה להפיל מחמת זה), מטאטא. ודי בזה - אף אם לא מצא - כמבואר בפוסקים.
 
 

חנינא בני

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
גם רציתי לדעת אם נוהג בזה"ז.

הנמוק"י שם פי' משום כשפים וי"א משום מיאוס
לטעם ראשון, י"ל שהרבה דברים משום כשפים שהזכירו חז"ל איננו חוששים כי לא מצויים במקומינו
לטעם שני, יל"ע מה הכוונה, ואולי גם זה השתנה, כי אנשים לא רגילים היום להסתובב עם לכלוך בצפרניים במושגים של פעם, כמו שמסופר בגמ' על זה "עד מתי אתה מאכיליני צואתך"
אמנם במציאות ידוע שהח"ח מאד הקפיד על זה
מצד שני, אם סבורים שזו סכנה לאשה בהריון, איך מסתובבת ברחוב בעיר שיש חילונים או גויים שהרי הם לא מקפידים ע"ז
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
navnav אמר:
כתוב בהלכה לא לזרוק, לא כתוב לטאטא. אם יש מקור אשמח לשמוע.
אם נזהרים לקצוץ במקום שנשים לא הולכות, כגון מעל לכיור או לתוך אסלה וכדו', אז גם הפירורים נופלים לשם, ולכן אין צורך לטאטא.
 

משיב נפש

משתמש ותיק
הרגילים בהנ"ל בד"כ נכשלים באיסור הרבה יותר גדול והוא חילול שבת
ובאמת לרוב אנוסים הם מחמת הרגלם ויש בזה כדי לימוד זכות גדול
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משיב נפש אמר:
הרגילים בהנ"ל בד"כ נכשלים באיסור הרבה יותר גדול והוא חילול שבת
ובאמת לרוב אנוסים הם מחמת הרגלם ויש בזה כדי לימוד זכות גדול
וכי גם על מי שמעשן בשבת מחמת הרגלו אתה מלמד זכות ש"אנוס הוא מחמת הרגלו" - אתמהה.
 
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
לימוד זכות יש אף בכך שהצפורן עלולה לגרום להפלת עובר רק אם היא עדיין במקומה שנזרקה בו ולא ם הוסטה ע"י רגלי אדם ובהמה או כל סיבה אחרת, וממילא דפחות שכיח שבמקום זה תעבור עליו מעוברת.
[אינני זוכר מקור]

אכן יש לעורר על כך שבאשכול זה נראה כי הרשעות נגרמת מכך שעלול לגרום להפלה, ולא מפני שאסרו זאת חכמים מכל סיבה שהיא, וממילא רצו לדון כאן דאם נאמר שבזמנינו אין הדבר גורם להפלה אזי מותר לזרוק.
ועל זה רציתי לשאול האם יש לאי מי מקור לסברא זו, דהרי כבר הוזכר לעיל הנימוק"י שטעמיו משום כשפים ומיאוס אינם קשורים כלל להפלה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
משיב נפש אמר:
הרגילים בהנ"ל בד"כ נכשלים באיסור הרבה יותר גדול והוא חילול שבת
ובאמת לרוב אנוסים הם מחמת הרגלם ויש בזה כדי לימוד זכות גדול
וכי גם על מי שמעשן בשבת מחמת הרגלו אתה מלמד זכות ש"אנוס הוא מחמת הרגלו" - אתמהה.
לא קרב זה אל זה כלל
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
יושב אוהלים אמר:
משיב נפש אמר:
הרגילים בהנ"ל בד"כ נכשלים באיסור הרבה יותר גדול והוא חילול שבת
ובאמת לרוב אנוסים הם מחמת הרגלם ויש בזה כדי לימוד זכות גדול
וכי גם על מי שמעשן בשבת מחמת הרגלו אתה מלמד זכות ש"אנוס הוא מחמת הרגלו" - אתמהה.
לא קרב זה אל זה כלל
 
אולי תואיל בטובך להסביר לי ולעניי הדעת כמוני למה נראה לך שלא קרב זה אל זה.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אמונת אומן אמר:
יושב אוהלים אמר:
וכי גם על מי שמעשן בשבת מחמת הרגלו אתה מלמד זכות ש"אנוס הוא מחמת הרגלו" - אתמהה.
לא קרב זה אל זה כלל
אולי תואיל בטובך להסביר לי ולעניי הדעת כמוני למה נראה לך שלא קרב זה אל זה.
אקיים מאמר "הדיוט קופץ בראש" ואגיב במקומו של ר' @אמונת אומן .
לא קרב זה אל זה ולו מהסיבה הפשוטה שעישון מצריך פעולה אקטיבית ולא נבוא להחשיבו מתוך הרגלו,
משא"כ קציצת ציפורניים בשיניים נעשית ללא שימת לב כלל, ועל זה אפ"ל "אנוס הוא מחמת הרגלו".
 
