מחפש מאמרים בנושא מליחת וצליית בשר מזווית ראיה מדעית

שיקול דעת

משתמש ותיק
מעונין בכל מה שיכול לשפוך אור מדעי על נושא זה. איך עובד המליחה, איך זה משפיע על הדם ועל הבשר. גם מליחת כבד (שע"פ הלכה יש בזה שינויים הלכתיים). גם איך משפיע הצלייה על הדם ועל דם הכבד וכדו'.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שיקול דעת אמר:
מעונין בכל מה שיכול לשפוך אור מדעי על נושא זה. איך עובד המליחה, איך זה משפיע על הדם ועל הבשר. גם מליחת כבד (שע"פ הלכה יש בזה שינויים הלכתיים). גם איך משפיע הצלייה על הדם ועל דם הכבד וכדו'.
(אגב שיטת הרא"ה בבדק הבית (מחודשת), דאין צריך שזה יעבוד מדעי אלא כיון שדם שבשלו דרבנן רבנן הקילו ע"י הוצאת הדם כפי מה שהצריכו, וגם אם נשאר קצת דם לית לן בה).
 
 

שיקול דעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
שיקול דעת אמר:
מעונין בכל מה שיכול לשפוך אור מדעי על נושא זה. איך עובד המליחה, איך זה משפיע על הדם ועל הבשר. גם מליחת כבד (שע"פ הלכה יש בזה שינויים הלכתיים). גם איך משפיע הצלייה על הדם ועל דם הכבד וכדו'.
(אגב שיטת הרא"ה בבדק הבית (מחודשת), דאין צריך שזה יעבוד מדעי אלא כיון שדם שבשלו דרבנן רבנן הקילו ע"י הוצאת הדם כפי מה שהצריכו, וגם אם נשאר קצת דם לית לן בה).
נכון, אבל גם חוץ מזה יש רשימה של דברים מאד 'מוזרים' (כמובן לעיננו הבשריים) בהלכות מליחה וצלייה דם וכבד, שא"א להעמיס בהגדרה זו, וכמובן גם לפי שיטות החולקות על הרא"ה, ואני מאמין שכאשר נבין חלק המדעי הפיזיקאי של הדם ופעולת המלח והצלייה, נחכים מאד, ונבין היטב כל ההבדלים, וכל ההלכות שנאמרו בהלכות אלו. 
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שיקול דעת אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
שיקול דעת אמר:
מעונין בכל מה שיכול לשפוך אור מדעי על נושא זה. איך עובד המליחה, איך זה משפיע על הדם ועל הבשר. גם מליחת כבד (שע"פ הלכה יש בזה שינויים הלכתיים). גם איך משפיע הצלייה על הדם ועל דם הכבד וכדו'.
(אגב שיטת הרא"ה בבדק הבית (מחודשת), דאין צריך שזה יעבוד מדעי אלא כיון שדם שבשלו דרבנן רבנן הקילו ע"י הוצאת הדם כפי מה שהצריכו, וגם אם נשאר קצת דם לית לן בה).
נכון, אבל גם חוץ מזה יש רשימה של דברים מאד 'מוזרים' (כמובן לעיננו הבשריים) בהלכות מליחה וצלייה דם וכבד, שא"א להעמיס בהגדרה זו, וכמובן גם לפי שיטות החולקות על הרא"ה, ואני מאמין שכאשר נבין חלק המדעי הפיזיקאי של הדם ופעולת המלח והצלייה, נחכים מאד, ונבין היטב כל ההבדלים, וכל ההלכות שנאמרו בהלכות אלו. 
זה שמלח מוציא דם לא צריך את המדע בשביל זה הלא עיננו רואות שמוציא וכן שאר דברים, ואם רצונך להבין לעומק יש לך עוד הרבה תחומים במדע.
 
