לבישת ציצית תכלת פעם אחת בחיים

בלי לפתוח את הנושא של התכלת [בבקשה לא לפתוח את הנושא כאן!]

ידוע שרמ"ח מצוות כנגד רמ"ח איברים
ובכדי להשלים צורת אדם שלם, צריך לקיים את כל התרי"ג מצוות

ואני מתעניין, אלו שלא לובשים תכלת בציציתם [ואני בתוכם]
האם ראוי ללבוש פעם אחת בחיים ציצית עם תכלת?
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
ובכדי להשלים צורת אדם שלם, צריך לקיים את כל התרי"ג מצוות

ואני מתעניין, אלו שלא לובשים תכלת בציציתם [ואני בתוכם]
האם ראוי ללבוש פעם אחת בחיים ציצית עם תכלת?
אי משו"ה הרי התכלת אינו מעכב אך אם הוא בקל הרי ודאי לא יזיק
 

חימקו

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
ואני מתעניין, אלו שלא לובשים תכלת בציציתם [ואני בתוכם]
לא הבנתי, אם אתה חושב שלא צריך ללבוש תכלת, לא צריך בכלל.
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
לא הבנתי, אם אתה חושב שלא צריך ללבוש תכלת, לא צריך בכלל.
או שחור או לבן??
רוב מוחלט של לומדי סוגיא זו אומרים שיש בדבר צד גדול ורק סבורים שיש עדיין קושיות ואין זה מספיק להכרעה
וכיון שאינו מעכב לא חשו לה כספק דאו' לחומרא
 

חימקו

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
חימקו אמר:
לא הבנתי, אם אתה חושב שלא צריך ללבוש תכלת, לא צריך בכלל.
או שחור או לבן??
רוב מוחלט של לומדי סוגיא זו אומרים שיש בדבר צד גדול ורק סבורים שיש עדיין קושיות ואין זה מספיק להכרעה
וכיון שאינו מעכב לא חשו לה כספק דאו' לחומרא
כנראה אני לא נמצא במקום הנכון, לא שמעתי כן מחברי וכ"ש מרבותי.
 
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
בלי לפתוח את הנושא של התכלת [בבקשה לא לפתוח את הנושא כאן!]

ידוע שרמ"ח מצוות כנגד רמ"ח איברים
ובכדי להשלים צורת אדם שלם, צריך לקיים את כל התרי"ג מצוות

ואני מתעניין, אלו שלא לובשים תכלת בציציתם [ואני בתוכם]
האם ראוי ללבוש פעם אחת בחיים ציצית עם תכלת?


העניין שאמרו לקיים כל התרי"ג היינו במצוות שאינם חיוביות, אבל יש עניין שיכניס עצמו לחיוב, כגון שקונה אתון קודם שתמליט כדי לקיים פטר חמור וכדומה.
אבל התכלת, אם הוא ידוע לנו, ואף אם הוא ספק אז יש עניין או חובה לקיימו תמיד, ואם אינך מקיימו תמיד, אז ברור לך שאינו התכלת האמיתי.
וא"כ הוא כמו ללבוש קלא אילן פעם אחת לקיים מצוות תכלת...
 

חימקו

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
חימקו אמר:
אין לי מושג, פשוט זה לא בשיח.
אז באמת אתה לא במקום כלל לא מדברים בנושא הלכתי בלי לדעת לפחות את עיקרי הסוגיא

מי דיבר על הנושא ההלכתי. 
פותח האשכול שאל למה אנשים כמוני שלא הולכים עם פתיל תכלת, שישימו לפחות פעם אחת ועל זה עניתי.
 

ערבה

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
בלי לפתוח את הנושא של התכלת [בבקשה לא לפתוח את הנושא כאן!]

ידוע שרמ"ח מצוות כנגד רמ"ח איברים
ובכדי להשלים צורת אדם שלם, צריך לקיים את כל התרי"ג מצוות

ואני מתעניין, אלו שלא לובשים תכלת בציציתם [ואני בתוכם]
האם ראוי ללבוש פעם אחת בחיים ציצית עם תכלת?

בלי לפתוח את הנושא של התכלת
האם נכון פעם אחת ללבוש את התכלת

בלי לפתוח את הנושא של המקווה ריין
האם נכון פעם אחת בחיים לפחות לא לטבול במקווה ריין

בלי לפתוח את הנושא על ה.....
האם נכון פעם אחת לעשות את ה....

