מותר להתקלח אחרי טבילה במקווה? ובשבת?

האם אתה זוכה לטבול במקווה בשב"ק?

  • כן

    קולות: 66 58.4%
  • לא

    קולות: 38 33.6%
  • רק אם אני רוחץ עצמי במים לאחמ"כ

    קולות: 5 4.4%
  • אני רוצה, אבל המים אינם נקיים דיו ובשל כך נמנע

    קולות: 4 3.5%

  • סה"כ בוחרים
    113

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בחינת חכמה אמר:
האם מותר להתקלח ביום שב"ק אחר הטבילה במקווה טהרה (לאשכנזי)?
(והרי כידוע שהמים בבור הטבילה אינם ראויים כ"כ)
אולי תואיל בטובך להסביר מכח מה השאלה שלך, האם זה קשור לטבילה במקוה בדווקא? או שאתה בעצם שואל בכלל אם מותר לאדם להתקלח בשבת בא נגיד כשחם לו או מסיבה אחרת?
 

תרופת_פלא

משתמש רגיל
בחינת חכמה אמר:
האם מותר להתקלח ביום שב"ק אחר הטבילה במקווה טהרה (לאשכנזי)?
(והרי כידוע שהמים בבור הטבילה אינם ראויים כ"כ)
לגבי עצם הטבילה ביום שבת, מבואר בדברי האריז"ל בשער הכונוות, דרושי שבת, דרוש יד;
ענין הטבילה דשחרית דשבת. הנה אם נטמא בקרי או בתשמיש המטה, אין צורך להזכיר כי הטבילה אז מוכרחת, אבל אף אם לא הוצרך לטבול לסבה הנזכר, צריך לטבול בבוקר ביום שבת
ומוסיף שם;
והוא כי כדמיון מה שביארנו לעיל שצריך לטבול בכל ערב שבת.
ובטבילת ערב שבת כתב בשער הכונות, דרושי שבת, דרוש ב;
וכשתעלה מהטבילה, אל תנגב עצמך במטפחת, כי מימי שבת צריך הגוף שישאב אותם. 
א"כ נמצא, כי עיקר חיוב הטבילה בשבת יסודותיו מדברי האריז"ל, - והוא עצמו ס"ל שהגוף שצריך לשאוב את מימי הטבילה.
הרי, שאין להתקלח אחר הטבילה, בין בערב שבת ובין בשבת.
[כל דברינו ע"פ דברי מרן המלך האריז"ל, ולא אליבא דהילכתא שיש להקל בצונן וכו', ודלא כהשל"ה הקדוש שס"ל להתקלח לאחר הטבילה דווקא, ואכ"מ.]
 

בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
בחינת חכמה אמר:
האם מותר להתקלח ביום שב"ק אחר הטבילה במקווה טהרה (לאשכנזי)?
(והרי כידוע שהמים בבור הטבילה אינם ראויים כ"כ)
אולי תואיל בטובך להסביר מכח מה השאלה שלך, האם זה קשור לטבילה במקוה בדווקא? או שאתה בעצם שואל בכלל אם מותר לאדם להתקלח בשבת בא נגיד כשחם לו או מסיבה אחרת?


פשוט.

יש דילמה אצל המון שרוצים להתקלח אחר הטבילה כי פשוט נגעלים ונמנעים.

האם בתור אשכנזי מותר לי להתקלח אפילו בחמין? (או קרוב לזה)
 
 

מנחם עזרי

משתמש חדש
בחינת חכמה אמר:
האם מותר להתקלח ביום שב"ק אחר הטבילה במקווה טהרה (לאשכנזי)?
(והרי כידוע שהמים בבור הטבילה אינם ראויים כ"כ)
ומה עם רחיצה בשבת? הלוא להתקלח אין לך את ההיתר של הקרבן נתנאל
 

אברכצ'יק

משתמש ותיק
משנ"ב שכ"ו ז':
(כא) הרוחץ בנהר וכו' - כתבו הפוסקים דנהגו שלא לרחוץ כלל בנהר או במקוה דמצוי לבוא לידי סחיטת שער ועוד כמה טעמים עיין במ"א ולענין טבילה עיין לקמיה מיהו ידיו ורגליו מותר לרחוץ בנהר כשמנגב קודם שילך ד"א [א"ר]:

ודווקא בטבילה הקילו כמש"כ שם בסעיף ח'
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בחינת חכמה אמר:
יש דילמה אצל המון שרוצים להתקלח אחר הטבילה כי פשוט נגעלים ונמנעים.
ומה עם מקלחת בשבת בקיץ כשיש שרב / חמסין ?
על זה אתה גם שואל?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בחינת חכמה אמר:
לא מכיוון שזה נושא אחר...

