נשים בספירת העומר. סקר.
-
פותח הנושא - הודעות: 6674
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3153 פעמים
- קיבל תודה: 3040 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
נשים בספירת העומר. סקר.
המ"א כתב (סימן תפט) שהנשים קיבלו עליהם כחובה.
המשנ"ב כתב על זה "וכמדומה דבמדינותינו לא נהגי נשים כלל לספור".
מה נוהגים היום במדינתנו...
האם הנשים בביתכם סופרות ספירת העומר?
האם סופרות אבל לא מברכות?
המשנ"ב כתב על זה "וכמדומה דבמדינותינו לא נהגי נשים כלל לספור".
מה נוהגים היום במדינתנו...
האם הנשים בביתכם סופרות ספירת העומר?
האם סופרות אבל לא מברכות?
-
- הודעות: 1032
- הצטרף: 11 יולי 2016, 22:54
- נתן תודה: 648 פעמים
- קיבל תודה: 558 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
יש הבדל מהותי בין ספרדיות לאשכנזיות בענין הזה
א. חלק גדול מספרדיות לא מברכות על מ"ע שהזמן גרמא
ב. הבן איש חי והאור לציון כתבו שעל פי הקבלה אין מקום לספירת העומר לנשים כלל
א. חלק גדול מספרדיות לא מברכות על מ"ע שהזמן גרמא
ב. הבן איש חי והאור לציון כתבו שעל פי הקבלה אין מקום לספירת העומר לנשים כלל
-
- הודעות: 247
- הצטרף: 01 מאי 2022, 19:42
- נתן תודה: 273 פעמים
- קיבל תודה: 156 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 6674
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3153 פעמים
- קיבל תודה: 3040 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 305
- הצטרף: 05 פברואר 2022, 23:16
- נתן תודה: 240 פעמים
- קיבל תודה: 181 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
חסר אופ'
בלילה הראשון בברכה
ביום השני נזכרה רק ביום לפני השקיעה (ללא ברכה)
ומהיום השלישי והלאה אין קבע לספירתה..
ובהבטחה שבשנה הבאה יהיה אחרת.
בלילה הראשון בברכה
ביום השני נזכרה רק ביום לפני השקיעה (ללא ברכה)
ומהיום השלישי והלאה אין קבע לספירתה..
ובהבטחה שבשנה הבאה יהיה אחרת.
-
פותח הנושא - הודעות: 6674
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3153 פעמים
- קיבל תודה: 3040 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
התורה היא חיינו כתב: ↑25 מאי 2022, 20:54חסר אופ'
בלילה הראשון בברכה
ביום השני נזכרה רק ביום לפני השקיעה (ללא ברכה)
ומהיום השלישי והלאה אין קבע לספירתה..
ובהבטחה שבשנה הבאה יהיה אחרת.
כך כתב בספר שולחן שלמה הביאו המשנ"ב שם ס"ק ג.
-
- הודעות: 305
- הצטרף: 05 פברואר 2022, 23:16
- נתן תודה: 240 פעמים
- קיבל תודה: 181 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
כמעט..חימקו כתב: ↑25 מאי 2022, 21:13התורה היא חיינו כתב: ↑25 מאי 2022, 20:54חסר אופ'
בלילה הראשון בברכה
ביום השני נזכרה רק ביום לפני השקיעה (ללא ברכה)
ומהיום השלישי והלאה אין קבע לספירתה..
ובהבטחה שבשנה הבאה יהיה אחרת.
כך כתב בספר שולחן שלמה הביאו המשנ"ב שם ס"ק ג.
המ"ב מביא לעניין טעות ביום,
ולא שכחה.
-
פותח הנושא - הודעות: 6674
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3153 פעמים
- קיבל תודה: 3040 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
התורה היא חיינו כתב: ↑25 מאי 2022, 21:20כמעט..חימקו כתב: ↑25 מאי 2022, 21:13התורה היא חיינו כתב: ↑25 מאי 2022, 20:54חסר אופ'
בלילה הראשון בברכה
ביום השני נזכרה רק ביום לפני השקיעה (ללא ברכה)
ומהיום השלישי והלאה אין קבע לספירתה..
ובהבטחה שבשנה הבאה יהיה אחרת.
כך כתב בספר שולחן שלמה הביאו המשנ"ב שם ס"ק ג.
המ"ב מביא לעניין טעות ביום,
ולא שכחה.