 

שיקול דעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
שיקול דעת אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
(אגב שיטת הרא"ה בבדק הבית (מחודשת), דאין צריך שזה יעבוד מדעי אלא כיון שדם שבשלו דרבנן רבנן הקילו ע"י הוצאת הדם כפי מה שהצריכו, וגם אם נשאר קצת דם לית לן בה).
נכון, אבל גם חוץ מזה יש רשימה של דברים מאד 'מוזרים' (כמובן לעיננו הבשריים) בהלכות מליחה וצלייה דם וכבד, שא"א להעמיס בהגדרה זו, וכמובן גם לפי שיטות החולקות על הרא"ה, ואני מאמין שכאשר נבין חלק המדעי הפיזיקאי של הדם ופעולת המלח והצלייה, נחכים מאד, ונבין היטב כל ההבדלים, וכל ההלכות שנאמרו בהלכות אלו. 
זה שמלח מוציא דם לא צריך את המדע בשביל זה הלא עיננו רואות שמוציא וכן שאר דברים, ואם רצונך להבין לעומק יש לך עוד הרבה תחומים במדע.
טוב, אין לי כח להאריך כאן בלפרוש כשמלה כל השאלות ואי הבנות, שבלי לדעת ולהבין איך המלח והצלייה פועלים על הבשר ועל הדם ועל סוגי בשר כמו כבד ולב, א"א להבין הסוגיות בשלימותן.
אכיר תודה לכל מי שיכול להפנות אותי לאיזה מאמר בענינים אלו.
 
 

B.b

משתמש רגיל

שיקול דעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
B.b אמר:
שיקול דעת אמר:
מעונין בכל מה שיכול לשפוך אור מדעי על נושא זה. איך עובד המליחה, איך זה משפיע על הדם ועל הבשר. גם מליחת כבד (שע"פ הלכה יש בזה שינויים הלכתיים). גם איך משפיע הצלייה על הדם ועל דם הכבד וכדו'.

https://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?cat_id=24&topic_id=1902167&forum_id=136

זה חסום אצלי.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
לגבי "מזרקי" מבואר בגמרא (חולין צג:) שאם הדם רק נצמת ולא נשאב אז זה אסור, ובצליה על גבי שפוד לכו"ע זה נשאב ומותר (אע"פ שלא חתכן), ובהנחה על גבי גחלים מחלוקת רב אחא ורבינא ולהלכה מותר.
ולכאורה המציאות הנראית לעין היא שאפילו בצליה על גבי שיפוד הדם שבמזרקי נצמת ולא נשאב.
 
אני לא בטוח אבל אני חושב שכך ניתן להסביר את העניין:
מלח הוא תרכובת יונית של יוני נתרן וכלור. ("יון" הוא אטום בעל מטען חשמלי. (אם רוצים אני יכול להסביר מה זה, אבל זה לא כ"כ דחוף...) "תרכובת יונית" זה אומר שאטומים מחוברים בגלל שהם בעלי מטענים חשמליים מנוגדים (פלוס ומינוס) וזה יוצר תרכובת )
כאשר מלח נוגע במים, היונים נפרדים זה מזה(יוני הנתרן שהם בעלי מטען שלילי נמשכים לחמצן שבמים שבעל מטען חיובי, והכלור שמטענו חיובי נמשך למימן שבעל מטען חיובי חלקי.) ומוקפים במולקולות מים. זה נקרא "תמיסה" שחומר מסיס (מלח) מקיים אינטראקציה עם חומר ממיס (מים) והם הופכים לתערובת.
אם אני לא טועה, במגע של מלח ומים (או במקרה שלנו, דם) המים ישאפו להתערבב עם המלח ולכן ונועו אליו כל הזמן. אך כיוון שריכוז המלח גדול יותר מריכוז המים (?) המים נבלעים במלח ולא ההיפך. (היונים של המלח מושכים את היונים שבמים)

דרך אגב, אוסמוזה אני לא חושב ששייכת פה כיוון שבתאים לא תיתכן העברה של חומרים טעונים חשמלית מצד אחד של הממברנה לצידה השני. אם אני טועה, אשמח אם יתקנו אותי.