בנושא של טבילה אני מכניס עצמי לסוג של בעיה [ח"ו :)]
זה בדיוק מה שאני לא מבין, למה נראה לך שלהתקלח אחרי טבילה זה לא אותו נושא של להתקלח סתם בשבת ביום חם?
 

סולם

משתמש ותיק
מותר להתקלח בשבת אחר טבילה במקווה?
האם אתה זוכה לטבול במקווה בשב"ק?
יש כאן שני נושאים שונים. תכלית על מה אתה מדבר!
(גם הסקר לא ברור מה השאלה?).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בחינת חכמה אמר:


נו מה??
כל עוד שאתה לא מסביר למה עולה בדעתך שמותר להתקלח בחמין בשבת אחרי המקוה למרות האיסור המפורש להתרחץ בחמין בשבת, מה כבודו רוצה?
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
בחינת חכמה אמר:
(והרי כידוע שהמים בבור הטבילה אינם ראויים כ"כ)
לשתי' אינם ראויים. לטבילה הם בסדר. הכל עניין של הרגל.
 

פעם אמר מאן דהו שבענין הליכה למקוה יש שלשה חלקים:
א. בין אדם לחבירו - מקלחת לפני המקוה (שלא ילכלך את מי המקוה).
ב. בין אדם למקום - הטבילה במקוה.
ג. בין אדם לעצמו - המקלחת אחרי הטבילה
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חייל של הרבי אמר:
בחינת חכמה אמר:
לשתי' אינם ראויים. לטבילה הם בסדר. הכל עניין של הרגל.

פעם אמר מאן דהו שבענין הליכה למקוה יש שלשה חלקים:
א. בין אדם לחבירו - מקלחת לפני המקוה (שלא ילכלך את מי המקוה).
ב. בין אדם למקום - הטבילה במקוה.
ג. בין אדם לעצמו - המקלחת אחרי הטבילה
זה נכון שקצת מציק לטבול בלא מקלחת אחרי (ולכן בימי החול אני מתקלח גם אחרי, עם סבון, ודלא כהמנהג [שכבודו במקומו מונח] שהזכיר הרה"ח לבי במערב בתגובה הראשונה),
אבל פעם בשבוע זה לא נורא. ובמקווה שאינו מחומם בכלל לא מתלכלכים.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כל עוד שאתה לא מסביר למה עולה בדעתך שמותר להתקלח בחמין בשבת אחרי המקוה למרות האיסור המפורש להתרחץ בחמין בשבת, מה כבודו רוצה?
ככל הנראה, רגילותו להקל ביום חמסין [אף שצ"ע בזה]. ואדרבא, לבו מהסס מלהתקלח אחר המקוה - כיון שהכניס עצמו ל'בעי’' זו.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
חייל של הרבי אמר:
ובמקווה שאינו מחומם בכלל לא מתלכלכים.
הלואי...
מסתבר שמעולם לא נאלץ מר לטבול במקוה שכתמי שומן מכסים את קירותיו (וטוב שכך).
ייתכן שכת"ר הי' ברוסיא בשנים בהן הסתירו מקווה ומשחטה כשרה בתוך אותו מחסן! 
אמנם במקווה-ישראל (ליד 770) בהחלט לא נחמד לטבול בשב"ק, ובפרט כשהיא בהמשך ליו"ט שני...
 
 

חימקו

משתמש ותיק
רבי עקיבא איגר אורח חיים סימן שז

[שו"ע] שלא עירבו לרחוץ בו המצטער. משמע דמצטער מותר לרחוץ אפי' גופו בחמין שהוחמו מע"ש וקיל יותר משאר שבותים. כיון שהוא רק מכח גזירה וכמ"ש הריא"ף פ"ב דביצה. ע' שו"ת דברי יוסף סי' ס"ד:
 

בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת

משתמש ותיק
פותח הנושא
תכל'ס חו"ר הפורום שליט"א נא ונא הוציאו פסק ברור בעניין שיהודים יוכלו בעז"ה לשטוף עצמם במקלחת לפחות במים קרובים לחימום (מפני שלא יצטננו) אחר טבילתם במי מקווה טהרה לכבוד שב"ק וכדעת האריז"ל זיע"א.

על אף שהרב 'תרופת פלא' שליט"א ציטט משמיה דהאר"י הק' "שהגוף צריך לשאוב את מימי הטבילה"

אבל....
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
בסקר יש אפשרות של אסור בשופ"א גילוי נאות איני מהטובלים בשבת אבל ככל הידוע לי אין צד שאסור בשופ"א וגם הגר"א שע"פ אני נוהג לא אסר מעצם הדין אלא אמר שמכיון שקרוב הדבר שיוכל לבוא לידי איסור יש להימנע אבל אסור בשופ"א 
​​​​​​(ולו מצד טבילת טהרת נידה חזינן שאינו עיקר דינא)
 
חלק עליון תַחתִית