ברכת המזון עם כובע [וחליפה] סקר.

איך אתה נוהג בברכת המזון??

  • 1. כובע וחליפה

    קולות: 42 25.8%
  • 2. עפ"י רוב כובע ללא חליפה

    קולות: 33 20.2%
  • 3. ללא כובע כלל

    קולות: 88 54.0%

  • סה"כ בוחרים
    163

חיים כץ

משתמש ותיק
כידוע כתב במשנ"ב שצריך לחבוש כובע לברכהמ"ז וכתב עוד למדקדקים גם מלבוש עליון
ויש רבים שלא חוששים לכך היום 
ולא נתבאר טעמם כראוי 
אשמח לשמוע ולדון בעניין.
 

צבי הירש

משתמש ותיק
למה באפשרות כובע ללא חליפה נכתב "עפ"י רוב" ובאפשרות כובע וחליפה לא נכתב "עפ"י רוב"?
ממה נפשך, אם דרכם של עוני סקר לענות לפי הרוב, הרי שלא צריך לכתוב זאת
ואם דרכם לענות לפי מה שהם רוצים שיהיה עפ"י רוב... הרי שצריך להתנות זאת גם באפשרות הראשונה
 

חיים כץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
צבי הירש אמר:
למה באפשרות כובע ללא חליפה נכתב "עפ"י רוב" ובאפשרות כובע וחליפה לא נכתב "עפ"י רוב"?
ממה נפשך, אם דרכם של עוני סקר לענות לפי הרוב, הרי שלא צריך לכתוב זאת
ואם דרכם לענות לפי מה שהם רוצים שיהיה עפ"י רוב... הרי שצריך להתנות זאת גם באפשרות הראשונה

מה שמעניין לדעת האם הוא מקפיד על כך 
והרי מי שעפ"י רוב לא מטריח את עצמו ללבוש חליפה הרי שהוא בכלל הקטגוריה של ה"לא מקפידים" 
וכן להפך...
 

במבי

משתמש ותיק
אם תבדוק היטב זה חידוש שצריך ללבוש כובע, כי מלשון הראשונים לא משמע כך כלל.
 

מודים דרבנן

משתמש ותיק
על פניו אין היום טעם בלבישת כובע. לא נהוג לבוא כך לפני המלך, בשונה מעד לפני חמישים שנה שהיה הדבר נפוץ.
 

צבי הירש

משתמש ותיק
חיים כץ אמר:
צבי הירש אמר:
למה באפשרות כובע ללא חליפה נכתב "עפ"י רוב" ובאפשרות כובע וחליפה לא נכתב "עפ"י רוב"?
ממה נפשך, אם דרכם של עוני סקר לענות לפי הרוב, הרי שלא צריך לכתוב זאת
ואם דרכם לענות לפי מה שהם רוצים שיהיה עפ"י רוב... הרי שצריך להתנות זאת גם באפשרות הראשונה

מה שמעניין לדעת האם הוא מקפיד על כך 
והרי מי שעפ"י רוב לא מטריח את עצמו ללבוש חליפה הרי שהוא בכלל הקטגוריה של ה"לא מקפידים" 
וכן להפך...
לא הבנתי
יש יהודים שמקפידים כל ימיהם לברך בכובע על הראש, לקיים ענין עיטוף, ומעולם לא בירכו ללא כובע
אין להם אפשרות להשתתף בסקר זה?
 
 

חיים כץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
צבי הירש אמר:
חיים כץ אמר:
צבי הירש אמר:
למה באפשרות כובע ללא חליפה נכתב "עפ"י רוב" ובאפשרות כובע וחליפה לא נכתב "עפ"י רוב"?
ממה נפשך, אם דרכם של עוני סקר לענות לפי הרוב, הרי שלא צריך לכתוב זאת
ואם דרכם לענות לפי מה שהם רוצים שיהיה עפ"י רוב... הרי שצריך להתנות זאת גם באפשרות הראשונה

מה שמעניין לדעת האם הוא מקפיד על כך 
והרי מי שעפ"י רוב לא מטריח את עצמו ללבוש חליפה הרי שהוא בכלל הקטגוריה של ה"לא מקפידים" 
וכן להפך...
לא הבנתי
יש יהודים שמקפידים כל ימיהם לברך בכובע על הראש, לקיים ענין עיטוף, ומעולם לא בירכו ללא כובע
אין להם אפשרות להשתתף בסקר זה?
ברור,
זהו אופציה 2' 
רק שעבור אלו שפעמים לובשים את החילפה בלא קפידא על זאת - לא ייכנסו בכלל האלו שמקפידים גם על חליפה,
בקיצור אני חושב שכולם הבנינו שמה שזה שמקפיד בקו"ע זהו קפידה שנוהג כך ובאופן שאינו מקפיד אינו נכנס בכל כך.
 
