חידה: היתר ללבוש טלית ללא ציצית

אמונת אומן

משתמש ותיק
איך ייתכן שלאדם יש טלית חדשה של משכן התכלת או טליתניה, ומדאורייתא יהיה מותר לו לכתחילה ללובשה ולהתפלל בה ללא ציציות?
 

מםאלף

משתמש ותיק
בשבת אין יכול להטיל ציצית, וכן כשאין חוטים בעיר.
וכיון שהוא אנוס, מותר לו להלך בארבע כנפות ללא ציצית (כן דעת המרדכי וכן נפסק להלכה וכמדומני שרק 'בעל המאור' נחלק עליו).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
אטיאסס אמר:
גלואיט אמר:
יש כמה אופנים. כגון בשבת, כמבואר בכמה פוסקים. טלית שאולה.
מםאלף אמר:
בשבת אין יכול להטיל ציצית, וכן כשאין חוטים בעיר.
וכיון שהוא אנוס, מותר לו להלך בארבע כנפות ללא ציצית (כן דעת המרדכי וכן נפסק להלכה וכמדומני שרק 'בעל המאור' נחלק עליו).

כמו במזוזה שנפל בשבת י"א שאינו צריך לצאת מהבית, כיון שאין איסור לדור בבית בלי מזוזה אלא כשהוא חייב לקבוע מזוזה, וכיון שבשבת אינו יכול לקבוע מזוזה, ה"נ שאין איסור לדור בבית, ה"נ בציצית שאין האיסור ללכת עם בגד שאין בו ציצית אלא מפני החיוב לקשור ציצית, ובשבת שאינו יכול לקשור ציצית, אין איסור ללובשו.
 

מםאלף

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
כנראה כוונתו במקום כבוד הבריות..
עניין כבוד הבריות נוגע כאשר ציציות פסולות ולכן אינם נחשבות לחלק מהבגד ואסור להלך בהם חוץ לעירוב.
 

שינובה

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
בשבת אין יכול להטיל ציצית, וכן כשאין חוטים בעיר.
וכיון שהוא אנוס, מותר לו להלך בארבע כנפות ללא ציצית (כן דעת המרדכי וכן נפסק להלכה וכמדומני שרק 'בעל המאור' נחלק עליו).
להלכה כתב המג"א שיש איסור דרבנן  [מלבד במקום כבוד הבריות]

https://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x365
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
לדעת הרז"ה דתכלת מעכב את הלבן, בזה"ז שאין תכלת, המצוה מדרבנן
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
שינובה אמר:
מםאלף אמר:
בשבת אין יכול להטיל ציצית, וכן כשאין חוטים בעיר.
וכיון שהוא אנוס, מותר לו להלך בארבע כנפות ללא ציצית (כן דעת המרדכי וכן נפסק להלכה וכמדומני שרק 'בעל המאור' נחלק עליו).
להלכה בודאי שלא ,אפי' המג"א כתב שיש איסור דרבנן  [מלבד במקום כבוד הבריות]

https://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x365
כוונתי אכן היתה בשבת, והדגשתי שמן התורה.
 
 

מםאלף

משתמש ותיק
שינובה אמר:
מםאלף אמר:
בשבת אין יכול להטיל ציצית, וכן כשאין חוטים בעיר.
וכיון שהוא אנוס, מותר לו להלך בארבע כנפות ללא ציצית (כן דעת המרדכי וכן נפסק להלכה וכמדומני שרק 'בעל המאור' נחלק עליו).
להלכה כתב המג"א שיש איסור דרבנן  [מלבד במקום כבוד הבריות]

https://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x365
 

אכן, נתעלמה ממני הלכה זו.
ותמיהה לי מילתא, מנ"ל להמג"א איסור זה? (ואף הוא לא הביא מקור אלא כתב 'ופשוט...')
 

דניאלי

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
דניאלי אמר:
כנראה כוונתו במקום כבוד הבריות..
עניין כבוד הבריות נוגע כאשר ציציות פסולות ולכן אינם נחשבות לחלק מהבגד ואסור להלך בהם חוץ לעירוב.
אם זה טלטול דאורייתא (ועכ"פ בקו"ע) לא יהני כבוד הבריות, ורק כלפי איסור דרבנן של בגד בלי ציצית בשבת מותר במקום כבוד הבריות
 

דניאלי

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
שינובה אמר:
מםאלף אמר:
בשבת אין יכול להטיל ציצית, וכן כשאין חוטים בעיר.
וכיון שהוא אנוס, מותר לו להלך בארבע כנפות ללא ציצית (כן דעת המרדכי וכן נפסק להלכה וכמדומני שרק 'בעל המאור' נחלק עליו).
להלכה כתב המג"א שיש איסור דרבנן  [מלבד במקום כבוד הבריות]

https://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x365

אכן, נתעלמה ממני הלכה זו.
ותמיהה לי מילתא, מנ"ל להמג"א איסור זה? (ואף הוא לא הביא מקור אלא כתב 'ופשוט...')
הוציא כן מהגמ' ממר בר רב אשי (דלא כמו שהעמיד הט"ז) או מסברא דרבנן חייבו לדאוג לקיום הדאורייתא 
 

מםאלף

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
מסברא דרבנן חייבו לדאוג לקיום הדאורייתא
גם מדאורייתא הוא חייב להטיל ציצית אולם מנא ליה שאסור ללבוש כשאינו יכול להטיל ציצית.
 

אופטימי

משתמש ותיק
מקרה נוסף:
אדם שאינו יודע להתעטף לדעת בעל העיטור. (רוב הראשונים מפרשים 'קטן שיודע להתעטף' כפשוטו ומדין חינוך, אולם העיטור מפרש שזה הגבלה בגדול, ועי' רמ"א סי' ל"ז שהחמיר לחשוש לשיטתו לגבי תפילין ועי' ביה"ל שם)
 

משיב דבר

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
כוונתי אכן היתה בשבת, והדגשתי שמן התורה.
לכאור' שבת לאו דווקא, ובכל מקום שאנוס מלהטיל ציצית.
ולפי"ז כל מי שיש לו טלית ואין לו צציות, מותר לו ללבוש הטלית בלי ציצית. כמובן היכא שלא יכול להשיג.
 

גביהא בן פסיסא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
איך ייתכן שלאדם יש טלית חדשה של משכן התכלת או טליתניה, ומדאורייתא יהיה מותר לו לכתחילה ללובשה ולהתפלל בה ללא ציציות?
במקום 'גנאי גדול', מבואר בתוס' שבועות ל: ד"ה 'אלא' שכבוד הבריות דוחה איסור תורה אפי' בקום ועשה; ומסתמא אם היא בגדו היחיד נחשבת פשיטתו לגנאי גדול, שכן יצטרך להלך ערום בשוק.
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
פשוט נצרך חידוש הודעת 'מפתח' לכלל החידות.
והבעיה בזה היא שע"מ לערוך הודעה ראשונה צריך הרשאת ניהול, אמנם מסתמא מי שישלח הודעה עם קישורים מסודרים להנהלה, יטפלו בעניין בטוב ליבם ורחבות ידם.
 
חלק עליון תַחתִית