להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

בשלמא

משתמש ותיק
המרן הירושלמי אמר:
מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
עיין בספר ישראל והזמנים (הארפענעס) שמאריך בזה
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
המרן הירושלמי אמר:
מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
זה לא מקור אבל אולי קשור...
מרדכי מסכת שבת פרק כל כתבי רמז שצח
על מה שנהגו העולם שכל ימי השבוע מתעוררין בבקר לבית הכנסת להתפלל או ללמוד ובשבת ישנים יותר בשחרית זהו טעמו של דבר שבכל ימי השבוע נאמר בתמיד של שחר בבקר בבקר ובתמיד של שחר דשבת לא נאמר בבקר אלא וביום השבת ולשון זה משמע איחור כדמשמע ביומא [דף לג ב] וטעם זה שמע ר"י בר' יהודה בעיר רומא מפי רב האי גאון: 
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
המרן הירושלמי אמר:
מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
זה לא מקור אבל אולי קשור...
מרדכי מסכת שבת פרק כל כתבי רמז שצח
על מה שנהגו העולם שכל ימי השבוע מתעוררין בבקר לבית הכנסת להתפלל או ללמוד ובשבת ישנים יותר בשחרית זהו טעמו של דבר שבכל ימי השבוע נאמר בתמיד של שחר בבקר בבקר ובתמיד של שחר דשבת לא נאמר בבקר אלא וביום השבת ולשון זה משמע איחור כדמשמע ביומא [דף לג ב] וטעם זה שמע ר"י בר' יהודה בעיר רומא מפי רב האי גאון: 
מי שנוהג כל השבוע להתפלל בבוקר בבוקר דהיינו בהנץ החמה ממילא בשבת מאחר קמעא, וישן בשעת הנץ, ויתפלל שעה או אפילו שעתיים אחר הנץ, אבל לאחר זמן תפילה ודאי שאין שום צד להתיר, ולואי שתהיה השכמה שלנו כאיחור שלהם.

 
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
אגב, ראיתי לאחרונה מודעות שפרסם ביהכנ"ס חסידי חדש בירושלים על תפילת שחרית כל יום כותיקין ובשבת בשעה 11:00, כנראה להשלים שעות שינה מכל השבוע..., וע"ז נאמר יצא שכרו בהפסדו.
 

אור החכמה

משתמש ותיק
לומד מכל אדם אמר:
אור החכמה אמר:
המרן הירושלמי אמר:
מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
זה לא מקור אבל אולי קשור...
מרדכי מסכת שבת פרק כל כתבי רמז שצח
על מה שנהגו העולם שכל ימי השבוע מתעוררין בבקר לבית הכנסת להתפלל או ללמוד ובשבת ישנים יותר בשחרית זהו טעמו של דבר שבכל ימי השבוע נאמר בתמיד של שחר בבקר בבקר ובתמיד של שחר דשבת לא נאמר בבקר אלא וביום השבת ולשון זה משמע איחור כדמשמע ביומא [דף לג ב] וטעם זה שמע ר"י בר' יהודה בעיר רומא מפי רב האי גאון: 
מי שנוהג כל השבוע להתפלל בבוקר בבוקר דהיינו בהנץ החמה ממילא בשבת מאחר קמעא, וישן בשעת הנץ, ויתפלל שעה או אפילו שעתיים אחר הנץ, אבל לאחר זמן תפילה ודאי שאין שום צד להתיר, ולואי שתהיה השכמה שלנו כאיחור שלהם.

לכן הקדמתי שזה לא מקור...
 
אבקשה נא לא לסמוך על 'מקור' זה כי במקומו כתבתי לבאר דבריו בדרך אחרת, אבל כאן רק אציע המקור, ואשמח לשמוע חוות דעת המעיינים הי"ו.

כתב הרוקח, 
"שהקב"ה ממתין את ישראל בשבת ומותר לישן בשבת, ואין חובה לקרות ק"ש בעונתה כל כך כמו בחול",
ככתוב בסידור רשב"ש מגרמייזא (עמוד דש).

מי חכם ויסביר פשר דבר
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
כנראה שיש מי שדרוש לו עוד איזה אשכול של ויכוחי חסו''מ.
דומני שהנושא נלעס די והותר.

הרב @כמעיין המתגבר

ידיעותיך בהלכה הן מהמפורסמות,
יחד עם זאת בולט כו"כ פעמים הנושא של בטחון עצמי מופרז המתבטא גם מול ראשונים ואחרונים, ואורייתא קא מרתחא ביה במר.

ואם בארזים שילחת שלהבת מה נאמר אנן.

מותר קצת להגדיל ראש ולהכיר בכך שיש להרבה כללים יוצא מן הכלל, גם בהלכה! וזמן תפלה בשבת איננו בן יחיד בכך...
כמובן לא אנחנו אזובי הקיר רשאים להכריע בכגון דא.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
המרן הירושלמי אמר:
מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
אין מקור שיכול להתיר את זה, אסור בלא שום הוראת היתר, ותו לא מידי.
להתפלל אחר ארבע שעות? מותר! ונקרא שהתפלל שחרית ואינו צריך תשלומין. רק לא קיים מצוות תפילה בזמנה.

