עבר קו התאריך והגיע תאריך לידתו השלוש עשרה

חפר

משתמש ותיק
פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
 

דרומאי

משתמש ותיק
חפר אמר:
פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
צטט או העלה צילום של הדף.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
חפר אמר:
פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
שקיעה אחת או זריחה אחת אולי אפשר לקבל ולשמוע, יותר מזה אי אפשר לשמוע.
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
חפר אמר:
פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
אם כדבריך יכול להיות בן שנתו בר מצוה, כשהקיף כדוה"א בחללית, רעיון מעניין, ואפשרות לחידה תורנית, נשמע "הגיוני". 
 
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
חפר אמר:
פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
והיושב לו בקוטב למשך ימים ושנים, לא יבוא לבר מצוה אלא בבואו לגבורות?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
חפר אמר:
פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
והיושב לו בקוטב למשך ימים ושנים, לא יבוא לבר מצוה אלא בבואו לגבורות?
לא הבנתי מה הקשר לאשכול זה? בקוטב יש לדון אם הולכים לפי שקיעה וזריחה של שם או במקומות הסמוכים, ונפק"מ להרבה דברים, וזה נידון בפני עצמו ומה זה קשור לחידוש הנ"ל שאינו קשור לקוטב כלל.
 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
יש מקום לשאול הפוך, אחד שכבר נהיה בן שלוש עשרה ואח"כ חזר ליום האתמול, האם חוזר להיות קטן, כיוון שע"פ התאריך כעת אינו בן שלוש עשרה?
או שמכיוון שכבר עברו עליו 13 שנה של זריחות ושקיעות, לא משנה התאריך.

בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
וממילא יהיו כאלו שילמדו ממנו גם לציור ההפוך.

אך יש מקום לחלק.
 

מםאלף

משתמש ותיק
דברי יושר אמר:
בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
גם לדבריך, אם תחזור השמש לאחוריה ביום שנעשה בר מצווה יפטר מהמצוות? ותינוק בן יומו מה יהא עליו?

הִנְנִי מֵשִׁיב אֶת צֵל הַמַּעֲלוֹת אֲשֶׁר יָרְדָה בְמַעֲלוֹת אָחָז בַּשֶּׁמֶשׁ אֲחֹרַנִּית עֶשֶׂר מַעֲלוֹת וַתָּשָׁב הַשֶּׁמֶשׁ עֶשֶׂר מַעֲלוֹת בַּמַּעֲלוֹת אֲשֶׁר יָרָדָה.
(בארצות המערביות לא"י חזרה להם אז חמה ושקעה במזרח)
 
דברי יושר אמר:
בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
אני לא יודה, גיל 13 הוא לא שמיד הוא בוגר, אלא הוא גדר שגדרו חז"ל לקבוע גיל 13, ונקבע לפי תאריך ולא לפי זריחות ושקיעות.
תינוק שנסע לאתמול, יחשב לו מאתמול וכאילו נולד אתמול, וז"פ.
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
הירושלמי בריש סנהדרין הלכה ב כותב שהבא על בת ג חייב סקילה ואם נמלכו ב"ד לעבר החדש הבתולין חוזרין ונהיית בפועל קטנה וה"נ הכא שאם חוזר לאתמול חוזר לקטנותו
ויש מקום לחלק
 

דברי יושר

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
דברי יושר אמר:
בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
גם לדבריך, אם תחזור השמש לאחוריה ביום שנעשה בר מצווה יפטר מהמצוות? ותינוק בן יומו מה יהא עליו?

הִנְנִי מֵשִׁיב אֶת צֵל הַמַּעֲלוֹת אֲשֶׁר יָרְדָה בְמַעֲלוֹת אָחָז בַּשֶּׁמֶשׁ אֲחֹרַנִּית עֶשֶׂר מַעֲלוֹת וַתָּשָׁב הַשֶּׁמֶשׁ עֶשֶׂר מַעֲלוֹת בַּמַּעֲלוֹת אֲשֶׁר יָרָדָה.
(בארצות המערביות לא"י חזרה להם אז חמה ושקעה במזרח)
אם השמש חוזרת לאחוריה זה לא חוזר להיות יום אתמול.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
דברי יושר אמר:
בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
אני לא יודה, גיל 13 הוא לא שמיד הוא בוגר, אלא הוא גדר שגדרו חז"ל לקבוע גיל 13, ונקבע לפי תאריך ולא לפי זריחות ושקיעות.
תינוק שנסע לאתמול, יחשב לו מאתמול וכאילו נולד אתמול, וז"פ.
כלומר, לפי דעתך הוא יחזור להיות קטן אחרי שכבר נהיה בר מצווה? אין זה אלא מן המתמיהין.
ובוודאי מש"כ כת"ר לגבי תינוק, שהוא תימה, וכי יעשו לו ברית אחרי 7 ימים בלבד מלידתו?!
 