 

צבי הירש

משתמש ותיק
כמדומה מנהג ירושלים לברך בכובע, והקפידו על כך מאד, ולא נהגו ללבוש חליפה
 

מענה לשון

משתמש ותיק
חיים כץ אמר:
כידוע כתב במשנ"ב שצריך לחבוש כובע לברכהמ"ז וכתב עוד למדקדקים גם מלבוש עליון
ויש רבים שלא חוששים לכך היום 
ולא נתבאר טעמם כראוי 
אשמח לשמוע ולדון בעניין.
עוד סקר..
לאחה"מ מה מטרת הסקר הילדותי הזה?
לבדוק בציבור אם הם מדקדקים בקלה כבחמורה או לא? (גם אם נניח שרובם ישיבו בחיוב, אינך יודע זאת מלכתחילה)
להרגיש יותר בנוח שעוד אנשים לא מקפידים?
ובכלל איזה ערך מוסף יש לסקר במקום לפתוח ולשאול פשוט, האם יש מי שאינו מקפיד לחבוש וכו' בגלל סברא או שיטה אחרת שמקילה? לא עדיף בצורה הזו?
 

מענה לשון

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
מענה לשון אמר:
לאחה"מ מה מטרת הסקר הילדותי הזה?
ואת מטרת שאר הסקרים שיש כאן אתה כן מבין?
וחכם ברמיזא..
בשביל זה פתחתי וכתבתי "עוד סקר..."
מענה לשון אמר:
עוד סקר..
לאחה"מ מה מטרת הסקר הילדותי הזה?
 

dovid654

משתמש רשום
אין רצוני חס ושלום לקרר את האמבטי, אך למי שרואה את המשנ"ב שם מבין שהמקור של עיטור ועיטוף זה מכוס של ברכה שטעונה עשרה דברים, אז השאלה צריכה להתחיל מה ראו אנשים חשובים לא להקפיד בכוס של ברכה, הם לכאורה עזבו את העיקר ולקחו את הטפל, ודאי שיש ענין מאותו טעם של כוס של ברכה להחשיב את הברכה גם לעשות עטוף, אבל מה ראו על ככה נשגבה מבינתי, עכ"פ אני נוהג להקפיד לעשות מה שכתוב מדינא שזה שמברכים על כוס בשלשה כמו שצריך מצוה מן המובחר לכל השיטות כמבואר במשנ"ב ודעת מהרשל וב"ח כמדומני שזה מדינא, ממילא צריך להקפיד אף על עיטור ועיטוף וה"ה בקידוש והבדלה. מצוי בבוקר שמקדשים עם טלית שלא מניחים את הטלית על הראש ושוכחים מעיטור. ותן לחכם ויחכם, שתמיד טוב לדעת את מקור הדברים ואיפה צריך מדינא ואיפה זה רק הנהגה טובה. בו"ה    
 
חיים כץ אמר:
כידוע כתב במשנ"ב שצריך לחבוש כובע לברכהמ"ז וכתב עוד למדקדקים גם מלבוש עליון
ויש רבים שלא חוששים לכך היום 
ולא נתבאר טעמם כראוי 
אשמח לשמוע ולדון בעניין.

איפה המשנה ברורה? תודה
 

dovid654

משתמש רשום
כתב המ"א בשם הב"ח ירא שמים לא יברך במצנפת רק ישים הכובע על ראשו ויש שנוהגין ג"כ להתעטף בבגד העליון דכל זה הוא בכלל עיטוף הנאמר בגמרא אצל כוס ברכה וכן נהגו כהיום בישראל בעת בהמ"ז שמשימין הכובע על ראשיהן אפילו כשהוא מברך ביחיד בלי כוס: קפ"ג ס"ק י"א
 

dovid654

משתמש רשום
(ד) מן המובחר וכו' - ר"ל דאף לדעה זו שאין טעון כוס כלל היינו שאין בה חיוב אבל כו"ע מודים דמצוה מן המובחר לברך על הכוס אם יש לו יין בביתו. והנה המחבר לא הכריע בין הדעות ודעת רש"ל וב"ח להחמיר דבהמ"ז צריך כוס מדינא ומנהג העולם להקל בזה כדעה השלישית שלא לחזר אחר כוס אם לא כשיש לו יין או שאר משקין דהוא חמר מדינה בביתו דאז בודאי מצוה מן המובחר לכו"ע לברך על הכוס וכנ"ל ודוקא כשהוא בזימון שלשה אבל לענין יחיד מקילים כמה אחרונים לגמרי ועיין לקמיה בסוף ס"ב בהג"ה: ס' קפ"ב
 