ושמא כבודו טוען שאין צד היתר להחליט מראש להתפלל אחר ארבע שעות, על זה כבר אפשר לדון

 
 

מחכים

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
בת עין אמר:
מקורו מהמגיד ממעזריטש.

היכן נמצא? מדובר על שבת בדווקא? איני מכיר מנהג כזה שמחלקים בין שבת לחול

אצל כלל החסידים מאד נפוץ החילוק הזה, בליובאויטש כנראה פחות, אבל גם בחב"ד השקיע בשב"ק יותר בהכנות לתפילה כמפורסם.
לגופו של מקור, אשמח מאד שרבינו @בת עין יציין המקור, אני בכל אופן שמעתי מר' שלום פלדמן ע"ה שמועה דומה. (בלי החילוק של שבת ויו"ח, אלא עצם העניין שכ"ק הרה"מ זי"ע הנהיג את זה) אבל לע"ע לא ראיתי מקור לזה
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מחכים אמר:
אבל גם בחב"ד השקיע בשב"ק יותר בהכנות לתפילה כמפורסם.

תיארתי לי שזה מפני טרדת שמירת הסדרים (לתמימים) או טרדת הפרנסה (לאברכים) דימי החול, משא"כ בשב"ק שאפשר להאריך בשופי.

אבל מצד עצם חובת ההכנות לא שמעתי חילוק כזה, ואינו ראי' זה שלא שמעתי.
 

מחכים

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
מחכים אמר:
אבל גם בחב"ד השקיע בשב"ק יותר בהכנות לתפילה כמפורסם.

תיארתי לי שזה מפני טרדת שמירת הסדרים (לתמימים) או טרדת הפרנסה (לאברכים) דימי החול, משא"כ בשב"ק שאפשר להאריך בשופי.

אבל מצד עצם חובת ההכנות לא שמעתי חילוק כזה, ואינו ראי' זה שלא שמעתי.
ואין לזה שום קשר לזה ששבת יומא דנשמתא וממילא צריך להשקיע יותר בתפילה?
 

מחכים

משתמש ותיק
יש מן העניין לצרף חלק ממאמר של הגה"ח המופלא ר' יחזקאל פייגין ע"ה הי"ד מגדולי חסידי חב"ד בדור שלפני השואה, ומזכירו של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ זי"ע
נדפס בקובץ התמים חוברת ח', במאמר זה ובקודמו הוא מאריך בעניין מהות התפילה עפ"י חסידות- תפילה חסידית מהו.
בסוף המאמר הוא מתייחס גם לעניין של איחור זמן תפילה, שפתים ישק.
הצג קובץ מצורף ר' יחזקאל פייגין זמן תפילה.pdf
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
מעניין אותי, אם הדבר היה מונהג ע"י החזו"א או אפילו הרב שך, אם הרב @כמעיין המתגבר היה מתבטא בפסקנות כזו, ותל''מ.
לדעתי [ולצערי] לא מן הנמנע...
וכפי שכתב הרב @אמונת אומן 
ואיהו מותיב לה ואיהו מפרק לה
אמונת אומן אמר:
הרב @כמעיין המתגבר 

ידיעותיך בהלכה הן מהמפורסמות,
יחד עם זאת בולט כו"כ פעמים הנושא של בטחון עצמי מופרז המתבטא גם מול ראשונים ואחרונים, ואורייתא קא מרתחא ביה במר.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
מעניין אותי, אם הדבר היה מונהג ע"י החזו"א או אפילו הרב שך, אם הרב @כמעיין המתגבר היה מתבטא בפסקנות כזו, ותל''מ.
לדעתי [ולצערי] לא מן הנמנע...
וכפי שכתב הרב @אמונת אומן 
ואיהו מותיב לה ואיהו מפרק לה
אמונת אומן אמר:
הרב @כמעיין המתגבר 

ידיעותיך בהלכה הן מהמפורסמות,
יחד עם זאת בולט כו"כ פעמים הנושא של בטחון עצמי מופרז המתבטא גם מול ראשונים ואחרונים, ואורייתא קא מרתחא ביה במר.
ראשונים ואחרונים לחיי, התורה שייכת לכל יהודי, 
הרב שך, החזו"א,
הזהרו בגחלתן! 
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
המרן הירושלמי אמר:
מהו המקור למנהג החסידים להתפלל אחרי זמן תפילה בשבת ?
אין מקור שיכול להתיר את זה, אסור בלא שום הוראת היתר, ותו לא מידי.
להתפלל אחר ארבע שעות? מותר! ונקרא שהתפלל שחרית ואינו צריך תשלומין. רק לא קיים מצוות תפילה בזמנה.

ושמא כבודו טוען שאין צד היתר להחליט מראש להתפלל אחר ארבע שעות, על זה כבר אפשר לדון
לא הבנתיך, הלא פשוט שאסור לכתחילה לאחר זמן תפילה כמבואר בפוסקים חדשים גם ישנים, ואף השואל לא שאל אלא על שבת.
 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית