האם המת מעוניין בחלוקת הירושה?

צבי הירש

משתמש ותיק
לא יודע
מה שבטוח הוא שיש קשר בין המחלוקת על הירושה לצער נשמת המת
 

צבי הירש

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
לא דברתי על מחלוקת. אני מדבר על דברים ש'שוכבים' עד....
עד... שנוצרת מחלוקת רצינית, והמשפחה מתפצלת לשנים... והנשמה בוכה למעלה...
 
 

bjuo

משתמש רגיל
ספר החינוך מצוה ת'

ואל תחשב שאמרו בזה שהמצוה היא שנעשה בענין הנחלה כאשר דנה התורה עליה, שירצה לומר שיהיה האדם מצוה מהאל לתת מה שיש לו ליורשו על כל פנים, כי האל ברוך הוא לא רצה להוציא נכסי האדם מרשותו שלא לעשות מהם כל חפצו בשביל יורשו כל עוד נשמתו בו, כמו שיחשבו חכמי האמות, אבל הודיענו שזכות היורש קשורה בנכסי מורישו, ובהסתלק כח המוריש מן הנכסים במותו מיד נופלת עליהם זכות היורש, כענין השתלשלות היצירות שרצה היוצר ברוך הוא זה אחר זה מבלי הפסק. ורבותנו זכרונם לברכה יקראו לזכות החזקה שיש ליורש בנכסי מורישו בלשון משמוש, כלשון אמרם בהרבה מקומות (ב''ב קטו ב) נחלה ממשמשת והולכת, כלומר, שזכות היורש במוריש כאלו הגופים דבוקים זה בזה, שכל היוצא מן האחד נופל על השני.


ומפני כן אמרו זכרונם לברכה (שם קכו, ב) שאם צוה ואמר המוריש אל יירשני בני, או בני פלוני לא יירש עם אחיו, או בתי תירשיני במקום שיש בן, וכיוצא בדברים האלה אין בדבריו ממש, שאין בידו לעקר דבר האל שאמר שיירש היורש מורישו. ואף על פי שאמרנו שנכסיו בידיו לכל חפציו הענין הוא לומר שיכל לתנם לכל מי שירצה ולעשות בהם כל חפצת נפשו ואפילו לאבדם בכל לשון, חוץ מזה של ירשה, לפי שזה הדבור הוא כנגד דבורו של מקום וגזרתו, כי הוא אמר יירש היורש, ועל כן אין כח ביד אדם לומר לא יירש, והינו מתניתין דיש נוחלין (שם קל א) האומר איש פלוני לא יירש עם אחיו לא אמר כלום, שהתנה על מה שכתוב בתורה, וכן האומר פלוני יירשני במקום שיש בת בתי תירשני במקום שיש בן, לא אמר כלום, שהתנה על מה שכתוב בתורה, רבי יוחנן בן ברוקה אומר אם אמר על מי שראוי ליורשו דבריו קימים ועל מי שאינו ראוי ליורשו אין דבריו קימים,

משרשי המצוה. כדי שידע האדם ויתבונן, כי העולם ביד אדון משגיח על כל בריותיו, וברצונו וחפצו הטוב, זוכה כל אחד ואחד מבני העולם בחלק הנכסים שהוא משיג בעולמו, ומתנתו ברוך הוא מברכת, שתמשך לעולם לאשר יתננה לו, אם לא כי מחטא הקדמוני נקנסה מיתה בעולם, ומפני סלוק גופו אינו בדין להיות הפסק למתנת האל המברכת, אבל תתפשט מאליה בגוף המשתלשל ממנו שזהו בנו או בתו, ואם הוא בעונו ימות ובנים לא יהיו לו ראויה ברכת השם שתשוב אל הקרוב אליו, כי זאת הברכה שזכה בה זה או זכותו גרמה לו, או זכות אבותיו, או עם הקרובים לו יותר למד כשרון המעשה שזכה עמו לנכסים, ולכן בהסתלק הוא וזרעו מהן בחטאו ראויים הקרובים שסיעו אותו לזכות, להיות קודמין בהם לכל אדם.
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
באמת.. על גביע?

הזכרתני מעשה..
א' מדייני דורנו התארח אצל א' מהאדמורי"ם כשהלה מכבד אותו בגביע והוא אומר לו: את הגביע הזה קנו לי החסידים, והגביע הזה הוא ירושה מדורי דורות וכו'.
בתגובה ענה לו: אני מעוניין בגביע שקנו לך החסידים, הוא בוודאי שלך...
 

MERS

משתמש חדש
איש מזרע אהרן אמר:
האם יש קשר בין חלוקת הירושה בין היורשים לנשמת המת?
בעבר היו לי כמה ראיות לזה, נ"ל שמסוג' דריש מי שמת, ואיני זוכר בדיוק ממה.
אם אזכר אולי אעלה כאן.
י"א שזה מעניין שהחי ממשיך את המת וכעניין ירושה שאמרו ברא כרעא דאבוה ולכך ע"ע אינו יוצא במיתת האדון אם יש בן אבל אם יש בת כן מכיון שבן זה תחת האב ובת זה רק זכות ממון בלחוד ואפשר שיש בזה נ"מ האם לאב יש בזה עניין.
עוד ראה ממה שאמרו שלא להעביר נחלה גם מרשע לצדיק וכו' ולהשאיר משהו אירושת דין תורה.
ואיני אלא מראה מקום ולא פתחתי כעת בפנים ואין לסמוך על דברי כלל אלא עיין בפנים ותמצאה אורה-זו תורת אמת.
גוט שבת.
 

יהושע בן יוסף

משתמש רגיל
עד כמה קבין של שטות צריכים כדי לדון בכך ? (אם הוא מעוניין בנכסים וכו' כנראה הוא עוד חי ואין כאן ירושה כלל...למעט אם הוא יעקב אבינו או להבדיל ישו או הרמ"מ)
 
חלק עליון תַחתִית