ובנוגע לצליה, נראה לי זה פשוט מאדה את הדם. לא כך?
 

שיקול דעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
קל וחומר של שטות אמר:
אני לא בטוח אבל אני חושב שכך ניתן להסביר את העניין:
מלח הוא תרכובת יונית של יוני נתרן וכלור. ("יון" הוא אטום בעל מטען חשמלי. (אם רוצים אני יכול להסביר מה זה, אבל זה לא כ"כ דחוף...) "תרכובת יונית" זה אומר שאטומים מחוברים בגלל שהם בעלי מטענים חשמליים מנוגדים (פלוס ומינוס) וזה יוצר תרכובת )
כאשר מלח נוגע במים, היונים נפרדים זה מזה(יוני הנתרן שהם בעלי מטען שלילי נמשכים לחמצן שבמים שבעל מטען חיובי, והכלור שמטענו חיובי נמשך למימן שבעל מטען חיובי חלקי.) ומוקפים במולקולות מים. זה נקרא "תמיסה" שחומר מסיס (מלח) מקיים אינטראקציה עם חומר ממיס (מים) והם הופכים לתערובת.
אם אני לא טועה, במגע של מלח ומים (או במקרה שלנו, דם) המים ישאפו להתערבב עם המלח ולכן ונועו אליו כל הזמן. אך כיוון שריכוז המלח גדול יותר מריכוז המים (?) המים נבלעים במלח ולא ההיפך.


דרך אגב, אוסמוזה אני לא חושב ששייכת פה כיוון שבתאים לא תיתכן העברה של חומרים טעונים חשמלית מצד אחד של הממברנה לצידה השני. אם אני טועה, אשמח אם יתקנו אותי.

ובנוגע לצליה, נראה לי זה פשוט מאדה את הדם. לא כך?
תודה רבה. אבל האמת... כמעט כל מילה שניה לא הבנתי...
איפה אפשר להעשיר הידיעות בדברים שכתבת?

וחוץ מזה, האם אתה מכיר הבדל כימי בין דם של בשר לבין דם שנמצא בכבד?
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
זהו נושא מסובך עד מאוד
אני נסיתי לברר זאת ושאלתי כמה בעלי תואר בכימיה ולא הצלחתי להבין דברי אחדים מהם
אבל אחד הסביר לי כך .
שיש חוק טבע של שכל דברי שואף לאיזון להתפשט כמה שיותר כמו שגז - מתפשט וכן נוזלים
ולכן ברגע שחומר כלשהו עמוס הוא נוטה להתפשט לכל עבר
וא"כ כאשר שמים מלח עם הבשר ומלח הוא חומר צפוף מאוד ולכן הוא הוא גורם שהבשר יהיה צפוף מאוד ולכן מתחיל
הבשר -הנוזלים שבתוכו להתפשט לכל עבר ולצאת מהבשר ולכן אף אם ישימו מלח בתוך הבשר פנימה הנוזלים יצאו לחוץ
והנוזלים שיוצאים הם הדם והמים אך כמובן נשאר הרבה דם בפנים
וההסבר למה מותר ראה במצו"ב בזה הצג קובץ מצורף דעת חזל בדיני דם ומליחה.pdf

ולגבי שאלתך השניה אין כמובן שום הבדל בים דם של הבשר ובין דם של הכבד אלא שבכבד מרוכז הרבה דם ולכן החמירו בזה

 
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
שיקול דעת אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
תודה רבה. אבל האמת... כמעט כל מילה שניה לא הבנתי...
איפה אפשר להעשיר הידיעות בדברים שכתבת?
פה https://eshkolot.net/all-courses/%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%a1-%d7%a4%d7%99%d7%96%d7%99%d7%a7%d7%94-%d7%a8%d7%a2%d7%99%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%90/

