מנהג המקום בביהכנ"ס

ראש הכולל

משתמש ותיק
האם מנהג המקום בביהכנ"ס מחייב ועד כמה, למשל נוסח התפילה
והאם בשטיבלאך הדין שונה שמותר ליחיד לשנות או שמחוייבים למנהג
 
לכאורה בלחש אין בעיה של לא תתגודדו כי זה הדרך המקובלת כיום.
ברור שכל דבר שהוא נוגע גם לאחרים צריך ליישר קו עם מנהג המקום(קדישים, חזן, וגם יחיד לא צריך לצעוק בקול את נוסח התפילה שלו אם הוא שונה ממנהג המקום).
בשטיבלאך לכאורה אין בעיה כל עוד והשינוי לא רלוונטי לתפילתם של האחרים(לאפוקי חזן) אם כי בדכ יש בשטיבלאך תקנון שמחייב את המתפללים
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פותח הנושא
החפץ בעילום שמו אמר:
אם כי בדכ יש בשטיבלאך תקנון שמחייב את המתפללים
השאלה היא האם התקנון המחייב אכן מחייב ומה הדין בזה
 

דרומאי

משתמש ותיק
ראש הכולל אמר:
החפץ בעילום שמו אמר:
אם כי בדכ יש בשטיבלאך תקנון שמחייב את המתפללים
השאלה היא האם התקנון המחייב אכן מחייב ומה הדין בזה
בפשוטו אינו מחייב. ואם ציבור שלם חפץ להתפלל בנוסח אחר מי יעכב בעדם.
ואולי אם בית הכנסת הוא פרטי זה שונה וצ"ע.
 
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה בדיוק השאלה האם מנהג המקום מחייב את הציבור או לא ומה נחשב לביהכנ"ס פרטי?
 

דרומאי

משתמש ותיק
ראש הכולל אמר:
זה בדיוק השאלה האם מנהג המקום מחייב את הציבור או לא ומה נחשב לביהכנ"ס פרטי?
מנהג המקום אינו מחייב את הציבור אם אין שם מאנשי המקום.
כמו שאם אני מארח בביתי חסיד אין בכחי לחייב אותו לישב בשעת הקידוש וכדו'.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
ראש הכולל אמר:
דרומאי אמר:
מנהג המקום אינו מחייב את הציבור אם אין שם מאנשי המקום.
יש לך מקורות?
יש לי מקורות משו"ת הרדב"ז ואינם תח"י כרגע.
אך הדבר פשוט מצד עצמו, הגע בעצמך הרי שיבואו כיום יהודים לספרד, האם נאמר שחייבים לנהוג במנהגי ספרד?
 
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה מענין מה שאתה אומר כיון שזכור לי שיש ביהכנ"ס 'הרמ"א' בפולין ששם ע"פ התקנון כלום מחויבים להתפלל בנוסח אשכנז וכך נוהגים שם עד היום השאלה אם זה נכון וא"כ לפי דבריך מדוע ?
 
ראש הכולל אמר:
החפץ בעילום שמו אמר:
אם כי בדכ יש בשטיבלאך תקנון שמחייב את המתפללים
השאלה היא האם התקנון המחייב אכן מחייב ומה הדין בזה
בית כנסת הוא רכוש פרטי וממילא יש כח להנהלה להציב תנאים
אם זה בבעלות של כלל הציבור(הכותל לדוגמא) זה משהו אחר, אבל רוב השטיבלאכים הם בבעלות פרטית של גוף/עמותה כלשהי, וודאי יש להם סמכות להחליט בקשר לכל דבר שקשור לציבור(לאפוקי כמובן נוסח התפילה הפרטי של המתפלל הפרטי).
 
 

אטיאסס

משתמש ותיק
ראה משנ"ב דרשו סימן קלא שהביאו שם שאחרוני זמנינו נחלקו האם שייך היום מנהג המקום בביהכנ"ס.
וע"ע בשו"ת יחו"ד ח"ד סימן לו האם שיך לא תתגודדו במנהגים.
 

דרומאי

משתמש ותיק
החפץ בעילום שמו אמר:
ראש הכולל אמר:
החפץ בעילום שמו אמר:
אם כי בדכ יש בשטיבלאך תקנון שמחייב את המתפללים
השאלה היא האם התקנון המחייב אכן מחייב ומה הדין בזה
בית כנסת הוא רכוש פרטי וממילא יש כח להנהלה להציב תנאים
אם זה בבעלות של כלל הציבור(הכותל לדוגמא) זה משהו אחר, אבל רוב השטיבלאכים הם בבעלות פרטית של גוף/עמותה כלשהי, וודאי יש להם סמכות להחליט בקשר לכל דבר שקשור לציבור(לאפוקי כמובן נוסח התפילה הפרטי של המתפלל הפרטי).
אם מתפלל שם ציבור שנוסחו אחר, הרי זה ממש כמו נוסח פרטי של מתפלל פרטי. וכמו שאין יכולת להנהלה לקבוע נוסח פרטי של מתפלל פרטי, הוא הדין שאין ביכלתם לקבוע נוסח פרטי שיתפללו בו עשרה אנשים פרטיים במנין פרטי.
 
