האם יש מהדרין מן המהדרין, גם כשכבה הנר הראשון ומדליקו שוב?

חימקו

משתמש ותיק
כתב הבאור הלכה סימן תרעג, ב ד"ה אם כבתה: ונראה לי דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים, ואז נחשב למהדר מן המהדרין, ועל כן אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה.

וקשה לי - הרי ברגע שהדליק הנר הראשון יצא יד"ח וא"כ מה יועיל לו להדליק שוב כל הנרות, הרי כבר לא יהיה מן המהדרין מן המהדרין, כי כבר יצא יד"ח?
אמנם הגם שכבתה אין זקוק לה בכו"א יש ענין להדליק כמו שכתב הרמ"א כאן, אבל לא נראה שכבר יהיה מן המהדרין מן המהדרין שהרי כל הנרות הם הידור אצלו.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
חימקו אמר:
כתב הבאור הלכה סימן תרעג, ב ד"ה אם כבתה: ונראה לי דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים, ואז נחשב למהדר מן המהדרין, ועל כן אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה.

וקשה לי - הרי ברגע שהדליק הנר הראשון יצא יד"ח וא"כ מה יועיל לו להדליק שוב כל הנרות, הרי כבר לא יהיה מן המהדרין מן המהדרין, כי כבר יצא יד"ח?
אמנם הגם שכבתה אין זקוק לה בכו"א יש ענין להדליק כמו שכתב הרמ"א כאן, אבל לא נראה שכבר יהיה מן המהדרין מן המהדרין שהרי כל הנרות הם הידור אצלו.

איך מקיימים כל יום מהדרין מן המהדרין ? הרי ברגע שהדליק את הנר הראשון כבר יצא ידי חובתו ?
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
צריך שיהיה ניכר שמוסיף על הדלקת הראשון. לא אכפת לי שכבר יצא יד"ח. העיקר שזו תוספת לאותו מעשה הדלקה. אבל אם מוסיף אחר זמן מרובה, זו הדלקה אחרת חדשה, ולא תוספת לנר הראשון, ולא הוי הידור.
 

הרב מרודוש

משתמש ותיק
חימקו אמר:
כתב הבאור הלכה סימן תרעג, ב ד"ה אם כבתה: ונראה לי דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים, ואז נחשב למהדר מן המהדרין, ועל כן אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה.

וקשה לי - הרי ברגע שהדליק הנר הראשון יצא יד"ח וא"כ מה יועיל לו להדליק שוב כל הנרות, הרי כבר לא יהיה מן המהדרין מן המהדרין, כי כבר יצא יד"ח?
אמנם הגם שכבתה אין זקוק לה בכו"א יש ענין להדליק כמו שכתב הרמ"א כאן, אבל לא נראה שכבר יהיה מן המהדרין מן המהדרין שהרי כל הנרות הם הידור אצלו.
יש ב' ענינים א' להדליק נר אחד ב' להדליק כמספר הימים א"כ כשכבה נר אחד מצד חובת ההדלקה כבתה אין זקוק לה אך מצד המהדרין עדיין לא הדליק ולא מקרי כבתה
ומי אמר לך שא הכל הידור לא מקרי מהדר?
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברוך שאמר אמר:
חימקו אמר:
כתב הבאור הלכה סימן תרעג, ב ד"ה אם כבתה: ונראה לי דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים, ואז נחשב למהדר מן המהדרין, ועל כן אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה.

וקשה לי - הרי ברגע שהדליק הנר הראשון יצא יד"ח וא"כ מה יועיל לו להדליק שוב כל הנרות, הרי כבר לא יהיה מן המהדרין מן המהדרין, כי כבר יצא יד"ח?
אמנם הגם שכבתה אין זקוק לה בכו"א יש ענין להדליק כמו שכתב הרמ"א כאן, אבל לא נראה שכבר יהיה מן המהדרין מן המהדרין שהרי כל הנרות הם הידור אצלו.

איך מקיימים כל יום מהדרין מן המהדרין ? הרי ברגע שהדליק את הנר הראשון כבר יצא ידי חובתו ?
הוא מוסיף והולך על הנר הדולק, כאן כבר נגמרה המצווה.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
הרב מרודוש אמר:
חימקו אמר:
כתב הבאור הלכה סימן תרעג, ב ד"ה אם כבתה: ונראה לי דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים, ואז נחשב למהדר מן המהדרין, ועל כן אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה.