ופה ממה מורכב העולם: מבוא לכימיה כללית 
 

מים טהורים

משתמש רגיל
שיקול דעת אמר:
מעונין בכל מה שיכול לשפוך אור מדעי על נושא זה. איך עובד המליחה, איך זה משפיע על הדם ועל הבשר. גם מליחת כבד (שע"פ הלכה יש בזה שינויים הלכתיים). גם איך משפיע הצלייה על הדם ועל דם הכבד וכדו'.
אפילו תמצא במעבדה ותוכיח באופן מדעי אמפירי שמלח לא מוציא דם - על פי הלכה צריך למלוח. רק כשתקום סנהדרין, אם הם יחליטו על שינוי או יחליטו על אי שינוי בזה, יהיה לזה תוקף של תורה משמים. ועשית ככל אשר יורוך, על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין.
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
ובנוגע לצליה, נראה לי זה פשוט מאדה את הדם. לא כך?
הצלייה מזרזת את יציאת הנוזלים מהבשר, אבל לפי ההתרשמות שלי מהמציאות אין יותר אחוזי דם במה שיוצא בתהליך הצלייה ממה שיוצא בלי צלייה, אלא שבצלייה מגיע שלב שבו כבר לא יוצא דם כלל כי הוא נצמת בתוך הבשר, ולגבי בשר רגיל ודאי אין בזה בעיה שהרי זה דם האברים שלא פרש (ואחרי שהוא נצמת גם אין חשש שהוא יצא אחר כך), אבל לגבי אומצא דאסמיק ביעי ומזרקי שמבואר בגמרא שאם הדם נצמת אז זה אסור - בזה לא הבנתי את דברי הגמרא שהצלייה שואבת ולא מצמיתה כי עיני רואות להיפך, ואיני יודע אם ההסבר לגמרא צריך להיות באופן ההסתכלות על המציאות או בהגדרתה ההלכתית.
 

שיקול דעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
מים טהורים אמר:
שיקול דעת אמר:
מעונין בכל מה שיכול לשפוך אור מדעי על נושא זה. איך עובד המליחה, איך זה משפיע על הדם ועל הבשר. גם מליחת כבד (שע"פ הלכה יש בזה שינויים הלכתיים). גם איך משפיע הצלייה על הדם ועל דם הכבד וכדו'.
אפילו תמצא במעבדה ותוכיח באופן מדעי אמפירי שמלח לא מוציא דם - על פי הלכה צריך למלוח. רק כשתקום סנהדרין, אם הם יחליטו על שינוי או יחליטו על אי שינוי בזה, יהיה לזה תוקף של תורה משמים. ועשית ככל אשר יורוך, על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין.

נראה מדבריך, שמשום מה הבנת, שאני רוצה להבין את המדע כדי להפריך דברי חז"ל. אני כתבתי להדיא להיפך, אני רוצה להבין חלק המדעי, כי אני בטוח שכך אני יבין יותר טוב את כל השיטות ואת כל פרטי הדינים.
 
שיקול דעת אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
אני לא בטוח אבל אני חושב שכך ניתן להסביר את העניין:
מלח הוא תרכובת יונית של יוני נתרן וכלור. ("יון" הוא אטום בעל מטען חשמלי. (אם רוצים אני יכול להסביר מה זה, אבל זה לא כ"כ דחוף...) "תרכובת יונית" זה אומר שאטומים מחוברים בגלל שהם בעלי מטענים חשמליים מנוגדים (פלוס ומינוס) וזה יוצר תרכובת )
כאשר מלח נוגע במים, היונים נפרדים זה מזה(יוני הנתרן שהם בעלי מטען שלילי נמשכים לחמצן שבמים שבעל מטען חיובי, והכלור שמטענו חיובי נמשך למימן שבעל מטען חיובי חלקי.) ומוקפים במולקולות מים. זה נקרא "תמיסה" שחומר מסיס (מלח) מקיים אינטראקציה עם חומר ממיס (מים) והם הופכים לתערובת.
אם אני לא טועה, במגע של מלח ומים (או במקרה שלנו, דם) המים ישאפו להתערבב עם המלח ולכן ונועו אליו כל הזמן. אך כיוון שריכוז המלח גדול יותר מריכוז המים (?) המים נבלעים במלח ולא ההיפך.