"יטעו יום אחד" משמעותו גם שכחה, כך נראה לי.
-
- הודעות: 305
- הצטרף: 05 פברואר 2022, 23:16
- נתן תודה: 240 פעמים
- קיבל תודה: 181 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
גם לי כך נראה.
אך במ"ב שלי כ' יטעו ביום אחד ,
אך עדיין ניתן לפ' לשני הצדדים.
אך וודאי הרעיון אחד הוא.
-
- הודעות: 5218
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 1495 פעמים
- קיבל תודה: 3648 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 3120
- הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
- מיקום: ירושלים עיה״ק
- נתן תודה: 1118 פעמים
- קיבל תודה: 1254 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
במחכ״ת אך אין קשר אחד לשני. אתה יכול להביא דוגמא אחרת כמו ציצית, אבל תפילת ערבית זו לא דוג׳ נכונה.
בתפילת ערבית יש מחלוקת ראשונים אם רשות פירוש יכול לבטלה או רשות שלא חובה להתפלל אך מצווה איכא. וכבר באו תלמידי ר׳ יונה וכתבו שהיום כולם קבלוה אותה כחובה. כך שאף אחד לא יכול ליפטר ממנה כיום.
-
- הודעות: 3120
- הצטרף: 13 אוגוסט 2021, 18:23
- מיקום: ירושלים עיה״ק
- נתן תודה: 1118 פעמים
- קיבל תודה: 1254 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
׳טעות׳ פירושו בין באונס בין בטעות. ראה ב״י באו״ח סי׳ פט.התורה היא חיינו כתב: ↑25 מאי 2022, 21:28גם לי כך נראה.
אך במ"ב שלי כ' יטעו ביום אחד ,
אך עדיין ניתן לפ' לשני הצדדים.
אך וודאי הרעיון אחד הוא.
-
פותח הנושא - הודעות: 6674
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3153 פעמים
- קיבל תודה: 3040 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 180
- הצטרף: 27 דצמבר 2021, 15:03
- נתן תודה: 66 פעמים
- קיבל תודה: 194 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 561
- הצטרף: 10 יוני 2021, 16:19
- נתן תודה: 167 פעמים
- קיבל תודה: 301 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
שמעתי לפני שנים שבשלחן שלמה נראית כוונתו שלא כמשמע במ"ב, ויל"ע שם. הפרטים נשכחו ממני.
-
פותח הנושא - הודעות: 6674
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3153 פעמים
- קיבל תודה: 3040 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 16513
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20522 פעמים
- קיבל תודה: 13685 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
הכוונה מן הסתם באופן כללי על הציטוטים משם (והענין מסתבר לכאורה, אף שלא בדקתי זאת באופן עקבי).
-
- הודעות: 2659
- הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
- מיקום: ישראל
- נתן תודה: 2181 פעמים
- קיבל תודה: 2044 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
כאשר הצעתי (לפני שנים רבות) לנו"ב שתחי' לספור בברכה, קיבלתי ע"ע בל"נ להזכיר לה מידי יום. ואף הדפסתי דף מיוחד, המוצמד למקרר ע"י מגנט, ומעבירים כל יום המגנט. והנני מצרפו לתועלת הרבים.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 957
- הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
- נתן תודה: 265 פעמים
- קיבל תודה: 346 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
באורחות רבנו כתוב שהזהיר לב"ב כולל הבנות,
אישית, קצת קשה לי לקחת את זה על עצמי, אולי השנה הבאה בעז"ה, אשריך הרב @אברך אם עושים את זה בנעימות הראויה, לכאורה מתחזק השלום בית
אולי גם יש בזה מעלה שאתה עסוק בספירה יותר, וכמו שנהגו הצדיקים לספור כמה פעמים ביום
אישית, קצת קשה לי לקחת את זה על עצמי, אולי השנה הבאה בעז"ה, אשריך הרב @אברך אם עושים את זה בנעימות הראויה, לכאורה מתחזק השלום בית
אולי גם יש בזה מעלה שאתה עסוק בספירה יותר, וכמו שנהגו הצדיקים לספור כמה פעמים ביום
-
- הודעות: 561
- הצטרף: 10 יוני 2021, 16:19
- נתן תודה: 167 פעמים
- קיבל תודה: 301 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
לא כי אלא במקום זה טען שאפשר לטעות במשמעות המ"ב שאם יטעו נמצאו הברכות למפרע לבטלה, ואילו ע"פ עיון בפנים הש"ש נמצא שלא זו כוונתו.