וקשה לי - הרי ברגע שהדליק הנר הראשון יצא יד"ח וא"כ מה יועיל לו להדליק שוב כל הנרות, הרי כבר לא יהיה מן המהדרין מן המהדרין, כי כבר יצא יד"ח?
אמנם הגם שכבתה אין זקוק לה בכו"א יש ענין להדליק כמו שכתב הרמ"א כאן, אבל לא נראה שכבר יהיה מן המהדרין מן המהדרין שהרי כל הנרות הם הידור אצלו.
יש ב' ענינים א' להדליק נר אחד ב' להדליק כמספר הימים א"כ כשכבה נר אחד מצד חובת ההדלקה כבתה אין זקוק לה אך מצד המהדרין עדיין לא הדליק ולא מקרי כבתה
ומי אמר לך שא הכל הידור לא מקרי מהדר?
 

אתה רואה שהוא צריך להדליק הנר שכבה בשביל זה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
חימקו אמר:
כתב הבאור הלכה סימן תרעג, ב ד"ה אם כבתה: ונראה לי דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים, ואז נחשב למהדר מן המהדרין, ועל כן אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה.

וקשה לי - הרי ברגע שהדליק הנר הראשון יצא יד"ח וא"כ מה יועיל לו להדליק שוב כל הנרות, הרי כבר לא יהיה מן המהדרין מן המהדרין, כי כבר יצא יד"ח?
אמנם הגם שכבתה אין זקוק לה בכו"א יש ענין להדליק כמו שכתב הרמ"א כאן, אבל לא נראה שכבר יהיה מן המהדרין מן המהדרין שהרי כל הנרות הם הידור אצלו.

איך מקיימים כל יום מהדרין מן המהדרין ? הרי ברגע שהדליק את הנר הראשון כבר יצא ידי חובתו ?
אותו קושיא אפשר לשאול על כל הדלקת נר חנוכה בעולם גם בלילה הראשון - הרי ברגע שמצמיד את השמש (או הגפרור) לנר הראשון (וכן בשאר הנרות) הרי עושהו מדורה, ומדורה אינו כשר לנר חנוכה ורק אחרי שמפריד ידו זה נהיה שלהבת יחיד, וא"כ הרי הדלקה עושה מצוה ולעולם לא יצא ידי חובתו.
אלא הפשטות הוא כיון שכן הוא סדר ההדלקה, והכל נחשב חלק ממעשה הדלקה הראשונה, , ולא נגמרה הדלקתו עד שפירש, ושפיר יצא יד"ח בשעת הדלקה.
וכן לענייננו, אם ממשיך להדליק עוד נרות הכל נכלל בהדלקה הראשונה, וזה נקרא "שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים" כלשון הביאוה"ל, ומקיים בזה מהדרין מן המהדרין.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
ברוך שאמר אמר:
חימקו אמר:
כתב הבאור הלכה סימן תרעג, ב ד"ה אם כבתה: ונראה לי דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים, ואז נחשב למהדר מן המהדרין, ועל כן אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה.

וקשה לי - הרי ברגע שהדליק הנר הראשון יצא יד"ח וא"כ מה יועיל לו להדליק שוב כל הנרות, הרי כבר לא יהיה מן המהדרין מן המהדרין, כי כבר יצא יד"ח?
אמנם הגם שכבתה אין זקוק לה בכו"א יש ענין להדליק כמו שכתב הרמ"א כאן, אבל לא נראה שכבר יהיה מן המהדרין מן המהדרין שהרי כל הנרות הם הידור אצלו.

איך מקיימים כל יום מהדרין מן המהדרין ? הרי ברגע שהדליק את הנר הראשון כבר יצא ידי חובתו ?
אותו קושיא אפשר לשאול על כל הדלקת נר חנוכה בעולם גם בלילה הראשון - הרי ברגע שמצמיד את השמש (או הגפרור) לנר הראשון (וכן בשאר הנרות) הרי עושהו מדורה, ומדורה אינו כשר לנר חנוכה ורק אחרי שמפריד ידו זה נהיה שלהבת יחיד, וא"כ הרי הדלקה עושה מצוה ולעולם לא יצא ידי חובתו.
אלא הפשטות הוא כיון שכן הוא סדר ההדלקה, והכל נחשב חלק ממעשה הדלקה הראשונה, , ולא נגמרה הדלקתו עד שפירש, ושפיר יצא יד"ח בשעת הדלקה.
וכן לענייננו, אם ממשיך להדליק עוד נרות הכל נכלל בהדלקה הראשונה, וזה נקרא "שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים" כלשון הביאוה"ל, ומקיים בזה מהדרין מן המהדרין.
 