דרך אגב, אוסמוזה אני לא חושב ששייכת פה כיוון שבתאים לא תיתכן העברה של חומרים טעונים חשמלית מצד אחד של הממברנה לצידה השני. אם אני טועה, אשמח אם יתקנו אותי.

ובנוגע לצליה, נראה לי זה פשוט מאדה את הדם. לא כך?
תודה רבה. אבל האמת... כמעט כל מילה שניה לא הבנתי...
איפה אפשר להעשיר הידיעות בדברים שכתבת?

וחוץ מזה, האם אתה מכיר הבדל כימי בין דם של בשר לבין דם שנמצא בכבד?
זה נשמע יותר מסובך ממה שזה באמת...
אני יכול לנסות להסביר לך בפרטי אם אתה רוצה, אבל הנה קישורים:
יון אוסמוזה

https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/life_sci/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%90%D7%9D-%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%9C%D7%97-%D7%A2%D7%9C-%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9D-%D7%A0%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%9C2


https://davidson.weizmann.ac.il/online/scienceathome/chemistry/החומר-המופלא-שבחיתולים
 
דלפון אמר:
זהו נושא מסובך עד מאוד
אני נסיתי לברר זאת ושאלתי כמה בעלי תואר בכימיה ולא הצלחתי להבין דברי אחדים מהם
אבל אחד הסביר לי כך .
שיש חוק טבע של שכל דברי שואף לאיזון להתפשט כמה שיותר כמו שגז - מתפשט וכן נוזלים
ולכן ברגע שחומר כלשהו עמוס הוא נוטה להתפשט לכל עבר
וא"כ כאשר שמים מלח עם הבשר ומלח הוא חומר צפוף מאוד ולכן הוא הוא גורם שהבשר יהיה צפוף מאוד ולכן מתחיל
הבשר -הנוזלים שבתוכו להתפשט לכל עבר ולצאת מהבשר ולכן אף אם ישימו מלח בתוך הבשר פנימה הנוזלים יצאו לחוץ
והנוזלים שיוצאים הם הדם והמים אך כמובן נשאר הרבה דם בפנים

וההסבר למה מותר ראה במצו"ב בזהדעת חזל בדיני דם ומליחה.pdf

ולגבי שאלתך השניה אין כמובן שום הבדל בים דם של הבשר ובין דם של הכבד אלא שבכבד מרוכז הרבה דם ולכן החמירו בזה
ברוך שכיוונתי. פחות או יותר זו הייתה כוונתי שכתבתי "אוסמוזה"
אך אוסמוזה במובן הפשוט שלה של מעבר חומרים קטנים דרך ממברנה חדירה למחצה לא מתרחש כאן, כי התאים בגוף הם שומניים וחומרים בעלי מטען חשמלי לא יכולים לעבור. אבל ברור שאוסמוזה במובן הפשוט יותר, של שאיפה לאיזון ותנועה מתמדת, ודאי שמתרחשת...
 
 
שיקול דעת אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
אני לא בטוח אבל אני חושב שכך ניתן להסביר את העניין:
מלח הוא תרכובת יונית של יוני נתרן וכלור. ("יון" הוא אטום בעל מטען חשמלי. (אם רוצים אני יכול להסביר מה זה, אבל זה לא כ"כ דחוף...) "תרכובת יונית" זה אומר שאטומים מחוברים בגלל שהם בעלי מטענים חשמליים מנוגדים (פלוס ומינוס) וזה יוצר תרכובת )
כאשר מלח נוגע במים, היונים נפרדים זה מזה(יוני הנתרן שהם בעלי מטען שלילי נמשכים לחמצן שבמים שבעל מטען חיובי, והכלור שמטענו חיובי נמשך למימן שבעל מטען חיובי חלקי.) ומוקפים במולקולות מים. זה נקרא "תמיסה" שחומר מסיס (מלח) מקיים אינטראקציה עם חומר ממיס (מים) והם הופכים לתערובת.
אם אני לא טועה, במגע של מלח ומים (או במקרה שלנו, דם) המים ישאפו להתערבב עם המלח ולכן ונועו אליו כל הזמן. אך כיוון שריכוז המלח גדול יותר מריכוז המים (?) המים נבלעים במלח ולא ההיפך.


