הדיון בכוללים: לברך על הטלית “שהחיינו” או “הטוב והמטיב”?

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
ברשת הכוללים ‘עטרת שלמה’ חילקו לכל אברך לכבוד חנוכה טלית חדשה ובסך הכל חילקו אלפי טליתות חדשות לאלפי אברכים, התעוררה שאלה ברשת הכוללים שלה סניפים בעשרות ערים בארץ, איזו ברכה לברך על הטלית החדשה והמהודרת.
 ומה הם צדדי הספק? מתברר כי שתי ברכות תקנו חכמים על קניית דברים חדשים: האחת היא “שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה”, והשניה “הטוב והמטיב”. לפי ההלכה בכל עת שהשמחה נוגעת לאדם אחד בלבד – עליו לברך ‘שהחיינו’, אולם כשהשמחה משותפת לשנים ומעלה, הרי שהשמחה גדולה יותר, ולפיכך הם מברכים עליה את ברכת ‘הטוב והמטיב’.
 
אחד הרבנים עמם שוחחנו אמר כי אין ספק כי הברכה היא “שהחיינו” ולא “הטוב והמטיב” וזאת משום שברכת “הטוב והמטיב” היא כאשר שנים מקבלים את אותה מתנה, ובמקרה הזה לא ניתנה אותה טלית לכולם אלא כל אחד קיבל טלית משלו והטלית משמשת רק אותו ואפילו לא את בני ביתו. 
בנוגע לשורה האחרונה - יש לדון ממ"ב רכג סקי"ט
אם קנה כלים לו וכלים לב"ב מברך על שלו שהחיינו ועל של ב"ב מברך הטוב והמטיב דטוב הוא לדידיה שזכה שיהיו ב"ב מלובשים במלבושי כבוד והמטיב לאחריני הם ב"ב שנהנין בטובה זו 
ואולי גם כאן נגיד שבני ביתו נהנים שהוא זכה למלבושי כבוד.
 

דרומאי

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
ברשת הכוללים ‘עטרת שלמה’ חילקו לכל אברך לכבוד חנוכה טלית חדשה ובסך הכל חילקו אלפי טליתות חדשות לאלפי אברכים, התעוררה שאלה ברשת הכוללים שלה סניפים בעשרות ערים בארץ, איזו ברכה לברך על הטלית החדשה והמהודרת.
 ומה הם צדדי הספק? מתברר כי שתי ברכות תקנו חכמים על קניית דברים חדשים: האחת היא “שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה”, והשניה “הטוב והמטיב”. לפי ההלכה בכל עת שהשמחה נוגעת לאדם אחד בלבד – עליו לברך ‘שהחיינו’, אולם כשהשמחה משותפת לשנים ומעלה, הרי שהשמחה גדולה יותר, ולפיכך הם מברכים עליה את ברכת ‘הטוב והמטיב’.
 
אחד הרבנים עמם שוחחנו אמר כי אין ספק כי הברכה היא “שהחיינו” ולא “הטוב והמטיב” וזאת משום שברכת “הטוב והמטיב” היא כאשר שנים מקבלים את אותה מתנה, ובמקרה הזה לא ניתנה אותה טלית לכולם אלא כל אחד קיבל טלית משלו והטלית משמשת רק אותו ואפילו לא את בני ביתו. 
פשוט כדברי אחד הרבנים.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
ברשת הכוללים ‘עטרת שלמה’ חילקו לכל אברך לכבוד חנוכה טלית חדשה ובסך הכל חילקו אלפי טליתות חדשות לאלפי אברכים, התעוררה שאלה ברשת הכוללים שלה סניפים בעשרות ערים בארץ, איזו ברכה לברך על הטלית החדשה והמהודרת.
 ומה הם צדדי הספק? מתברר כי שתי ברכות תקנו חכמים על קניית דברים חדשים: האחת היא “שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה”, והשניה “הטוב והמטיב”. לפי ההלכה בכל עת שהשמחה נוגעת לאדם אחד בלבד – עליו לברך ‘שהחיינו’, אולם כשהשמחה משותפת לשנים ומעלה, הרי שהשמחה גדולה יותר, ולפיכך הם מברכים עליה את ברכת ‘הטוב והמטיב’.
 