כדיתבין

משתמש ותיק
יתכן שכובע בלי חליפה יותר גרוע מבלי כובע או חליפה בכלל, כיון שהוא נראה מוזר ואינו דרך כבוד. והפוסקים שדיברו על בגד עליון, לא נראה שהכוונה שבלי הבגד העליון היו לבושים עם חולצה לבד. ויתכן גם שיש יותר ענין בחליפה בלי כובע מבכובע בלי חליפה. וע"ע בס' מעדני אשר ברכות סימן מ"ה מש"כ בזה.
 

חיים כץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
כדיתבון אמר:
יתכן שכובע בלי חליפה יותר גרוע מבלי כובע או חליפה בכלל, כיון שהוא נראה מוזר ואינו דרך כבוד. והפוסקים שדיברו על בגד עליון, לא נראה שהכוונה שבלי הבגד העליון היו לבושים עם חולצה לבד. ויתכן גם שיש יותר ענין בחליפה בלי כובע מבכובע בלי חליפה. וע"ע בס' מעדני אשר ברכות סימן מ"ה מש"כ בזה.

יתכן ובזה היה כוונתו של @מודים דרבנן 
אלא ש מה הפתרון? האם ללכת גם חליפה או שלוותר גם על הכובע ??
ובזה נחלקתם  {והיה נראה שיותר נכון להוסיף ממה שלהוריד על הנהוג}

ועד לא מכבר היה לנגד עינינו הארי החי מרן הגראי"ל זי"ע שכך היה נוהג וכן נוהגים בקהילת חב"ד עד היום עיין  כאן.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
מענה לשון אמר:
חיים כץ אמר:
כידוע כתב במשנ"ב שצריך לחבוש כובע לברכהמ"ז וכתב עוד למדקדקים גם מלבוש עליון
ויש רבים שלא חוששים לכך היום 
ולא נתבאר טעמם כראוי 
אשמח לשמוע ולדון בעניין.
עוד סקר..
לאחה"מ מה מטרת הסקר הילדותי הזה?
לבדוק בציבור אם הם מדקדקים בקלה כבחמורה או לא? (גם אם נניח שרובם ישיבו בחיוב, אינך יודע זאת מלכתחילה)
להרגיש יותר בנוח שעוד אנשים לא מקפידים?
ובכלל איזה ערך מוסף יש לסקר במקום לפתוח ולשאול פשוט, האם יש מי שאינו מקפיד לחבוש וכו' בגלל סברא או שיטה אחרת שמקילה? לא עדיף בצורה הזו?



זאת טקטיקה פרסומית בעיקר, שנפוצה כאן מאד. אין צורך להזדעק.
 

זכרונות

משתמש ותיק
שמעתי פעם על יהודי סוחר גדול שנכנס אל מרן שר התורה, ומרן אמר לו שיקפיד לברך ברה"מ בכובע וחליפה, ענה הסוחר שהיות והוא הרבה פעמים יושב עם סוחרים בארוחת עסקאות, וקשה לו לחבוש מגבעת וחליפה לקראת ברהמ"ז, ענה לו מרן שמחבישת הכובע והחליפה לא מפסידים,
והנה יצא לו למכור נדלן בשווי של מליונים, והיה וויכוח שהקונה רצה לשלם פחות ממה שביקש, ונכנסו לארוחת עסקה, ואחרי הרבה וויכוחים לא הגיעו לעמק השווה, ובגמר הסעודה, המוכר לבש את החליפה והכובע כדי לברך ברכת המזון, וכשגמר ברכהמ"ז התרצה הקונה וסגר את העסקה במחיר שהמוכר דרש, ולפליאת המוכר מה קרה שפתאום הסכמת למחיר? ענה הקונה, ראיתי שלבשת את החליפה והכובע הבנתי שאצלך זה סגור לא לוותר על המחיר לכן הסכמתי למחיר
 

חימקו

משתמש ותיק
חיים כץ אמר:
כידוע כתב במשנ"ב שצריך לחבוש כובע לברכהמ"ז וכתב עוד למדקדקים גם מלבוש עליון
קצת קשה: כתב המשנ"ב: כתב המ"א בשם הב"ח ירא שמים לא יברך במצנפת רק ישים הכובע על ראשו ויש שנוהגים ג"כ להתעטף בבגד עליון וכו..