דרך אגב, אוסמוזה אני לא חושב ששייכת פה כיוון שבתאים לא תיתכן העברה של חומרים טעונים חשמלית מצד אחד של הממברנה לצידה השני. אם אני טועה, אשמח אם יתקנו אותי.

ובנוגע לצליה, נראה לי זה פשוט מאדה את הדם. לא כך?
תודה רבה. אבל האמת... כמעט כל מילה שניה לא הבנתי...
איפה אפשר להעשיר הידיעות בדברים שכתבת?

וחוץ מזה, האם אתה מכיר הבדל כימי בין דם של בשר לבין דם שנמצא בכבד?
לא. אני לא מבין בכימיה. כל מה שכתבתי זה כימיה בסיסית בסיסית בסיסית.
וגם כל מה שכתבתי נכון לגבי מים, ואני מניח שזה נכון גם לגבי דם. אבל מכאן ועד הסברים מולקולרים... הדרך עוד ארוכה...


 
 

שיקול דעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
קל וחומר של שטות אמר:
https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/life_sci/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%90%D7%9D-%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%9C%D7%97-%D7%A2%D7%9C-%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9D-%D7%A0%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%9C2


https://davidson.weizmann.ac.il/online/scienceathome/chemistry/%D7%94%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A4%D7%9C%D7%90-%D7%A9%D7%91%D7%97%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D
הם חסומים בנטפרי.
 
 
שיקול דעת אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/life_sci/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%90%D7%9D-%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%9C%D7%97-%D7%A2%D7%9C-%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9D-%D7%A0%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%9C2


https://davidson.weizmann.ac.il/online/scienceathome/chemistry/%D7%94%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A4%D7%9C%D7%90-%D7%A9%D7%91%D7%97%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D
הם חסומים בנטפרי.
מישהו יכול להזכיר לי מה עושים אחרי ctrl+p? אחרי ששמרתי כקובץ PDF איך מעלים?
 

במבי

משתמש ותיק
מבדיקה קטנה נראה שהמלח מוציא את הנוזלים מהבשר בתהליך שנקרא "אוסמוזה"

https://www.olamhamaim.co.il/page/%D7%9E%D7%94%D7%99-%D7%90%D7%95%D7%A1%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%94-

ולכן מי ששותה מי ים סובל מהתייבשות !

https://chem.libretexts.org/Courses/Sacramento_City_College/SCC%3A_CHEM_300_-_Beginning_Chemistry/SCC%3A_CHEM_300_-_Beginning_Chemistry_(Faculty)/13%3A_Solutions/13.10%3A_Osmosis-_Why_Drinking_Salt_Water_Causes_Dehydration


[youtube]Mi6lVz58wJ4[/youtube]
 

שיקול דעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
חוזר ומגיד אמר:
אולי כדאי שבחיידרים ילמדו קצת מדעים נראה שזה היה עוזר הן לגבי מליחה והן לגבי מקווה ריין...
נכון! גם לפיד טוען כך... סתם בצחוק. (בבקשה לא להתחיל דיון על כך)
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
מישהו יכול להזכיר לי מה עושים אחרי ctrl+p? אחרי ששמרתי כקובץ PDF איך מעלים?
לבי במערב אמר:
לבי במערב אמר:
הוראות צירוף קבצים


--

לבי במערב אמר:
בלשונית 'קבצים מצורפים' (שבתחתית תיבת־ההודעה - אחרי פתיחתה דרך 'עורך מלא ותצוגה מקדימה') > 'הוסף קבצים' > בחירת הקובץ המבוקש > אישור (ראוי להעניק מתשומת־הלב למיקום הקובץ בהודעה). בהצלחה!
 