אחד הרבנים עמם שוחחנו אמר כי אין ספק כי הברכה היא “שהחיינו” ולא “הטוב והמטיב” וזאת משום שברכת “הטוב והמטיב” היא כאשר שנים מקבלים את אותה מתנה, ובמקרה הזה לא ניתנה אותה טלית לכולם אלא כל אחד קיבל טלית משלו והטלית משמשת רק אותו ואפילו לא את בני ביתו. 
בנוגע לשורה האחרונה - יש לדון ממ"ב רכג סקי"ט
אם קנה כלים לו וכלים לב"ב מברך על שלו שהחיינו ועל של ב"ב מברך הטוב והמטיב דטוב הוא לדידיה שזכה שיהיו ב"ב מלובשים במלבושי כבוד והמטיב לאחריני הם ב"ב שנהנין בטובה זו 
ואולי גם כאן נגיד שבני ביתו נהנים שהוא זכה למלבושי כבוד.
איני יודע אם בני ביתו מתכבדין בו כמו איפכא. שהרי הוא חייב לקנות לה בגדים כפי כבודה וכבודו ולא איפכא. וצל"ע עדיין.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
ברשת הכוללים ‘עטרת שלמה’ חילקו לכל אברך לכבוד חנוכה טלית חדשה ובסך הכל חילקו אלפי טליתות חדשות לאלפי אברכים, התעוררה שאלה ברשת הכוללים שלה סניפים בעשרות ערים בארץ, איזו ברכה לברך על הטלית החדשה והמהודרת.
 ומה הם צדדי הספק? מתברר כי שתי ברכות תקנו חכמים על קניית דברים חדשים: האחת היא “שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה”, והשניה “הטוב והמטיב”. לפי ההלכה בכל עת שהשמחה נוגעת לאדם אחד בלבד – עליו לברך ‘שהחיינו’, אולם כשהשמחה משותפת לשנים ומעלה, הרי שהשמחה גדולה יותר, ולפיכך הם מברכים עליה את ברכת ‘הטוב והמטיב’.
 
אחד הרבנים עמם שוחחנו אמר כי אין ספק כי הברכה היא “שהחיינו” ולא “הטוב והמטיב” וזאת משום שברכת “הטוב והמטיב” היא כאשר שנים מקבלים את אותה מתנה, ובמקרה הזה לא ניתנה אותה טלית לכולם אלא כל אחד קיבל טלית משלו והטלית משמשת רק אותו ואפילו לא את בני ביתו. 
בנוגע לשורה האחרונה - יש לדון ממ"ב רכג סקי"ט
אם קנה כלים לו וכלים לב"ב מברך על שלו שהחיינו ועל של ב"ב מברך הטוב והמטיב דטוב הוא לדידיה שזכה שיהיו ב"ב מלובשים במלבושי כבוד והמטיב לאחריני הם ב"ב שנהנין בטובה זו 
ואולי גם כאן נגיד שבני ביתו נהנים שהוא זכה למלבושי כבוד.
איני יודע אם בני ביתו מתכבדין בו כמו איפכא. שהרי הוא חייב לקנות לה בגדים כפי כבודה וכבודו ולא איפכא. וצל"ע עדיין.
צריך הנאה ממשית דאי לא תימא הכי לעולם יברך הטוב והמטיב כי יש כמה מקרוביו ששמחים בשמחתו, אלא צריך שיוטב להם ישירות מזה כגון שישתמשו בחפץ, אמנם אם באמת מדובר בבגד כבוד וידוע בבירור שבשבוע הקרוב ילך האיש למקום מסויים ומחמת הבגד יקבל ממון לאשתו, אולי חשיב הנאה ממשית, אבל בכה"ג דהוא כבוד קטן בעלמא לא מהני.
 
 
חלק עליון תַחתִית