הלכות פיאות של חסידים - סלסולים ועוד - למה ?

א סו

משתמש ותיק
ברצוני לפתוח אשכול בכדי שיסבירו כאן חברי הפורום את שינויי המנהגים של החסידים בצורת ואופן הפיאות שלהם. מסולסלות, מתחת לכיפה, אסופות וכו' וכו'. יש בזה חכמה שלמה וסיפור לכל א', מה כל אחד יוכל לספר על החסידיות והכללים בהם ?

 
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
רוצים להביא מהזוה"ק שאומר שלא להשאיר את הפיאות מאחורי האוזניים, ולכן כל א' מצא אופן אחר.
למשל, גור מתחת לכיפה, אבל ממה שהבנתי בירושלים (ובפרט כיום אצל 'גור תורה' של הגאון ר' שאול שליט"א) הם מוציאים את זה בחוץ. מה פשר הדבר ?
ויזניץ יש כאלו שמשאירים את זה בגובה של השערות (ר' מענדעלה יש לו את זה עד היום, בשונה מאחיו שהוריד את זה), ענין קבלי לפי מה שהבנתי, מה בדיוק העניין ?
וכן הלאה.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
א סו אמר:
למשל, גור מתחת לכיפה, אבל ממה שהבנתי בירושלים (ובפרט כיום אצל 'גור תורה' של הגאון ר' שאול שליט"א) הם מוציאים את זה בחוץ. מה פשר הדבר ?

העניין הוא שהבית ישראל אמר שבעניין זה יתנהג כפי מנהגי ירושלים שהולכים עם הפיאות למטה.
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מבשן אשיב אמר:
שער הראש דינים שער הזקן רחמים
לבל היות שם ערוב
א"כ מה ההסבר למנהג גור ?
ועוד חסידים שמשאירים את זה למעלה (מקצת ויזניץ)
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
א סו אמר:
מבשן אשיב אמר:
שער הראש דינים שער הזקן רחמים
לבל היות שם ערוב
א"כ מה ההסבר למנהג גור ?
ועוד חסידים שמשאירים את זה למעלה (מקצת ויזניץ)

אני שמעתי שמנהג גור מקורו שבפולין היה תקופות שהיה מסוכן ללכת עם פאות ולכן החביאו את זה מתחת לכיפה וכשהגיעו לארה"ק היה המנהג ללכת עם פאות למטה ועל כן אמרו שבירושלים ילכו עם פאות למטה כדי לא לשנות ממנהג הארץ ואילו בשאר מקומות ימשיכו מנהגם ללכת עם פאות תחת הכיפה
 

בשלמא

משתמש ותיק
מתוך קונטרס "קווצותיו" על מנהג הפיאות בקהילות ובחצרות הק' [שיחובר כנראה בעוד 50-100 שנה].
וכך היה נוהג רבינו הגה"ק רבי אברהם אלימלך [שליט"א, בעל באר הפרשה עה"ת ומועדים וענינים], כשהיה קם בבוקר היה ממהר לבית הטבילה, ואח"כ כשעלה מן המים לא היה מסתפג, ומתלבש בזריזות נוראה והיה מסלסל פיאותיו יפה יפה, ושוב היה מעביר אצבעותיו כמסרק, משורשי השיער העליון עד חצי הפיאה למטה, עד שנראה כמין חצי פיאה תחתון מסולסל יפה, וחצי העליון מפוזר ומפורד. 
התיאור אמיתי לחלוטין.
 

ובכן

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
מתוך קונטרס "קווצותיו" על מנהג הפיאות בקהילות ובחצרות הק' [שיחובר כנראה בעוד 50-100].
וכך היה נוהג רבינו הגה"ק רבי אברהם אלימלך [שליט"א, בעל באר הפרשה עה"ת ומועדים וענינים], כשהיה קם בבוקר היה ממהר לבית הטבילה, ואח"כ כשעלה מן המים לא היה מסתפג, ומתלבש בזריזות נוראה והיה מסלסל פיאותיו יפה יפה, ושוב היה מעביר אצבעותיו כמסרק, משורשי השיער העליון עד חצי הפיאה למטה, עד שנראה כמין חצי פיאה תחתון מסולסל יפה, וחצי העליון מפוזר ומפורד. 
התיאור אמיתי לחלוטין.
ובהערות למטה, מה יהא כתוב כטעם מנהגו?
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
ובכן אמר:
בשלמא אמר:
מתוך קונטרס "קווצותיו" על מנהג הפיאות בקהילות ובחצרות הק' [שיחובר כנראה בעוד 50-100].
וכך היה נוהג רבינו הגה"ק רבי אברהם אלימלך [שליט"א, בעל באר הפרשה עה"ת ומועדים וענינים], כשהיה קם בבוקר היה ממהר לבית הטבילה, ואח"כ כשעלה מן המים לא היה מסתפג, ומתלבש בזריזות נוראה והיה מסלסל פיאותיו יפה יפה, ושוב היה מעביר אצבעותיו כמסרק, משורשי השיער העליון עד חצי הפיאה למטה, עד שנראה כמין חצי פיאה תחתון מסולסל יפה, וחצי העליון מפוזר ומפורד. 
התיאור אמיתי לחלוטין.
ובהערות למטה, מה יהא כתוב כטעם מנהגו?
משהו מצופה גם ממך.
אבל כנראה הכיון יהיה 'לצאת כל הדיעות שנאמרו בענין'.
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
אדיר במרום אמר:
אני שמעתי שמנהג גור מקורו שבפולין היה תקופות שהיה מסוכן ללכת עם פאות ולכן החביאו את זה מתחת לכיפה וכשהגיעו לארה"ק היה המנהג ללכת עם פאות למטה ועל כן אמרו שבירושלים ילכו עם פאות למטה כדי לא לשנות ממנהג הארץ ואילו בשאר מקומות ימשיכו מנהגם ללכת עם פאות תחת הכיפה
האדמו"ר הולך עם הפיאות למטה גם בבני ברק.
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
אדיר במרום אמר:
אני שמעתי שמנהג גור מקורו שבפולין היה תקופות שהיה מסוכן ללכת עם פאות ולכן החביאו את זה מתחת לכיפה וכשהגיעו לארה"ק היה המנהג ללכת עם פאות למטה ועל כן אמרו שבירושלים ילכו עם פאות למטה כדי לא לשנות ממנהג הארץ ואילו בשאר מקומות ימשיכו מנהגם ללכת עם פאות תחת הכיפה
האדמו"ר הולך עם הפיאות למטה גם בבני ברק.

אולי האדמו"ר זה משהו אחר כי יש תמונות שהוא עם פאות למעלה וא"כ אולי זה קודם שנהיה אדמו"ר
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
ובהערות למטה, מה יהא כתוב כטעם מנהגו?
יציינו ספר אחר הנקרא בשם 'אוצר מנהגי המשפיעים משנות תש"נ', ובעמוד א'תלג מובא שם סיפור על פיאות של ר' נחמן בידרמן שהוא שכח פעם לסלסל ואחיו שלח לו שליח ע"כ להעיר לו, ומשמע מדבריו שהיה חשוב לו לסלסל לכה"פ בלמטה, ואין לך אלא חידושו.
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
אדיר במרום אמר:
האדמו"ר הולך עם הפיאות למטה גם בבני ברק.

אולי האדמו"ר זה משהו אחר כי יש תמונות שהוא עם פאות למעלה וא"כ אולי זה קודם שנהיה אדמו"ר

ומעתה, א"ש ולק"מ. הא לן והא להו.
 