אתה צוחק? או מה?
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכוונה היתה
שלא יתחילו לדון כאן האם התכלת המצויה כיום היא ה'תכלת' של התורה

אלא
אחרי כל מה שיודעים
וההוראה של המורים היא שלא ללבוש
האם עדיין יש ענין ללבוש פעם אחת, וכפי שהביא הרב @מתון מתון כאן צילום קודם לכן
 

צבי הירש

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
האם ראוי ללבוש פעם אחת בחיים ציצית עם תכלת?
מסתמא ראוי ללבוש את כל סוגי התכלת [ראדז'ין, הרצוג, והחדש] לחוש לכל הספיקות
 
 
כששאלו את החזו"א למה אינו הולך עם התכלת של ראדז'ין, שהרי אם לא יועיל לא יזיק,
ענה שפעם בוילנא הלך אדם עם משקפיים בלי זגוגיות, כששאלו אותו למה, אמר שאם לא יועיל לא יזיק.
 
לחשוב חשבונות אמר:
צבי הירש אמר:
מסתמא ראוי ללבוש את כל סוגי התכלת [ראדז'ין, הרצוג, והחדש] לחוש לכל הספיקות
וכן ראוי ללבוש בכל גווני הכחול, ואף ירוק שכך משמע בכמה ראשונים שהתכלת הוא ירוק.
וברמב"ם כתוב שהוא שחור, לכן ילבש כל סוגי וגווני השחור.
 

אברך ירא שמים

משתמש ותיק
נראה פשוט שבספק דאוריתא ראוי ללבוש,
דגם לפוסקים שלא הגיע לרמה של 'ספיקא דאורייתא לחומרא', מ"מ דעת גדולי ישראל שזה קרוב לזה.
כלומר, אף שספיקא דאוריתא לחומרא, אין הכוונה שבעשירית האחוז גם צרך לחוש, אלא מאחוז מסויים שאיני יודע מה הוא,
ואמרו כמה מגדולי ישראל והת"ח שלמדו את הנושא, שזה קרוב מאוד למספר הנ"ל שממנו צריך לומר ספיקא דאורייתא לחומרא, ולכן אף אם א"א לחייב, מ"מ מן הראוי להדר בזה לפחות בעם בחודש/ בחיים.
ולא גרע מלקבל שבת 10 דקות קודם שכיום מאוד נפוץ להדר בזה אפי' שאין צד דין בזה, אלא מראה שרצונו שכבר יבוא השבת, כך אם ילבש 10 דקות פעם בשבוע/חודש וכדו', מראה שרצונו חזק ואמיתי לקיים מצוות ה' בשלימות.
נ.ב. כדי לזכור ולזכות לזכות עצומה זאת ששומרת מן החטא, ומזכירה קיום כל המצוות, כדאי לקבוע זמן קבוע, למשל את ה10 דקות הנ"ל שבהם מקדימים את השבת, או מי שרק פעם בחודש יעשה זה בר"ח או בתפילת יוכ"פ קטן, ומי שפעם בשנה, ילבש ביום כיפור, (ומי שפעם בשבע שנים, יעשה עם זה פרוזבול).
 

הצדיקים מבקשים

משתמש רגיל
פינחס רוזנצוויג אמר:
לחשוב חשבונות אמר:
צבי הירש אמר:
מסתמא ראוי ללבוש את כל סוגי התכלת [ראדז'ין, הרצוג, והחדש] לחוש לכל הספיקות
וכן ראוי ללבוש בכל גווני הכחול, ואף ירוק שכך משמע בכמה ראשונים שהתכלת הוא ירוק.
וברמב"ם כתוב שהוא שחור, לכן ילבש כל סוגי וגווני השחור.
פינחס רוזנצוויג אמר:
כששאלו את החזו"א למה אינו הולך עם התכלת של ראדז'ין, שהרי אם לא יועיל לא יזיק,
ענה שפעם בוילנא הלך אדם עם משקפיים בלי זגוגיות, כששאלו אותו למה, אמר שאם לא יועיל לא יזיק.

והיא היא. מי שנכנס לחקור, מבין שלצובען של ראדז'ין אין צד רחוק שזה תכלת(אך תיתי להרבי שעורר את הענין ועל ידי הזכר לדבר, זיכנו בפולמוס של גדולי הדורות). מול התכלת הידוע בזמנינו שמלבד פרטי דינים וחששות, רגליים לדבר שזה התכלת למצוה.
 
חלק עליון תַחתִית