לפי דבריך הנר הראשון שהודלק שוב יחשב כנר העיקרי ולא כהידור. נפק"מ להדליק מנר לנר.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
יושב אוהלים אמר:
ברוך שאמר אמר:
איך מקיימים כל יום מהדרין מן המהדרין ? הרי ברגע שהדליק את הנר הראשון כבר יצא ידי חובתו ?
אותו קושיא אפשר לשאול על כל הדלקת נר חנוכה בעולם גם בלילה הראשון - הרי ברגע שמצמיד את השמש (או הגפרור) לנר הראשון (וכן בשאר הנרות) הרי עושהו מדורה, ומדורה אינו כשר לנר חנוכה ורק אחרי שמפריד ידו זה נהיה שלהבת יחיד, וא"כ הרי הדלקה עושה מצוה ולעולם לא יצא ידי חובתו.
אלא הפשטות הוא כיון שכן הוא סדר ההדלקה, והכל נחשב חלק ממעשה הדלקה הראשונה, , ולא נגמרה הדלקתו עד שפירש, ושפיר יצא יד"ח בשעת הדלקה.
וכן לענייננו, אם ממשיך להדליק עוד נרות הכל נכלל בהדלקה הראשונה, וזה נקרא "שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים" כלשון הביאוה"ל, ומקיים בזה מהדרין מן המהדרין.

לפי דבריך הנר הראשון שהודלק שוב יחשב כנר העיקרי ולא כהידור. נפק"מ להדליק מנר לנר.
במחיכ"ת לא הבנת את דברי, אני לא דיברתי על איזה הוא העיקרי ואיזה ההידור, רק שכולם נחשבים "שעת הדלקה", כל שדעתו להדליק יותר, כי הכל מעשה הדלקה אחד הוא של מהדרין מן המהדרין.

 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
יושב אוהלים אמר:
אותו קושיא אפשר לשאול על כל הדלקת נר חנוכה בעולם גם בלילה הראשון - הרי ברגע שמצמיד את השמש (או הגפרור) לנר הראשון (וכן בשאר הנרות) הרי עושהו מדורה, ומדורה אינו כשר לנר חנוכה ורק אחרי שמפריד ידו זה נהיה שלהבת יחיד, וא"כ הרי הדלקה עושה מצוה ולעולם לא יצא ידי חובתו.
אלא הפשטות הוא כיון שכן הוא סדר ההדלקה, והכל נחשב חלק ממעשה הדלקה הראשונה, , ולא נגמרה הדלקתו עד שפירש, ושפיר יצא יד"ח בשעת הדלקה.
וכן לענייננו, אם ממשיך להדליק עוד נרות הכל נכלל בהדלקה הראשונה, וזה נקרא "שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים" כלשון הביאוה"ל, ומקיים בזה מהדרין מן המהדרין.

לפי דבריך הנר הראשון שהודלק שוב יחשב כנר העיקרי ולא כהידור. נפק"מ להדליק מנר לנר.
במחיכ"ת לא הבנת את דברי, אני לא דיברתי על איזה הוא העיקרי ואיזה ההידור, רק שכולם נחשבים "שעת הדלקה", כל שדעתו להדליק יותר, כי הכל מעשה הדלקה אחד הוא של מהדרין מן המהדרין.