דברי יושר אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
דברי יושר אמר:
בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
אני לא יודה, גיל 13 הוא לא שמיד הוא בוגר, אלא הוא גדר שגדרו חז"ל לקבוע גיל 13, ונקבע לפי תאריך ולא לפי זריחות ושקיעות.
תינוק שנסע לאתמול, יחשב לו מאתמול וכאילו נולד אתמול, וז"פ.
כלומר, לפי דעתך הוא יחזור להיות קטן אחרי שכבר נהיה בר מצווה? אין זה אלא מן המתמיהין.
וכי לא תימה בעינך שיהיה לו חול אחר שכבר נעשה שבת? אלא דבתר יומא אזלינן, וגדול דהכא נמי בתר יומא אזלינן ובההוא יומא חשיב גדול ובשלפניו לא חשיב גדול, ולמעשה אם הוא גדול הרי תלוי בשערות, וזה פשוט מאוד.
דברי יושר אמר:
ובוודאי מש"כ כת"ר לגבי תינוק, שהוא תימה, וכי יעשו לו ברית אחרי 7 ימים בלבד מלידתו?!
ומה בינו לבין מי שנולד באותו מקום שאליו הגיע?
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
ולמעשה אם הוא גדול הרי תלוי בשערות, וזה פשוט מאוד.
כלומר לכשתשקע עליו החמה לא יגדיל, שהרי שערות אלו שומא בעלמא נינהו.
נמצא איש זה גדול במקום אחד וקטן במקום שני לעולם (עד שיביא שני שערות חדשות כמובן )
לגופו של ענין אני מסכים איתך.

 
 

מםאלף

משתמש ותיק
דברי יושר אמר:
אם השמש חוזרת לאחוריה זה לא חוזר להיות יום אתמול
למה לא?
היו ארצות שהשמש חזרה בהם לזרוח כמה שעות אחרי השקיעה.
(בטעות הבאתי דוגמא מאלה שהשמש שקעה אצלם במזרח)
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
חדא פלפלתא אמר:
הירושלמי בריש סנהדרין הלכה ב כותב שהבא על בת ג חייב סקילה ואם נמלכו ב"ד לעבר החדש הבתולין חוזרין ונהיית בפועל קטנה וה"נ הכא שאם חוזר לאתמול חוזר לקטנותו
ויש מקום לחלק
למעשה אינו דומה כלל
 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
דברי יושר אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
אני לא יודה, גיל 13 הוא לא שמיד הוא בוגר, אלא הוא גדר שגדרו חז"ל לקבוע גיל 13, ונקבע לפי תאריך ולא לפי זריחות ושקיעות.
תינוק שנסע לאתמול, יחשב לו מאתמול וכאילו נולד אתמול, וז"פ.
כלומר, לפי דעתך הוא יחזור להיות קטן אחרי שכבר נהיה בר מצווה? אין זה אלא מן המתמיהין.
וכי לא תימה בעינך שיהיה לו חול אחר שכבר נעשה שבת? אלא דבתר יומא אזלינן, וגדול דהכא נמי בתר יומא אזלינן ובההוא יומא חשיב גדול ובשלפניו לא חשיב גדול, ולמעשה אם הוא גדול הרי תלוי בשערות, וזה פשוט מאוד.
דברי יושר אמר:
ובוודאי מש"כ כת"ר לגבי תינוק, שהוא תימה, וכי יעשו לו ברית אחרי 7 ימים בלבד מלידתו?!
ומה בינו לבין מי שנולד באותו מקום שאליו הגיע?
חול ושבת לאו בגברא תליא מילתא, אלא באתרא, כאן חול ושם שבת, אבל גדול וקטן הם מציאות באדם, וכיצד יחזור ויתקטן אחר שנתגדל?!
 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
דברי יושר אמר:
אם השמש חוזרת לאחוריה זה לא חוזר להיות יום אתמול
למה לא?
היו ארצות שהשמש חזרה בהם לזרוח כמה שעות אחרי השקיעה.
(בטעות הבאתי דוגמא מאלה שהשמש שקעה אצלם במזרח)
אם כוונתך שהשמש חזרה לזרוח מהמערב בליל בר המצווה שלו, באמת איני יודע איך לדונו, אם כיום חדש אם לאו.
 
דברי יושר אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
דברי יושר אמר:
כלומר, לפי דעתך הוא יחזור להיות קטן אחרי שכבר נהיה בר מצווה? אין זה אלא מן המתמיהין.
וכי לא תימה בעינך שיהיה לו חול אחר שכבר נעשה שבת? אלא דבתר יומא אזלינן, וגדול דהכא נמי בתר יומא אזלינן ובההוא יומא חשיב גדול ובשלפניו לא חשיב גדול, ולמעשה אם הוא גדול הרי תלוי בשערות, וזה פשוט מאוד.
דברי יושר אמר:
ובוודאי מש"כ כת"ר לגבי תינוק, שהוא תימה, וכי יעשו לו ברית אחרי 7 ימים בלבד מלידתו?!
ומה בינו לבין מי שנולד באותו מקום שאליו הגיע?
חול ושבת לאו בגברא תליא מילתא, אלא באתרא, כאן חול ושם שבת, אבל גדול וקטן הם מציאות באדם, וכיצד יחזור ויתקטן אחר שנתגדל?!
 
זה לא באמת מציאות שהוא גדל, זה הנהגה להתייחס ביום ההוא כאילו הוא גדול.
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כמדומה שיחשב כקטן בכל העולם.
לא הבנתי כוונתך
הרי שהיה בא"י ושקעה עליו חמה של יום הולדתו ונעשה בן י"ג, ולאחר מכן הביא שערות ונעשה גדול, והיה עומד ומציא הרבים ידי חובתן.
ושוב טס לאמריקה, ונעשה בן י"ג חסר משהו,ונעשו שני שערותיו שומא, ונעשה קטן.
גם לכשיחזור לא"י לא יחזור לגדלותו ?
 
חלק עליון תַחתִית