שמואל092

משתמש רגיל
בענין גור
המנהג היה שבעיירה גור מורידים את הפיאות (כי לא היה פחד)
לאחר מכן זה עבר לעיר מושבו של הרבי בירושלים
ד"א הינוקא מסדיגער שהולך פיאות מסולסלות (בשונה מכל אדמורי רוזין שהולכים "בוטנים"
בשעת התפילה מרים אותם מאחורי האוזניים
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
אדיר במרום אמר:
אני שמעתי שמנהג גור מקורו שבפולין היה תקופות שהיה מסוכן ללכת עם פאות ולכן החביאו את זה מתחת לכיפה וכשהגיעו לארה"ק היה המנהג ללכת עם פאות למטה ועל כן אמרו שבירושלים ילכו עם פאות למטה כדי לא לשנות ממנהג הארץ ואילו בשאר מקומות ימשיכו מנהגם ללכת עם פאות תחת הכיפה
האדמו"ר הולך עם הפיאות למטה גם בבני ברק.
א. הלך לא הולך. [הוא גר בירושלים]
ב. רק מעת תחילת הנהגתו.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
בעיקרון, כמדומה שבני משפחת האדמו"ר הולכים כשפאותיהם גלויות (וכנ"ל, שמקור המנהג מפולין - ולהם לא הי' חשש בדבר), והאדמו"ר הנוכחי הי' יוצא־דופן בהנהגתו (קודם תשנ"ו, כאמור).
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
בעיקרון, כמדומה שבני משפחת האדמו"ר הולכים כשפאותיהם גלויות (וכנ"ל, שמקור המנהג מפולין - ולהם לא הי' חשש בדבר), והאדמו"ר הנוכחי הי' יוצא־דופן בהנהגתו (קודם תשנ"ו, כאמור).
לאו דווקא.
הלב שמחה הלך בדרך כלל עם פאות למעלה, אף בשנות הנהגתו.
הפני מנחם בשנים שלפני הנהגתו היה שנים כך ושנים כך. [בחלוקה גסה ולא מדוייקת: בשנים הצעירות למעלה, וביותר מאוחרות למעלה] אף שגרו בירושלים.
[האגדה מספרת שהיה תקופה שביום-יום, ולא באירועים רשמיים היה הולך פאה אחת למעלה ופאה אחת למטה, ולשאלת הרבנית הסביר מכיון שלא רוצה שתלמידי הישיבה [שפת אמת שעמד בראשה] יחקו אותו]
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
לעניין הלכה. לדעת הרמב"ם אין צריך להשאיר בפאות כלום. רק לא לגלח בתער. ובתשובה הוא אפילו עושה קצת לעג על מי שמשאיר הרבה וכותב שהוא עצמו מגלח את הפאות.

אך בש"ע פסק שיש לחוש לדעת התוס' והרא"ש שגם מספריים כעין תער אסור.

אך גם לפי תוס' אין צריך להשאיר יותר מכדי לכוף ראשו לעיקרו (כמה ששיער גדל בשבוע).

יש תוס' במסכת נזיר שמביא מנהג שכשמספרים את התינוקות משיירין בצדעיהן הרבה שיער.

בשו"ת תורה לשמה הוא משבח את המנהג לגדל פאות ארוכות.

זה מה שידוע לי בנושא...
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
מלבד מה שהוזכר לעיל שעל פי הזוה"ק אסור בשמו"ע שיגעו הפיאות באוזניים ישנו ענין נוסף שהרבה מקהילות החסידם נהגו שלא לקצץ הפיאות כלל מלידה ועל כן מתארכות מאד, ולא שייך להשאירם מאחורי האוזניים.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
ובכן אמר:
בשלמא אמר:
היות ויכולת להעיד שהתיאור אמתי, אולי אתה יודע טעם אמתי מדוע נוהג הוא כך.
את הטעם אינני יודע.
אבל בלעלוב לא סלסלו את הפיאות כלל. 
שמעתי פעם, בעבר, בלעלוב היו שותים יין וסאלאוויציק אמרו תורה, היום בידערמאן אומרים תורה וסאלאוויציק עושים יין
 

אדיר במרום

משתמש ותיק
עמיקא וטמירא אמר:
א סו אמר:
ברצוני לפתוח אשכול בכדי שיסבירו כאן חברי הפורום את שינויי המנהגים של החסידים בצורת ואופן הפיאות שלהם. מסולסלות, מתחת לכיפה, אסופות וכו' וכו'. יש בזה חכמה שלמה וסיפור לכל א', מה כל אחד יוכל לספר על החסידיות והכללים בהם ?
אגב הלכות פיאות אולי יבארו נא חברינו הליטאים מדוע הינם משאירים פיאות אחורי האוזן הרי אם מסתפרים במס' 2 אין בעיה להוריד לגמרי לא

הקשתי את זה פעם למשגיח שלי בישיבה והוא טען שזה להראות שאנו משאירים את הפאות ולא משאירים שם באקראי
 
חלק עליון תַחתִית