צטט או העלה צילום של הדף.חפר אמר:פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
שקיעה אחת או זריחה אחת אולי אפשר לקבל ולשמוע, יותר מזה אי אפשר לשמוע.חפר אמר:פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
אם כדבריך יכול להיות בן שנתו בר מצוה, כשהקיף כדוה"א בחללית, רעיון מעניין, ואפשרות לחידה תורנית, נשמע "הגיוני".חפר אמר:פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
והיושב לו בקוטב למשך ימים ושנים, לא יבוא לבר מצוה אלא בבואו לגבורות?חפר אמר:פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
בנקודת הקוטב הצפוני והדרומי כ 4700 שנהאיכא בשוקא אמר:והיושב לו בקוטב למשך ימים ושנים, לא יבוא לבר מצוה אלא בבואו לגבורות?
לא הבנתי מה הקשר לאשכול זה? בקוטב יש לדון אם הולכים לפי שקיעה וזריחה של שם או במקומות הסמוכים, ונפק"מ להרבה דברים, וזה נידון בפני עצמו ומה זה קשור לחידוש הנ"ל שאינו קשור לקוטב כלל.איכא בשוקא אמר:והיושב לו בקוטב למשך ימים ושנים, לא יבוא לבר מצוה אלא בבואו לגבורות?חפר אמר:פסק פלאי ראיתי בספר פסקי תשובות, שלא הולכים אחרי התאריך רק אחרי מספר שקיעות וזריחות, בעיני זה פסק הזוי מה דעתכם?
גם לדבריך, אם תחזור השמש לאחוריה ביום שנעשה בר מצווה יפטר מהמצוות? ותינוק בן יומו מה יהא עליו?דברי יושר אמר:בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
אני לא יודה, גיל 13 הוא לא שמיד הוא בוגר, אלא הוא גדר שגדרו חז"ל לקבוע גיל 13, ונקבע לפי תאריך ולא לפי זריחות ושקיעות.דברי יושר אמר:בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
אם השמש חוזרת לאחוריה זה לא חוזר להיות יום אתמול.מםאלף אמר:גם לדבריך, אם תחזור השמש לאחוריה ביום שנעשה בר מצווה יפטר מהמצוות? ותינוק בן יומו מה יהא עליו?דברי יושר אמר:בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
הִנְנִי מֵשִׁיב אֶת צֵל הַמַּעֲלוֹת אֲשֶׁר יָרְדָה בְמַעֲלוֹת אָחָז בַּשֶּׁמֶשׁ אֲחֹרַנִּית עֶשֶׂר מַעֲלוֹת וַתָּשָׁב הַשֶּׁמֶשׁ עֶשֶׂר מַעֲלוֹת בַּמַּעֲלוֹת אֲשֶׁר יָרָדָה.
(בארצות המערביות לא"י חזרה להם אז חמה ושקעה במזרח)
כלומר, לפי דעתך הוא יחזור להיות קטן אחרי שכבר נהיה בר מצווה? אין זה אלא מן המתמיהין.פינחס רוזנצוויג אמר:אני לא יודה, גיל 13 הוא לא שמיד הוא בוגר, אלא הוא גדר שגדרו חז"ל לקבוע גיל 13, ונקבע לפי תאריך ולא לפי זריחות ושקיעות.דברי יושר אמר:בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
תינוק שנסע לאתמול, יחשב לו מאתמול וכאילו נולד אתמול, וז"פ.
וכי לא תימה בעינך שיהיה לו חול אחר שכבר נעשה שבת? אלא דבתר יומא אזלינן, וגדול דהכא נמי בתר יומא אזלינן ובההוא יומא חשיב גדול ובשלפניו לא חשיב גדול, ולמעשה אם הוא גדול הרי תלוי בשערות, וזה פשוט מאוד.דברי יושר אמר:כלומר, לפי דעתך הוא יחזור להיות קטן אחרי שכבר נהיה בר מצווה? אין זה אלא מן המתמיהין.פינחס רוזנצוויג אמר:אני לא יודה, גיל 13 הוא לא שמיד הוא בוגר, אלא הוא גדר שגדרו חז"ל לקבוע גיל 13, ונקבע לפי תאריך ולא לפי זריחות ושקיעות.דברי יושר אמר:בציור כזה, מן הסתם תודה שזה תלוי בזריחות ושקיעות ולא בתאריך (ואם תתעקש, אשאל אותך מה יהיה עם תינוק שחזר לתאריך שקודם לידתו, בן כמה הוא כעת?),
תינוק שנסע לאתמול, יחשב לו מאתמול וכאילו נולד אתמול, וז"פ.