 
דרומאי אמר:
החפץ בעילום שמו אמר:
ראש הכולל אמר:
השאלה היא האם התקנון המחייב אכן מחייב ומה הדין בזה
בית כנסת הוא רכוש פרטי וממילא יש כח להנהלה להציב תנאים
אם זה בבעלות של כלל הציבור(הכותל לדוגמא) זה משהו אחר, אבל רוב השטיבלאכים הם בבעלות פרטית של גוף/עמותה כלשהי, וודאי יש להם סמכות להחליט בקשר לכל דבר שקשור לציבור(לאפוקי כמובן נוסח התפילה הפרטי של המתפלל הפרטי).
אם מתפלל שם ציבור שנוסחו אחר, הרי זה ממש כמו נוסח פרטי של מתפלל פרטי. וכמו שאין יכולת להנהלה לקבוע נוסח פרטי של מתפלל פרטי, הוא הדין שאין ביכלתם לקבוע נוסח פרטי שיתפללו בו עשרה אנשים פרטיים במנין פרטי.

אם הגבאים מציבים תנאי מסויים לשימוש והמתפללים לא מצייתים לו אז הם עוברים על גזל, בגילוי דעת מפורש לא מועיל שום סברא של ניחא ליה לאדם דתיעבד מצווה בממוניה.
ויתרה מזאת, אם הם ידרשו מהמתפלל הפרטי להתפלל בנוסח מסויים כתנאי לשימוש בבית הכנסת, מנין לך שמותר לו לעבור על הוראה זאת?



 
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פותח הנושא
החפץ בעילום שמו אמר:
אם הגבאים מציבים תנאי מסויים לשימוש והמתפללים לא מצייתים לו אז הם עוברים על גזל, בגילוי דעת מפורש לא מועיל שום סברא של ניחא ליה לאדם דתיעבד מצווה בממוניה.
ויתרה מזאת, אם הם ידרשו מהמתפלל הפרטי להתפלל בנוסח מסויים כתנאי לשימוש בבית הכנסת, מנין לך שמותר לו לעבור על הוראה זאת?
גם אני חושב ככה אך יש לך מקורות בענין?
 
ראש הכולל אמר:
החפץ בעילום שמו אמר:
אם הגבאים מציבים תנאי מסויים לשימוש והמתפללים לא מצייתים לו אז הם עוברים על גזל, בגילוי דעת מפורש לא מועיל שום סברא של ניחא ליה לאדם דתיעבד מצווה בממוניה.
ויתרה מזאת, אם הם ידרשו מהמתפלל הפרטי להתפלל בנוסח מסויים כתנאי לשימוש בבית הכנסת, מנין לך שמותר לו לעבור על הוראה זאת?
גם אני חושב ככה אך יש לך מקורות בענין?
הרב שלי פעם דיבר על הענין של עמותות והתקנה(כמדומני מזמן הראשונים, אולי אפילו לפני) שאדם לא יכול לאסור על חברו להשתמש ברכוש הציבור(בתי כנסת וכדו') והשתמע ממנו שבעמותות יש להם סמכות מלאה לעשות במקום כרצונם.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
החפץ בעילום שמו אמר:
דרומאי אמר:
החפץ בעילום שמו אמר:
בית כנסת הוא רכוש פרטי וממילא יש כח להנהלה להציב תנאים
אם זה בבעלות של כלל הציבור(הכותל לדוגמא) זה משהו אחר, אבל רוב השטיבלאכים הם בבעלות פרטית של גוף/עמותה כלשהי, וודאי יש להם סמכות להחליט בקשר לכל דבר שקשור לציבור(לאפוקי כמובן נוסח התפילה הפרטי של המתפלל הפרטי).
אם מתפלל שם ציבור שנוסחו אחר, הרי זה ממש כמו נוסח פרטי של מתפלל פרטי. וכמו שאין יכולת להנהלה לקבוע נוסח פרטי של מתפלל פרטי, הוא הדין שאין ביכלתם לקבוע נוסח פרטי שיתפללו בו עשרה אנשים פרטיים במנין פרטי.

אם הגבאים מציבים תנאי מסויים לשימוש והמתפללים לא מצייתים לו אז הם עוברים על גזל, בגילוי דעת מפורש לא מועיל שום סברא של ניחא ליה לאדם דתיעבד מצווה בממוניה.
ויתרה מזאת, אם הם ידרשו מהמתפלל הפרטי להתפלל בנוסח מסויים כתנאי לשימוש בבית הכנסת, מנין לך שמותר לו לעבור על הוראה זאת?
אם עושים תנאי בהיתר השימוש כתנאי בני גד ובני ראובן אתה צודק, הם גם יכולים להתנות שמי שמתפלל אצלם צריך להתפלל מעתה ועד עולם בנוסח שהם קבעו.
אך לא זה המקרה, אלא שהם מקפידים שלא יתפללו אצלם בנוסח אחר. וזה אין להם זכות.
 
 
חלק עליון תַחתִית