 

אם כל מעשה ההדלקה אחד, זה אומר שהנר הראשון שכבה והדלקת שוב, הוא הנר העיקרי ואז יש מוסיף והולך.
אבל אם הנך מסכים שהנר הראשון שהודלק שוב זה רק הידור א"כ אין כאן מהדרין מן המהדרין.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אם הנך מסכים שהנר הראשון שהודלק שוב זה רק הידור א"כ אין כאן מהדרין מן המהדרין.
שוב - כל הנרות הם הדלקה אחד, ולכן יש כאן מהדרין מן המהדרין, וכעת תחליט לבד איזה אתה מעדיף שיהיה העיקר ואיזה המהדרין, ואיני מבין כלל למה אתה מכניס נושא זה בדברי.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
אם הנך מסכים שהנר הראשון שהודלק שוב זה רק הידור א"כ אין כאן מהדרין מן המהדרין.
שוב - כל הנרות הם הדלקה אחד, ולכן יש כאן מהדרין מן המהדרין, וכעת תחליט לבד איזה אתה מעדיף שיהיה העיקר ואיזה המהדרין, ואיני מבין כלל למה אתה מכניס נושא זה בדברי.
איני מבין מה לא מובן. טענת שיש הדלקה אחת ולכן יש מהדרין מן המהדרין וע"ז כתבתי שזה אינו שהרי הראשון כבר כבה וההדלקה שוב אינה יכולה לגרום שיהיה כאן מוסיף והולך.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
זה אינו שהרי הראשון כבר כבה וההדלקה שוב אינה יכולה לגרום שיהיה כאן מוסיף והולך.
כיון שכבה תוך כדי הדלקתו את כל הנרות, ודעתו היה להדליק את כולם ביחד, ולא הפסיק את הדלקתו, הכל עדיין מעשה אחת של הדלקה הוא.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
זה אינו שהרי הראשון כבר כבה וההדלקה שוב אינה יכולה לגרום שיהיה כאן מוסיף והולך.
כיון שכבה תוך כדי הדלקתו את כל הנרות, ודעתו היה להדליק את כולם ביחד, ולא הפסיק את הדלקתו, הכל עדיין מעשה אחת של הדלקה הוא.

ועל זה שאלתי לעיל.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=25671&p=426836#p426803
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
זה אינו שהרי הראשון כבר כבה וההדלקה שוב אינה יכולה לגרום שיהיה כאן מוסיף והולך.
כיון שכבה תוך כדי הדלקתו את כל הנרות, ודעתו היה להדליק את כולם ביחד, ולא הפסיק את הדלקתו, הכל עדיין מעשה אחת של הדלקה הוא.

ועל זה שאלתי לעיל.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=25671&p=426836#p426803
ועד עכשיו, (ועד בכלל), בעניותי לא זכיתי להבין את קושייתך.
אם כמו שכתבתי שהכל נחשב כהדלקה אחת, למרות שנכבה, למה מוכרחים לומר שהראשון הוא העיקר? מה הקשר.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
יושב אוהלים אמר:
כיון שכבה תוך כדי הדלקתו את כל הנרות, ודעתו היה להדליק את כולם ביחד, ולא הפסיק את הדלקתו, הכל עדיין מעשה אחת של הדלקה הוא.

ועל זה שאלתי לעיל.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=25671&p=426836#p426803
ועד עכשיו, (ועד בכלל), בעניותי לא זכיתי להבין את קושייתך.
אם כמו שכתבתי שהכל נחשב כהדלקה אחת, למרות שנכבה, למה מוכרחים לומר שהראשון הוא העיקר? מה הקשר.
 

כי אם אין הראשון עיקר, אין מוסיף והולך ואין מהדרין מן המהדרין.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
כי אם אין הראשון עיקר, אין מוסיף והולך ואין מהדרין מן המהדרין.
יתכן מאוד, ואם לדבריך אין שייך לשון 'מוסיף והולך' אא"כ אומרים שהראשון עיקר, אז זה כך בכל הדלקה,, ומה  מ ה  ז ה  ק ש ו ר  לדברי??
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
כי אם אין הראשון עיקר, אין מוסיף והולך ואין מהדרין מן המהדרין.
יתכן מאוד, אבל מ ה ז ה ק ש ו ר לדברי??

אם יתכן מאד, אז יצא שאין כאן מהדרין מן המהדרין דלא כמו שכתבת. וזהו הקשר לדבריך.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
כי אם אין הראשון עיקר, אין מוסיף והולך ואין מהדרין מן המהדרין.
יתכן מאוד, אבל מ ה ז ה ק ש ו ר לדברי??