ומה בינו לבין מי שנולד באותו מקום שאליו הגיע?דברי יושר אמר:ובוודאי מש"כ כת"ר לגבי תינוק, שהוא תימה, וכי יעשו לו ברית אחרי 7 ימים בלבד מלידתו?!
כלומר לכשתשקע עליו החמה לא יגדיל, שהרי שערות אלו שומא בעלמא נינהו.פינחס רוזנצוויג אמר:ולמעשה אם הוא גדול הרי תלוי בשערות, וזה פשוט מאוד.
למה לא?דברי יושר אמר:אם השמש חוזרת לאחוריה זה לא חוזר להיות יום אתמול
למעשה אינו דומה כללחדא פלפלתא אמר:הירושלמי בריש סנהדרין הלכה ב כותב שהבא על בת ג חייב סקילה ואם נמלכו ב"ד לעבר החדש הבתולין חוזרין ונהיית בפועל קטנה וה"נ הכא שאם חוזר לאתמול חוזר לקטנותו
ויש מקום לחלק
כמדומה שיחשב כקטן בכל העולם.זאת נחמתי אמר:נמצא איש זה גדול במקום אחד וקטן במקום שני לעולם (עד שיביא שני שערות חדשות כמובן )
חול ושבת לאו בגברא תליא מילתא, אלא באתרא, כאן חול ושם שבת, אבל גדול וקטן הם מציאות באדם, וכיצד יחזור ויתקטן אחר שנתגדל?!פינחס רוזנצוויג אמר:וכי לא תימה בעינך שיהיה לו חול אחר שכבר נעשה שבת? אלא דבתר יומא אזלינן, וגדול דהכא נמי בתר יומא אזלינן ובההוא יומא חשיב גדול ובשלפניו לא חשיב גדול, ולמעשה אם הוא גדול הרי תלוי בשערות, וזה פשוט מאוד.דברי יושר אמר:כלומר, לפי דעתך הוא יחזור להיות קטן אחרי שכבר נהיה בר מצווה? אין זה אלא מן המתמיהין.פינחס רוזנצוויג אמר:אני לא יודה, גיל 13 הוא לא שמיד הוא בוגר, אלא הוא גדר שגדרו חז"ל לקבוע גיל 13, ונקבע לפי תאריך ולא לפי זריחות ושקיעות.
תינוק שנסע לאתמול, יחשב לו מאתמול וכאילו נולד אתמול, וז"פ.
ומה בינו לבין מי שנולד באותו מקום שאליו הגיע?דברי יושר אמר:ובוודאי מש"כ כת"ר לגבי תינוק, שהוא תימה, וכי יעשו לו ברית אחרי 7 ימים בלבד מלידתו?!
אם כוונתך שהשמש חזרה לזרוח מהמערב בליל בר המצווה שלו, באמת איני יודע איך לדונו, אם כיום חדש אם לאו.מםאלף אמר:למה לא?דברי יושר אמר:אם השמש חוזרת לאחוריה זה לא חוזר להיות יום אתמול
היו ארצות שהשמש חזרה בהם לזרוח כמה שעות אחרי השקיעה.
(בטעות הבאתי דוגמא מאלה שהשמש שקעה אצלם במזרח)
זה לא באמת מציאות שהוא גדל, זה הנהגה להתייחס ביום ההוא כאילו הוא גדול.דברי יושר אמר:חול ושבת לאו בגברא תליא מילתא, אלא באתרא, כאן חול ושם שבת, אבל גדול וקטן הם מציאות באדם, וכיצד יחזור ויתקטן אחר שנתגדל?!פינחס רוזנצוויג אמר:וכי לא תימה בעינך שיהיה לו חול אחר שכבר נעשה שבת? אלא דבתר יומא אזלינן, וגדול דהכא נמי בתר יומא אזלינן ובההוא יומא חשיב גדול ובשלפניו לא חשיב גדול, ולמעשה אם הוא גדול הרי תלוי בשערות, וזה פשוט מאוד.דברי יושר אמר:כלומר, לפי דעתך הוא יחזור להיות קטן אחרי שכבר נהיה בר מצווה? אין זה אלא מן המתמיהין.
ומה בינו לבין מי שנולד באותו מקום שאליו הגיע?דברי יושר אמר:ובוודאי מש"כ כת"ר לגבי תינוק, שהוא תימה, וכי יעשו לו ברית אחרי 7 ימים בלבד מלידתו?!
לא הבנתי כוונתךפינחס רוזנצוויג אמר:כמדומה שיחשב כקטן בכל העולם.