למה מסתבר לך שכ"ה באופן כללי?
-
- הודעות: 16513
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20522 פעמים
- קיבל תודה: 13685 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 561
- הצטרף: 10 יוני 2021, 16:19
- נתן תודה: 167 פעמים
- קיבל תודה: 301 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
תמיד יובאו דברי ספר מסויים שלא כצורתם? הלא תימה הוא ואיזה הסבר יכול להיות לזה?
-
- הודעות: 16513
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 20522 פעמים
- קיבל תודה: 13685 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
-
פותח הנושא - הודעות: 6674
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3153 פעמים
- קיבל תודה: 3040 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
מצד זה זה נכון, המשנ"ב משמיט שלוש מילים "ולא יודעין הדין" מדברי ה"שולחן שלמה".
ז"ל ה"שולחן שלמה": "ונ"ל דעכ"פ לא יברכו דהא בודאי יטעו יום א' ולא יודעין הדין ועוד דהא אינה מבינה מה סופרת וכו'".
"ולא יודעיו הדין" פירושו שהם לא ידעו שאסור להמשיך לספור בלי ברכה, אבל מצד מה שספרו עד עכשיו בברכה אין בעיה בזה.
-
- הודעות: 1665
- הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
- נתן תודה: 305 פעמים
- קיבל תודה: 866 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
אגב,
ראיתי סברא נאה, שהייתה בשבילי חידוש, בעלון של ר"ע פריד (מן הסתם לא הוא המציא אותה, אבל אני עכ"פ ראיתיה שם), וראיתי לקבעה כאן.
נטען שם, שגם לדעות שסוברות שאם שכח לספור יום אחד, אינו יכול לספור בשאר הימים, אין זה בגלל שהכל מצווה אחת, ואי אפשר לקיים זה בלא זה, כמו הפירוש המקובל.
אלא באמת כל יום הוא מעשה מצווה בפנ"ע, כמו שמברכים עליו ברכה נפרדת. רק שהמושג ספירה הוא לספור לפי הסדר מאחד ועד אותו היום לפי הסדר, ולכן אם דילג יום אחד שוב אינו יכול לספור, לא בגלל שהפסיד את המצווה, אלא בגלל שספירה 1,2,3,5, איננה ספירה!
ונפק"מ בנשים ומי שיודע שבהמשך הספירה יפסיק לספור, שמ"מ כל מה שספר עד עכשיו הוא מצווה שלימה.
ראיתי סברא נאה, שהייתה בשבילי חידוש, בעלון של ר"ע פריד (מן הסתם לא הוא המציא אותה, אבל אני עכ"פ ראיתיה שם), וראיתי לקבעה כאן.
נטען שם, שגם לדעות שסוברות שאם שכח לספור יום אחד, אינו יכול לספור בשאר הימים, אין זה בגלל שהכל מצווה אחת, ואי אפשר לקיים זה בלא זה, כמו הפירוש המקובל.
אלא באמת כל יום הוא מעשה מצווה בפנ"ע, כמו שמברכים עליו ברכה נפרדת. רק שהמושג ספירה הוא לספור לפי הסדר מאחד ועד אותו היום לפי הסדר, ולכן אם דילג יום אחד שוב אינו יכול לספור, לא בגלל שהפסיד את המצווה, אלא בגלל שספירה 1,2,3,5, איננה ספירה!
ונפק"מ בנשים ומי שיודע שבהמשך הספירה יפסיק לספור, שמ"מ כל מה שספר עד עכשיו הוא מצווה שלימה.
-
- הודעות: 13217
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 1352 פעמים
- קיבל תודה: 4133 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
שאלתי את מרן הגרח"ק זצוק"ל - נשים שסופרות ספירת העומר - האם יש בזה דין נדר שאם ירצו להפסיק הן צריכות התרת נדרים.
ואם כן מתי, זה נקרא שהן נהגו כך שלש פעמים, כדי שזה יהפוך לנדר - האם רק אחרי שלש שנים רצופות, [והאם צריך שספרו שלש שנים רצוף את כל הספירה, או שמספיק ש"ניסו" לעשות כן] או אולי כבר בשלשה ימים שספרו בברכה נקרא שנהגו שלש פעמים לספור, וכבר צריכים התרת נדרים.