אם יתכן מאד, אז יצא שאין כאן מהדרין מן המהדרין דלא כמו שכתבת. וזהו הקשר לדבריך.
שוב אינני מבין למה אם הראשון עיקר אין כאן מהדרין מן המהדרין, הרי יש כאן מוסיף והולך כי הכל הדלקה אחת היא, והראשון עיקר, ומוסיף האחרים עליו, וזהו מהדרין מן המהדרין.
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
יושב אוהלים אמר:
יתכן מאוד, אבל מ ה ז ה ק ש ו ר לדברי??

אם יתכן מאד, אז יצא שאין כאן מהדרין מן המהדרין דלא כמו שכתבת. וזהו הקשר לדבריך.
שוב אינני מבין למה אם (צ"ל - אין) הראשון עיקר אין כאן מהדרין מן המהדרין, הרי יש כאן מוסיף והולך כי הכל הדלקה אחת היא, והראשון עיקר, ומוסיף האחרים עליו, וזהו מהדרין מן המהדרין.
משל לזה -- אדם ביום השמיני שהיה לו רק נר אחד והדליקו, לאחר זמן הביאו לו שמונה נרות, כיבה האיש את הנר שהדליק ובמקום זה הדליק שמונה נרות. האם קיים מהדרין מן המהדרין?
 

דרומאי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
אם יתכן מאד, אז יצא שאין כאן מהדרין מן המהדרין דלא כמו שכתבת. וזהו הקשר לדבריך.
שוב אינני מבין למה אם (צ"ל - אין) הראשון עיקר אין כאן מהדרין מן המהדרין, הרי יש כאן מוסיף והולך כי הכל הדלקה אחת היא, והראשון עיקר, ומוסיף האחרים עליו, וזהו מהדרין מן המהדרין.
משל לזה -- אדם ביום השמיני שהיה לו רק נר אחד והדליקו, לאחר זמן הביאו לו שמונה נרות, כיבה האיש את הנר שהדליק ובמקום זה הדליק שמונה נרות. האם קיים מהדרין מן המהדרין?
יש לומר שקיים, ששני חיובים הם, חיוב ההדלקה וחיוב מהדרין.
ואף לרעק"א דגדר ההידור בהדלקת בני הבית היינו שאין יוצאין בהדלקת בעל הבית, היינו לענין הדלקת בני הבית. אבל בנרות ההידור של מוסיף והולך ודאי לא שייך לומר שאין יוצא בנר הראשון, וע"כ הוא ענין בפני עצמו, ויש לומר שיכול לקיימו בפני עצמו.
איברא שחידושי מרן רי"ז הלוי נראה שהבין שההידור הוא הידור בנר הראשון וצ"ע.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
פותח הנושא
לי נראה פשוט שאחרי שיצא יד"ח אינו יכול עוד לקיים דין המהדרין מן המהדרין אא"כ הוא מוסיף על הנר הדולק.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אדם ביום השמיני שהיה לו רק נר אחד והדליקו, לאחר זמן הביאו לו שמונה נרות, כיבה האיש את הנר שהדליק ובמקום זה הדליק שמונה נרות. האם קיים מהדרין מן המהדרין?
במחיכ"ת אינני מבין למה מעכ"ת מתעלם ממה שכתבתי ואינו משים לב שכתבתי שכיון שהוא באמצע ההדלקה ודעתו להדליק את כולם, לכן זה נחשב מעשה הדלקה אחת. ולכן אין בזה שום חיסרון של מהדרין מן המהדרין.
ואין זה דומה כלל וכלל למקרה שהביא מעכ"ת שהיה לו רק נר אחד והדליקו, ולאחר זמן הביאו לו שמונה נרות,
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
לי נראה פשוט שאחרי שיצא יד"ח אינו יכול עוד לקיים דין המהדרין מן המהדרין אא"כ הוא מוסיף על הנר הדולק.


