האם מותר בשבת לשנות אהל להיות אוהל המוחזק בידי אדם, ואז לפרקו?

אהל - אסור לבנותו ואסור לפרקו
אהל המוחזק בידי אדם, מותר לבנותו מותר לפרקו

האם מותר להרים כיסוי של אהל להות בידיו של האדם, ואז לסלק את הרגליים המחזיקות, ואז לפרק את האוהל?

אשמח למקור, תודה רבה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
אהל - אסור לבנותו ואסור לפרקו
אהל המוחזק בידי אדם, מותר לבנותו מותר לפרקו

האם מותר להרים כיסוי של אהל להות בידיו של האדם, ואז לסלק את הרגליים המחזיקות, ואז לפרק את האוהל?

אשמח למקור, תודה רבה
אם עושה על דעת כן מלכתחילה ודאי אסור מה לי מפרק בשלב אחד מה לי בב' שלבים, אבל אם לכתחילה לא רצה לפרקו, מסתבר דאסור דכיון שהופך אוהל האסור לפרקו לאוהל המותר לפרקו חשיב מפרק אוהל.
 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
ממ"נ אם זה אהל גמור שנעשה לקבע או שנעשה לצל הרי אסור גם לטלטלו ממקום למקום שסותר כאן ובונה במקו"א ואם זה אהל עראי הרי מותר מלמטה למעלה
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
אם עושה על דעת כן מלכתחילה ודאי אסור מה לי מפרק בשלב אחד מה לי בב' שלבים, אבל אם לכתחילה לא רצה לפרקו, מסתבר דאסור דכיון שהופך אוהל האסור לפרקו לאוהל המותר לפרקו חשיב מפרק אוהל.
יש הגיון בדברים, אבל אני מחפש מקור, או ראיה לזה
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד הלויים אמר:
ממ"נ אם זה אהל גמור שנעשה לקבע או שנעשה לצל הרי אסור גם לטלטלו ממקום למקום שסותר כאן ובונה במקו"א ואם זה אהל עראי הרי מותר מלמטה למעלה

אסור להזיז אוהל? כשמזיזים את כולו הרי ודאי מותר
אני מדבר באופן שרק מנתקים את חיבור הגג, ומחזיקים בידיים
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
אולי זה מקור:
א"ר שמואל בר יהודה וכן תנא שילא מרי אמת המוטל בחמה באים שני בני אדם ויושבין בצדו חם להם מלמטה זה מביא מטה ויושב עליה וזה מביא מטה ויושב עליה חם להם מלמעלה מביאים מחצלת ופורסין עליהן זה זוקף מטתו ונשמט והולך לו וזה זוקף מטתו ונשמט והולך לו ונמצאת מחיצה עשויה מאליה

וכמו שמותר לבנות אוהל בצורה הזו, כך יהיה מותר לפרקו בצורה הזו
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
אסור להזיז אוהל? כשמזיזים את כולו הרי ודאי מותר
אם הוא אהל קבוע מהרי זה כמו להזיז בית שודאי אסור
ואם הוא אהל עראי אז מותר ומותר גם לפרקו מלמעלה למטה
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד הלויים אמר:
אם הוא אהל קבוע מהרי זה כמו להזיז בית שודאי אסור
ואם הוא אהל עראי אז מותר ומותר גם לפרקו מלמעלה למטה
למה שיהיה אסור להזיז בית?

קראוון נגרר, אסור להזיז אותו בשבת?
 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
למה שיהיה אסור להזיז בית?

קראוון נגרר, אסור להזיז אותו בשבת?
יש דין בסיס כתב רש"י טעם אחד שהוא כבונה שקבע אותו במקומו דהיינו דבר קבוע בעצם הוא בנין במקומו
מפורש בגמ' שהמצדד את האבן חייב משום בונה אף שלא חיברה בשום דבר אם הושיבה בקביעות זה בנין
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד הלויים אמר:
יש דין בסיס כתב רש"י טעם אחד שהוא כבונה שקבע אותו במקומו דהיינו דבר קבוע בעצם הוא בנין במקומו
מפורש בגמ' שהמצדד את האבן חייב משום בונה אף שלא חיברה בשום דבר אם הושיבה בקביעות זה בנין
כמדומה שהגדרת אוהל קבוע אינה תלויה בגדר בנין במקומו
זה דברים שונים לחלוטין

וודאי שיש דין אוהל קבוע, גם במשהו שהוא לא אסור מדין בנין במקומו
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
מידות ושיעורי תורה אמר:
השאלה היתה על אוהל עראי, כגון ילדים שבנו אוהל מכסאות ושמיכה
באהל עראי מפורש שמלמטה למעלה מותר דהיינו הרגליים ואחר כך התקרה
 

מידות ושיעורי תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד הלויים אמר:
באהל עראי מפורש שמלמטה למעלה מותר דהיינו הרגליים ואחר כך התקרה

יישר כוח

זה כתוב על בניה, אני שואל על סתירה
בארחות שבת [עמ' שו] כתוב שאם ילדים בנו אוהל אסור לפרקו
ואני בעצם תמיה, למה שלא יהיה מותר לפרקו באופן שהזכרתי
 
חלק עליון תַחתִית