[לכאורה פשוט שאם התחילה לספור בברכה בשנה זו אסור לה להפסיק לגמרי לספור, בגלל שאז היא הופכת את ברכותיה לבטלה, אבל יתכן שמותר לה להפסיק לספור בברכה, אם היא חוששת שלא תגמור את הכל, וע"ז שאלתי אם היא צריכה התרת נדרים].
והשיב לי - "התרת נדרים איו צריכים אלא כשנוהגים "מנהג טוב" - אבל אשה שמתחילה לספור ספירת העומר ללא שומר שיזכיר לה כל לילה לספור, אינו מנהג טוב, שהרי בודאי תשכח לספור, וא"כ לא שייך בזה דין נדר, עכ"ד מרן זצ"ל.
אבל שאלתי עדיין אפשרי במי שנוהג כמו הרב @אברך נ"י, ולא אמר בלי"נ כמו הרב @אברך - (אני אכן מקווה שהוא אמר בלי"נ כשהתחיל לעשות כן, ולא רק כאן בפורום הוא כ' את ה"בל"נ), האם הוא בעצמו יצטרך אח"כ התרת נדרים אחרי מנהג זה, אם ירצה להפסיק, והאם אשתו תצטרך התרת נדרים אחרי שספרה כך שלש פעמים - ואכן על זה כבר אפשר לשאול ממתי נחשב שלש פעמים, לו ולאשתו. [אם יום א' (מיום השלישי והלאה) ישכח להזכיר לאשתו, או שישכחו להעביר את המגנט, האם עברו על הנדר?]
-
- הודעות: 13217
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 1352 פעמים
- קיבל תודה: 4133 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
לענ"ד נראה שאין כאן חידוש, אלא היינו הך, מה הכוונה ש"הפסיד את המצוה - כי כולה מצוה אחת" - היינו כיון שהמצוה הוא לספור את כל הימים, ולא רק לספור חלק מהם.דברי יושר כתב: ↑26 מאי 2022, 12:45אין זה בגלל שהכל מצווה אחת, ואי אפשר לקיים זה בלא זה, כמו הפירוש המקובל.
אלא באמת כל יום הוא מעשה מצווה בפנ"ע, כמו שמברכים עליו ברכה נפרדת. רק שהמושג ספירה הוא לספור לפי הסדר מאחד ועד אותו היום לפי הסדר, ולכן אם דילג יום אחד שוב אינו יכול לספור, לא בגלל שהפסיד את המצווה, אלא בגלל שספירה 1,2,3,5, איננה ספירה!
שהרי לא סגי רק בזה ש- ספירת 1,2,3,5 אינו נחשב לספירה, שהרי אם נאמר שאין כולם מצוה אחת לספור את כל הימים, א"כ אכן י"ל שספירת 1,2,3,5 אינו ספירה, אבל מה שספר 1,2,3, הוא ספירה, ומה שסופר אח"כ 5,6,7 וכו' הוא ג"כ ספירה, ולמה לא יברך על זה, ולכן צריכים לפרש כמו שמבינים בפשטות שהטעם הוא שצורת המצוה הוא לספור את כל הימים, וספירה בדילוג אינו ספירה.
-
- הודעות: 1665
- הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
- נתן תודה: 305 פעמים
- קיבל תודה: 866 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
כוונתי הייתה לומר, שבאמת אין ספירת כל הימים מצווה אחת, ולכן מה שספר 1,2,3 היא מצווה גמורה, ויכול לברך אפי' כשיודע מראש שיפסיד.יושב אוהלים כתב: ↑26 מאי 2022, 13:41לענ"ד נראה שאין כאן חידוש, אלא היינו הך, מה הכוונה ש"הפסיד את המצוה - כי כולה מצוה אחת" - היינו כיון שהמצוה הוא לספור את כל הימים, ולא רק לספור חלק מהם.דברי יושר כתב: ↑26 מאי 2022, 12:45אין זה בגלל שהכל מצווה אחת, ואי אפשר לקיים זה בלא זה, כמו הפירוש המקובל.
אלא באמת כל יום הוא מעשה מצווה בפנ"ע, כמו שמברכים עליו ברכה נפרדת. רק שהמושג ספירה הוא לספור לפי הסדר מאחד ועד אותו היום לפי הסדר, ולכן אם דילג יום אחד שוב אינו יכול לספור, לא בגלל שהפסיד את המצווה, אלא בגלל שספירה 1,2,3,5, איננה ספירה!