אולי הרב מבריסק סובר כמוך.
אולם ברש"י איתא בפירוש מהדרין שהוא מלשון חיזור אחר המצוות ולא מלשון הדר, ואם כן לכאורה הפשטות היא להיפך ממך.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חימקו אמר:
אדם ביום השמיני שהיה לו רק נר אחד והדליקו, לאחר זמן הביאו לו שמונה נרות, כיבה האיש את הנר שהדליק ובמקום זה הדליק שמונה נרות. האם קיים מהדרין מן המהדרין?
במחיכ"ת אינני מבין למה מעכ"ת מתעלם ממה שכתבתי ואינו משים לב שכתבתי שכיון שהוא באמצע ההדלקה ודעתו להדליק את כולם, לכן זה נחשב מעשה הדלקה אחת. ולכן אין בזה שום חיסרון של מהדרין מן המהדרין.
ואין זה דומה כלל וכלל למקרה שהביא מעכ"ת שהיה לו רק נר אחד והדליקו, ולאחר זמן הביאו לו שמונה נרות,
אבל חימקו הרי מיירי באופן שכבה הנר הראשון ומה שייך מעשה הדלקה אחד.
ועוד בעיקר סברתך איני מסכים, שבודאי כל נר שמדליק הוא מעשה אחר. וכי אם סילק ידו לא יהא עוד דין הידור לדעת הרמב"ם דבציצין שאין מעכבין אין חוזר עליהן ואפילו בחול?
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אבל חימקו הרי מיירי באופן שכבה הנר הראשון ומה שייך מעשה הדלקה אחד.
כיון שדעתו בו בזמן להדליק הכל בהמשך אחד.
דרומאי אמר:
ועוד בעיקר סברתך איני מסכים, שבודאי כל נר שמדליק הוא מעשה אחר.
זכותך לא להסכים. ואני לא מרגיש שום ענין לנסות לשכנע אותך, אבל יש כמה ראיות לזה שבדעתו להמשיך זה נקרא מעשה אחד, ולכה"פ לענין הדלקה עושה מצוה ברור שכן הוא.
 

נוברדוק'ר

משתמש ותיק
כבר כתב מרן הגרי"ז בספרו שהענין שנוי במחלוקת ראשונים האם שייך לקיים הידור מצווה בנפרד מקיום המצווה, והראה שהרמ"א אזיל בזה לשיטתו בציצין שאינם מעכבים את המילה, שלדעת הרמ"א חוזר ומל ומקיים בזה 'הידור מצווה' , למרות שהילד כבר מהול וכבר קיים עיקר המצווה, ומ"מ חוזר אף שזה אינו במעשה אחד.

ומוכח כן מעיקר שיטת הרמ"א דלמרות שבני הבית יצאו בהדלקתו של האב, מ"מ ידליקו גם הם בעצמם, וזהו 'המהדרין מן המהדרין' לדעת הרמ"א.

(אמנם רעק"א כתב דלדעת הרמ"א יכוונו בני הבית שלא לצאת בהדלקתו של בעל הבית, אך כתב זאת מטעם אחר - דאף ששייך לקיים הידור מצווה בנפרד מהמצווה, מ"מ לא שייך לברך ע"ז. והגרי"ז עצמו כתב ג"כ בתוך דבריו כדברי רעק"א, ויעויין באבי עזרי שהקשה דמיניה וביה סתר עצמו בזה. והיישוב נודע ומפורסם).
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
זכותך לא להסכים. ואני לא מרגיש שום ענין לנסות לשכנע אותך, אבל יש כמה ראיות לזה שבדעתו להמשיך זה נקרא מעשה אחד, ולכה"פ לענין הדלקה עושה מצוה ברור שכן הוא.
אדרבה תביא ראיות.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
זכותך לא להסכים. ואני לא מרגיש שום ענין לנסות לשכנע אותך, אבל יש כמה ראיות לזה שבדעתו להמשיך זה נקרא מעשה אחד, ולכה"פ לענין הדלקה עושה מצוה ברור שכן הוא.
אדרבה תביא ראיות.
יש ראיה  אחת ידועה מאת הגרשז"א זצוק"ל דאיתא בגמ' שבת שאם שם כמה פתילות בכלי אחד ולא כפה עליה כלי להפריד בין הנרות - לא יצא ידי חובתו דהוה כמדורה.
והקשה הגרש"ז זצ"ל למה כתוב שאינו יוצא, הרי כשהדליק את הפתילה הראשונה עדיין לא היתה כמדורה, וא,כ בנר הראשון יצא ידי חובתו.
ומביא מזה הגרש"ז ראיה, שכיון שכשהדליק את הראשון היה דעתו שלא להפסיק ובא להדליק גם שאר הפתילות, נחשבים כולם כמעשה הדלקה אחת, ולא נסתיימה ההדלקה את שהדליק את השאר, ואז הוה כמדורה, ולכן לא יצא ידי חובתו אף בראשונה.
 
 
חלק עליון תַחתִית