במ"א כתוב כך: וב"ח כ' הירא שמים לא יברך במצנפת רק ישים הכובע על ראשו ויתעטף בבגד עליון.

מהמשנ"ב נראה שהעיקר הוא הכובע, אבל מהמ"א רואים שאין חילוק.
 

חימקו

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ראה ערוה"ש שם ה"ד. ואף המשנ"ב רמז כן בקצירת א'מריו.

לא הבנתי מה תירצת, השאלה קשה גם על ערוך השולחן, וכן לא מובן מה רמז? להדיא כתב 'ויש נוהגים ג"כ להתעטף', דלא כהמ"א שכלל אותם יחד.
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
חיים כץ אמר:
כידוע כתב במשנ"ב שצריך לחבוש כובע לברכהמ"ז וכתב עוד למדקדקים גם מלבוש עליון
ויש רבים שלא חוששים לכך היום 
ולא נתבאר טעמם כראוי 
אשמח לשמוע ולדון בעניין.

שואלים החברים פה : למה לא הבאת אפשרות רביעית - לא כובע ולא חליפה ???
 

חיים כץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
ציון הלא תשאלי אמר:
חיים כץ אמר:
כידוע כתב במשנ"ב שצריך לחבוש כובע לברכהמ"ז וכתב עוד למדקדקים גם מלבוש עליון
ויש רבים שלא חוששים לכך היום 
ולא נתבאר טעמם כראוי 
אשמח לשמוע ולדון בעניין.

שואלים החברים פה : למה לא הבאת אפשרות רביעית - לא כובע ולא חליפה ???
תבדוק שוב 
לפני שאתה ממהר לכתוב...
 
 

חיים ושלום

משתמש ותיק
חיים כץ אמר:
חיים ושלום אמר:
באורחות רבינו כתוב שהחזו"א היה מברך ללא כובע

עיין מה שנכתב לעיל ממרן הגרח"ק שליט"א
??
האם כוונתך לזה?
זכרונות אמר:
שמעתי פעם על יהודי סוחר גדול שנכנס אל מרן שר התורה, ומרן אמר לו שיקפיד לברך ברה"מ בכובע וחליפה
א"כ מה הראיה לדעת החזו"א?
 

חיים כץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
חיים ושלום אמר:
חיים כץ אמר:
חיים ושלום אמר:
באורחות רבינו כתוב שהחזו"א היה מברך ללא כובע

עיין מה שנכתב לעיל ממרן הגרח"ק שליט"א
??
האם כוונתך לזה?
זכרונות אמר:
שמעתי פעם על יהודי סוחר גדול שנכנס אל מרן שר התורה, ומרן אמר לו שיקפיד לברך ברה"מ בכובע וחליפה
א"כ מה הראיה לדעת החזו"א?
זה קצת מעניין..
לא יותר מזה.

או שנסיק שהחזו"א מכח תורתו הרשה "לעצמו" לוותר על ענין זה,
כמו שידוע על דברים רבים ותמוהים.
 
 

חיים ושלום

משתמש ותיק
חיים כץ אמר:
חיים ושלום אמר:
חיים כץ אמר:
עיין מה שנכתב לעיל ממרן הגרח"ק שליט"א
??
האם כוונתך לזה?
זכרונות אמר:
שמעתי פעם על יהודי סוחר גדול שנכנס אל מרן שר התורה, ומרן אמר לו שיקפיד לברך ברה"מ בכובע וחליפה
א"כ מה הראיה לדעת החזו"א?
זה קצת מעניין..
לא יותר מזה.

או שנסיק שהחזו"א מכח תורתו הרשה "לעצמו" לוותר על ענין זה,
כמו שידוע על דברים רבים ותמוהים.
א. נקודה מעניינת נוספת שהגר"ח לובש 'גרטל' בתפילה דלא כהחזו"א.
ב. דבריך תמוהים ביותר בביאור דעת החזו"א.
 
 
חלק עליון תַחתִית