שהרי לא סגי רק בזה ש- ספירת 1,2,3,5 אינו נחשב לספירה, שהרי אם נאמר שאין כולם מצוה אחת לספור את כל הימים, א"כ אכן י"ל שספירת 1,2,3,5 אינו ספירה, אבל מה שספר 1,2,3, הוא ספירה, ומה שסופר אח"כ 5,6,7 וכו' הוא ג"כ ספירה, ולמה לא יברך על זה, ולכן צריכים לפרש כמו שמבינים בפשטות שהטעם הוא שצורת המצוה הוא לספור את כל הימים, וספירה בדילוג אינו ספירה.
אבל מה שיספור מכאן ואילך 5,6,7 אינו נחשב ספירה, מכיוון שספירה היא רק כשסופר הכל מההתחלה, שהרי הספירה מהותה היא לספור כמה ימים עברו מהקרבת העומר.
ולכן עד היום השלישי - הייתה כאן ספירה, משום שהוא ספר את כל הימים שעברו עד עכשיו, ולא מעניין אותנו שבעתיד הוא יפסיק את הספירה, העיקר שבינתיים הוא ספר כל מה שיש. אבל אחר שכבר דילג - אין משמעות למה שסופר 5,6,7, מכיוון שהוא לא ספר באמת שעברו כבר חמש ימים, רק הוא מגיע באמצע הימים ומתחיל לספור על סמך מה שאחרים ספרו כבר 4 ימים לפניו, אבל מה שהוא אומר בעצמו אינו ספירה.
והרי אם אדם יגיע לערימה, יזיז חלק ממנה הצידה, ויתחיל לספור את הנותר 50,51,52 וכו', וכשיגמור יגיד ספרתי שיש בכל הערמה מאה,
ברור שהוא לא ספר כמה יש כאן, והספירה שלו כלל איננה ספירה, וגם אם בסוף יתברר שאכן בחלק שהזיז היו 50 וממילא בכל הערמה יש מאה, עדיין - הוא לא ספר כלום, סתם ניחש או העריך.
כמו כן כאן, הגם שהוא מסתמך על ידיעה שאחרים ספרו את הימים שכבר עברו, והוא ממשיך את ספירתם, מ"מ מה שהוא עצמו עשה אינו ספירה כמה זמן עבר מהעומר, אלא ספירה כמה זמן עבר מאז שהוא הגיע. ואמנם אם תוסיף את מה שאחרים כבר ספרו עד שהוא הגיע, תוכל לחשבן כמה ימים עברו מהעומר, אבל מה שהוא עשה עדיין אינו ספירת העומר.
-
- הודעות: 5218
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 1495 פעמים
- קיבל תודה: 3648 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: נשים בספירת העומר. סקר.
סברה נאה,דברי יושר כתב: ↑26 מאי 2022, 15:06כוונתי הייתה לומר, שבאמת אין ספירת כל הימים מצווה אחת, ולכן מה שספר 1,2,3 היא מצווה גמורה, ויכול לברך אפי' כשיודע מראש שיפסיד.יושב אוהלים כתב: ↑26 מאי 2022, 13:41לענ"ד נראה שאין כאן חידוש, אלא היינו הך, מה הכוונה ש"הפסיד את המצוה - כי כולה מצוה אחת" - היינו כיון שהמצוה הוא לספור את כל הימים, ולא רק לספור חלק מהם.דברי יושר כתב: ↑26 מאי 2022, 12:45אין זה בגלל שהכל מצווה אחת, ואי אפשר לקיים זה בלא זה, כמו הפירוש המקובל.
אלא באמת כל יום הוא מעשה מצווה בפנ"ע, כמו שמברכים עליו ברכה נפרדת. רק שהמושג ספירה הוא לספור לפי הסדר מאחד ועד אותו היום לפי הסדר, ולכן אם דילג יום אחד שוב אינו יכול לספור, לא בגלל שהפסיד את המצווה, אלא בגלל שספירה 1,2,3,5, איננה ספירה!