במבי אמר:
מבדיקה קטנה נראה שהמלח מוציא את הנוזלים מהבשר בתהליך שנקרא "אוסמוזה"

https://www.olamhamaim.co.il/page/%D7%9E%D7%94%D7%99-%D7%90%D7%95%D7%A1%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%94-

ולכן מי ששותה מי ים סובל מהתייבשות !

https://chem.libretexts.org/Courses/Sacramento_City_College/SCC%3A_CHEM_300_-_Beginning_Chemistry/SCC%3A_CHEM_300_-_Beginning_Chemistry_(Faculty)/13%3A_Solutions/13.10%3A_Osmosis-_Why_Drinking_Salt_Water_Causes_Dehydration


[youtube]Mi6lVz58wJ4[/youtube]

קל וחומר של שטות אמר:
דרך אגב, אוסמוזה אני לא חושב ששייכת פה כיוון שבתאים לא תיתכן העברה של חומרים טעונים חשמלית מצד אחד של הממברנה לצידה השני. אם אני טועה, אשמח אם יתקנו אותי.
כשאני חושב על זה שוב, אני פשוט לא מבין מה כתבתי פה! הרי גם אם אני צודק, זו רק עוד סיבה שיתרחש מעבר של מולקולות מים מבפנים לבחוץ מבלי שיהיה מעבר של מי-מלח מבחוץ לבפנים...
אבל במליחה של דם שמים את המלח ישירות על הדם. זאת אומרת, לא מדובר על בשר שהורידים/עורקים שלו פתוחים? אם כן זה לא קשור לאוסמוזה אלא אולי לדיפוזיה.
אדרבה אשמח אם תתקן אותי.
 

דיין

משתמש ותיק
@שיקול דעת אולי תסביר באיזה נקודות אתה מתקשה, אני מרגיש שלא חסר לך הסבר על אוסמוזה כי זה מציאות אינטואיטיבית שהמלח סופח נוזלים, כל מי שאוכל דבר מלוח מרגיש את שפתיו יבישות. כנראה אתה מחפש מחקרים מעמיקים יותר על רמת הספיחה של המלח מצד אחד או שני צדדים וכדומה, את זה כנראה לא תמצא במדע, רק אם יתמזל מזלך ויהיו חוקרים דתיים שיעשו מחקר בתחום הספציפי הזה של מליחת בשר לפי השיטות השונות.
 
שיקול דעת אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/life_sci/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%A0%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%90%D7%9D-%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%9C%D7%97-%D7%A2%D7%9C-%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9D-%D7%A0%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%9C2


https://davidson.weizmann.ac.il/online/scienceathome/chemistry/%D7%94%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A4%D7%9C%D7%90-%D7%A9%D7%91%D7%97%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D
הם חסומים בנטפרי.
הצג קובץ מצורף החומר המופלא שנמצא בתוך חיתולים.pdf

הצג קובץ מצורף האם זה נכון שאם שמים מלח על חילזון וחשופית הם נמסים.pdf
 
 
חוזר ומגיד אמר:
אולי כדאי שבחיידרים ילמדו קצת מדעים נראה שזה היה עוזר הן לגבי מליחה והן לגבי מקווה ריין...

לא ממש.
עי' ברכת שמואל אחרון על קידושין.
כן, אפילו אני אומר את זה. זה ברור! לימודי ליבה זה לא דבר טוב לחרדים.
אני כן תומך בעידוד לימוד ידע כללי באופן מבוקר מחוץ לשעות הלימודים. אבל לא כחלק אינטגראלי ממערך הלימודים...
אבל לא נפתח בזה ויכוח עכשיו, דובר בעניין רבות כבר באשכול אחר...
 
חלק עליון תַחתִית