 

חנינא בני

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
לימוד זכות יש אף בכך שהצפורן עלולה לגרום להפלת עובר רק אם היא עדיין במקומה שנזרקה בו ולא ם הוסטה ע"י רגלי אדם ובהמה או כל סיבה אחרת, וממילא דפחות שכיח שבמקום זה תעבור עליו מעוברת.
[אינני זוכר מקור]

אכן יש לעורר על כך שבאשכול זה נראה כי הרשעות נגרמת מכך שעלול לגרום להפלה, ולא מפני שאסרו זאת חכמים מכל סיבה שהיא, וממילא רצו לדון כאן דאם נאמר שבזמנינו אין הדבר גורם להפלה אזי מותר לזרוק.
ועל זה רציתי לשאול האם יש לאי מי מקור לסברא זו, דהרי כבר הוזכר לעיל הנימוק"י שטעמיו משום כשפים ומיאוס אינם קשורים כלל להפלה.

חכמים אסרו במפורש רק משום הפלה ולכן רק במקום ששכיחא אשה בהריון
והנמוק"י מבאר כשפים שתפיל, וכנראה גם מיאוס שמחמת רוב מיאוס תפיל
 

מורדכה

משתמש רגיל
פעם חשבתי לעצמי סברא דכל החשש שתפיל מחמת מיאוס הוא רק אם הולכת יחפה שאז מרגישה ברגלה, אבל כשהולכת בנעליים אינה מרגישה ואינה יודעת כלל שעברה עליה ומה שייכא מיאוס.
ואם כן כשזורק במקום שאין רגילות ללכת יחפים אין בית מיחוש.
ובנוגע לכשפים ייתכן גם כן לומר דהכשפים מזיקים רק בנגיעה ולא על ידי חציצה. מיהו זה צריך ראיה. אבל בלאו הכי לא כ"כ חיישינן האידנא לכשפים בכמה דברים, וצ"ע.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אמונת אומן אמר:
יושב אוהלים אמר:
וכי גם על מי שמעשן בשבת מחמת הרגלו אתה מלמד זכות ש"אנוס הוא מחמת הרגלו" - אתמהה.
לא קרב זה אל זה כלל
אולי תואיל בטובך להסביר לי ולעניי הדעת כמוני למה נראה לך שלא קרב זה אל זה.

המציאות תוכיח. 
מי שרגיל לכסוס ציפורניים, כמעט לא ימלט שלא יעשה כן בשבת, ולו לפרקים. 
מאידך מליוני יהודים רגילים לעשן, 
ולא ימצא אחד מרבבה שנכשל חלילה בעישון בשבת. 
אז ברור לכל בר דעת שלא קרב זה אל זה. 
את הסברות אשאיר לך. 
 
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לכאורה צע"ג לפיטעם הנימו"י דהחשש הוא משום מיאוס מה הפשט בגמ' מו,ק יח בהו"א שמעמשה דר"י שמע מיניה תלת שמותר לזורקן ב. שאין בהן משום מיאוס הריזה היינוהך אשמח לתירוץ בענין
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
למעשה הכרעת הפוסקים עיין שע"ת סימן רס שזה משום שע"י חטא אדה"ר התפשט ממנו מלבוש הציפורן שלו וחוה היא גרמה לחטא לכן נשים נענשות על כך.
וכך ראיתי בשאר הפוסקים
 

דניאלי

משתמש ותיק
דני דין אמר:
שלום.
האם איסור כסיסת הציפורן היא עברה ? להלכה ?.
ואיפה המקור בתורה ?.
אין שום איסור בכסיסת ציפרניים ומבואר בגמרא שאף אין בזה משום מיאוס
הנדון כאן באשכול לגבי מה לעשות אח"כ עם הצפורן החתוכה
שלא לזורקה במקום שיכולה לעבור אשה מעוברת
 
חלק עליון תַחתִית