שהרי לא סגי רק בזה ש- ספירת 1,2,3,5 אינו נחשב לספירה, שהרי אם נאמר שאין כולם מצוה אחת לספור את כל הימים, א"כ אכן י"ל שספירת 1,2,3,5 אינו ספירה, אבל מה שספר 1,2,3, הוא ספירה, ומה שסופר אח"כ 5,6,7 וכו' הוא ג"כ ספירה, ולמה לא יברך על זה, ולכן צריכים לפרש כמו שמבינים בפשטות שהטעם הוא שצורת המצוה הוא לספור את כל הימים, וספירה בדילוג אינו ספירה.
אבל מה שיספור מכאן ואילך 5,6,7 אינו נחשב ספירה, מכיוון שספירה היא רק כשסופר הכל מההתחלה, שהרי הספירה מהותה היא לספור כמה ימים עברו מהקרבת העומר.
ולכן עד היום השלישי - הייתה כאן ספירה, משום שהוא ספר את כל הימים שעברו עד עכשיו, ולא מעניין אותנו שבעתיד הוא יפסיק את הספירה, העיקר שבינתיים הוא ספר כל מה שיש. אבל אחר שכבר דילג - אין משמעות למה שסופר 5,6,7, מכיוון שהוא לא ספר באמת שעברו כבר חמש ימים, רק הוא מגיע באמצע הימים ומתחיל לספור על סמך מה שאחרים ספרו כבר 4 ימים לפניו, אבל מה שהוא אומר בעצמו אינו ספירה.
והרי אם אדם יגיע לערימה, יזיז חלק ממנה הצידה, ויתחיל לספור את הנותר 50,51,52 וכו', וכשיגמור יגיד ספרתי שיש בכל הערמה מאה,
ברור שהוא לא ספר כמה יש כאן, והספירה שלו כלל איננה ספירה, וגם אם בסוף יתברר שאכן בחלק שהזיז היו 50 וממילא בכל הערמה יש מאה, עדיין - הוא לא ספר כלום, סתם ניחש או העריך.
כמו כן כאן, הגם שהוא מסתמך על ידיעה שאחרים ספרו את הימים שכבר עברו, והוא ממשיך את ספירתם, מ"מ מה שהוא עצמו עשה אינו ספירה כמה זמן עבר מהעומר, אלא ספירה כמה זמן עבר מאז שהוא הגיע. ואמנם אם תוסיף את מה שאחרים כבר ספרו עד שהוא הגיע, תוכל לחשבן כמה ימים עברו מהעומר, אבל מה שהוא עשה עדיין אינו ספירת העומר.
אמרה הגרי"ש זצ"ל לאחד שעמד בפני ניתוח חירום וידע שיהיה מורדם שלושה ימים.
אבל לכאורה צודק הרב @יושב אוהלים שאם אין סוף לספירה, הרי שלא התחילה, כי לא רצתה תורה שיספור סתם, אלא שיספור כדי שיגיע לחג השבועות, ואם לא יגיע, אין טעם בספירתו.
ולכאורה אם יודע שיהיה מורדם בחג השבועות, אולי לא יברך גם להגרי"ש.
[ועובדא הוה פה מודיעין עילית שנה זו, שנפטר הרב הצדיק ר"א לימן, וחבריו סיפרו שנסתפק אם לברך, כיון שידע שימות]
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
ברוב עם הדרת מלך בספירת העומר
על ידי רוצה להיות ירא שמים » 19 אפריל 2022, 23:21 » ב ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות - 25 תגובות
- 242 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רוצה להיות ירא שמים
20 אפריל 2022, 01:29
-
-
- 6 תגובות
- 187 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברך
27 אפריל 2022, 14:22
-
-
להסתפר בלורית בספירת העומר
על ידי חזקי » 27 אפריל 2022, 18:38 » ב ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות - 42 תגובות
- 415 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שושנה בין החוכים
01 מאי 2022, 20:45
-
-
-
מה אתה נוהג בעניין שמיעת מוזיקה בספירת העומר
על ידי יואב בן צרויה » 01 מאי 2022, 21:23 » ב ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות - 22 תגובות
- 499 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מביט
13 מאי 2022, 12:08
-
-
-
מהו המקור לכך שלא מחדשים בגדים בספירת העומר???
על ידי בר השגה?? » 12 מאי 2022, 22:53 » ב ספירת העומר, ל"ג בעומר, חג השבועות - 6 תגובות
- 84 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי קֹטֹן שֶׁנוֹילָד
13 מאי 2022, 00:51
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: yacob, הוי דן, המרן הירושלמי, ואינם עולבים, יושב אוהלים, כהנא מסייע | 6 אורחים